Tři hlavní města za 10 hodin. Pobaltí spojily tři vlaky, které na sebe čekají
Jednotka VIVI na trase Riga - Valga. Foto: VIVI
Po dokončení modernizace v Estonsku má dojít ke zkrácení jízdní doby.
Po dokončení modernizace v Estonsku má dojít ke zkrácení jízdní doby.
Pro zájemce, zde je článek s plány do budoucna:
https://eng.lsm.lv/article/economy/transport/07.01.2025-vilnius-riga-tallinn-train-makes-first-journey.a582602/?utm_source=lsm&utm_medium=article-bottom&utm_campaign=article
tl;dr V únoru by měl z trati ubýt přestup v Rize a kolem léte by se měl zjedodušit nákup jízdenek.
Pobaltská strana mírného železničního pokroku v mezích zákona…
Konečně, některá města se tak dočkají alternativy k autobusu, která bude znatelně levnější. Tím ale nechci autobusy hanět, v Pobaltí jsou na úrovni, o které by se nám na některých evropských linkách mohlo jenom zdát. Ale rozhodně dobrý krok.
To by mě zajímala ta úroveň na těch autobusových linkách. Když jsem tam byl, tak mi připadalo, že na těch dálkových linkách jezdí podobné autobusy jako kdekoliv jinde. Tedy co je jiné? Servis?
No, taky mám pocit, že vyšší úroveň je tam maximálně podlahy, protože rádi používají zájezdové autobusy…
Neznám tamní poměry, ale je problém, aby ten vlak jel přímo bez nutnosti přestupu?
Ne, i tohle se plánovalo několik let.
Úplně si nedokážu představit, že např. Litevci pošlou svojí jednotku do Estonska nebo Estonci do Litvy
A v čem je problém?
Třeba v údržbě.
Takhle se jim moc nevzdílí od domovského depa.
Místní myšlenková specifika, bych řekl.
A taky to, že veřejná doprava a speciálně vlaky jsou v Pobaltí takovou popelkou
Vzájomné vzťahy žel. dopravcov v štátoch strednej Europy, ako sme zvyknutí, sú pre nich úplné scifi 🙂
Mně tedy ty technické přestupy s garancí přípoje nepřijdou tak zlé — lepší než nic. Stejný trik používá vlak Warszawa — Vilnius a funguje to. Vtipné by bylo, kdyby se i tyto vlaky propojily, to by ale asi časově nevyšlo do jednoho dne. Ta jízdní doba je ostatně hlavní nevýhodou. I proto, že trať z Rigy do Tallinnu vede oklikou přes Valgu.
Byl by zpět „Balti ekspress“ , jen v denní podobě.
(noční mi vyhovovala více)
A ten přestup od Varšavy do Rigy by se realizoval v Kaišiadorys, aby do Vilniusu nemusel zajíždět ten kdo tam nechce 🙂
Jízdní dobu natahuje i ten Vivi úsek, vlak se šine sedmdesátkou nebo pomaleji a staví často, je to v podstatě příměstská doprava – na rozdíl od úseku na Jelgavu, kde to staví jen v ní. V článku se píše o nutné modernizaci estonského úseku, ale ten je už dnes tak nějak nejrychlejší.
Škoda té nemožnosti koupit jednu jízdenku na celé spojení. Všude platí Eura, tak by si to mohli nějak domluvit a rozpočítat mezi sebe.
Obzvalst v kontextu, ze jsou to zeme ve vsech ohledech vzajemne pratelske, spojenecke a propojene, s velmi vysokou mirou digitalizace a informacnich systemu.
Tam je asi spis problem v tom, ze osobni zeleznice mela od 90.let utlum, mezinarodni uplne, a az ted proziva renesanci a tak se tak trochu uci vse od nuly, zda se ze vcetne vystavovani mezinarodnich jizdenek.Je to zajimave.
Jo, kde jsou ty časy, kdy jezdil přímý „Balti ekspress“ Šestokai – Talinn a k tomu ještě noční Vilnius-Riga.
Úplne súhlasím a divím sa, že všade píšu, že tam v minulosti jazdili vlaky iba smerom na Rusko a to kvôli infra. Vôbec to ale nie je pravda. Medzištátne rýchliky tu normálne fungovali ešte v 90. rokoch. Vilnus, Daugapolis, dokonca Petrohrad a podobne mestá mal priame spojenia v Warzsawou, podobne aj Kaliningradská oblasť dokonca s Berlínom. Samozrejme aj hlavné mestá Pobaltských štátov navzájom. Všetko tam postupne sa porušilo ako v Juhoslávii. Len posledné roky sa čaká na rail Baltica, akože bez nej nevieme žiadne spojenie z minulosti oboviť.
Obnovit to dokážeme, jen se nikomu nechce takový zaostalý nesmysly dotovat.
Jj, Balti ekspress jezdil 1993-1997, než hanebně finančně zkrachoval.
Na rozdíl od Slovenska, Česka a dalších východních zemí nemůžou tyhle státy snadno dovézt levné ojeté vozy ze Západu, protože jejich železnice jsou širokorozchodné. Kvůli Rail Baltica se pak dnes ani nevyplatí kupovat nové vozy pro dálkové vlaky se širokým rozchodem.
Jmenuje se to Tallinn. Okupační patvary nejsou vítány.
Zrovna v tomhle bych málokoho osočoval ze záměrného využívání okupačních patvarů, maximálně neznalosti, když jde o rozdíl pouze při zdvojování písmen. Sám si občas nejsem jistý.
Okupační tvar Таллин má také zdvojené l.
V té divné čmrkanici žádné „l“ nevidím… v civilizaci se to píše Tallinn.
Ten popisek fotky je špatně – je to jednotka Vivi, nikoliv LTG Link.
Ano, do Rigy jezdí litevská Pesa. Tato souprava je rekonstruovaná DR1AC, nasazovaná obvykle na „lepší“ vnitro vlaky v Lotyšsku, má mimo jiné automatické dveře, slušné sedačky a infosystém s monitory. Jízdní vlastnosti ale zůstaly dost špatné.
To se mi taky nezdálo, i když ty barvy jsou jako od LTG, ale tam jstem tyhle rižské jednotky neviděl.