regio-vlak

Tři hlavní města za 10 hodin. Pobaltí spojily tři vlaky, které na sebe čekají

Jednotka VIVI na trase Riga - Valga. Foto: VIVIJednotka VIVI na trase Riga - Valga. Foto: VIVI

Po dokončení modernizace v Estonsku má dojít ke zkrácení jízdní doby.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nevím

Pro zájemce, zde je článek s plány do budoucna:
https://eng.lsm.lv/article/economy/transport/07.01.2025-vilnius-riga-tallinn-train-makes-first-journey.a582602/?utm_source=lsm&utm_medium=article-bottom&utm_campaign=article

tl;dr V únoru by měl z trati ubýt přestup v Rize a kolem léte by se měl zjedodušit nákup jízdenek.

Jan

Pobaltská strana mírného železničního pokroku v mezích zákona…

hstv

Konečně, některá města se tak dočkají alternativy k autobusu, která bude znatelně levnější. Tím ale nechci autobusy hanět, v Pobaltí jsou na úrovni, o které by se nám na některých evropských linkách mohlo jenom zdát. Ale rozhodně dobrý krok.

mlokXCM

To by mě zajímala ta úroveň na těch autobusových linkách. Když jsem tam byl, tak mi připadalo, že na těch dálkových linkách jezdí podobné autobusy jako kdekoliv jinde. Tedy co je jiné? Servis?

Movia

No, taky mám pocit, že vyšší úroveň je tam maximálně podlahy, protože rádi používají zájezdové autobusy…

Petr

Neznám tamní poměry, ale je problém, aby ten vlak jel přímo bez nutnosti přestupu?

Movia

Ne, i tohle se plánovalo několik let.

Úplně si nedokážu představit, že např. Litevci pošlou svojí jednotku do Estonska nebo Estonci do Litvy

Pedro72

A v čem je problém?

Alibaba

Třeba v údržbě.
Takhle se jim moc nevzdílí od domovského depa.

Movia

Místní myšlenková specifika, bych řekl.
A taky to, že veřejná doprava a speciálně vlaky jsou v Pobaltí takovou popelkou

Povazan

Vzájomné vzťahy žel. dopravcov v štátoch strednej Europy, ako sme zvyknutí, sú pre nich úplné scifi 🙂

libcha

Mně tedy ty technické přestupy s garancí přípoje nepřijdou tak zlé — lepší než nic. Stejný trik používá vlak Warszawa — Vilnius a funguje to. Vtipné by bylo, kdyby se i tyto vlaky propojily, to by ale asi časově nevyšlo do jednoho dne. Ta jízdní doba je ostatně hlavní nevýhodou. I proto, že trať z Rigy do Tallinnu vede oklikou přes Valgu.

F. K.

Byl by zpět „Balti ekspress“ , jen v denní podobě.
(noční mi vyhovovala více)

Twix

A ten přestup od Varšavy do Rigy by se realizoval v Kaišiadorys, aby do Vilniusu nemusel zajíždět ten kdo tam nechce 🙂
Jízdní dobu natahuje i ten Vivi úsek, vlak se šine sedmdesátkou nebo pomaleji a staví často, je to v podstatě příměstská doprava – na rozdíl od úseku na Jelgavu, kde to staví jen v ní. V článku se píše o nutné modernizaci estonského úseku, ale ten je už dnes tak nějak nejrychlejší.

Jan Tichavský

Škoda té nemožnosti koupit jednu jízdenku na celé spojení. Všude platí Eura, tak by si to mohli nějak domluvit a rozpočítat mezi sebe.

Andrej

Obzvalst v kontextu, ze jsou to zeme ve vsech ohledech vzajemne pratelske, spojenecke a propojene, s velmi vysokou mirou digitalizace a informacnich systemu.

Tam je asi spis problem v tom, ze osobni zeleznice mela od 90.let utlum, mezinarodni uplne, a az ted proziva renesanci a tak se tak trochu uci vse od nuly, zda se ze vcetne vystavovani mezinarodnich jizdenek.Je to zajimave.

pacicka

Jo, kde jsou ty časy, kdy jezdil přímý „Balti ekspress“ Šestokai – Talinn a k tomu ještě noční Vilnius-Riga.

Povazan

Úplne súhlasím a divím sa, že všade píšu, že tam v minulosti jazdili vlaky iba smerom na Rusko a to kvôli infra. Vôbec to ale nie je pravda. Medzištátne rýchliky tu normálne fungovali ešte v 90. rokoch. Vilnus, Daugapolis, dokonca Petrohrad a podobne mestá mal priame spojenia v Warzsawou, podobne aj Kaliningradská oblasť dokonca s Berlínom. Samozrejme aj hlavné mestá Pobaltských štátov navzájom. Všetko tam postupne sa porušilo ako v Juhoslávii. Len posledné roky sa čaká na rail Baltica, akože bez nej nevieme žiadne spojenie z minulosti oboviť.

Petr

Obnovit to dokážeme, jen se nikomu nechce takový zaostalý nesmysly dotovat.

tarten

Jj, Balti ekspress jezdil 1993-1997, než hanebně finančně zkrachoval.

Náhodný Kolemjdoucí

Na rozdíl od Slovenska, Česka a dalších východních zemí nemůžou tyhle státy snadno dovézt levné ojeté vozy ze Západu, protože jejich železnice jsou širokorozchodné. Kvůli Rail Baltica se pak dnes ani nevyplatí kupovat nové vozy pro dálkové vlaky se širokým rozchodem.

Gunduľ neubiješ

Jmenuje se to Tallinn. Okupační patvary nejsou vítány.

Zaerikk

Zrovna v tomhle bych málokoho osočoval ze záměrného využívání okupačních patvarů, maximálně neznalosti, když jde o rozdíl pouze při zdvojování písmen. Sám si občas nejsem jistý.

tarten

Okupační tvar Таллин má také zdvojené l.

Gunduľ neubiješ

V té divné čmrkanici žádné „l“ nevidím… v civilizaci se to píše Tallinn.

Kubrt

Ten popisek fotky je špatně – je to jednotka Vivi, nikoliv LTG Link.

Twix

Ano, do Rigy jezdí litevská Pesa. Tato souprava je rekonstruovaná DR1AC, nasazovaná obvykle na „lepší“ vnitro vlaky v Lotyšsku, má mimo jiné automatické dveře, slušné sedačky a infosystém s monitory. Jízdní vlastnosti ale zůstaly dost špatné.

Jan Tichavský

To se mi taky nezdálo, i když ty barvy jsou jako od LTG, ale tam jstem tyhle rižské jednotky neviděl.