Tři dálnice na leasing. Možnosti prověří Mott MacDonald CZ

Stavba D55, úsek Staré Město - Moravský Písek. Foto: ŘSDStavba D55, úsek Staré Město - Moravský Písek. Foto: ŘSD

Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štefan

Je to další nezodpovědný počin vlády. Zaplatí to nejmladší generace a generace dětí, které ještě ani nejsou na světě.

David

U nějakých delších úseků dálnic, kde to spravuje jedno středisko údržby to ještě chápu, ale několik vybraných úseků trati na letiště? Těžko si asi stavitel bude pořizovat celkem drahou techniku pro diagnostiku a lehkou údržbu tratě kvůli několika kilometrům. Chápal bych kdyby se jednalo o celou trať, ale vybrané úseky tratě, která celá nemá ani 15km….

Jaaa

No jo, peníze z EU na dálnice vyschnou, ale penězovod je potřeba zachovat, ať to stojí co to stojí… :-/

rudlafara

A i kdyby vyschly, nikdo není povinen nám tu suplovat to, na co má dělat stát, tedy vybrat dostatek financí na budování infrastruktury. To je jedna z povinností státu a armády úředníků, které si tu platíme. Ať je to z mýtného, nebo z danní. Kde se zde v lidech bere tato socislistická demagogie, že nám někdo na něco bude dávat… A pokud vím, chcete li žít v rozvinuté zemi s né někde v Bangladéši (bez urážky) budování infrastruktury je základ!!!!!

Jaaa

Jo, ale je potřeba budovat takovou infrastrukturu, která vám ten rozvoj zajistí.

rudlafara

U Vás je málo kamionů….?? Přijďte bydlet do StČ….myslím, že změníte na budování infrastruktury pohled…..

Petr

Právě že pro toho „investora“ to bude výhodný byznys… To je to samé jako když si koupíte něco na splátky – banka se napakuje a vy máte vytouženou věc hned. A vyjde vás to dráž…

Jaaa

Změna priorit EU?

Firma

A prioritách EU se bude rozhodovat v květnu a jak to tak vypadá dostanou zelený šílenci výprask a ta paní, co tomu šéfuje, ohrožuje naši životní úroveň přes GreenDeal, za to sama létá triskáčem pomalu i na nákup, půjde konečně kam patří.
Jo a díky magorům jako vy půjdu k Eurovolbám poprvé v životě taky:)

Dálnice

PPP beru jako hypoteku na barak. Bud muzes setrit a zatim bydlet pod mostem nebo jezdit po pretizenych okreskach a pocitat krizky u silnic. Nebo neco preplatis ale bydlis hned a nebo jezdis po bezpecne kapacitni komunikaci. Zrovna za tohle rad preplatim. Radsi nez za predvolebni darecky pro „nasilidi“…

Radek S.

Radši bych u dálnic viděl KFC nebo bageterii než mekáč, ale je to pořád lepší než párky z MOL

Jaminator

Já jsem rád za ten MCDonald. Jsou totiž úseky, kde není ani odpočívadlo, a nebo když už je, tak musím za svodidlo, páč není toaleta

Dejf

Jako obecně to kfc vypadá líp, dokud si člověk neuvědomí že v jednom případě na tálu na kapce oleje opečou mleté hovězí bez ničeho, osolí, opepří a dají s něčím do housky. Zatímco u druhých obalí kuře v těstíčku a to švihnou do friťáku se pořádně napít omastku. Zeleninový salát místo hranolek vám dají u obou a vodu místo slazeného nápoje si taky můžete poručit u obou. Takže za mě čistě na stravitelnost vychází mekáč tak nějak líp.

Michal M

Vidím to – když už to musí být – naprosto stejně.

rudlafara

Fakt dobrá úvaha…hrozně důležitá věc. Srágory, jako srágory….

libor

jenže blbé je, že akce velikosti tunel Beroun, tunel Nemaše, D3 ve stř.kraji, D0… jsou tak drahé, že na to budeme čekat hrozně dlouho i kvůli penězům. Pak by bylo lepší velké akce zaplatit pomocí PPP, a ty menší mld. korun dát na vylepšení současné silniční a železniční infra., kde jsou taky velké rezervy. vše se neskutečně vleče… Teorie: Ono z jistého pohledu, kdyby se něco postavilo před 10ti lety formou PPP nebo nyní, tak se pak může stát, že to bude nakonec za stejné peníze (díky vyšší ceně v budoucnu), a to může být i nyní nebo za 15… Číst vice »

MartinS.

Ona i u PPP bude nějaká inflační doložka, stejně jako je u hypotéky fixace úroku. A peníze na splátky PPP zatěźují provozní rozpočet v budoucnosti stejně jako odpisy investic. Výhodou je, že si není potřeba půjčovat hotovost na tu úvodní platbu za dílo.

Kodl

Stavět poslední dva úseky D35 v režimu PPP akorát dále opoždění zprovoznění celé D35… Za mne je třeba je urychleně začít stavět, bez PPP.

Pako

Kde předpokládáte vznik zpoždění?

Otakar

Začátkem stavby.

Pako

Proč?

Tomáš

Protože příprava formou PPP zabere ještě min. 2 roky (optimisticky), ale nejspíš 3 a kdyby se stavělo za státní peníze, tak se může začít příští rok.

Kodl

Přece samotná příprava PPP a jeho odsouhlasení, dále pak samotný start. To je ještě na 2 až tři roky bez problémů.

J.K.

Ještě by na PPP mohli hodit drážní stavby jako Plzeň – Budějovice, nebo Klatovy než se rozpadnou , ty jsou teď posunuté asi až na rok 2031…

Frantisek X

Chtějí dálnice, ne koleje. Bohužel. Je ovšem otázkou, jak moc přehození na soukromníky pomůže.

PvvS

Dokud tu budou na železnici pouze ti jediní správní dodavatelé, tak ani PPP nepomůže.

Firma

Klatovy se modernizovali v 90.letech, jsou mnohem starší tratě stejného nebo i většího významu.

Petr

Ke stavu státní kasy: Poměr dluhu k HDP máme 48 %, zatímco průměr OECD je 89 %. Tím nechci říct, že se máme neomezeně zadlužovat, ale nemyslím si, že by zadlužení bylo tak obrovské, že bycho museli omezovat investice do infrastruktury.

jurali

A co ten dluh snizit tak na 4 %?

laska

Souhlas, ale PPP projekty prostě patří do portfolia možností jak realizovat víc věcí najednou.

Lukáš Kníže

Přesně tak. Mnohem důležitější otázka je „Na co si ty státy půjčují?“. Ano, Itálie, Španělsko a Francie jsou neskutečně zadlužené země, ale mají tam VRT.

Mně stále extrémně štve, že většina našeho dluhu vzniká na pokrývání štědrého sociálního státu – tedy neinvestičních nákladů.

Vlastimil Kocurek

S tím bych se ani nechlubil.

Gejza

Jsem zvědavý, jak bude vypadat rozpočet SFDI třeba za 10-15 let. Pokud se rozjedou projekty PPP, ukousne třeba třetinu rozpočtu dluhová služba, do toho už nebudou dotace z Kohezního fondu pro další regiony (jestli se dostanou k ekonomickému průměru EU), nebudou dotace z Fondů EU na silnice a dost možná ani na železniční tratě mimo TEN-T. Za co se pak budou stavět obchvaty na silnicích I. třídy, nebo modernizovat tratě mimo TEN-T mi je záhadou…

laska

Tak druhá možnost je rozložit ty stavby tak, že se za těch 10-15 let teprve začnou stavět…

Gejza

A třetí možnost je udělat konečně pořádnou dopravní strategii, na základě které se budou realizovat stavby dle dopravní potřebnosti (případně potřebnosti podpory rozvoje konkrétního území) a dle finančních možností státu. Ale to by si spousta politiků nemohla dělat kampaň na tom, že si vykřičeli stavby / stavby vyšší kategorie / zachování / obnovení provozu na lokálce apod.

Frantisek X

A dopravní potřebnost tedy budou nejprve auta a pak až vše ostatní? Netlačí náhodou politici spíše přednostně další silnice?

Vlastimil Kocurek

TAk to bude řešit Mott MacDonald CZ, za 4.4 mil. Kč, a následně také zřejmě MF a MD, to byste musel mít doma a skleňenou kouli a superpočítač. S tím si hlavu skutečně nelámejte.

Michal82

Rozpočet na stavby bude za 15 let minimální. Bohužel. Vše pujde na pokrytí důchodů, pokud se neudelá alespon nejake dáchodová reforma. Ale kdo z politiků ma na reformu koule 🙁

Firma

Naštěstí tu máme jako první v Evropě ten vysněný nerůst (za mohutného potlesku všech progresivních jedinců), takže se k průměru EU jen tak nedostanem.

Otakar

Studie:
Ano, PPP vede ke kvalitnějším stavbám, protože za ně stavitel xy let ručí a provozuje je.

A tady je fakturka na 4,4 milionu.

Kamui

Co znamená provozuje? Já bych si pod tím představil to, že na nájezdech budou mýtnice, mýto jde do kapsy přímo investorovi, a dopravní policie na takové dálnici nemá žádnou moc.

Pako

To myslíte tak, že by soukromé dálnice byly no-go zóny? 🤔

PvvS

Skuste se projet třebas v Polsku..

Pako

Správně píšete fakturka. Správně provedená studie může ušetřit minimálně o 2 řády vyšší částku. Tady bych rozhodně neškudlil.

superhero

Jsem ten poslední, kdo by podporoval silniční infrastrakturu z rozpočtu státu.
Ví někdo ze zasvěcených proč se například v PL rozhodli, že po dlouhém privatním provozování A4 Katowice – Krakow s mýtným systémem přejde dálnice od roku 2027 pod stát? Co je k tomu vedlo?

Otakar

PL mají hrozný mýtný systém. Mají snad 4 typy dálnic dle mýta:
soukromé, bez poplatku
soukromé, s poplatkem
státní, bez poplatku
státní, s poplatkem

K tomu x provozovatelů mýta, kdy každý provozuje jinou část. Prase, aby se v tom vyznalo.

Lysimachia

Trochu podobná divočina jak Francie, ne?

superhero

To by ale mohlo vést ke sjednocení mýtného systému. stát by si dal podmínky. Pokud vím, tak to i tou cestou směřuje, aby se všude využíval e-Toll. https://mzv.gov.cz/warsaw/cz/obchod_a_ekonomika/novinky_aktivity/co_prinasi_novy_system_vyberu_myta_v.html

PetrN

Státní s poplatkem už nejsou, bylo v roce 2023 zrušeno. Zůstávají tak defakto tři placené úseky…

PetrN

Smlouva jen nebude prodloužena… jinak u PPP projektu na D4 má přejít dálnice po 25 letech provozu pod ŘSD, zřejmě běžná praxe

Kolemjdoucí

Já tomu rozumím jak koza hvězdám, takže bych potřeboval vysvětlit jednu věc. Je nějaký rozdíl mezi PPP a dluhem rozpočtu jiný než ten, že PPP není vidět v číslech?

Jakub P

IMO to zahrnuti udrzby a spol. na x desitek let – vetsi motivace udelat to tak, aby ta udrzba probihala hladce. A ne jen tak, aby to dozor investora „zkousnul“ .

digi

Tak taky za údržbu si ten stát platí… Plus inflační doložka je tam taky.. Jinak vůbec není jisté že se to vyplatí viz: https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/nku-upozornuje:-vystavba-dalnice-d4-formou-projektu-ppp-mozna-pro-stat-nebude-tak-vyhodna–jak-se-predpoklada-id13640/

Jirka

Já jsem na tom podobně, ale chápu to tak, že to PPP je jako když stavíte dům na hypotéku. Čili není potřeba mít na začátku stavby vlastní peníze.

Jirka 2

A ještě k tomu, že Vám pak 10 let ten stavitel toho domu ručí za všechny poruchy. 🙂 Takže to vlastně bude i výhodné.

libor

o ohledem často na kvalitu provedených staveb bych řekl, že když si za to 20let musí ručit, tak to může mít i pozitivní vliv na kvalitu provedení

digi

Což je spíše tragédie… Stát si neumí ohlídat kvalitu staveb za které platí a tak, za mastný úrok, to outsourcuje na soukromníka… Aby mu to stavby pohlídal..

Petr

Zhotovitel je finančně motivován postavit to co nejkvalitněji.

SaulGoodman

Ten dluh, resp. financování, je ale jen jedna stránka PPP. Ano, stát si může půjčit a ano, zpravidla za výhodnějších podmínek než soukromá společnost, resp. jejich konsorcium. Nicméně PPP znamená i provoz, od oprav povrchu přes odstraňování následků nehod, znamená (většinou) možnost koncesionáře zvolit si určitá stavební řešení např. ve vyšší kvalitě, než předepisují normy, protože bude za 20 let muset předat dálnici v perfektním stavu státu a podobně. Také to znamená motivaci vše řešit maximálně efektivně, protože na dodržování všemožných termínů a parametrů kvality jsou vázané platby a jejich případné sankční ponížení, což zase má vliv na schopnost koncesionáře… Číst vice »

Kolemjdoucí

Rozumím, aspekt provozu a motivace provoz dělat levně, tedy postavit to solidně a udržovat to tak, aby vše probíhalo pokud možno optimálně, to může být rozdíl proti tradičnímu modelu, kdy si na to půjčí stát. Určitě ale i tady bude ďábel v detailu, tedy v tom, jak dobře je to ppp vymyšlené, aby tenhle faktor fungoval.

Firmy jsou dnes bohatší než stát díky tomu

Je mi jasné že to je asi blbost ale přijde mi že silnice by měl stavět stát a místo miliard které vydělá ta soukromá firma by měl vydělat stát

To bez debat, ale taky je potřeba, aby ty silnice už konečně vůbec někdo postavil.

A to by stát měl mít k pivovaru a dalším nesmyslům i stavební firmu?

Lysimachia

Nemyslím si, že by měl stát vlastnit „podnikající“ firmy. Ale jestli má Budvar patřit státu, nebo výrobci patoku Budweiser (někdy označovaném jako pivo) z AB InBev, tak jsem všemi deseti pro stát.

Vlastimil Kocurek

Ne, ani jednoho se nemusíte obývat. Budvar má uznanou značku v celé Evropě, Američané v Americe a Austrálii, tam ve to náš Budvar vyváží pod značnou Czechvar. A je to.

Jirka

Budvar je ale patok taky.

Vlastimil Kocurek

Davide, znovu prozradím to tajemství, že Budvar je národní podnik jen svým názvem, a zastoupením státu ve vedení. Skutečně za kapitalismu nemohou existovat národní podniky. To jen abyste si s tím nezatěžoval hlavu, Ani pít to nemusíte, protože to jde skoro všechno na export.

DavidS

Vlastimile, vybral jste si očividně horší chvilku, tak i já vám jedno tajemství prozradím. Stát Budvar vlastní ze 100%. Dokonce v právní formě národního podniku. Toť legislativa a to, že mi to přijde stejná blbost jako by bylo vlastnictví stavební firmy.

Předpokládám, že věta: „…nemohou existovat národní podniky.“ je myšlena na nějaké výhody či dokonce privilegia? Tak výhody pravděpodobně nemá, ale to není důvod, aby to stát vlastnil.

Co se týče Budvaru samotného, tak vás můžu ubezpečit, že jsem v ČB docela dlouho studoval a Budvaru se něco napil a několikrát byl v pivovaru na prohlídce.

M19

Vám ten Budvar tak leží v žaludku… Jak se vám žije?

DavidS

Dobře, proč?

Vlastimil Kocurek

Stát na tom nic nevydělá.

Air Traveller

Že jsem tak smělý – jak stát vydělá na tom, když si ty dálnice postaví sám?

A stát vydělá tím, že si nebude muset tolik půjčovat, aby to zaplatil naráz. Věci jsou složitější, než černá, bílá.