Tři čtvrtiny jízdenek on-line. Význam pokladen dál klesne, ČD chtějí posílit v nákupu dokladů přes internet
Státní dopravce přidává v oblasti online odbavení další novinky.
České dráhy chtějí ještě více než dosud digitalizovat prodej jízdních dokladů na své vlaky. Už letos přesahuje podíl prodaných jízdenek přes e-shop dopravce a aplikaci Můj vlak 50 %. Cílem jsou nejméně tři čtvrtiny prodaných jízdenek online.
„Cílem ČD je do roku 2025 umožnit online prodej každé druhé jízdenky a do roku 2035 pokrýt online prodejem 75 % všech jízdenek,“ uvedl na Twitteru předseda představenstva Michal Krapinec.
Prodeje online jízdenek aktuálně dosahují podílu 40 %. Pokud by se z celkových prodejů odečetly doklady integrovaných dopravních systémů a systému jednotného tarifu, přesahuje již online prodej polovinu. „Aplikace Můj vlak zajišťuje snadný a pohodlný nákup jízdenek prostřednictvím mobilních zařízení včetně možnosti vyhledat spojení, sledovat aktuální informace o vlacích včetně zpoždění a mnoho dalšího,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
České dráhy tento týden současně představily další novinky v on-line odbavení. Nově nabízejí svým zákazníkům možnost snadného přechodu z plastových zákaznických karet na virtuální In Kartu. Přechod z plastové In Karty na virtuální je jednoduchý a cestující si následně mohou pořídit slevové aplikace IN 25 nebo IN 50 za zvýhodněnou cenu. Při přechodu stačí potvrdit osobní údaje z původní karty a převedou se také všechny aktuálně platné slevové aplikace a jízdenky.
Virtuální karta má na rozdíl od té plastové neomezenou dobu platnosti. Cestující vidí všechny aplikace nahrané na virtuální In Kartě prostřednictvím aplikace Můj vlak a může si je tu i snadno dokupovat. Do virtuální In Karty nelze převést elektronickou peněženku na In Kartě, nicméně cestující mohou využívat službu ČD Kredit.
Skutečné řazení i u osobních vlaků
V aplikaci Můj vlak i na webu www.cd.cz je nově zobrazováno skutečné řazení u osobních a spěšných vlaků Českých drah. Řazení se zobrazuje těsně před odjezdem spojů z výchozích stanic a během jejich jízdy. Je tak možné poznat, o jaký konkrétní typ jednotky nebo vozu jde. Cestující díky tomu vidí, kde jsou zařazeny vozy pro přepravu kol, kočárků nebo vozíčkářů. Lze také zjistit, který vůz nabízí 1. třídu, který wifi připojení k internetu nebo zásuvky. Například v rámci Středočeského kraje a Prahy je možné zjistit, zda jsou na konkrétním spoji nasazené dvě jednotky CityElefant nebo jen jedna.
Zakoupenou jízdenku je možné nově uložit do aplikace Apple Wallet. Připravuje se i ukládání jízdenek do Peněženky Google na operačním systému Android, obdobná funkce se chystá i v e-shopu ČD, kdy jízdenku jednoduše dostanou do svého mobilního zařízení i cestující, kteří nemají nainstalovanou aplikaci Můj vlak. Na takto stažené jízdence budou i doplněné informace v reálném čase, například nástupiště a kolej odjezdu nebo upozornění na omezení provozu a podobně.
Poslední novinkou je možnost objednávky placeného občerstvení pro cestující v 1. třídě vlaků SC Pendolino současně s nákupem jízdenky v online prodejních kanálech ČD. Nákup je možný minimálně 48 hodin před odjezdem vlaku z nástupní stanice v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak, a to přímo při nákupu jízdenky s místenkou 1. třídy do vlaku SC Pendolino. Jídlo si může cestující objednat na své místo v jím určeném čase a cena je nižší než při objednávce ve vlaku. Při vrácení jízdenky do 15 minut před odjezdem vlaku z nástupní stanice je současně stornováno i zaplacené občerstvení.