Trh klesá, Metrans Rail roste. Hostem podcastu bude Martin Hořínek z Metransu, ptejte se
41. Siemens Vectron pro Metrans. Foto: Metrans

Metrans Rail je u nás známý především tím, že vypravuje z českých kontejnerových překladišť ucelené nákladní vlaky do evropských přístavů.
Dobrý den,
Které tratě do Rakouska jsou pro Vás limitující a potřebovali jste je zkapacitnit, elektrifikovat…?
Horní Dvořiště? Znojmo? České Velenice?
Případně vytvořit nějaké odklonové trasy?
Případně obecněji, které trati, přechody do zahraničí byste nejvíc potřebavali modernizovat, aby byly využitelné pro kontejnery?
JAK moc Vás ovlivňuje výluková činnost na SŽ a co vidíte jako největší problém?
Vidíte budoucnoct pro kontejnery na rase Cheb – Plzeň – ČB – Jihlava – Brno? Jsou tam nějaká omezení a potřeba modernizace.
Podílíte se nějak na tvorbě koncepce modernizace a výstavby železniční sítě v ČR?
Děkuji.
Dobrý den, jaký vliv očekáváte, že bude mít americká turbulentní celní politika na skupinu Metrans obecně a na Metrans rail konkrétně. Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den,
kritických úzkých hrdel je pro nákladní dopravce na české síti mnoho. Kdybyste si mohli vybrat a ihned zrealizovat jeden prioritní projekt, co by to bylo? (druhé spojení do Německa? Libeň? Berounský tunel?)
Pomůže nějak nákladním dopravcům nový moravský koridor Brno-Přerov, kde po zdvoukolejnění kapacita výrazně poskočí, nebo tato trasa pro cargo není moc relevantní?
Dobrý den pane Hořínku. Vaše vlaky se nevejdou na přecpaný koridor, protože jezdí pomalu. Můžete prosím uvést nějaké zásadní důvody, proč kontejnerové vlaky nemohou jezdit těch 120 nebo současných 160 km/h. Technické, právní, předpisové, zvykové …… Abych jako totální laik měl alespoň představu. A dá se to v budoucnu napravit.
160 km/h je u takto těžkého vlaku extrémně energeticky náročné, takže by na to bylo potřeba mít hodně dlouhý souvislý úsek a hlavně by jej nesmělo nic brzdit. Navíc se teprve vyvíjejí nákladní vozy na tuto rychlost. U 120 km/h je to lehce jednodušší, tam vozy jsou, byť ne všechny umožňují 120 km/h v zatížení 22,5t na nápravu. Navíc v současné situaci, kdy jsou tratě přeplněné, tak za osobním vlakem s Vmax 160 km/h stačí jet méně než poloviční rychlostí a stejně neujede, 100 km/h bohatě stačí pro jízdu za rychlíkem.
Žádný vůz nesplňuje požadavek na režim SS (rychlost 120 km/h) při nápravové hmotnosti 22,5 tuny.
S = 100 km/h = 22,5 tun
SS = 120 km/h = 20 tun
(SS) = 160 km/h (brzda R) = 16 tun.
Moje chyba, vycházel jsem z toho, že jsem teď potkal v naší soupravě šestiosý vůz a tam bylo i D, ale nepamatuji si, kolik tun tam bylo psáno.
Dobrý den, co je největší překážkou renesance železniční nákladní dopravy v České republice a Evropě?
Plánuje v blízkej dobe Metrans nákup duálnych lokomotív? Siemens nedávno vyrobil prvé kusy pre napätie 25kV AC
Předně patří kolegům z Metransu obří díky, které moc nezní, za to, že již před dvěma dekádami měli odvahu šlápnout do myšlení kovaných zastánců jedné železniční hegemonie a i přes extrémní tehdejší odpor dokázali na naše kolej dostat moderní lokomotivy západních střihů!
V této souvislosti by mě zajímalo, proč před pěti lety nastal odklon od loko typu Traxx? Díky
Protoze se ta jiz koupena generace Traxxu prestala vyrabet a ta nova nebyla vsude schvalena a vychytavaly se detske nemoci. Oproti Vectronu byla i poruchovejsi. Na vetsinu vykonu navic trisystemovy Vectrony staci.
Já Ti na to Tondo odpovím…
V Evropě neexistovalo nic jiného. Mohli jsme si koupit něco elektrického pro ČR, pak něco pro přetah do Bádu, pak něco na průjezd po Německu a pak něco pro Holandsko…
A nebo NĚCO, co dovede jet skrz a dá to za dvacet hodin 🙂
Dobrý den pane Hořínku, rád bych se Vás zeptal, jak to do budoucna vypadá s kontejnerovým terminálem v Uhříněvsi? Čeká i tento terminál nějaký rozvoj v rámci pozemků vlastněných Metransem, tedy zda zvýšení kapacity, nebo jen setrvalý stav, či snad i do vzdálenější budoucnosti útlum a přesun terminálu jinam?
Pochybuji, že by se Metrans někam stěhoval když v uplynulých měsících v Uhříněvsi investoval mnoho prostředků do obnovy. Nová jeřábová dráha, nové povrchy manipulačních ploch atd.
Jak asi dlouhou dobu stráví „průměrný kontejner“ na překladišti (od příjezdu auta po odjezd vlaku, resp. obráceně)?
Prosím o lehky úvod do KONTEJNERŮ. Jaká je životnost kontejneru? Co se vozi v kontejnerech z ČR do přístavu? Kolik se jich ročně nevrátí a zůstanou v ČR na dožití.
Jak to bude s provozem terminálu v Lípe v případě rekonstrukce tratě Otrokovice-Vizovice? Bude někde v okolí náhrada za tento terminál?
Osobně jsi myslím, že to co půjde se přesune na cesty, nakonec se zjistí že je to levnější řešení než lokomotivy Carga a lidí okolo. 🙂 Aspoň by byl v noci větší klid. 😀
Plánujete výstavbu nových, nebo zásadní rozšíření některých stávajících terminálů? Přijde mi, že mnohé terminály vznikly úpravou existujících areálů a jejich parametry nejsou ideální (délky a uspořádání kolejí, napojení na železniční a silniční síť). Jakým způsobem by se měl na rozvoji terminálů podílet stát? Dávalo by smysl provozovat veřejné terminály, nebo třeba terminál postavit v režii státu a následně dlouhodobě pronajímat (soutěžit) soukromému provozovateli?
Kontejnery jsou budoucnost úplně stejně jako před čtyřiceti lety. Jsou operabilní, nemají mrtvou váhu jako tahače/návěsy. Je třeba tomu jít na železnici co nejvíce naproti.
A přesně tohle vytahují i odpůrci železnice. Do kamionu s plachtou naložím X palet, zatímco do kontejneru x mínus něco a ještě vezu zbytečně 4 tuny plechu. Návěs je stejná mrtvá váha jako kontejnerový vůz. Ono je to podle toho, co a kam vezu.
Když použijete 45hw kontejner, tak naložíte palet stejně jako do návěsu.
Ale na železniční vůz, pak pouze 45′ a 20′ či 22′,24,’26‘ místo 2x 20′ a 1×40′
A taky 30
Výhodnost jednoho nebo druhého je přímo/nepřímo úměrná se vzdáleností a počtem překládek.
Kamion s plachtou nikdo nebude nakládat na zaoceánskou loď. Dále je třeba říci, že řidičů kamionů není nadbytek, spíš naopak. Řidič kamionu může strojvedoucímu pracovní podmínky jen závidět. Řidič kamionu klidně týden chrápe ve svém vozidle, myje se ve sprchách na odpočívadlech (pokud má zájem se vůbec mýt), kdežto strojvedoucí si po směně jde lehnout na hotel.
Pod články o nedávných nehid vlaků bylo téma pojištění odpovědnosti za škody. Jaké jsou vlastně limity pojištění odpovědnosti u vlakové přepravy?
Dobrý den,
Po fúzi HHLA a MSC, jež ještě čeká na schválení příslušnými antimonopolními úřady, se předpokládá že v tomto holdingu budou nastaveny optimální synergické procesy v celém uskupení firem, které mohou přinést výrazné provozní úspory a stabilní ceny pro zákazníky.
Ale jakou roli v tom bude hrát Metrans a.s. a Metrans Rail?
Medway pohltí Metrans, Metrans se sloučí s Medway, dojde ke sloučení dopravců pouze ve středoevropském regionu a Medway na Iberskem poloostrově a v zámoří zůstane zachován či si každý si bude hrát na vlastním písečku?
Dobrý den,
měl bych takový praktický dotaz, abych si udělal představu, jak dlouho trvá přeprava i s nakládkou a vykládkou. Když bych chtěl převézt kontejner např. z Uhříněvsi do Oradey, v kdy musím s kontejnerem přijet do terminálu, kdy vlak vyrazí na cestu, kdy si pro něj v cíli mohu přijet, a kdy s ním opustím cílový terminál? Děkuji.
Jak se Metrans staví k odříznutí terminálu Nýřany od Plzně? Požadovali jste jiné fázování dvou staveb Plzeň – (tuším) Stod? Nyní chce SŽ nejdřív několik let opravovat starou trať přes Nýřany a pak jako druhou stavbu hned poté postavit souběžnou přeložku. Logicky by to bylo opačně, zejména pro osobku, ale i pro Metrans.
Nebude to tak horký. Teď na podzim se bude jezdit přes Klatovy a Domažlice a v době rekonstrukce na Zbůch což dle všeho bude bůhví kdy, už budou Nýřany po rekonstrukci. Se zachováním obsluh se počítá.
Dobrý den, dvě otázky:
1) Dá se nějak odhadnout , jak je využitý (v %) normativ délky vlaku 740 m ze všech nákladních vlaků METRANS ?
2) Lze obecně říci, že platí pravidlo: delší vlak => pro dopravce vždy ekonomicky výhodnější vlak, nebo jsou nějaké výjimky, např. dle komodity ?
Dík.
Otázku číslo 1 asi musíš Dušane dovysvětlit. V současné době není na síti SŽ povoleno přepravovat vlaky o délce 740 metrů. Pokud je mi známo, pak na trati Česká Třebová – Praha je povoleno 700 metrů. My v současné době přepravujeme vlaky o délce 670 metrů (25 vozů = 100 TEU + lokomotiva).
Měl jsem za to, že normativ 740m se využívá na vnitrostátních vlacích v Německu, jako je například relace Hamburg – Mnichov.
Tam určitě ne. Ale využíváme ho v Polsku v relaci Dabrowa Górnica – Gdaňsk.
Čeká se více od kontejnerové přepravy do Číny? Chápu, že změna rozchodu nepomáhá a vlastně ani cesta přes Rusko, nicméně Čína tlačí i alternativní spojení pres Írán a Turecka.
Mluví se o tom, že by se mělo více nákladů přesunout na železnici. Umí si host představit, že by se vozilo např. pro automotive, alespoň velké díly typu velké svařence, výlisky, motory, nápravy a převodovky dejme tomu mezi Mladou Boleslaví a Kvasinami? Co by bylo potřeba k tomu, aby to „vycházelo“?
Minimálně rychlá, elektrifikována dvoukolejná trať z Boleslavi minimálně do Týniště..
Dobrý den, mal by som dve otazky:
1. Na Slovensku pomerne slusne vitažujete tzv.cigansku Bratislava- D.Streda, až natoľko ze sa uvažuje o jej zdvojkolajneni a elektrifikacii. Neuvažovali ste nikdy o inom mieste pre toto logist.centrum?
2. Pri poľskom Rzseszove sa rozbieha príprava na veľké logistické centrum a bola aj vyzvana slovenská strana ci sa zapoji do vystavby zel.koridorov ktoré by smerovali zo Slovenska čím by sa vytvorili nové prepojenia. Participuje na tom lobisticky a logisticky aj Metrans? Údajne postoj slovenskej vlady/strany bol vlazny
Dakujem
Jak to vypadá s terminálem Chabařovice? Bude se budovat, nebo se od toho upustilo?
Teď vstoupilo do uskupení HHLA logistický gigant MSC, který provozuje terminál v Obrnicích, jestli se nebude soustředit rozvoj tam…
HHLA + MSC = probíhá čekací doba na schválení příslušnými antimonopolními úřady v DE a EU. Takové schválení zabere cirka jeden rok.
Uvažujete také o jiných než kontejnerových přepravách? Vyplatilo by se vám vůbec přepravovat jiné ucelené vlaky, např. nová auta nebo uhlí ze severu Čech ?
Metrans nejen, že umí obchodovat, ale rovněž pracovní podmínky zaměstnanců jsou na úplně jiném levelu. Zejména ČD a ty jejich nesmyslné dělené směny, směny min. 6:30 apod., by měli skončit. EU sice zavádí normy pro odpočinky, ale měli by se zaměřit i na min. délku směn, zrušení dělených směn apod. Odboráři jako OSŽ, FSČR atd. jsou tady jen pro smích.
Někdo má „sociální jistoty“ a někdo u toho zlého soukromníka pracovní podmínky 21. století. 🙂
Takže si každý strojvedoucí může vybrat. Ideální stav.
Dobrý den,
Zajímá mě váš názor na plánovanou českou síť VRT s ohledem na uvolnění kapacity stávajících koridorů pro nákladní dopravu? Je to správná cesta, nebo si myslíte, že bude i po dostavění VRT potřeba zásadněji upravit stávající tratě pro zajištění plynulejšího průjezdu nákladních vlaků?
Ještě přidám, jaký je váš názor na zavádění digitálního automatického spřáhla?
Jestli se nemýlím tak traxxu je už 39 jenom, ten co měl nehodu v depu je zrusen
Ono jich je ve skutečnosti víc. Myslím že mají i pronajaté, ale nejezdí ve stříbrném Metrans „hávu“
U Metrans Rail jezdí v pronajmu přes 10 ks lokomotiv Br 186 od Railpool a Akiem. Počet se průběžně mění dle potřeby. Dále jsou v nájmu od Akiem lokomotivy pro DE + A Br 187, které jsou jen na 15kV AC.
Pronajatých TRAXXů MS2 je u Metransu 5.
Jo to vim, reaguji na vlastněné loko, Vectrony mají taky nejake v najmu
TRAXXů MS2 je skutečně jen 39. Nicméně aktérka nehody v Kolíně 386 009 je na opravě v Kasselu a není zrušená, zatímco 386 017 (nehoda Kittsie 30.4.2023) zrušená je.
Jak to jinak vypadá s 013. Naposledy jsem ji viděl zahozenou ve šturcu ve Velimi.
Stále čeká na schválení ETCS.
Rád bych se pana Hořínka zeptal, zda po dokončení nové trasy Divača – Koper plánují větší expanzi na jih – a zda je to vlastně s ohledem na tok zboží potřeba. Děkuji.
Ucelené kontejnerové vlaky do námořních přístavů jsou bohužel jednou z mála stabilně rostoucích oblastí české nákladní železniční dopravy…
To si na to stěžujete? Pokud ne, chybí vám tam „jen“ před „jednou“ 😉
Rád bych se pana Hořínka zeptal, jestli stát svým přístupem preference silniční dopravy, kdy neustále zlepšuje parametry a kapacitu silniční sítě, vůbec vytváří nějaké férové podmínky pro železniční dopravu?
Velmi by mě zajímalo, jak velkou roli v růstu přeprav Metransu, způsobil vstup z jednoho největších rejdařství na světě, tedy MSC, který vstoupil do HHLA, kde je součástí i Metrans Rail, kam MSC vstoupilo loni s podílem 49,9%. Stojí tento gigant v logistice také za nárůstem přeprav pro Metrans ? MSC provozuje i vlastní železniční dopravu pod značkou Medway a v Čr úzce spolupracuje s Budamarem, přešly některé přepravy pod Metrans ? MSC je podílovým vlastníkem v Mošnově, ale tam žádné vlaky od MTR zatím nezajíždějí. Dále je tu odkup spediční firmy Roland v Rakousku a tím staronové přepravy do… Číst vice »
Vstup MSC do HHLA ještě není završen. Čeká se na schválení antimonopolními úřady EU a DE.
Už je to schválené i odklepnuté.
Super, další perfektní rozhovor se zajímavou osobností. Už se těším. Pan Hořínek nám jistě detailně popíše jak na to v Metransu jdou od lesa.