Trh klesá, Metrans Rail roste. Hostem podcastu bude Martin Hořínek z Metransu, ptejte se

Metrans Rail je u nás známý především tím, že vypravuje z českých kontejnerových překladišť ucelené nákladní vlaky do evropských přístavů.
Další díl podcastu Cesty Zdopravy.cz bude věnován nákladní železniční dopravě. Hostem bude Martin Hořínek, který je jednou z nejvýraznějších postav oboru. Je členem představenstva a provozním ředitelem Metransu, tedy společnosti, která provozuje kontejnerové terminály, a rovněž zastává pozici jednatele železničního nákladního dopravce Metrans Rail.
Metrans Rail je u nás známý především tím, že vypravuje z českých kontejnerových překladišť ucelené nákladní vlaky do evropských přístavů. A nejen tam. Spolu se sesterskými firmami ze skupiny Metrans pak zajišťuje přepravy i v Německu, Rakousku, Polsku a Maďarsku.
Společnost Metrans Rail sama sebe označuje jako specialistu na just-in-time přepravy kontejnerových vlaků, kterých má týdně na evropských kolejích ke dvěma stovkám. A Martin Hořínek se netají názorem, že na naší síti jezdí zbytečně moc osobních vlaků, načež na ty nákladní pak nezbývá dost místa.
Zatímco většina nákladních dopravců ve střední Evropě čelí úbytku zakázek a padajícím číslům, Metrans Rail nikoliv. Je druhým největším nákladním dopravcem české železnice po ČD Cargo. Podle statistik oborového sdružení ŽESNAD.CZ vzrostl při srovnání letošního a loňského ledna a února tržní podíl Metrans Rail na naší železnici o 2,5 procenta (měřeno v hrubých tunových kilometrech).
To by samo o sobě ještě nemuselo znamenat růst výkonů firmy Metrans Rail, ale mohl by za tím být i výrazný pokles výkonů ostatních dopravců. Ovšem i při meziročním porovnání absolutních čísel vlakokilometrů i hrubých tunových kilometrů je jasné, že Metrans Rail roste, jezdí víc a přepravuje také více zboží.
Metrans Rail začal jako první dopravce u nás jezdit ve výhradním provozu ETCS před tím, než to začalo být se začátkem letošního roku povinné. Letos na jaře převzal už 41. lokomotivu Siemens Vectron, poprvé tak má více elektrických lokomotiv od Siemensu než TRAXXů, kterých provozuje 40.
Metrans Rail je už 17 let také majitelem železničních opraven Dyko v Kolíně, kde se nestará jen o údržbu vlastních strojů, ale poskytuje opravárenské služby i ostatním dopravcům.
Jak se organizuje provoz vlaků kombinované dopravy? Proč jsou podle Martina Hořínka některá nařízení z Bruselu hrozbou pro nákladní dopravce? Co se děje, že železnice jako celek ztrácí tak velké množství zakázek napříč celou Evropou? Jak se daří Metrans Rail růst? Je pravda, že podle přeprav zboží v kontejnerech se dá predikovat vývoj ekonomiky? Jak složité je organizovat odklony kontejnerových vlaků při výlukách jediné elektrifikované tratě od nás do Německa přes Bad Schandau? A proč je v některých obdobích odstaveno i několik desítek ucelených souprav plošinových vozů i v menších stanicích po celém Česku?
Své otázky pište Martinu Hořínkovi i vy. Zde v diskusi je můžete pokládat až do úterního podvečera. Rozhovor pak ve formě podcastu přineseme v pátek 11. dubna.