Třetina nových strojvedoucích jsou ženy, pochvaluje si britský dopravce. Do pěti let chce polovinu
Budoucí strojvedoucí Marta Filipiuk, kterou přijala společnost Avanti West Coast. Foto: Avanti West Coast

Dopravce uvedl, že od poloviny roku 2023, kdy se zaměřil v personálním marketingu i na ženy, dostal přes 1 000 žádostí o práci od žen.
Takový detail.Jezdil jsem v turnus. skupině,která byl hodně „našlapaná“.Někdy nezbylo,než malou potřebu vykonat za jízdy/do upravené petky/.Dokáží to i ženy?
Nevím, jak ve Velké Británii, ale v ČR ženy problémy s prostatou obvykle nemívají.
K čemu jim bude mít polovinu ženy? Nevím jestli nemám neznalosti v anatomii ale není to náhodou jedno?
Strojvedoucích je málo. Je tedy třeba mezi ně začlenit ženy v plodném věku, aby se početní stav zvýšil.
Podle výzkumů jsou na mnohá pozicích ženy stálejší a spolehlivější zaměstnanci. Zvlášť když firma umí nabídnout a zpropagovat benefity směrem ke sladění soukromého a pracovního života. Ukázalo se v průzkumech, že za splnění těchto podmínek bývají ženy stálejšími zaměstnanci než my muži. Neodláká je snadno konkurence, pokud nabídne jen o trošku vyšší plat. Pro výkon funkce strojvedoucího pohlaví jedno je. Pro stabilizaci personálu může být záměrné lákání žen jistou výhodou.
V hodnocení žen v pracovním životě s Vámi souhlasím, se závěrem o vhodnosti funkce strojvedoucího ale ne. Práce strojvedoucího je zrovna jedno z těch, které ženě způsobí dilema, zda se na delší časy odlučovat od rodiny (dálkové spoje), nebo zůstat na nižším patře kariérního žebříčku (posunovat po ranžíru). Ženy mají daleko více pracovních možností, které je do takové situace nepřivedou.
Co je a není vhodná práce pro ženy je otázkou. Z pražského pohledu je řízení metra pro ženy nevhodné zaměstnání. Alespoň jsem ženy zde při řízení metra nezaměstnal. V Berlíně řídí metro v 60% ženy a tamní dopravní podnik BVG prezentuje tu práci jako velmi vhodnou pro ženy. I v Madridu řídí hodně žen. Navíc se hojně vyskytují v kabinách tamní obdoby S-bahnu. Proč je to v těchto případech u žen atraktivní nevím. Něčím ano.
„Alespoň jsem ženy zde při řízení metra nezaměstnal.“ – To mělo nějaký zásadní důvod, nebo se prostě nehlásily…?
Tak hlavně, aby strojvedoucí byli a nedostali jsme se do situace jako třeba v Německu, kde se kvůli nedostatku strojvedoucích ruší spoje. Když se nedostatky budou řešit kampaních cílenou na skupiny, které dosud v této profesi nebyly moc zastoupeny, tak proč ne.
S Avanti West Coast jsme jednou jeli z Glasgow do Londýna právě na Euston, příjemný ba docela rychlý vlak a popravdě je mi úplně jedno jakého pohlaví je ten kdo “ stroj vede „. ..
Nevím jestli je to v Británii legální, ale tady by za to dostal flastr, ne?
Lidi se u nás hrozně málo soudí… obecně můžete nabírat třeba jen může, tím, že si date do náplně práce těžší břemena. Nic víc by vám ale projít nemělo.
A není samotná šroubovka „těžší?“
Mám pocit, že si pletete obsah personální inzerce (kde skutečně nemůžete jedno pohlaví bezdůvodně vyloučit z řad uchazečů) a cílení personální kampaně, o kterém píše článek. Za zaměření marketingové HR kampaně jenom na ženy, případně i na konkrétní věkovou nebo sociální skupinu, žádný flastr nehrozí ani v ČR.
Moc hezky to píšete. Personální náborpvou kampaň jde hezky a přitom férově zaměřit na určitou cílovou skupinu. Před několika lety si u policie ve Švédsku všimli, že jedni z jejich nejlepších a nejspokojenějších kolegů jsou současní a bývalí skauti. Tehdy tito zaměstnanci uváděli, že švédská policie a skauting mají blízké hodnoty. Na tom základě udělali úspěšnou náborovou kampaň ve skautském prostředí, která byla zaměřená na hodnoty. U náboru skauty nijak nezvýhodňovali, ale přihlásilo se jich dost. Podobně to může fungovat i při náboru strojvedoucích. Zaměří se na kampaň kde ženy si tu práci chválí. Zvýrazní v ní benefity směrem k… Číst vice »
U pohovorů a testů pro pozici strojvedoucího železniční dopravce nikoho neprotěžuje. To legální není v Británii ani u nás. Legální však je, udělat náborovou kampaň, která bude atraktivní například pro ženy. A tedy, aby se jich přihlásili o tuto práci víc než dnes.
Oni ale nikoho nediskriminují, pouze dělají cílenou reklamu. Když u nás dělá Godla reklamu na zastavárnu, tak je to také cílené na určitou skupinu lidí – a zakázané to není.
Moc hezky jste popsal cílenou kampaň na příkladu zastavárny. Je to legální. Stejně jako staršì personální kampaň jistéhohobby marketu, která běžela na webech pro kutily a zahrádkáře. Vybízela zájemce, aby šli svou vášeň zkušenosti sdílet, jako jejich zaměstnanci, se zákazníky. To se smí.