Třetí výpadek v řadě. Ztrácíme v nový systém důvěru, oznámilo sdružení řídících letového provozu

Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLPDispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP

ŘLP o situaci s dodavatelem jedná, žádá větší garanci spolehlivosti.

České sdružení řídících letového provozu CZATCA upozornilo, že včerejší výpadek nového systému k řízení letů TopSky byl již třetí v řadě.  Kvůli tomu došlo včera dočasnému pozastavení odletů z pražského letiště a provoz byl i ve zbytku dne ochromen. Podle sdružení je systém francouzského výrobce Thales nedostatečně připraven pro provoz a projevuje velké množství chyb, což dispečerům velmi komplikuje jejich práci. Řízení letového provozu (ŘLP) chce po výrobci jasnou garanci, že se už výpadek nebude opakovat.

Jednou z podmínek CATCA pro nasazené do provozu jen při snížené kapacitě vzdušného provozu bylo ujištění, že systém TopSky je vysoce spolehlivý a stabilní. Přesto včera došlo ke třetímu výpadku. I po ujištění výrobcem, že příčina předchozích dvou výpadků systému je známa a chyba odstraněna. „V tomto kontextu nesdílíme  přesvědčení výrobce a managementu ŘLP, že tentokrát bude avizovaná oprava úspěšná,“ uvedlo sdružení v prohlášení. Řídící byli dle svých slov nuceni již po několikáté zajišťovat požadovanou úroveň bezpečnosti letového provozu v podmínkách, které se neslučují s nároky na takto profesionální a sofistikované stanoviště, a kdy tento deficit byl suplován pouze jejich enormním osobním nasazením.

Systém dodaný s velkým zpožděním

Ve vyjádření sdružení k aktuálnímu stavu TopSky stojí, že za těchto okolností ztrácí CZATCA v tento systém důvěru. Vyzývá management podniku a dozorový úřad k přezkoumání, zda platí, při nasazení deklarovaný, stupeň stability a bezpečnosti.

ŘLP o situaci s dodavatelem jedná, podle dnešního prohlášení po něm žádá jednoznačnou garanci, že podobné výpadky už se nebudou opakovat. „Tato jednání jsou současně podložena případným budoucím využitím všech kroků v rovině právní a finanční, které má podnik vůči dodavateli systému TopSky – ATC k dispozici a je připraven je beze zbytku využít,“ zdůraznil podnik.

Nový systém TopSky začal u ŘLP fungovat s mnohaletým zpožděním letos v březnu. Kompletní výměna hardwaru, softwaru i vybavení řídícího sálu zajistila francouzská společnost Thales. U ŘLP zvítězila s cenou 35,5 milionu eur (cca miliarda Kč). Dodala i předchozí systém Eurocat 2000. ŘLP původně zamýšlelo systém zaplatit z vlastních zdrojů, nakonec si ale kvůli poklesu příjmů kvůli koronaviru muselo půjčit u bank. Výměnu systému zdůvodňovalo mimo jiné houstnoucím provozem na českém nebi.

Výměna systému se přitom vlekla dlouhá léta a finále se neustále odkládalo. ŘLP vybralo firmu Thales už v roce 2014 s tím, že do 32 měsíců bude hotovo. Podle ŘLP šlo ale o náročnou operaci, v jejímž průběhu se systém neustále ladil a doplňoval o další požadavky zákazníka. Složitostí tak prý výměna systému předčila stěhování ŘLP do nového působiště v Jenči v roce 2007.

Tagy Řízení letového provozu řlp Thales TopSky
18 komentářů