Třetí pokus vyšel. Kraj protlačil přes úřad novou spojku od Hlásné Třebaně k Pražskému okruhu
Přeložka má odlehčit dnešnímu krajskému tahu, který vede do Prahy údolím Berounky.
Středočeský kraj získal po letitých peripetiích první důležité razítko k nové silniční spojce od Hlásné Třebaně k Pražskému okruhu (přeložka silnice II/116). Stavba, kterou kraj označuje za strategickou, prošla na třetí pokus procesem posouzení vlivů na okolí (EIA).
Krajský úřad téhož kraje dokumentaci dvakrát vrátil k doplnění, do zjišťovacího řízení zamířil plán už v roce 2021. Nyní úřad vydal souhlasné stanovisko, takže kraj může po letech postoupit do další fáze přípravy. Hodlá přitom žádat o společné povolení (územní a stavební).
S tendrem na zhotovitele dokumentace pro územní a stavební řízení přitom čekal právě na výsledek procesu EIA. „Krajská správa a údržba silnic ještě nesoutěží zhotovitele projektové dokumentace pro sloučené povolení, jelikož do zadání chceme reflektovat veškeré podmínky, které vzejdou z projednání v rámci procesu EIA,“ řekl na jaře deníku Zdopravy.cz tehdejší radní pro silniční dopravu Karel Bendl.
Z procesu EIA se stala tahanice mezi správou Chráněné krajinné oblasti Český kras (potažmo Agenturou ochrany přírody a krajiny – AOPK) a předkladateli dokumentace. Připomínky AOPK směřovaly především k opatřením, která mají chránit krajinný ráz.
Patnáctikilometrovou spojku kraj označuje za jednu ze svých nejvýznamnějších investic. Potíže se přitom vedle procesu EIA dají čekat například i u výkupů pozemků, kterých bude muset kraj získat stovky. Obce také budou muset aktualizovat své územní plány.
Začátek přeložky bude mezi Hlásnou Třebaní a Dobřichovicemi, na Pražský okruh se napojí v mimoúrovňové křižovatce s Poncarovou ulicí (Exit 21) u Jinočan. Tím se má odlehčit dnešnímu krajskému tahu, který vede do Prahy údolím Berounky (II/115, II/101) skrze hustě osídlené území. Na trase jsou například Dobřichovice a Černošice.
Trasa v některých úsecích využije vedení stávajících silnic III. třídy, které budou upraveny. Jiné budou naopak opuštěny. Odhad stavebních nákladů činí 2,5 miliardy korun. Jako o termínu zprovoznění se hovořilo o roku 2030, aktuálně se odhaduje, že v tomto roce začne stavba první ze dvou etap. Etapy rozděluje obec Kuchař.
Stavba má zahrnout například 12 nových křižovatek, osm mostních objektů a tři ekodukty. Součástí plánů je i podjezd pod tratí číslo 173, která vede z Prahy přes Rudnou do Berouna. Přesnější vedení trasy je ke stažení v souboru pdf.