Třetí pokus vyšel. Kraj protlačil přes úřad novou spojku od Hlásné Třebaně k Pražskému okruhu
Křížení ulice Hlavní a Jinočanského potoka u Mirešic. Pramen: Středočeský kraj, dokumentace EIA
Přeložka má odlehčit dnešnímu krajskému tahu, který vede do Prahy údolím Berounky.
V údolí Berounky je situace skutečně kritická, úzkým hrdlem jsou Černošice a Všenory. Ale zamýšlená stavba jim nijak neulehčí, kdo potřebuje na Z a SZ Prahy, už tam tudy jezdí i dnes. Ten kritický směr je ale na Strakonickou a Barrandovský most. Nicméně díky těm úzkým hrdlům tu funguje dopravní indukce a většina lidí z údolí Berounky jezdí do Prahy vlakem. Včetně mě. I když to někdy na 171 bývá slušný očistec….
Což o to, nová silnice se asi hodí, ale:
Vede tamtudy vlečka na Mořinu. Nešlo by její trasu nějak využít k vybudování příměstské tramvaje?
Šlo ještě v 80 letech bylo možné obnovit KND jako při město Kladna. Ale dnes bude ta rychlá železnice od Prahy.
Která by se s touto tratí jakožto vedlejší nevylučovala, zhruba v té trase dnes jezdí autobus. A při troše dobré vůle by šla možná i přetrasovat blíže Unhošti, když to nenastalo u té hlavní.
Vlečkaře se ptali, zda ji potřebuje?
Přičemž větší obce (Chýnice, Vysoký újezd) ta vlečka zcela míjí a že by byl autobus přetížený, ikdyž jezdí po 10 minutách, to se říct nedá.
No a kolem Rudné je to zajížďka a pak kam tu tramvaj napojit?
Díval jste se dobře, jakým směrem vede ta vlečka a jakým směrem potřebují jezdit lidi do Prahy?
Na to, že je ta oblast zhruba 10km od Prahy, tak je to slušně nedostupná díra, když to řeknu natvrdo. Doporučuji každému, vzít si auto a projet si ty silnice od Mořiny po Zbuzany. Kolikrát nevíte, jestli jedete po krajské silnici nebo po obslužné komunikaci do JZD. Autobusy tam s tím bojují ještě víc. Kvalitní silnice na Prahu uleví těm nevyhovujícím silničkám a zrychlí busy do Stodůlek. Je to dobrý nápad.
Fantasy projekt. Lemplové na kraji dělají 1 km obchvatu 30 let a tady chtějí postavit tohle. Přeju hodně štěstí a zapisuji na svůj „nedožiju se list“.
Typický příklad stavby, která povede pouze k dopravní indukci IAD a za pět let bude zacpaná jak tato spojka, tak stará silnice.
Místo ní měla vzniknout stavba pro VHD.
Tam téměř žádná stará silnice nezbyde, když se jedná o přeložku.
Ale jinak v zásadě souhlas.
Napadlo Vás, že po té spojce můžou jezdit i autobusy, které budou v tomhle výrazně atraktivnější než dnes?
To dost těžko, když se nová spojka vyhýbá obcím. Mořina asi expres do Prahy nenaplní.
A proto jsou v tom PDFku namalované sjezdy do obcí, přeložka je navržená zároveň jako obchvat.
Ani IAD tam nebude jezdit jen z Mořiny – po dostavění může být kupříkladu přímý bus Řevnice – Stodůlky atraktivní dokonce i pro lidi z Řevnic a odlehčit vlaky. A busy z okolí se prostě dostanou podstatně rychleji na metro, budou vymetat jen to smysluplný a pak pofrčí.
To by mě zajímalo, co se plánuje s autobusovými linkami. Dnešní jízda busem 311 ze Zličína do Řevnic je očistec, kdy se nejdřív klikatě vymete celá Rudná a Nučice a následně je na trase asi 5 kusých závleků. Ale busy musejí nadále obsluhovat obce (kterých je tu opravdu mnoho), tady nová silnice jako taková moc nepomůže. Určitě by se hodilo zavést přímé busy ze Stodůlek (a obsloužit cestou Logport), ale to se spíš bavíme o vylepšení dnešních linek 309-310 směr Dobříč a Tachlovice. Tak třeba by se dlouhá linka z Řevnic vedla tudy a něco jiného by obsluhovalo Vysoký Újezd,… Číst vice »
311 má mezi místními velmi nepopulární pověst: častá zpoždění, i s vlivem na obraty, přitom na vině není jen přejezd v Řevnicích, dále vymetákovost plus ty závleky, tudíž zoufale neatraktivní dojezdové doby, spojů v pd nedostatečně, víkend zoufalství. Vše způsobuje přesuny do aut, touto linkou jezdí jen ti, kdo musí, nebo nemají jinou možnost. Těm ze satelitních novosuperbydlení musíte nabídnout úplně jinou kvalitu, aby zvážili eliminaci jízd auty.
Jinými slovy na tuto oblast by se Ropid měl dávno podívat. Jisté je, že přeložka nabídne nové možnosti, ale než bude, v Berounce proteče ještě hodně vody…
Tak tak, a k tomu uzákonit „všeobecnou drážní povinnost“ po vzoru všeobecné branné povinnosti. Výjimku by pak samozřejmě dostali pražáci. Individuální a veřejná doprava budou vždy vedle sebe. Nebo snad pražáci na své dači, na lyže do Alp a podobvně začnou jezdit vlakem a SUV nechají doma ….. Tak třeba včera jsem měl čtyři pracovní schůzky od Prahy až Hradec Králové, na což bych veřejnou dopravou při vší úctě potřeboval dva dny. Takže asi tak. A to jsem se vlakem něco najezdil. Ono totiž ta dopravní indukce platí i pro drážní infrastrukturu, každá rekonstrukce koridoru navýšila kapacitu a kde jsme… Číst vice »
Ovšem na mnoha místech nasatala i redukce. Doupov … byl zredukován zcela, nikdo tam autem nejezdí a železniční provoz v rámci ZDO postrádá smysl zcela.
Milý i-Jááá, běž už … … se vyjadřovat k něčemu, čemu aspoň trochu rozumíš.
No to přece dělá, on rozumí všemu.
To úplně ne, stará silnice tím bude z velké části nahrazena, takže nebude možné ji zacpat. Pokud ovšem není myšlena stará silnice přes Černošice, která se tady v každém článku opakuje, ale z ní se ve skutečnosti moc dopravy nepřesune, protože vede jinam. Už dneska se z Dobřichovic směr Stodůlky/letiště jezdí přes Mořinu a Chýnice, takže nově se pojede pořád stejně, jen trochu rychleji a bezpečněji. A naopak směr centrum se tudy nadále nepojede. Výhodou bude že se všichni přestanou potkávat na návsi v Ořechu a exit Jinočany povede na obě strany od D0 (i když ne do Jinočan).
A jaka stavba pro VHD by to mela byt? Nejaka dalsi lokalka prp par lidi? Tech uz mame skoro nejvic na svete a podle toho to vypada. Jspu ve spatnem stavu, pomale, neefektivni a na pocet prepravenych osob extremne drahe. VHD musi obsluhovat dostatecny pocet lidi, aby mela smysl. V teto oblasti je potreba hlavne udelat VRT do Berouna a pak mit volnou stavajici trat pro primestske vlaky.
Stačilo by tam přesměrovat část příměstských autobusů z oblasti kolem té spojky, k tomu by bylo vhodné i přímo na té spojce postavit na vhodných místech autobusové zastávky. Úspora při cestě k metru by z některých obcí mohla být i víc než 10 minut.
Už jsem k tomu sem psal jeden komentář, bohužel se asi zatím ztratil někde ve schvalování.
Taky mě nenapadá, jaká nová stavba pro VHD by tady pomohla. Určitě tunel do Berouna, ten zvýší kapacitu a spolehlivost tratě podél Berounky, a dále zadrátování a zkapacitnění hrbaté (dvoukolejné vložky). Hodně teoreticky pak nová trať z Rudné přes Zličín někde pak napojená na Semmering (včetně nové zastávky na Radlické), protože ne každý z okolí hrbaté chce na Smíchov, busů na Jihozápadní město jezdí spousta. Ale co stavět v okolí Kuchaře a Vysokého Újezda netuším, trasa vlečky se moc nehodí a nějaká vlakotramvaj tak daleko od centra města by nebyla efektivní.
No, tady jde také o úpravu a doplnění starých silnic. Co takhle (ideálně nejprve) upravit a doplnit ty (nejen) lokálky, kterými dnes možná jezdí pár lidí (zato okolo hromady aut) tak, aby nabídly použitelnou alternativu, třeba v kombinaci s P+R? VRT, kromě své primární funkce v dálkové dopravě, sice uvolní kapacitu na jedné další trati, ale neřeší celý severozápad od Prahy, kam naopak pilně doplňujeme pouze další silnice.
P+R a pak se tahat v kolejovém autobusu, který vymetá každou dědinu, protože někdo zrušil silniční autobus, aby se vlakem muselo.
Ta oblast má příšernou dostupnost, takže každé zlepšení je dobré. Daleko horší je ale spojení směrem k D4 nebo Radotínu. Je jasné, že ten terén je tam opravdu složitý, ale rozhodně ne neřešitelný. Neřešitelný by byl ale odpor obcí, tak aspoň tahle stavba snad už klapne..
Chtělo by to na té spojce myslet i na nové zastávky pro autobusy: u Mirešického rybníka, kde bude most přes místní silnici, u Zbuzan u železničního mostu a u křižovatky u Zbuzan. Ta spojka by měla být napojena na Poncarovu ulici (dosud tam žádné propojení směrem za Prahu není), která má v každém směru dva pruhy a končí hned u stanice metra.
Vhodným přetrasováním linek by se tak dala výrazně zkrátit cesta příměstskými autobusy k metru, někde i víc než o 10 minut, z některých obcí za Prahou by to pak nově mohlo trvat jen několik minut.
Taky to tak vidím, bus na metro do Stodůlek bude hodně rychlý.
Stávající silnice je dost úzká, nebrzdí tam autobus pokaždé, když se vyhývá s čímkoliv větším než je dodávka?
Výborně, pečbuřti to budou mít zase o něco snazší z úřadů do Třebáně a zpět. Takhle nějak vypadá ten nezastavitelný pokrok 🙂
Gratuluji. A teď se může kraj začít věnovat výzvě II/118 nahrazující silnici první třídy.
Kdyby raději SČK investoval více do opravy stávajících silnic, v jejich kraji je to často slušný tankodrom.
Letos mám po letech opravdu pocit, že s tím kraj pohnul, minimálně u nás (Praha-východ) se toho tento rok opravilo celkem hodně, dokonce i silnice, které nejsou tak dopravně významné. Díky za to. A ano, ještě je tam hodně práce, ale posun je citelný. Myslím si také, že je jen dobře, že se kraj soustředí i na stavby tohoto typu viz článek, problémy ne všude vyřeší nový povrch…
Bylo pravda před deseti lety, za posledních 10 let to šlo výrazně nahoru. A to včetně různých obecních trojek, na které najednou odněkud jsou dotace…