Třetí pokus: Ani deset, ani 14. Budějovický dopravní podnik koupí rekordních 35 trolejbusů
Po dodání nových trolejbusů má být trolejbusový vozový park DPMCB složený kompletně z nízkopodlažních vozidel.
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) zahájil v krátké době už třetí pokus o koupi nových trolejbusů. Tentokrát se rozmáchl výrazně více než dosud, když aktuálně vypsal tendr na dodávku 35 kloubových trolejbusů. Zakázka se objevila na profilu zadavatele. Jde o největší zakázku na obnovu vozového parku MHD v Českých Budějovicích. Dva trolejbusové tendry podnik za uplynulý rok zrušil.
Dopravce poptává kloubové trolejbusy, které budou schopny jet část trasy na baterie bez připojení k trolejím. Předpokládaná hodnota zakázky je 665 milionů korun bez DPH, podnik počítá s příspěvkem evropských fondů.
Uzávěrka pro podání nabídek je 8. září, prvních 14 trolejbusů by mělo být dodáno nejpozději do 18 měsíců od podpisu smlouvy. Celá zakázka se pak má naplnit ve třech sériích nejpozději do 30. června 2026.
„Podařilo se nám sehnat dotace v individuálních výzvách, se kterými jsme původně nepočítali. Všechny potenciální tendry jsme tak sloučili do jednoho, abychom vysoutěžili jeden typ vozidel. Je to výhodnější z hlediska provozu, údržby i financí,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.
DPMCB vypisuje za poslední rok už třetí tendr na trolejbusy. První soutěž byla vypsána loni v červenci na deset trolejbusů, v srpnu ale byla zrušena. Následně v listopadu vypsal podnik druhý tendr na 14 trolejbusů. Ten zrušil v lednu. Odůvodnění bylo v obou případech podobné: rozšíření předmětu zakázky a úprava podmínek tak, aby se mohlo přihlásit více zájemců.
Předpokládaná cena trolejbusů přitom roste. Zatímco v prvním tendru byl odhad za deset vozidel 170 milionů (17 mil. za jeden trolejbus), u druhé soutěže činil předpoklad za 14 vozidel 263 milionů (18,8 mil. za jedno vozidlo). Nyní odhad vychází na 19 milionů za vozidlo.
DPMCB má aktuálně 56 trolejbusů, z toho devět nejstarších škodovek 15Tr (včetně modernizovaných 15TrM). Dva trolejbusy přitom pamatují spuštění trolejbusového provozu (historicky už třetí) v Budějovicích v roce 1991. Po dodání nových trolejbusů má být trolejbusový vozový park DPMCB složený kompletně z nízkopodlažních bezbariérově přístupných vozidel. Vyřazeny budou hlavně Škody 15Tr(M).
DPMCB podle Dolejše také zvažuje, že z autobusové linky 15 udělá linku trolejbusovou, a to právě díky možnosti trolejbusů jezdit na baterie.
Českobudějovická MHD prošla dosud největší obměnou vozového parku v roce 2018, kdy dopravní podnik nakoupil vozidla za půl miliardy korun. Pokud jde o elektrická vozidla, nakoupil tehdy od Škody Electric jedenáct elektrických midibusů a jedenáct trolejbusů 27Tr NU.