Třetí kolej a tunelomost. Správa železnic předělala plány na trať v Polabí včetně Libické spojky

Libická spojka. Vizualizace: RT Next / Správa železnicLibická spojka. Vizualizace: RT Next / Správa železnic

Plány počítají se zrušením některých přejezdů, dalších osm kilometrů bude tříkolejných.

Správa železnic představila změny v plánované modernizaci železničního spojení mezi Nymburkem a Kolínem včetně vybudování nové Libické spojky. Plány na stavbu nabírají značné zpoždění.

Přepracovanou dokumentaci zveřejnila Správa železnic v dokumentu, ve kterém žádá o nové souhlasné stanovisko o vlivu stavby na životní prostředí. To již v roce 2020 jednou získala, ale kvůli změnám v projektu žádá o nové. V dokumentaci uvádí zahájení stavby v roce 2030, v informačním letáku 2032. Ještě v roce 2023 SŽ plánovala zahájení v roce 2027.

Celý projekt se týká úseku od odbočky Babín u Nymburka po Kolín a novou Libickou spojku pro rychlejší spojení vlaků z Prahy do Hradce Králové. Z Velkého Oseku až po Choceň plánuje Správa železnic postupné zdvoukolejnění trati a zvýšení rychlosti, aby vznikla alternativa pro koridor.

Správa železnic už v roce 2023 vybrala projektanty celého úseku, jde o sdružení Metroprojekt Praha a Mott MacDonald.

Správa železnic začne s projektováním tříkolejky mezi Kolínem a Nymburkem

Zrušení několika přejezdů

Oproti původní dokumentaci dojde k rozšíření trati mezi odbočkou Babín a Libicemi nad Cidlinou na tři koleje (celkem 7,9 kilometru navíc). Dojde také ke zrušení přejezdu P3582 na druhém zhlaví ve Velkém Oseku. Nahradí ho nová, 2,4 km dlouhá silnice vedená ze severní části obce s dvěma nadjezdy.

Modernizace trati odb. Babín - Kolín. Foto: Správa železnicLibická spojka. Vizualizace: RT Next / Správa železnicLibická spojka. Vizualizace: RT Next / Správa železnicÚsek Kolín - Nymburk, který se bude modernizovat. Pramen: SŽŽelezniční přejezd u Poděbrad na trati Kolín - Nymburk. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Doplnění třetí koleje vedlo k úpravě koncepce přesmyku v Libici, kde nově 2 koleje (místo jedné) mimoúrovňově překonávají jednu kolej. „Vzhledem k ostrému úhlu křížení by již nebyla trámová konstrukce mostu vyztužená obloukem efektivní a byla nahrazena betonovou rámovou konstrukcí, tzv. tunelomostem. Toto řešení umožnilo snížit niveletu kolejí na mostě až o cca 1,1 m a zároveň snížit sklon kolejí na 17,5 ‰. Estakáda mezi přesmykem a Cidlinou byla díky snížení nivelety nahrazena zemním tělesem,“ uvádí dokumentace.

Na seznamu změn je například vybudování nové vodní plochy v katastrálním území Opolany, která nahradí stávající u Kanína. Tu zabere částečně nová silnice. Kvůli tříkolejce dojde rovněž k demolici a postavení nového nadjezdu přes trať na silnici II/611.

Změny se týkají i rušení přejezdů u Poděbrad, kde Správa železnic narazila se svými plány na značný odpor a město požaduje změnu trasy

Tři koleje nechceme. Modernizace „pravobřežky“ narazila kvůli přejezdům v Poděbradech

Zmizet má přejezd P3585 v obci Choťánky, nahradí ho nadjezd. Rušit chce Správa železnic také přejezd P3587, který nahradí lávka či podchod pro pěší a cyklisty.

Tagy EIA Libická spojka Správa železnic Trať 231 Praha -Lysá nad Labem - Kolín trať Nymburk - Kolín
16 komentářů