egoe-plus
Letectví Letiště

Třetí dráha na Heathrow nebude, soud vyhověl aktivistům

Letiště Heathrow, British Airways Boeing 787-8 Dreamliner. Autor: Heathrow Airports Ltd.
Letiště Heathrow, British Airways Boeing 787-8 Dreamliner. Autor: Heathrow Airports Ltd.

Britský odvolací soud dnes kvůli dopadům na životní prostředí zamítl vládní plán na rozšíření londýnského letiště Heathrow. Informují o tom tiskové agentury. Soud vyhověl námitkám místních úřadů a ekologických aktivistů, kteří protestovali proti výstavbě třetí ranveje a stěžovali si, že vláda náležitě nezhodnotila dopady, které bude mít dráha na kvalitu ovzduší a hlučnost v hlavním městě.

Projekt za odhadovaných 18 miliard liber (535 miliard Kč) v blízkosti hustě zalidněné západní části metropole schválil britský parlament v roce 2018. Tehdejší premiérka Theresa Mayová uváděla, že v době, kdy země odchází z Evropské unie, posílí rozšíření letiště mezinárodní obchod a přispěje k ekonomickému růstu. Heathrow je největším evropským letištěm podle počtu cestujících.

Mluvčí britského premiéra Borise Johnsona řekl, že vláda se proti dnešnímu rozhodnutí soudu odvolávat nebude. Dodal, že kabinet se k výroku soudu brzy vyjádří písemně.

Soudci dnes uvedli, že třetí dráha by na Heathrow v budoucnu vzniknout mohla, ale jen za předpokladu, že projekt nenaruší závazky Británie v ochraně klimatu. V aktuálním plánu je kabinet podle dnešního výroku soudu nerespektoval.

„Vyhráli jsme!“ neskrýval nadšení londýnský starosta Sadiq Khan, dlouhodobý oponent stavby. „To je tedy něco!“ tweetoval státní tajemník na ministerstvu životního prostředí a taktéž dlouhodobý odpůrce záměru Zac Goldsmith.

Připravenost odvolat se dnes ale oznámilo samo letiště Heathrow. „Věříme v úspěch,“ vyjádřilo se.

O rozšíření hlavního londýnského letiště se v Británii vedly spory dlouhá léta. Podle ministerstva dopravy měla dráha zajistit, že bude možné uskutečnit dalších 260 000 letů ročně a během 60 let přinést britské ekonomice až 74 miliard liber (2,2 bilionu Kč).

Dnes zamítnutý plán na rozšíření Heathrow se v roce 2015 prosadil proti alternativě vybudovat zcela nové letiště blízko ústí Temže a proti úsilí menšího londýnského letiště Gatwick, které zamýšlenou novou dráhu chtělo pro sebe.

ČTK

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Ten mohamedánský starosta Londýna se pěkně vybarvil! Opravdu člověk na svém místě, s ním to Londýňané vyhráli….Ale třeba namísto další dráhy nechá postavit stáje pro velbloudy.

Dushan

Dráha už nebude potřeba s ohledem na vystoupení z EU, tj. dostaví se také úbytek cestujících kvůli virové pandemii i klimatické změně.

PetrPetr

Británie je venku z EU a nestalo se nic ani se nic nestane. Pandemie opadne. Co ale vliv má, jsou klimatičtí aktivisté.

Dushan

Zatím pro UK platí přechodné období, kdy prakticky vše zůstává jak bylo, poté se ale situace dosti změní. A pandemie může ovlivnit cestovní návyky i do budoucna.

Jen tak

pokles provozu v souvislosti s exitě z eu? ale kdeze.

proc by se to melo dit?

Andy

Pomineme-li „Gréta-dimenzi“ tohoto rozhodnutí, pro VB to nemusí mít nutně negativní dopad z hlediska oslabení ekonomického růstu, nedostatku kapacit pro leteckou dopravu atd… Kdo sedí v 10 Downing Street? Boris Johnson. Čeho byl po celou dobu svého starostování v Londýne Johnson nadšeným zastáncem? Zrušení letiště Heathrow, které je pro Londýn dost velkým problémem z mnoha důvodů, mimo těch hlavních (hluková a emisní zátěž), komplikuje také efektivní výstavbu výškových budov ve městě, kdy limit 300 metrů není možné překročit, neboť by došlo k matení radarů na letišti. Jonhson podporoval plán postavení zcela nového centrálního londýnského letiště, které by se nacházelo v… Číst vice »

Janina

Ústí Temže obsahuje velmi hodnotný zachovalý přírodní biotop, rozsáhlá spleť ostrovů tam například hostí početnou množící se kolonii tuleňů. Pokud bych si měla vybrat mezi dostavbou další dráhy na Heathrow a zničením obrovské plochy volné přírody (které je v Londýně a okolí hodně málo) stavbou úplně nového letiště, příjezdových cest, mostů, vlakových kolejí, parkovišť, cargo terminálů, skladovacích hal, hotelů, nákupních středisek a další infrastruktury kterou letiště potřebuje/přitahuje, tak je volba pro mě jasná.

Martin V.

Ono se to možná vyřeší samo. S rozvojem dalších a hlavně delších P2P linek význam hubů jako je Heathrow poklesne a současná letiště zdrojovou a cílovou dopravu z/do Londýna zvládnou. Ostatně Gatwick nějak spekuloval, že by mohl používat své dvě blízké dráhy za jistých podmínek současně (zatím je ta kratší většinu doby využitá jen jako pojížděčka). Má to nějaký vývoj?

Áron Tkadleček

z hlediska změny klimatu je to skvělý, kéž by to tak dopadlo i praze

J.K.

Jako že je skvělý kolikrát letadlo obkrouží Londýn než přistane?

Karl

Tak budeme u Londýna dál kroužit a vyčkávat s vyšší spotřebou.

Zase mají pocit, že vyhráli „ekologové“, takže k redukci emisí opět nedojde.

Poudy

Fajn, mý z Prahy slibujeme že budeme mít ranveje taky jen 2 😉

VíKo

Kez by. 🙂 s Vodochodama snad 3. 🙂

Poudy

Vodochody nikdy nebudou.

PetrPetr

Zatím má Ruzyně dokonce 3.

pzag

A které?

MPE

22/04 se už léta letoucí jako VPD nepoužívá…takže jen dvě: „hlavní“ 24/06 a „vvedlejší“ 12/30.

Supidio

Z hlediska klimatu ? O co vám vlastně jde ? Aby lidi přestali létat a abychoim se vrátili na stromy? Nebo abychom se plavili na voru? Proboha, vzpamatujte se už…

Riki

Proboha, vzpamatujte se už ….i vy lidi

Dalo by se to klidně obrátit, na stromy zpátky nemusíme, ale růst obecně není nekonečný a to ve všem.
I ten vesmír se jednou zase zcvrkne :-), dle vědců.
Takže Tkadleček to zase tak špatně nemyslel.
Ono se ve světě dělá spoustu věcí…zcela upřímně k hovnu, které jen zanáší naší planetu dalším bordelem, vyčerpávájí se nerostné zdroje z nichž se vyrábí spousta levných nesmyslů na sotva jedno použítí atakdále…….atakdále.

Arimatejsky

Britské vládě jde o snížení emisí, soudu jde o dodržení Climate Act.