Autobusy

Trest za nedostatek řidičů. Ústecký kraj pokutoval TD Bus 48 miliony korun

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz
Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Ústecký kraj udělil nejvyšší pokutu ve své historii za nedodržování smluv na provoz regionálních autobusů. Pokuta dosahuje výše 48 milionů korun a dostala ji společnost TD Bus, která je následníkem společnosti BusLine.

Na TD Bus připadla drtivá většina pokut, jejichž udělení schválila tento týden krajská rada. Z pokut v objemu 48,6 milionu připadá na TD Bus 48,3 milionu korun.

Podle tvrzení společnosti kvůli personální situaci nemohla obsluhovat některé spoje napříč oblastmi, což mělo za důsledek vypočítání velmi vysoké smluvní sankce,“ napsal kraj v tiskové zprávě.

Za období od ledna 2015 do září 2018 obdržel TD BUS (dříve BusLine) pokuty za porušení smluvních ustanovení v souhrnné výši 54,98 milionu korun. Pokut bylo uděleno více než 150, dávají se za každou oblast zvlášť a různá porušení. „Poslední souhrnná pokuta za neodjeté spoje se zcela vymyká, což jen potvrzuje masivnost porušování smlouvy. Jednalo se o více než 2 800 neodjetých spojů v srpnu a v září,“ uvedla Fraňková. Kraj podle smlouvy uplatňuje pokutu ve výši 1000 korun za každý neodjetý kilometr.

Informace o spojích, které nejely, kraj získává od cestujících, obecních úřadů i dispečerů. „Nejeté spoje byly prověřovány v systému EFC (sledování vozidel pomocí GPS) i v automatickém dispečinku DÚK. Dopravce měl možnost se vyjádřit, pokud tak učinil, vždy jako důvod uvedl nedostatek řidičů,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. 

Ústecký kraj i kvůli problémům s dopravci založil svoji vlastní dopravní společnost, ta už převzala provoz některých linek.

TD Bus, dříve Busline, v Ústeckém kraji narazil s požadavky na dodatečné platby nad rámec uzavřenými smlouvy. Firma sama oznámila odchod z části smluv, protože je nebyla schopna dodržet. Mladá fronta Dnes citovala vyjádření šéfa firmy Milana Tomse, podle kterého je pokuta likvidační. „Každopádně ji nezaplatíme, není z čeho. Kraj si kvůli zajištění dopravy na Ústecku a Děčínsku pronajal předražené autobusy a důvod, proč se nyní takto chová, je ten, že se potřebuje vyhnout trestnímu stíhání kvůli tomuto neuváženému pronájmu. Jediný cíl nyní je zlikvidovat TD Bus a vytvořit tím krizový stav. Pak už nikdo nebude koukat na to, co kolik stojí,“ řekl MF Dnes Toms.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tento problém má dvě strany. Jednu, že dopravci nabízejí ceny na hranici rentability. Bohužel je toto způsobeno špatně nastavenými krajskými výběrovými řízeními, které toto nejenže neodfiltrují, ale i podporují.
    Druhá strana je, že kraj není ochoten akceptovat vyšší cenu a firmu tlačí do bankrotu. Což odnese jednak ta firma, ale druhak hlavně cestující. Domnívám se, že pokud by kraj navýšil cenu např. Na 35 Kč/Km, stále by to bylo levnější, než vlastní dopravní podnik za 66 Kč.

    A že kraj likviduje dopravu je fakt. Stejně jako sociální služby, stejně jako školství, stejně jako svou ekonomickou kondici.

    Navíc upřímně nechápu systém distribuce peněz/km. Vždyť žijeme ve 21. století. Autobusy mohou mít senzory spotřeby paliva, mohou se sbírat ceny nafty, platy řidičů, cena za údržbu a opravy, to prohnat počítačem a pak podle toho určovat ceny. A ne nějaké kilometrické ceny jako za Franze Josefa

  • Jako znám spoustu lidí, kteří by šli ihned řídit, ale za 25 000 Kč, tohle povolání, kde si člověk nemůže na konečné odskočit, z nesmyslnýma turnusama, rizikem a kvalitou autobusů bez klimy prostě mladý neseženou.

  • Souhlasím s panem Tomsem.Kraj je ničitel dopravy.Nejprve autobusovou dopravu,na řadě jsou nyní vlaky.Ještě štěstí že
    se zde nelétá!

    • Firma dostane pokutu za neodježděné spoje dle sazebníku ve smlouvě, kterou podepsala a kraj je ten zlý. Ničitelem dopravy v ÚK je spíš Busline. To co předvádí v LT okrese naopak znehodnocuje používání VHD. Kde máte jistotu, že kdyby dostal od kraje více peněz, investoval by je do platů řidičů. Pan Toms, také zapomíná říci, že již jednou od kraje peníze navíc dostali. Ta částka měla kompenzovat vládní rozhodnutí do roku 2019. Zajímavé, že mediálně brečí jenom Busline.

    • Nesouhlasím s vámi, zástupci firem (zde autobusových dopravců) vždy mají platnou smlouvu o poskytování služeb. To, že představitelé dopravních firem neodhadli dlouhodobý vývoj například v platech řidičů (a proto řidiči nejsou) je zkrátka riziko, za které dnes dostávají pokutu (kraj pouze dodržuje smlouvy vč.sankčních ujednání) . Zajímavé je, kdo v dnešní době tvoří páteř řidičů autobusů meziměstských spojů. Jsou to zaměstnanci lehce předpenzijního nebo penzijního věku a dále řidiči, kteří od státu pobírají rentu a v dopravě si přivydělávají (tzn.bývalí vojáci, policisté) . Takže ten systém pracuje postupem času stále ve vyšším riziku co se řidičů týče. V tomto oboru je pramálo zaměstnanců, kteří chtějí od mládí těžké povolání řidiče zastávat celý profesní život . Nastavený systém fungoval skvěle v období „vytvořené krize“ v letech cca 2009-2011, nyní je neaplikovatelný . Ale ty smlouvy jsou prostě dlouhodobé . Takže ti dopravci to musí brát sportovně podnikatelsky: někdy vyděláš, někdy proděláš, ale dobré je mít nějaké rezervy…

    • vy nabádáte kraje aby nekontrolovaly dodržování smlouv. Kdyby nedostaly pokutu, tak je to signál, že druzí taky mohou ojebávat.

Newsletter

Partneři