Trend se otočil, strojvedoucí v průměru mládnou, říká náměstkyně Havelková z ČD
Zácvik táborských strojvedoucích na RegioFoxu. Pramen: České dráhy

Jsme v kontaktu s personalisty z ČD Cargo a budeme jednat o tom, za jakých podmínek by jejich strojvedoucí přešli k nám.
„Předpokládám, že na tom v lednu začneme pracovat“
Jak z jistě pane ministře.
Odbory skupiny ČD měly stávkovat od okamžiku, kdy Kupka tuto kreaturu (česky: stvoření) dal do představenstva ČD
Tak on asi musel, vždyť je veřejné tajemství, že její sestra je pravou rukou Signalisty… 😉
Má směnu přerušenou podle zákonu??? Tohle svinstvo neboli vyjímku si vyjednala ČR u EU. Zkuste přerušit směnu v Polsku a okamžitě to tam všechno stojí.
Kde, v Trutnově samé nové děti 45+. Pro staré nic nikdo neudělá. Po 40 letech na mašině jsme jen číslo. Dovolená je sprostě slovo. Preddůchod a brigáda někde v klidu. Už bylo dost vstávání ve 2 ráno.
Clovek je jen cislo uz od narozeni. Proto mame rodne cislo. A tak se to s nami tahne az do smrti. 🙂
Souhlasím. Jděte na předdůchod a co nejdříve si vyzkoušejte o čem je opravdová práce v soukromém sektoru ve 21.století. Doporučil bych to všem, kdo jsou u dráhy od vyučení / vojny.
Možná by konečně pochopili, že už nejsme v socíku kde platilo že kdo nekrade okrádá rodinu. A možná by si konečně uvědomili, že socialismus který v ČD / ČDC / SŽ panuje, už tady 20 let neměl být…
A jak se podle vás liší práce strojvedoucího stávkujícího za lepší podmínky v barvách SNCF , DB od ČD? To má DB a SNCF za sebou socík?
Do ČD jsem se pár let zpátky hlásil. 8 let praxe, zkoušky na Slovensko, E i M, s čistým štítem.
Myslel jsem si že po takovém člověku skočí ale prdlajs. Dali jsme přednost jiným kandidátům, konkrétně raději poslali lidi z ulice do kurzu než aby vzali zkušeného.
Teď jsem viděl ten jejich náborový příspěvek a říkám nas*at, ani za zlatý prase bych do toho nešel.
Možná zapomněli dodat, že příspěvek je spojen s kaucí víc než půl mega vázanou na 5 let, tedy fakt super kšeft…
Depo Olomouc?
Mate takovou bidu že jste odmitli strojvedouciho s licencí… Divné
Vítězslave, Vítězslave, strana a vláda to vidí. Ten odmítnutý nejsi Ty, že ne?
neřekl jste na FB někdy něco proti Kupce, Fialovi nebo šméčkům ODS?
Koukám že na nábřeží došli lidi. Zatím jsou tady jenom tři hlasy, které jdou proti slušným lidem. Pípa byla vždy přezdívka pro ty, kteří se na místo dostali bez řádného výběrového řízení. Tak aspoň víme co jsou lidé okolo samozvané personalistky zač. Pokud můžu říct soukromý názor tak je to hodně ubohé.
A co údržbáři? Ti taky mladou??
Nemládnou. Dříve nebo později utečou na strojvedoucího, nebo si třeba elektromechanici udělají vyhlášku 100 a jdou pracovat jinam. V neposlední řadě každému třetímu nově přijatému zaměstnanci je přes 50 let.
Elektromechanici nemají 100? Co tam dělají, makají pod mistrem jako učni?
I u nás v práci mládneme, on už nemá kdo stárnout a tak staří odchází do důchodu nebo na věčnost a snižuje se tím věkový průměr. Takže už neni přes 50 a když se to vhodně seskupí do sloupečků, neni tam ani ta generační díra od té chybějící generace. Očekávám tedy že něco podobného nastane na dráze a nejen v profesi strojvedoucích, ale třeba i u traťovky.
Tomu se mi nechce věřit, vždycky, když je nějaký podcast, tak Ondřej Kubala nadhodí, jak mladí už dneska nechtějí pracovat a jsou líní a host jen přikyvuje.
Kdyřž byli oba mladí, tak dozajista poslouchali totéž, jak se jim, tehdy mladým, nechce pracovat. Můžete totiž pracovat 6 dní v týdnu 8:00 až 22:00 a starej zapšklej dědek bude v něděli nadávat, že nic neděláte.
Ondřej Kubala je podivná postava. Nikdy nevím na čí starně stojí. ROPIDu? Arrivy? Zdropravy?
Čili implikujete, že ROPID, Arriva a Zdopravy jdou jeden druhému po krku? Proč by měl Kubala „stát na jedné straně“? Co když se třeba jen snaží být nestranný?
Kdy už se konečně všichni strojvedoucí domluví a přestanou akceptovat tu prasárnu, že budou firmě tolerovat přerušené směny. Není nic lepšího, než jít do práce na dva dny a mít zaplaceno jenom pár hodin. Copak personalistka má v pátek přerušení? Opravdu dělá v pátek od 9:00 do 17:00? Nejlepší je ten její hloupý přístup, kdy nechá odejít schopné lidi ke konkurenci protože se jim nechce přidat pár tisíc, aby vzápětí musela dávat naborový přispěvek nováčkům ve výši 300 tis.
Souhlas
Na manažerských pozicích jsou běžné pružné pracovní doby a nepřetržitá pohotovost na telefonu. Takže zatímco strojvedoucí má směnu od-do (třeba i s přerušením, ale stále mu ve volnu mohou všichni skočit na hrb), vysoce postavený manažer nonstop tak, jak podnik potřebuje.
Mohou, a pak telefonáty s prosíkem, zda by náhodou nepřišel do práce navíc, a když člověk odmítne, tak někdy v pohodě, někdy se z jiných míst dozví, věty typu, a ty nepotřebuješ/nechceš peníze? Vždyť za to budeš mít příplatek . To si budu pamatovat. Pro firmu ani o minutu navíc, že? A další…
dovedete si představit, že někdo volá Havelkové, že něco potřebuje?
A jakou práci budete akceptovat místo toho přerušení za 50 % ?
Už ani regiojet, (aspoň na R8) nemá přerušené směny
Přesně (y)
K náborovému příspěvku, jestliže paní náměstkyně říká, že ho dávají, protože ho dává i konkurence, a že nevidí jiných cest, tak co místo náborového příspěvku ty peníze nalít do výplat a lákat na adekvátní (vyšší) plat? Samozřejmě už od nástupu, protože když se člověk dozví, za kolik bude v zácviku, tak pokud má závazky (hypotéka, atd…), tak si to rozmyslí. A dělené směny? Vím jsou to lidské zdroje, kterých není neomezeně, ale co to postupně směřovat k zrušení dělenek? Spojit ČD a ČDC zpět do jednoho, tak aby tedy zaměstnavatel si nestěžoval, že v noční době bude platit zaměstnance, i… Číst vice »
Náborový příspěvek má za cíl oslnit zájemce o práci tak aby s vidinou jednorázových 200 000 Kč hrubého podepsal smlouvu za podprůměrnou mzdu. Když těch pár milionů ročně vyplacených na náborových příspěvcích rozpustíte do mezd všech, tak to bude tak pětistovka měsíčně hrubého a ta fakt nikoho nepřitáhne. Navíc příspěvek vyplatíte jednorázově a šlus, kdežto mzdy nemůžete v dalších letech zase snížit, takže si zbouráte cash flow v dalších letech.
200 k bez licence, pro zájemce s licencí nabízejí 300 k náborový.
Samozřejmě navýšení mezd by muselo být větší, než jen rozpuštění náborového příspěvku do mezd, toho si jsem vědom.
Ale to by se například dalo řešit omezením benefitů, kdy ušetřené peníze nalijou do mezd.
Samozřejmě adekvátní navýšení mezd by znamenalo přidat víc, než jen ušetřené peníze na benefitech a náborovém příspěvku, ale stále lepší než zachovat a zároveň hodně přidat.
Ale teprve po odpracování 12měsíců takže nechápu proč mu říkají náborový a navíc kvalifikační doložka 800tis. po dobu 5 let. Takové podmínky nikdo normální nepodepíše.
Tak si myslim ze strojvedouci podprumernou mzdu nema.
Jo bude v noci skákat z mašiny na mašinu..a co když s tím nákladem nedojede?
Úplně stejná otázka vzniká už dnes na jiných, co když z nějakého důvodu nedojede s vlakem na obrat? Taky se to musí nějak řešit a vyřeší se to.
Jak chcete zrušit dělenky, když logicky je největší potřeba zaměstnanců (i vozidel) ve špičkách?
Tak vozidlům to je tak nějak jedno (ti nemají limit 13 hodin), jednoduše stanovit taková pravidla, která vyloučí dělenky, buďto zaměstnanec bude mít směnu ve skrz, nebo to budou dvě směny s řádným odpočinkem, první mezistupeň by třeba mohl být omezení druhé části na dovezení jednoho vlaku (typická situace, vlak končí v horní dolní, strojvedoucí tam tedy přespí doveze první vlak do uzlové stanice, kde střídá), samozřejmě s razantním časovém omezením délky druhé části takové směny, plus razantní navýšení příplatku za takovou směnu. Prostě udělat vše proto, aby se zaměstnavateli moc nevyplatilo takovou směnu dělat. Což by také mohlo mít… Číst vice »
Ano, aby se to zaměstnavateli nevyplatilo = vyšší cena pro objednavatele. Výsledek pak vidíme v Brně, kdy objednavatelé už chtějí vlaky bez doprovodu, čímž problém (nejen dělenek) vyřešili.
Jak vyřešili? Stále tam máte strojvedoucího, ten vlak zatím ještě sám jezdit neumí, tímto si vyřešili pouze vlakovou četu.
Bohužel objednavatelé by chtěli za málo peněz hodně muziky, což buďto nejde, nebo za cenu odírání zaměstnanců.
A pokud vím, zrovna pro JMK byl vytvořen příplatek přímo pro tyto vlaky.
Strojvedoucí tam bude vždycky. Nejvíc ale řvou štíplístci, kteří tam v ucelených jednotkách být nemusí. V civilizovaném světě už se tak dávno jezdí, jen u nás řvou, že na dvou panterech musí být dva. Takže holt to pak všichni objednatelé postupně vypíší VŘ tak, že to chtějí bez vlakového doprovodu…
Průvodčí v lokální dopravě skončí stejně, jako průvodčí v tramvaji.
A někde průvodčí v tramvaji s velkým haló pod šifrou „asistenti přepravy“ obnovují …
Třeba to bude další krok v neustálém zlepšování. Abyste mohl něco obnovit, musíte to nejdřív zrušit, to dá rozum. 🙂
A dopravce je nějaká charita, že to má dělat za levno? Ideálně zadarmo?
Když se řeší režijky, tak to tu je plno keců, jak kraj není charita a proč by měl dotovat nějaké režijky.
Ale když jde o zaměstnance dopravce, tak se mají nechat odírat, protože kraj to chce „zadarmo“?
Charita není, ale když je tlak na co nejnižší cenu, tak nabere i Rumuny
Ne nemusí to dělat, ale pak to vyhraje někdo, kdo to za levno dělat bude. Půjdete do krámu pro rohlík za dvacku, nebo do vedlejšího, kde stojí pětikorunu….?
Takhle se to ale brát nedá, koupíte si raději rohlík za 5 Kč nevalné kvality, co se skoro nedá jíst, nebo vynikající rohlík za 20 Kč?
To samé jsou soutěže VHD, soutěžit jen na cenu je blbost, pak to občas dopadá, jak dopadá
Lidi chtějí kvalitu, proto jsou u kvalitní a drahé pekárny Kabát obrovské fronty, zatímco levné pekárny s rozpekanym pečivem zejí prázdnotou.
Ty uz začínají být stejně k prdu, samý o sobě
Zadarmo ne. Ale kraj (= stát) hospodaří s penězi daňových poplatníků, takže oprávněně tlačí na to, aby to stálo co nejméně. A jelikož nejsou ČD jediným dopravcem, mají možnost si vybírat.
Jenže ten samý kraj chce kvalitu, chce klimatizaci, WiFi, zásuvky, atd…, ale zároveň to chce za cenu 810, to je prostě blbost.
Takže vyhrává dopravce, který nejvíc sedře zaměstnance na výplatě.
„Takže vyhrává dopravce, který nejvíc sedře zaměstnance na výplatě.“ No o tom jediném ta výběrka bohužel jsou. A čím víc si budou odboráři vymýšlet, tím spíš to pak vyhraje někdo, kdo jen využije studenty apod.
Takže vyhrává dopravce, jehož faktura bude nejnižší…
A zbyde na opravy silnic, na nemocnice, na střední školy, …
A nástupní místo v Horní Dolní, kde v noci končí poslední lokálka vyjíždějící z uzlu, jste ochoten akceptovat? A ráno že tam bude nastupovat nový kolega? Oba budete muset jet autem, protože vlakem se tam nedostanete, jeden skončíte pozdě v noci, druhý s nástupem brzy ráno?
Protože přesně tak by to dopadlo…
Nástupní místo v Horní Dolní, je sice pěkná výhrůžka, ale to už záleží, co bude mít dotyčný uvedený v pracovní smlouvě, a pokud tam zrovna nemá pra*árny typu celé OPŘ, celé PJ a nenechá se dotlačit k podpisu změny pracovní smlouvy, tak smolík, protože zas nástupní místo. Takže zaměstnavatel sice pak může chtít, ale záleží co umožní pracovní smlouva, takže se klidně může stát, že by dotyčný nastoupil na místě XY a zaměstnavatel by mu musel zaplatit třeba taxi do té Dolní Horní.
Ale ono ty dělenky jsou kolikrát právě uprostřed té špičky, případně kolikrát tak zbytečné až to bije do očí…
Takže řešením je co, nechat se odírat být pryč 2 dny a dostat zaplaceno třeba 18 hodin?
Řešení existuje, ale to by se lidé nesměli spokojit s málem, nedělat věci na zapřenou, atd…
Spojovat naklady a osobku to ani nahodou. Blbost.
Proč?
Přišlo mi, že na to větší část lidí, co zažila společnou dráhu spíš vzpomínala v dobrém.
Dnes je jiná doba. Vzpominají v dobrém, ale to železnice byla uzavřená modrá armáda. Dnes je 100+ dopravců a situace dramaticky jiná.
Jistě, ale věřím, že pokud by to byla část osobka, část náklady, tak i ten, kdo dnes říká, že by na osobku, nešel, tak by to třeba zkousnul, když by se podařilo odbourat nesmyslné brzké nástupy, atd…
Ranní nástupy u osobky prostě zůstanou, ty první ranní vlaky někdo prostě musí odvézt. Náklady zas jezdí převážně v noci, takže netopýří letky též zůstanou.
Právěže při spojení osobní – nákladní nemusely, když by se to vhodně nakombinovalo (samozřejmě že to nepůjde všude), a tam, kde to nepůjde, tak holt tedy ty brzké zůstanou, nebo to holt bude mít zaplacený ve skrz,a holt těch x hodin bude neproduktivních. Myslím, že dost lidí vy taky přestalo remcat, kdyby těch x hodin, co je dnes přerušení, bylo třeba zaplaceno menší sazbou, ale bylo započítáno do normy, to je prostě bolest.
Verit muzes. Tak bez delat strojvedouciho a pak napis tvoji uvahu znovu.
A někteří z těch dopravců maj licenci na osobku i náklady. Někteří strojvedoucí mají úvazek u agentury a vozí vlaky různých dopravců.
Jasně jsou reálné situace, kdy se to nevyplatí, ale proč to odmítat jako celek.
Ano, vzpomínají na to v dobrém ti, kteří zažili 90-tá a první část nultých let v osobních turnusech, vycpaných běžnou nákladkou s trošku delším vozebním ramenem – od půlnoci už mašina stála a strojvedoucí chrápal, protože dispečer si nedovolil mašinu nikam daleko poslat, aby neměl v pět ráno problém s osobákem. Samozřejmě se to netýkalo raket, některých nexů nebo krátkých postrků do vedlejší stanice a míst, kde i běžná nákladka jezdila ve svých trasích jako osobáky.
Navíc toto by částečně mohlo právě odbourat ty dělenky, takže lepší pro všechny.
Po spojení by cargonauti odešli.Jen si to jezděte sami.
Cargonautům by to taky mohlo pomoct, neříkám, že by to šlo dělat všude, a vždy, ale dalo by se tím eliminovat dělenky, a brzké ranní nástupy, protože by ten z osobky udělal přes noc náklady, třeba i částečně ten šoupák, co má brzký nástup, minimálně částečně, pak by vyosoval, dojel by jeden ranní obrat na osobním a předal a jel domů.
Tohle na hlavních tratích nikdy nefungovalo. I když byl smíšený turnus O/N (nebo N/O), tak většinou byla směna v nákladce a směna v osobce.
To že to nefungovalo dřív neznamená, že by to tak nemohlo být dnes.
Ano, statistika je zabava. Kdyz vam odejdou silný rocniky do duchodu, tak vam skupina omladne.
A pak vezmou do kurzu zájemce kterému je 61 let.
Ale hlavně aby jim to nadšení co nejdyl vydrželo!!! Až uvidej ty nástupy a konce, a vůbec tu napjatou atmosféru….
Zase bych to tak nepřeháněl, nákladní doprava je dobrá pro mladé svobodné strojvedoucí, jakmile má strojvedoucí doma manželku s dětmi, ochota k ad hoc výkonům po celé republice klesá a strojvedoucí uvítá pravidelný režim jízd na dohled svého domu :-).
Pak ještě přichází další tradiční fáze života strojvedoucího a to rozvod manželství a znovu v podstatě svobodný je opět firmě prospěšný a více flexibilní 🙂
Jak jsem si mohl všimnout, tato další tradiční fáze života strojvedoucího přijde právě tehdy, když nepochopil, že je třeba od carga přejít do osobní dopravy :-).
To sice ano ale pořád lepší než hákovat na tři směny ve fabrice za 20 tisíc.
To sice ano, na druhou stranu u pásu ve fabrice máte podstatně nižší požadavky na profesní i zdravotní způsobilost a nejste immer während jednou nohou v base.
Já si práce strojvedoucích velmi vážím.
Jen hloupý dotaz.
Kolik bylo za období 89-24 strojvedoucích ve výkonu trestu, myslím jako natvrdo.
Nepočítám alkohol.
Správně mě berete za slovo, tady jsem si o to řekl. Podle statistiky DI je na dráze ročně přes 1000 MU, 200 mrtvých, 200 zraněných a 100 projetí návěstidla se způsobenou škodou. Jestli za to nakonec jde někdo opravdu sedět natvrdo, to se jednoduše dozvědět nemohu. Jistota však je, že za každou takto závažnou MU je někdo vyšetřován. A být „sprostý podezřelý“ je životní zkušenost, kterou si každý rád odpustí a kdy je k té base někdy dost blízko. Takže to, co jsem napsal, berte jako nadsázku a ilustraci tvrzení, že strojvedoucí určitým způsobem jde se svou kůží na trh,… Číst vice »
Díky za vaši sebekritiku.
Já jsem dělník v továrně.
Nástupní mzdy jsou kolem 20tis.
Takže fluktuace vysoká.
Jezdím po hale na VZV a musím si dávat opravdu velký pozor abych někoho nepřejel.
Protože hloupých lidí mezi mladší generací je opravdu dost.
My vlastně nejsme ve sporu, jen jsme každý v jiné lize. Přiznávám, že na mně zbývá okresní přebor.
Dobrá zpráva, držím palce ať se daří nabírat strojvedoucí i u jiných dopravců.
A s tím náborovým příspěvkem, nemůžou dávat stávajícím strojvedoucím příspěvek za odpracované roky? Lidé to v některých firmách dostávají a někdy to jsou i stotisicové částky.
Již více než 30let kolektivní smlouva u ČD pamatuje na tzv příplatek za léta po každých 3 letech se zvedajici vypláceny měsíčně
Ale narovinu, v jaké výši ten příplatek je? Zrovna nic extra to není, na druhou stranu, praxe se uznává mezi ČD – ČDC – SŽ, takže při změně zaměstnavatele při přechodu od jednoho druhému se předchozí roky uznávají.
Bohužel dnes je paradoxně trend, že se stávající zaměstnanci moc neřeší. I když se to pozvolna mění, protože docházelo k paradoxům, že zaměstnanci, který odváděl kvalitní práci nechtěli přidat 10 %, tak odešel jinam. A protože jich odešlo více, tak nově příchozím nabídl i 20 % více a přitom neodváděli stejnou práci. A to bylo v několika firmách z různých oborů.
Přesně toto funguje bohužel všude a je jedno, zda je to malá či velká firma, korporát či státní podnik.
To se netýká ČD, většina zaměstnanců pracuje podle tabulkové mzdy
Bejvávalo… Vloni (?) jich spousta přešla dobrovolně povinně na smluvní mzdu…
Krásný příklad je u řidičů autobusů, kdy jsou někteří schopni měnit zaměstnání třeba každé 3 roky, hned jak mohou odejít a čerpat náborový příspěvek jinde. A pak dochází k tomu, že se po letech vrátí, třeba k pražskému dopravnímu podniku a dostane náborový příspěvek znovu, protože byl mimo třeba 7 let. Potom ti věrní jsou opravdu znevýhodněni.
Řidič autobusu je na trhu práce daleko svobodnější. V podstatě má dva doklady, které ho opravňují řídit autobus – prakticky jakýkoliv a kdekoliv. Strojvedoucí tuto výhodu nemá.
A hlavně dost lidí narovinu řekne, že ani jít jezdit na osobku nechce.
Pak si zkusí práci u soukromníka a ještě rádi přijdou. A nebo taky ne, to už je na nich…
A kdoví jestli nebudou chtít psychotesty?
Dobrý den, ukažte mi soukromého dopravce který do pracovního poměru přijme hotového strojvedoucího a bez zácviku na užívané řady HV, poznání a ZOZ ho nechá pracovat druhý den.
Tohle je prvotřídní výmysl.
Hotový fira nějaké poznání má, nějaké mašiny taky zná, a to co nemá si dodela . Ale když budu přecházet k CD tak kromě licence všechno znova, doktor, ZOZ ,předpisy atd.., a nato jsou všichni žhavé, to si myslí jen vedení CD ,že jiná firma než CD neexistuje a všichni chtějí dělat u nich
Přesně a paní to ví.
paní šacuju, že řeší spíš nákupy na Oxford Street než reálie železniční personalistiky
Ano mašiny má, poznatí taky, ale poznání i mašiny pro minulého zamestvatele. ZOZ musí udělat znova stejně jako vnitřní předpisy nového zaměstnavatele. Rozhodně nepracuje už druhý den. U ČD to je stejné. Znova autorizace HV, poznání plus ZOZ. Takže kde je rozdíl?
nemusí
To vůbec není pravda, strojvedoucí dostane při odchodu opis původního osvědčení a tam má uvedeno, co vše znal a uměl, takže mu dopravce, u kterého nastupuje, může na základě toho vydat nové osvědčení. Jen ho ještě proškolí že svých vnitřních předpisů.
Soukromí vám uzná vše co jde,byl by sám proti sobě,aby platil za něco co nemusí, nepotřebuje strojvedouciho který bude běhat půl roku po zkouškách, které má a platí mu ,. Ne jak u CD kde tím projdete znovu
Přesně tak, soukromník nemá potřebu buzerovat nového zaměstnance, který přijde jako hotový strojvedoucí s praxí, takže jen případný zácvik na jiná vozidla a poznání trati a může jezdit.ČD si pořád hraje na něco echt lepšího a vlastní kolegy z Carga nebere jako rovnocenné ,přitom kňučí jak potřebuje lidi…
protože ČD i ČDC potřebují živit DVI.
a spoustu dalších…