Trenčín je ze dne na den bez 16 autobusů. Zloději z nich ukradli katalyzátory
MHD Trenčín. Zdroj: město Trenčín

Vzhledem na rozsah a závažnost poškození je pravděpodobné, že část spojů nebude moct vyjet ani v následujících dnech.
Kdyby měli trolejbusy, tak mají o polovinu problémů méně 😁
Zloději kovů se už mnohokrát zaměřili na troleje 🙁
Ale zas tak časté to taky není.
Tohle se vám u elektrických vozů/busů nestane 😂
Dobří borci.
A security mučí bezdomovce v nákupních center
Podla stranky dopravcu bola po 15-00 vyprava zabezpecena v plnom rozsahu vozidlami zapozicanymi z inych prevadzok.
Tak nevím, jak to vlastně mysleli – stalo se to na uzavřeném území dopravního podniku (depo) nebo na nějakém veřejném parkovišti?
https://maps.app.goo.gl/7RU5t9duHDVW6WTi6
Je to oploteny areal, ale uplne na konci sveta v krkahajoch a obklopeny nevyuzitymi plochami. V noci je tam tma ako v rohu, a SBS nemaju, pretoze doteraz nikomu nenapadlo, ze by ju mohli potrebovat…
V roce 2022 mi katalyzátor také ukradli, prý se to děje často.
To taky vykupujou sběrny, nebo k čemu jim to je?
Část se prodává na inzertních portálech jako „náhradní díl“
Akurát na autobusové asi takto kupca nenájdeš…
A to má opravdu nějakou hodnotu jinak než načerno prodaný díl?
Vykuchat z toho drahé kovy… Buď přímo zloději, nebo nějaký nepoctivý překupník se najde, nedělejme si iluze.
Těch tam bude ale mizivé množství, učitě to nepřevýší cenu katalyzátoru samotného. Blbé na tom je, že zloděj takhle nepřemýšlí, napřed ukrade a pak řeší co s tím. Pokud je to moc těžké, tak to klidně zahodí za plotem.
Tak to je mi jasné že tam jsou drahé kovy, mě šlo spíše o to, jestli existuje způsob jak to zpeněžit – dost divné pokud někdo vykoupí katalyzátor z autobusu od někoho kdo není (dopravní) firma.
Moc si nedovedu představit jak kuchat drahé kovy na kolení, ale kdo ví.
Kanálové poklopy se taky nesmí vykupovat, no ale … Většina regulací dopadne na ty poctivé, ti nepoctiví se jen smějí.
Nějaký garážový dopravce, ať už osobní nebo nákladní, to určitě koupí.
Drahé kovy. Vím, že se kupují od neznalých vraky celých aut, z nichž se pak prodají díly za násobek ceny – a katalyzátor je jeden z těch dražších. Pro bližší studium doporučuji starší videa kanálu Tvrdej Bob na YouTube 😄
A jak pak odhlasite auto z evidence, když ho nemáte doklad o ekologické likvidaci? 😉😁
Lejstro je to nejmenší. Nebo prostě nebude odhlášené z evidence.
Ano, jsou na specializované sběrny a naprosto legální (bohužel). Cena se odvozuje podle kódu, který je na katalyzátoru vyražen.
To by mě fakt zajímalo, jestli v tomto případě bude moc objednatel vymáhat sankce za neodjetí spojů… Já bych teda rád věřil, ze to bude mit Transdev s Trenčínem nějak smluvně ošetřené, ale zas koho by napadlo, že autobusy nebudou moc odjet kvůli krádeži součástek. Snad se to shová pod nějakou vyšší moc…
Pár katalyzátorů se pod vyšší moc neschová, to by se muselo jednat o miliardy na vládních zakázkách…
Tuhle škodu může vymáhat po pachateli krádeže. Otázkou je, zda se náhrady domůže; hádám, že pachatel má „holý zadek“.
Pro takové případy by se měl uplatňovat insitut dlužního otroctví.
Vězení pro dlužníky s povinností pracovat minimálně 50h týdně s tím, že si z toho zaplatí primárně pobyt, zdravotní a sociální pojištění a co zbude půjde na náhradu škody. A čím dříve to splatíš, tím dříve se dostaneš ven.
No hlavne by musel byt dopaden, coz jeste nevime zda se povede… Slovenske policii ovsem drzim palce!
Spíš ne, protože podle obchodního zákoníku dosud platného na Slovensku platí, že „Za okolnosti vylučujúce zodpovednosť sa považuje prekážka, ktorá nastala nezávisle od vôle povinnej strany a bráni jej v splnení jej povinnosti, ak nemožno rozumne predpokladať, že by povinná strana túto prekážku alebo jej následky odvrátila alebo prekonala, a ďalej, že by v čase vzniku záväzku túto prekážku predvídala.“ (§ 374/1 ObchZ). Vyšší moc tedy nesmí být zaviněná dlužníkem a musí být nepředvídatelná a neodvratitelná. Vzhledem k tomu, že krádež se určitě dá odvrátit prostřednictvím vhodného zabezpečení, tak bych se dost divil, kdyby to objednavatel jako okolnost vylučující odpovědnost… Číst vice »
Moc diky za odbornou odpoveď
Zlodeji môžu byť kľudní, vďaka Ficovej novele trestného zákona sa nemusia báť trestu. Ak je hodnota krádeže do 20 000 euro, tak ide o „malú“ škodu.
Dopravca odhaduje skodu na 250-300 tisic. To aj v sutajestokstane bude na trestne stihanie.
Ak ich samozrejme chytia, o com vazne pochybujem.
Pri škode do 250 000 je to po novele myslím 1-4 roky. Ak nedostanú podmienečný trest, neprejavia účinnú ľútosť, čin nebude premlčaný atď…
A prozradil jim někdo, že bez katalyzátoru autobus dokáže jezdit ?
nejspíš se jedná o filtr pevných částic a bez něj nepojede ,musela by se vyřadit část počítače která to kontroluje a nenechá vozidlo nastartovat
Může to být klidně katalyzátor (u moderních dieselů jsou 2) -tzv. SCR katalyzátor (Selective Catalytic Reduction), u všech dieselů s normou Euro 6 (a některých modelů i v Euro 5) pomocí AdBlue snižuje množství škodlivých oxidů dusíku ve výškových plynech, ale dost často je to integrováno v jedné „bakuli“ s oxidačním katalyzátorem DOC a filtrem pevných částic DPF… Všechny tyhle systémy se občas pokazí a věřím tomu, že je poptávka i po starších na výměnu. Legálně takto postižené vozidlo nesmí do provozu a většinou řídící jednotka emisního systému zamezí buď startu, nebo normální jízdě – spadne to do nouzového režimu.… Číst vice »
Obvykle po zásahu servisního technika půjde porucha odstranit a autobus zprovoznit.
Druhá strana je hluk a emise.
Bylo by legální takto „opravený“ autobus vyslat do provozu?
Sotva
Určitě dokáže jezdit i bez brzd a vzorku na pneumatikách…
vzhledem k tomu, že odebráním katalyzátoru vlastně seberete i tlumič, znamená to, že motor je hlučný asi jako závodní traktor a taky že ještě horké výfukové plyny mohou ven dřív, než výrobce předpokládal -> vůz může velmi rychle začít hořet
A kdo? Výrobce? Nebo nějaký Franta z ulice?
Já sice vím, že v Horních Uhrách, ostatně i v těch Dolních je možné skoro vše, ale klidně bych se vsadil, že provoz vozidla bez katalyzátoru je nelegální.
Legálně nejde, motor spadne do 3. stupně omezení výkonu (=volnoběh). Nelegálně ano, lze přehrát řídící jednotku a systém SCR vyřadit. Ale vozidlo emisemi neprojde. Nicméně u samojízdných strojů (zemědělské, lesnické a stavební) se tak děje naprosto běžně (dělá to Xtuning).
Pro kontext se hodí doplnit, že Transdev má pro MHD v Trenčíně k dispozici celkem 43 autobusů.