Tratí národní ostudy rychlostí 55 km/h. Vyzkoušeli jsme přímý vlak z Liberce do Prahy
Z Liberce do Prahy a zpět aneb jak strávit na cestě téměř šest hodin. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cesta vlakem má i své příjemné stránky, rychlost to ale rozhodně není.
Pane Sůro dík za tento článek. Když jsem jel před 22lety poprvé z Prahy do Liberce, jako vlakomil jsem jel vlakem. Naposled, už zpět jsem jel „žlutým“ a od té doby nikdy jinak.
Ano, článek o zážitku jet vlakem z LBC do PHY je jasnou výpovědí o železniční infrastruktuře v Libereckém kraji. Jsem rodák LBC ale dnes žiji v Českém ráji a nastupuji cesty na Malé Skále, což se mě také týká. Tam Arriva řádí jak z objednávky ministerstva, tak kraje. Jedinou věc, kterou si dovolím opravit, že interier jednotek 845, pokud by neprošel „Šumperkem“, byl tak tristní, že i dopravce věděl, že toto nemůže v dnešní době nasadit. V tehdejším Parsu jsme dělali lakovnu, ak když jsme se ptali chlapů, proč se to neremotorizovalo, …..? …. je hnaný pouze jeden podvozek, tak… Číst vice »
Trasa Pardubice-Liberec byla taky vždy výživná! Dejme tomu nyní HK-Liberec, což samozřejmě asi bude kusem zde popisovaná trať.
Já jen že před pár lety jsem se cestou na služebku TĚŠIL NA ROMANTICKOU CESTU Pardubice-Liberec a zpět vláčkem.. Největší chyba byla nastoupit do motorové jednotky, to bylo jako jet celou dobu na vysavači nebo nějakém průmyslovém stroji, šílená doba, malá rychlost, a to samé pak ještě zpět. Z cesty jsem se další den „léčil“.
A to ještě je štěstí, že nějaký přímý vlak jezdí. Pamatuju si v dětství nebo spíš mládí, že do Liberce se jezdilo na 2-3 přestupy. Přímý vlak jel jen v pátek. Prostě výprava do Liberce by byla děsná expedice. (jedná se o podobné období řekněme rok 94-97) Před několika lety (bude to tak 5-7 let) mě zaměstnavatel služebně vyslal do Liberce, tak jsem z toho měl hrůzu právě díky těmto vzpomínkám (tam se dá taky nějak rozumně dostat?). No ale to jsem zjistil, že z Černého Mostu jezdí co půl hodiny autobus, který je v Liberci za hodinu, jízdenka se… Číst vice »
Právě že přímý vlak stále nejezdí, jen v současné době díky výluce, což je dočasné řešení. Ale to pan Sůra v článku zmiňuje.
Jihlava až Jindřichův Hradec jede rychlík pomalik
Skvělý článek, pravda, je to neskutečná ostuda, trapný. Navíc tu není elektrické vedení a další tisíce dní nebude. I tak by ráno mohli vypravit expres, co nikde nezastaví. Před 12-15 lety jezdil expres Hradec -Praha 1x ráno a udělal to za 72min. A nyní to najednou nejde…
To byl jeden pár vlaků, kterým šlo všechno z cesty a stavěly jen v Poděbradech. Takové vlaky jsou nežádoucí, protože na ně není kapacita. A není to 12 až 15 let, co jezdil, ale minimálně dvacet let, či spíše déle. Jenže tehdy neexistoval hodinový takt rychlíků z Prahy do Hradce Králové…
Až bude pan miniszr Kupka cestovat pracovně do Liberce, měl by to zkusit. Oproti dálnici v autě s modrým majákem by to byl krásný rozdíl. A mohl by si přibrat na cestu Jiřího Svobodu.
S Jiřím by si dali sraz v Turnově. Ten by přece přijel od Pardubic. Ideálně s lokálkovou vložkou Jičín-Turnov. A pak společně klikatkou přes Rychnov do Libe.
Škoda, že to přímé spojení se nejeví jako přímé na IDOSu. Pár výletníků by si to našlo.
ČD Berounka Praha-Plzeň: 169,-
PID Praha-Hořovice: 100,-
IDPK Hořovice-Plzeň: 64,-
Levnější to je, někdy o víc, ale neivdím ty desítky procent. Ale budu rád za tip, jak to poskládat líp
málokdo bydlí na nádraží a v těch krajských tarifech je to včetně veškeré dopravy po praze a plzni + praha hl – plzen nestojí 169 ale 179
Tu pomalejší rychlost zkousnu, ale kdyby se naše vrchnost uráčila na tuto relaci nasadit moderní vozidla, to bych jako cestující určitě uvítal!
Perfektní a pravdivý článek. Jen s tou jednokolejkou to není úplně přesné. Já jsem ze Železného Brodu. Když jedu do H.Králové jedu 100 km přesně 1,5 hod. Je tam také jednokolejka, tunely, zatáčky a kopce. Proč tedy nejedu do Prahy z Brodu 100 km také 1,5 hod. Protože se nechce, ani Správa železnic, ani dopravce a ani Liberecký kraj. Ve výběrových řízeních by měl být i čas přepravy. Proč musí rychlík stavět v každém druhém městečku a někde i dvakrát. Třeba z Ústí do Prahy za 100 km nestaví ani jednou.
Na trase Ustí – Praha se je víc vrstev.
Courák S4/U4 zastavující všude, rychlík R20 s hodně zastávkami, Expressy do Německa bez zastávek. (+Krušnohory Chomutov-Ustí, které mimochodem zajedou do Prahy)
Na Liberec expresní vrstva není, nahrazuje ji komerce(autobusy).
Jaká ostuda? Trat do Brna je slušná, do Ostravy velmi slušná, dokonce i do Plzně se to dost zlepšilk. Nevšiml jsem si, ze by v Anglii, Německu nebo Francii měli do každého 100k města koridor. Fakt bych chtěl vidět politiky, kteří by verejne peníze misto do dalnic a hlavních koridoru na železnici dali nejdříve do slepe větve a ostatní by počkalo. Liberec byl vedlejší větev uz za císaře pána (nikdy se nevyplatilo postavit přímou trať, tedy zaustit to do Turnova obracene), za prvni republiky se to nevyplatilo napravit a za socialismu ani elektrifikovat. Takhle to bylo a mělo to své… Číst vice »
Srovnávat naši železniční síť s německou je opravdu hodně mimo mísu. Tam ve městech velikosti a významu Liberce zastavují vlaky ICE. Nehledě k tomu, že Liberec nelze chápat jen jako samotné město, ale spíš jako libereckou aglomeraci táhnoucí se přes Jablonec n/N. a Tanvald až po Desnou.
Tak jasně, nejdřív ty dálnice, pak možná někdy (pokud vůbec) vlaky, že… Ostudou tady byla myšlena tato konkrétní vazba, byť asi není úplně národní (respektive takových je v kolejové síti více). Spojení mezi krajskými městy (když už si na ně hrajeme) by bylo fajn mít zrovna po těch kolejích lepší (byť ne za cenu vyhnání vnitrokrajské dopravy a nákladů na silnice, jak se tu bohužel často plánuje).
K tomu skládání z jízdenek PID: jednou jsem to zkusil a na účtence (aplikace PID Lítačka) byl jako dopravce uvedený DPP (i když jsem jel vlakem ČD, což samozřejmě při prodeji jízdenky nemají jak vědět). Stejně jako autor článku ignoruje FlixBus, já ignoruji DPP. Jak tohle funguje – je to tam jenom napsané, nebo to má nějaké implikace a neměl bych to proto dělat?
Osobně si myslim, ze se driv svezu vlakem ze Zubrnic do usteku nez pod dráty z Prahy do Boleslavi.
Protoze ta parta nadšenců muzeální dráhy je daleko schopnější než banda tučné vydrzovanych úředníků na SZ.
co to melete. obě nové spojky z Prahy do Boleslavi jsou terčem útoků místních NIMBY.
To sice jsou, ale vylezli až poslední dobou a rozhodně to nejsou žádné davy odpůrců. Takže žábu na prameni vidím v mynic mnohem víc než v nimby.
Ale už dávno se mohl elektrizovat (+zvoukolejnit) úsek skály-Neratovice… Všetaty pro elektrické spojené Prahy a Mělníka…
+ těch 30 km do boleslavi město jako „rychlou vrstvu“
trať na Neratovice je pro rychlou dopravu nepoužitelná, musela by se narovnat a zdvokolejnit. v trase jsou chráněné oblasti, takže EIA neprojde.
Jenže proč… Protože původně plánované spojky na 120 km/h snadno zasaditelné do krajiny mění na rychloúseky na 200 km/h s množstvím bariér, aniž by šlo o dálkovou VRT, přičemž podobné ve formě dálnice už tam stát vrhl předtím. Zbývá už jen kanál pro rychlé lodě a letový koridor pro malá letadla.
novostavba na 120kmh je v dnešní době dost nesmysl. ale můžete navrhnout zrušení železnice. přeci všude už jsou zavedené silnice. ušetříme.
„Poskládat za sebe?? Holý nesmysl. A co oběhy souprav??“
Tady je docela veselo 🙂
Jak se tedy mají řadit vlaky stejného směru na dvojkolejce, když ne za sebou? Vedle sebe? Nad sebe? 🙂
Ostuda to je, ale ještě větší ostuda je, že kromě Pardubic a s odřenýma ušima Ústí nad Labem nedokáže vlak přesvědčivè konkurovat silniční dopravě v žádném směru z Prahy, natož být výrazně rychlejší. A když už se nějaká modernizace vymyslí, zvednout se vlny protestu jako někdy v železniční prehistorii. Česká nátura prostě železnici nepřeje. Přitom se stačí podívat do Německa, do Rakouska. Jde to, ale musí být vůle, samozřejmě hlavně politická. Tak jednoznačná orientace na silniční dopravu na úkor té železniční jako u nás se opravdu hned tak někde nevidí.
Olomouc, Ostrava
Liberec-Ústí je ještě v pohodě. To je celkem použitelné. Časem se to ještě o něco zkrátí, má se stavět přelozka ze Zákup na mimon. A pokud přestane jezdit arriva, bude to ok
Za posledních několik let jsem jel Arrivou několikrát a vždy včas nebo téměř včas, popř. včas podle výlukového JŘ. Ještě se mnou 845 nehořela 🙂
Můj rekord z LIberce do Ústí je 1:29 a nebylo to úplně podle předpisů. Peklo je hlavně nemožnost předjíždět kamiony skoro nikde až na pár třípruhových úseků ve stoupání (a samozřejmě na čtyřpruhovém úseku u Liberce).
U 845 mám rád ty velké stolky a obvykle fungující internet, ještě by to chtělo kafe, ale to si holt koupím na nádraží před odjezdem 🙂
Zrovna včera odpoledne jsem cestoval vlakem ze Znojma do Kutné Hory přes Jihlavu. Pominu-li výluku Znojmo – Moravské Budějovice, nic přímějšího mezi oběma městy (resp. ze Znojma až do Prahy) po kolejích nejede – jediný přestup v Havl. Brodě, v podstatě luxus. Ačkoli bylo nedělní odpoledne, náhradním autobusem ze Znojma do Mor. Budějovic nás jelo cca 6, dále vlakem do Jihlavy ještě méně a v Jihlavě jestli přistoupili 3 cestující, tak to bylo hodně. V neděli odpoledne relativně slušným spojením Znojmo – Jihlava – Praha! Kde je chyba? v ceně asi ne, ze Znojma až do Čáslavi se dá bez… Číst vice »
Co Praha Budějovice za cca 105 minut?
Ono je to logické. Nejprve postavíme dálnici, aby to bylo dost rychlé autem, a pak chceme podél stavět ještě železnici, aby jí zase tzv. konkurovala, čili závody v neprospěch krajiny a života obyvatel – nebo počítáme s tím, že tu dálnici prostě jen vyprázdníme? Či chceme zvedat přepravní objemy (a zvýhodňovat vývoz a dovoz před místním hospodařením) donekonečna? Německo i Rakousko možná marně doufají, že se tím zbaví části zátěže z aut, růst objemů v dálkové a pokles v místní dopravě ale také podporují. Je to dost zvrácené nastavení systému. Hypertrofovaná spotřeba nám už lepší životy nezajistí, možná na chvíli… Číst vice »
Jel někdo trasu Jičín -Turnov? Délka 35km doba jízdy 56min. Taky dobré cestování.
Je to krásná lokálka.
Tak je snad ještě dvojitá úvrať z Turnova na Jičín
Proto tam stavíme dálnici, abychom tu cestu vlakem zlepšili, přece. 🙂 A převedli aspoň nějaké přepravy zpět na koleje… Nic, no.
Není pohodlnějšího cestování než jízda vlakem, tomu se nevyrovná ani Trumpova dodávka.
Rychlíkové spojení Plzeň-Brno za 6:12 (60km/h) je ostudné zcela srovnatelně…
Však přes Prahu to dneska vychází na v Česku možná i nadprůměrných 80 km/h i s pauzou v na kafe.
Současně je to bohužel další zbytečná zátěž pro Prahu, už tak přeplněnou lidmi i vlaky. Ale pořád lepší, než honit Most a Karlovy Vary přes Ústí, s ponecháním Lounska a Žatecka (překvapivě pohodlně tam stavěným) dálnicím – s tím, že auta odtamtud pak zatěžují i tranzitní a cílové oblasti.
Spíš by bylo jednodušší podat výčet relací, kde to ostuda není.
Ten rychlík by měl být zařaze do světového dědictví Unesco jako Glacier express ve Švýcarsku. 🙂
Jako obrovský problém vidím to že se při opravách tratí nezvyšuje traťová rychlost. Proč je například v trase na Nymburk – Boleslav maximálně 100km/h není zde téměř žádný oblouk. Opravená trať na Dolní Bousov zůstalo 60km/h táké téměř bez oblouků. Opravená trať Veleliby – Křinec zůstalo 70km/h na několika místech sníženo dokonce na 60km/h před opravou 70km/h. Nymburk – Poříčany po opravě ponecháno 100km/h téměř bez oblouku. Kořenice – Bečváry také po opravě 60km/h opět žádný oblouk. A třeba takový extrém Kutná Hora – Zruč v celé délce nový svršek a hle křižování v žst Zbraslavice trvá 27 minut, protože… Číst vice »
100 km/h je často kvůli zabezpečení. Jinak samozřejmě souhlas, tratě v nížinách by se měly víceméně modernizovat na 100-200 km/h (dle charakteru linek, vzdálenosti zastávek a finanční náročnosti přeložek). Byť by teda i řidiči na silnicích měli více uzpůsobit rychlost stavu vozovky (často to berou tak, že 90 není maximální rychlost, ale spíš rychlost, na kterou mam nárok bez ohledu kvalitu silnice a hustotu provozu).
Nedělá se to proto, protože tratě, které jste popsal jsou v OŘ Praha, kde se zvyšování rychlostí při opravách záměrně nedělá (dokonce i několik vypracovaných SRP projektů se hodilo do koše – třeba právě na KH – Zruč). Do Bečvár i jinde je 60km/h kvůli zabezpečení (absence TZZ), ale nic nebránilo svršek na zvýšení rychlosti připravit.
Výjimkou jsou spíš OŘ, kde se dělá.
Pěkný námět na článek.
Zvlášť, když to zrychlování v důsledku opravy je už asi 10 let vnitřním předpisem SŽ. 🙂
Nymburk – Boleslav byla ještě nedávno na 80, takže 100 bylo zrychlení, ano trať je rovná a šlo by tam více, ale to už je potřeba vyšší zabezpečení
Byl by problém vyprojektovat jednoduché TZZ? Představa dva počítače náprav na hranicích obvodů stanic tak v urovni těsně za vjezdovým návěstidlem, které by blokovali možnost rozsvítit dovolujicí návěst pokud není počet náprav v úseku 0? Jasně jsou tu stanice jako Uhlířské Janovice, kde nejsou odjezdy. Mimochodem třeba penězi na přejezdníky se na této trati nešetřilo (na jednom školení mi bylo řečeno že se umisťují tam, kde je to daleko do stanice, tak třeba v Uhlířských Janovicích je to daleko v obou záhlavích stanice). Ale chápu jedná se tady o trať kde je problém o dva panely prodložit nástupiště. Při výluce… Číst vice »
Poříčany – Nymburk má řadu přejezdů bez zabezpečení.
Trať Poříčany – Nymburk má všechny přejezdy s relativně novými blykači, tak maximálně 10 let starými. K tomu se váže další z nepochopitelných přístupů řádného hospodáře SŽ. Dělá se při rekonstrukcích přejezdů výzisk? Já myslím že nedělá… Proč by nemohla třeba 20 let stará technologie přejezdu někde nahradit kříže se stopkou ale vždy se to dělá úplně obřími projekty.
Vzhledem k NIMBY a historickým dluhem na železnicích se mělo stavět mnoho tratí rovnou s dálnicemi – pokud to terén (příp. ponechání staré trati pro náklady) umožňuje, tak podél nich. Bohužel se tak nedělo a pořád to není nikde v plánu, přestože novostavby v zahraničí jsou běžně podél dálnic. Samozřejmě by to nemělo být na úkor obsluhy center měst, ale jsou místa, kde to ke zhoršení nepovede a naopak propojky/tunely, MHD a P+R by umožnily zlepšení obslužnosti i přes vedení u dálnic (např. MB, Hořice, Kaplice).
Nevidim jediny duvod jet vlakem, kdyz Zlutak jede kazdou hodinu a jeste z Cernaku coz je super, nebot nemusim do centra.
Proto ty vlaky chtějí vylepšit, aby jezdily častěji. U Čerňáku je taky nová vlaková zastávka.
Hlavně ten bus má flexibilitu a nikde nestaví, což by u vlaku musel být expres v další vrstvě mezi rychlíky. A často bus jede každých 30min. Prostě více flexi ve všem. Klidně změní někde trasu, aby se vyhnul uzavření silnice apod. , což opět u vlaku jde blbě…
Pokud bydlíte na čerňáku, tak jasně. Pokud bydlíte na jižáku, už to taková výhra není 😉
Samozřejmě, vlak je i tak nekonkurenceschopný.
Téměř na JM bydlím a stejně jsem jel busem.
Za mě, proč jezdím vlakem:
– víc místa na nohy, notebook a tak (měřím 197 cm), většinou menší obsazenost a možnost sedět u stolečku s kolegou/kamarádem vedle sebe nebo proti sobě jak to zrovna vyhovuje a něco řešit na noteboocích
– při koukání do notebooku v autobuse se mi dělá špatně
– můžu si snadněji vzít kolo, protože často nejedu z nádraží na nádraží, ale musím se ze startu a do cíle nějak dopravit
Jestli pak za Franze Josefa firmy, stavící železnice, také používaly slogan: „Již brzy“ 😎
Pardubice – Liberec postaveno za tři roky 🤐.
Ano, Žitava – Kužvart již brzy. Nakonec to musel vzít do ruky FJ a vydat zákon o zajištění financování alespoň pro úsek Rakovník – Protivin.
Trať národní ostudy? Průměrná cestovní rychlost 55 kmh je naprosto běžná u většiny našich jednokolejných tratí všude po republice. To není zvláštnost Liberce. Zvláštnost Liberce je jeho zeměpisné znevýhodnění, které znemožňuje jednoduché a levné vybudování železničního koridoru. A neschopnost MD/SŽ posunout k výstavbě dlouhé roky připravované záměry se také netýká jen spojení tímto směrem, ale je všeobecná.
Je spíš ostuda, že mezi 1. a 3. největším městem v Čechách je tak nízká cestovní rychlost. U malých měst nebo obcí by mi to tolik nevadilo.
Spíš bych ještě zmínil že mezi Libereckým a hlavním nádražím v Praze je to „po asfaltu“ nejrychlejší trasou pouhých 109 km. To je vzdálenost kterou překoná i ten vlak, že ujede trasu delší, cestujícího nezajímá. Průměrná rychlost je pod 40 km/h.
A když uvážím že vyrazím z Liberce – Vesce, kde jsem pár let bydlel, tak MHD+ vlak konkuruje tak akorát jízdnímu kolu. ( S lehkou nadsázkou…)
Napadlo mě to stejné. Jak vzdálenost, rychlost i konkurence kolu. Jenom s tím kolem bych to nebral jako nadsázku ale výzvu pro dobrého cyklistu. Tak co, najde se někdo kdo si na kole troufne na vlak?
Já ne, 30 km/h z hecu na rovině a párminutovým vydýchaváním, ale celodeňák bych měl na 10km/h. Mně ujede i šukafon 🙁 😀
Mně to zabralo na kole 5,5 h. MHD+vlak+MHD je za +- 4 h.
Jako, kdybych jel bez přestávky, s větrem v zádech, možná bych to zvládl rychleji. 😃
U trati 042 jsem kdysi závodil s vlakem – před Poniklou mi trochu ujel, ale díky zastavení v Poniklé jsem v Horní Sytové už byl mnohem dřív – a dál už jsem pokračoval jiným směrem.
Takové i mnohom větší zeměpisné znevýhodnění má každé rakouské a švýcarské město a přesto to tam jde. Jinak souhlas.
Rychlost rychlíku z 1. největšího města v Čechách ( Prahou) a 3. největším městem v Čechách ( Libercem) je opravdu ostuda. Tato rychlost odpovídá spíše 19.století než 21. století !
to ale skoro celá železnice v ČR, kromě několika úseků 😉
Strašný poslední dobou co dráhy poslední dobou předvádí
V předposlední době se na Liberec jezdilo rychleji?
Naplňují jen posledních několik desetiletí trvající směrování dopravní politiky státu, aneb „vlaky jsou diktaturou, auta svobodou“ – byť je to nakonec právě naopak; jako v dosti jiných tradicích, jejichž přínos byl již i empiricky vyvrácen.
Kéž by to byla jediná národní ostuda….
Problémem je, že ten paskvil co vymysleli na SŽ a MDČR. Jednokolejka na 200, je takový paskvil proto, že se s možným vedením dálkových vlaků z Liberce směrem na Zhořelec a Berlín nepočítá. Přitom by to byla pěkná alternativní trasa. Mimo to tunely kolem Liberce pomůže ke snížení sklonové náročnosti takže by z toho mohla být i trasa pro nákladní vlaky. Ale to by někdo musel přemýšlet. A to v Česku nikdo neumí.
Německá strana má zájem provozovat tamtudy vlaky na Berlín?
Nákladní doprava potřebuje elektrizaci, je na německé straně?
Němcům by se to muselo nabídnout, jim to přemýšlení taky moc nejde.
Tak šup, šup, můžete jim to nabídnut, když to vypadá, že jste Jediný, kdo přemýšlí. Takové lidi jsou potřeba ve vedení organizací. Můžete začít, místo mají volné.
S tímto ovšem můžeme zůstat u těch silnic a dálnic, které prý chtějí všichni (částečně i proto, že je jim to předkládáno jako zdroj nekonečného blahobytu). Jasně, když ten přesun zátěže na koleje (momentálně pod 800 km vzdálenosti) nemá podporu vlád a s nimi ani lidu, prosazovat se to bude těžko. Cesta postupných drobných zlepšení by byla schůdnější, kdyby se přistoupilo aspoň na ni. Jenže my jedeme buď megalomansky, nebo nijak. Velkorysost je trochu jiná věc a není na škodu, ale.
Jednokolejka bude jen přes Bakov (protože trať vede skrz město a druhá kolej se nevejde, hloubený tunel není možný kvůli podloží a taky by to nedokázalo klesnout od Jizery, nějaká přeložka kolem by minuty neušetřila) a pak kolem Hradiště, ale tam bude zachována současná trať (čili 2 koleje tam budou) a pak v trojúhelníku kolem Turnova (tam taky bude alternativní vedení přes Příšovice-Turnov-Doubí)
U té předturnovské odbočky to teda nechápu: vždyť je to kraťoučké, opravdu by ta druhá kolej byla tak drahá? Jako chápal bych etapizaci, že by se druhá kolej dodělala o deset let později, ale nepočítat s ní se mi zdá jako historická fixace na Turnov
Nákladní vlaky ovšem vyžene 200 km/h pro ten zbytek. Dále je tu místní obsluha, jíž se přeložka (bez zachování částí původní trasy) vyhýbá. A nakonec – taková čelní srážka, protože obousměrný provoz po jedné koleji, ve 200 km/h, no… Celé je to ve stylu „osobní expresy především, ostatní ‚se přizpůsobí'“. Bohužel.
Býval to jeden z hlavních nákladních tahů do Štětína.
Zamačkávám slzu při čtení tohoto článku. Loni jsem cestoval k Baltu z Prahy přes Liberec a Harrachov. Ledva jsem vylezl v Liberci ze žlutého autobusu, celý natěšený na polské železniční reálie, vlak shnil na dvě hodiny v žst. Smržovka – překážka na trati. Dlužno poznamenat, že polské železniční reálie, jak do Wroclavi, tak i dál do Gdyně byly tažené vždy polským technickým zázrakem pocházejícím z druhé poloviny minulého století = lokomotivou EU07. Po slanění z Jizerských hor, celou cestu kromě okolí velkých měst to udržovalo rychlost konstantní =120 kmh. Na tratich opraveno funkčně jen to nutné pro takovou jízdu a… Číst vice »
BTW. Kolovratník dneska dostal vycházky, svačinu a léky na celý den a pořádá v Koněpůlkách přelomovou konferenci o dopravě. Člověka někdy zamrzí, že nemůže být všude. 😀
A kam vsichni tak spechaj? Tak vstanu driv… Vsechno jde zaridit online, zrychlovat trate za miliardy nema smysl
Přesto stále budujeme dálnice a silnice, byť už tvrdíme, jak chceme vozit víc po kolejích, abychom ušetřili zdroje a prostředí. Ale asi nám stačí je ušetřit jízdou po autodráze místo obyčejné silnice. Bohužel se spotřebou roste hamižnost, tak pak jedna nestačí. A vůle není šetřit ani konsolidací přeprav do vlaků. Co pak ale má smysl… Žijeme v paradoxním systému, kdy je každá úspora na jednotku převážena zvýšením množství jednotek. 🙂 A cílem mnoha lidí je hnát se, aby byli dříve v cíli – tj. smrti…
Tisíc lidí, tisíc názorů, ve veřejné dopravě se najednou všem lidem nikdy nezavdecite!
Přitom stačí u toho navrhování přemýšlet a neuhýbat od účelu, tj. spolehlivé, dostupné a přitom rychlé přepravy. Stanice a nákladiště u zdrojů a cílů cest, návaznosti, plynulá a přiměřeně rychlá jízda. Přesto plánujeme stanice v polích, nepřípoje, rychlostní cimbuří a cesty se závleky. Chápu, že není jednoduché (a někdy nelze) skloubit vše, ale priority jsou dané, a obětovat jednomu parametru všechny ostatní bez ohledu na důsledky se může vymstít.
Moc nechápu, když ekonomicky vyjde novostavba na 200 z Plzně na Stod, jak nemůže nevyjít novostavba z Prahy na Mladou Boleslav (potažmo dál na Turnov) podél D10. Místo toho se to chabě řeší dolepením dvou spojek do stávajícího systému pomalých tratí.
Měl bych teorii. Nechce se aby to vyšlo. Já se zase u silnic divím, že jim ekonomicky vyjdou některé silniční stavby, jako obchvaty samot, dálnice do nikam atd.
Protože tím ušetříte jen jednotky minut a nevyřešíte zrychlení/zkapacitnění vedení linek R21, R22, R24 a budoucí R29 které budou dál zajíždět i do dalších důležitých měst mimo Mladou Boleslav jako je Lysá, Milovice, Bakov, Mnichovo Hradiště + je v okolí Mladé Boleslavi hodně potřebné vedení osobní vrstvy.
Ano, spojky něco řeší, ale spíše příměsto MB a náklad, než rychlé spojení na Turnov/LB. Na druhou stranu nvostavbou podél D10 zas získáte navíc obsluhu Brandýsa a Benátek a výrazně větší přírůstek kapacity v tomto směru. Zrychlení spojení MB-Praha by bylo zásadní s jízdní dobou centrum-centrum okolo 30 minut. A pokud jde obsluhu Bakova a Mnichova Hradiště, nikdo netvrdí, že stávající trať má být zrušena.
U Plzně to až na jednu drobnou výjimku nekoliduje se zástavbou a kříží poměrně málo významnějších komunikací. Podél D10 je těch kolizí zejména s komunikacemi asi o řád víc, navíc za Starou Boleslaví začíná i složitější terén, u Benátek potřeba obejít Kbel…
Protoze z Plzne do Nemecka bude jezdit i naklad a navic se jedna o spojeni metropolitnich oblasti Prahy, Mnichova a Norimberku. Ani jedno neplati v pripade Liberce.
Proč by přes Liberec nemohly jezdit vlaky na Berlín případně na Wroclav?
Je to delší cesta, ale zato po více jednokolejkách.
Navic v Nemecku nikdo s nicim takovym nepocita.
Oboje platí. V centrálních částech republiky má náklad problém s nedostatečnou kapacitou tratí a jakékoliv vymístění osobky mu ten prostor udělá a zásadně prospěje. Druhak vás mohu ubezpečit, že poptávka po osobní dopravě, ať už příměstské, regionální nebo dálkové je ve vnitrostátním spojení obvykle o řád vyšší, než přeshraničním. Ekonomika novostavby do Domažlic tak stojí především na nákladu, příměstu a regionální dopravě podobně, jako by stála u spojení na MB/Turnov. Osobka na Mnichov nebo Norimberk tam zatím hraje druhé housle:-)
Naklad jsem myslel samozrejme dal do Nemecka, ten rozhodne pres Liberec jezdit nebude, navic do samotne Plzne ted i v budoucnu bude jezdit nasobek nakladu nez do Liberce. Ekonomika trate pres Kubici stoji rozhodne z drtive vetsiny na nakladu. A v tom zbytku co da osobka je ten mezistatni podil vyznamny. Staci se podivat kolik lidi jezdi ted a to je trat z Plzne dal do Nemecka na urovni spojeni do Liberce… Opet zase v pripade Liberce nic takoveho nebude. Nemam nic proti trati do Liberce, ani proti hodinove cestovni dobe do Prahy, ale doporucil bych se podivat na jakou… Číst vice »
Novostavby se prostě projektují minimálně na rychlost 160-200. Ekonomicky to prošlo až do Holýšova, pak se zadrátuje stávající jednokolejka do Blížejova, protože tam to už ekonomicky nevyšlo.
Od Lysé přes Milovice k Nepřevázce má být trať v parametru do 200 km/h a přitom to z velké části bude kopírovat už existující trať. Přeložka do Milovic cca 5 km a všejanská spojka cca 7 km. Bezděčínská spojka do 160 km/h. Celkem 30 km v rychlosti 160-200. To už zas tak pomalá trať není.
No, rychlost mezi spojkami „až 200“ bude reálně 160 – když dobře. Nicméně ty dvě základní nevýhody jsou jinde. A to, že i tak to bude přes Lysou oklika po pomalých tratích (jízdní doba do Boleslavi bude stěží pod 45 minut) a potká se to tady s intenzivním nákladním i příměstským provozem.
Ono by to v podstatě mělo být obráceně, Lysá-Milovice-Boleslav jako hlavní dvoukolejná trať na 200 (Bezděčínská spojka 160) a „spojkou“ na 120 km/h bude zbytek jednokolejné trati Čachovice-Nymburk. Z Prahy do Čelákovic prošla trať modernizací, zrovna Mstětice-Čelákovice dvě přeložky a zkrácení cca 0,6 km a rychlost 140 km/h (naklápěcí rychlosti z toho můžeme vynechat). K nějaké nové trati podél D10 by to nejspíš vycházelo z této trati, v husté zástavbě u Prahy něco lepšího a ekonomicky přijatelného těžko vymyslíte, nemluvě o projednatelnosti v úplně nové stopě. Mimochodem ani výškově to nevychází nějak optimálně. Kilometricky je to rozdíl v jednotkách kilometrů.… Číst vice »
„kompletní jednokolejnost je vážně zásadní problém“
Na dvojkolejce odpadne zdržování protijedoucími vlaky (ne všemi!), zůstane zdržování vlaky stejného směru. Poskládat na stejnou kolej za sebe osobáky a rychlíky, aby si vzájemně nevadily a osobáky netrpěly předjížděním, to bývá dost tvrdý oříšek.
Poskládat za sebe?? Holý nesmysl. A co oběhy souprav??
Neříkám, že je to triviální, ale oproti jednokolejce s pár, ne vždy ideálně umístěnými, místy pro křižování je to furt nebe a dudy. A to mluvíme o výchozím grafikonu, jakmile nastane nějaké zpoždění jednoho spoje, začne se to na jednokolejce rozpadat výrazně dřív a hůř…
Jsem z jedné obce od Mělníka a souhlasím s pánem článku že cestovat v 21. století ze Všetat do Prahy hl. n. courákem v těchto končinách je hrůza (utrpení) když pak sednu do el.vlaku ze Všetat na Mělník nebo Staré Boleslavi (na trati Lysá nad Labem – Ústí nad Labem)je to rychlé a moderní cestování bez čekání, ale to si musí každý vyzkoušet sám!
Srovnání 845 vs 843/854 – plně souhlasím, s jedinou výjimkou, řídící vůz 954.2 s první třídou, tam to opravdu nepřebije nic, na to nedám dopustit. Ale k tomu Liberci – bez jakýchkoliv emocí – zajímala by mě ekonomická návratnost nějaké masivní investice. Určitě bych souhlasil s prostou elektrifikací, určitě bych souhlasil se zdvojkolejněním a narovnáním tam, kde to jen trochu jde. Ale nějaká tunelová šílenství, VRT a podobné scifi mi na této trase přijde mimo. Čili ten autobus opravdu vychází nejlépe. Fajn by bylo, kdyby se do Liberce jezdilo i z jižní části Prahy, přece jen jezdit na ně na… Číst vice »
Ale VRT tam nikdo nechce. Spojení Prahy a Mladé Boleslavi je obrovským dluhem nekompetentních vedení Středočeského kraje (politický tlak) a Ministerstva dopravy (realizace). „Navíc“ pro Liberec by byla druhá kolej do Turnova a tunelová přeložka pod hřbetem. (Mimochodem, v civilizované zemi by tunelem do Liberce vedla i silnice, místo té současné pizdoviny).
„Spojení Prahy a Mladé Boleslavi je obrovským dluhem nekompetentních vedení Středočeského kraje (politický tlak) a Ministerstva dopravy (realizace).“… To jako i Středočeský kraj kašlal na veřejnou dopravu do MB? Vždyť to je je nejprůmyslovější část kraje, co je k tomu vedlo? Že všichni měli stejně auto? A u koho zamrzla Všejanská spojka? Vždyť o ní se mluví od nepaměti (nákresy viděl na začátku 90-tych). A žalostný stav MB-Nymburk, nemluvě o MB – Všetaty byli vinou koho? Byl (a kdy) opraven most u MB přes Jizeru směr Nymburk, já si na něm pamatuji jen to žalostnou 10km/h. Jinak mimochodem, co já… Číst vice »
https://www.madosmt.cz/rekonstrukce-mostu-v-km-29048-na-trati-nymburk-%E2%80%93-mlada-boleslav-1108
Až tak pozdě? Tedy jak dlouho ten most na hlavní příjezdové trati do
Až tak pozdě? Tedy jak dlouho ten most na hlavní příjezdové trati do Škodovky byl na spadnutí? 20 let určitě, tedy 30 nebo 40 let? A tam problém s památkáři nebyl.
Touto trasou jezdím často. Je to takové trochu retro ale nevadí mi. Když člověk nepospíchà….
Retro to je rozhodně. Jsou ještě telegrafní sloupy podél trati kolem Chotětova?
Zbytečně agresivní titulek, Liberec má bezvadné spojení s Prahou.
A je naprosto zbytečné za těžký prachy vytvářet duplicitu. Když to nejde jednoduše, tak to holt nejde.
Je to stejný úlet jako když si Arabové postavili v poušti sjezdovku.
O národní ostudě by mohli mluvit Budějičáci, i když tam rozdíl času vlak/silnice není tak velký. To se změní po dokončení celé D3. A taky pak začnou křičet, že vlak z ČB je národní ostuda?
Tak kdyz cestujete jen s kufrikem, svou cestu liberec – praha planujete 2 dny dopredu a jedete skutecne jen liberec – praha a nikam jinam, tak je to bezvadne. Jinak moc ne.
Kdo pojede s více zavazadly než jen s „aktovkou“, případně kdo pojede ve více lidech, tak samozřejmě použije auto.
Jaká národní ostuda, to jako z centra ČB do centra Prahy za hodinu a 36-38 minut je národní ostuda? V čem jako? Já dálnici nepotřebuji, stejně v Praze není pořádně kde parkovat.
Budějičáci mohou v oblasti dopravy mluvit především o krajské ostudě. Letiště, systém veřejné dopravy…To vše je ale pouze a jen jejich problém.
Bohužel jako Táborák mohu jen potvrdit. Nulová integrace, jinak spojen Praha / Budějice naprosto super za mne. Mno a pak je tu trať na Brno 😀
To je časté,byť zcela nesmyslné tvrzení.Systém veřejné dopravy v Jč. kraji přece nevyužívají jen Jihočeši.To je celonárodní ostuda odboru veřejné dopravy MD ČR a samotného ministra dopravy,kterého to nezajímá.
A proč by mělo? Krajská doprava je záležitostí kraje,zvykněte si už konečně na to.
Ministerstvo nemůže krajům diktovat, co mají dělat s veřejnou dopravou v objednávce krajů.
MD ČR je zodpovědné za vytváření podmínek pro kvalitní veřejnou dopravu obyvatel celého státu.Pokud ne,tak ten odbor můžeme zrušit.
Regionální doprava je v samostatné působnosti krajů a stát s tím skutečně nic nezmůže.
Ale ty jsou. Že si kraj objedná vlak na Krumlov s odjezdem v 7:50 (nepamatuji si přesně), těsně před tím, než přijedou rychlíkové přípoje ze všech směrů, na to ministerstvo dopravy páku nemá.
Neni to to zbytečné, jízda vlakem je dle mého daleko pohodlnější než busem, v 99 procentech případů neni potřeba řešit místenku a odpadne tak stres že se nedostanu do busu, v nejhoršim postojim, ale vím že určitě dojedu. Za další se uleví dálnici, kde jezdí busy sem a tam. A výhod by se našlo daleko víc.
Tak proč řešit dvojnásobnou jízdní dobu (do centra Prahy), člověk si aspoň to pohodlí užije 😉
Přesně tak, Ch es být v Praze hned? Tak jed autem, nebo zrovna vrtulníkem. Dneska je hrozně uspěchané doba, na úkor toho ostatního
Pán denně nikam nedojíždí, že?
Tady by ale bylo lepší nemuset denně dojíždět, nebo ne aspoň tak daleko. I když lepší parametry tratě by se hodily i tak (a nemusí to být přímo VRT, stačí pořádná pro smíšený provoz místní i dálkové, osobní i nákladní dopravy). Zase honit jednotky minut jedněch na úkor všech ostatních přece jen není úplně ideální.
Tak na trati 171, Beroun – Praha hln, 43 km 43 minut tak přesně 60 km/hod, a to to má z kopce, linka T cyklo Brdy, tahá to nějaký traktor tak na 10% vykonu. Pendolino Praha hln – Plzeň hln průměr 78km/hod
No Praha-Beroun je popravdě ještě větší ostuda, než ten Liberec. I když trochu svítá, tam se alespoň něco dělá.
Svatá pravda. A to je navíc s ohledem na kategorii dráhy ostuda nadnárodního významu. Lépe nebude, až se za 15 let dokončí uvedení do normoveho stavu (nic více to nebude), efekt bude minimální. 130 km Karlštejn – Beroun v reálu nechme si zdát, to rychlejší tam dojede zastávkový S7 a zodpovědně pojede 50-70.
Vždy si vzpomenu, jak nějaký fíra z Plzně měl jako pilot zahraniční výletníky a když projížděli címentkou, tak se ho jejich fíra ptal, jestli tu byla taky teď válka jako v Jugoslávii. No címentka už je zbouraná, jen muzeum v přírodě zůstalo.
Až na to, že Beroun je městečko s 21 tis obyvateli a Liberec je třetí největší město v Čechách se 108 tis obyvateli, tedy je více jak pětkrát větší než Beroun.
Tak za a je to trojměstí a za ním je ještě Příbram a Hořovice, které také čekají až přijde Godot.
Jsou to ale o dost menší města Beroun jen 21 tis obv, Hořovice jen 8 tis obv., Příbram je trochu dál ale taky jen 33 tis obv. Liberec spolu s Jabloncem a okolím mají 220 tis obv. Liberec má 108 tis obv., sousední Jablonec 46 tis obv. Města jsou tak blízko, že mezi jezdí tramvaje. Porovnávejte podobně velká města a ne Beroun a Příbram.
Jenomže problém je ten, že významná část ekonomicky činného obyvatelstva z Berouna se ráno zvedne a potřebuje do Prahy. Hlavně – nejde zdaleka jen o Beroun, na stav 171 doplácí Plzeň, která je vetší než Liberec a celý Plzeňský kraj. A to je v součtu více, než to Liberecko. 171 čeká min. 15 let totálního bordelu, kdy přijdete ráno na nádraží a když to pojede nevíte kam v Praze dojedete. Na Smíchov? Na hlavní? Na Kačerov? Do Radotína? Vedle toho ta liberecká dálnice je provozem zcela v pohodě, což se o D5 díky tranzitu říci nedá. Ráno co ráno to… Číst vice »
Beroun 21 + Královák 10 + Zdice 4 je 35 + Hořovice 8 je 43 + Příbram 32 je 75 a to nepočítám satelity a parcely čekající na infra. Pak je tu celé údolí Litavky a Červeného potoka. Prostě ono se na těch 150 dostanete také. Navíc za zády Plzeň, Rokycany, Písek atd. Suma sumárum na „Bártův“ tunel cca čeká 300 – 400 tisíc lidí.
Plzeň si taky zaslouží rychlejší spojení, ale pořád má lepší než Liberec. Rychlíky do Plzně ale stejně nebudou zastavovat v malých městech. Čím méně zastávek, tím rychleji se cestující dostanou z Prahy do Plzně. Měla by se rozlišovat regionální a dálková doprava. Umím si představit, že IC vlak mezi Libercem a Prahou nikde nezastaví, nebo možná jen v Mladé Boleslavi.
Pořád vytrhujete jednotlivá města, ale jak jsem již psal za „Bértovým“ tunelem čeká skoro půl milionu potencionálních cestujících, kteří nevědí zda a kdy dorazí do metropole. To na D10 neznáte.
Až na to, že Beroun je městečko s 21 tis obv. a Liberec je 3.největší město v Čechách se 108 tis obv. Liberec je tedy více jak 5 krát větší než Beroun. Měl byste porovnávat podobně velká města.
Je to ovšem současně i spojení do Plzně. Pravda, aspoň dvoukolejné, zadrátované a v další části na 120 km/h.
Nezapomínejte, že při výlukách a odklonech se natahuje jízdní doba. Nejkratší jízdní doba Smíchov-Plzeň byla 66 minut, tedy průměr 93,6 km/h. Má to dobrý základ, aby se po modernizaci i na stávající trati dostal západní expres skoro k jedné hodině.
To je sice pravda, ale samotný úsek Smíchov – Beroun nijak v reálu zásadně nezrychlí a to vlivem husté zastávkové dopravy, která je uctívána jako krava v Indii a nesmíte ji předjet. Jako dnes i po novu ten Západní Expres klidně Třebaň -Praha pojede za S7. Nebo opačné Řevnice -Beroun. Tu rychlost dáte jen Beroun – Plzeň.
Když pominu vzdálený berounský tunel, tak určitou nadějí za nějakých 6 let by mohla být větší kapacita příměstských vlaků s přechodem na 4 a 8 vozové vlaky, pak se dá teoreticky uvažovat o intervalech místo 5/10 minut třeba 6/12, případně až 15.
Trať 171 je průšvih, ale alespoň už se na ni pracuje. Nicméně odpovědnost by měli nést i ti, kteří tu dopravu na té trati objednávají. Objednávka by měla být úměrná kvalitě tratě. Linka S7, ostré obraty na hlaváku, rychlíky, expresy, a to nemluvím o nákladní dopravě.
Je pěkné, že jede x vlaků za hodinu, ale jakmile se jeden zpozdí, jde na jednokolejce vše do háje. Viz ta cesta Neratovice – Praha. Tady je výhoda v tarifu PID, že je jedno jestli se jede vlakem nebo busem. Vlak tady má cenu jen v případě, že se použije rychlík a cestou se nepotká s něčím co má zpoždění.
Ale již brzy se tu na opět na pár měsíců 😄 zastaví doprava a salámovou metodou dodělá další kolej a následně i ty troleje?????
Není to jedno, máte omezenou časovou platnost. Např. Příbram Drkolnov – Beroun sídliště máte tři možné ceny, právě kvůli omezení času.
Vlak tady má smysl větší než bus 348, který na cestě nabere i 20min zpoždění. Vlaky jezdí alespoň stabilně. Sice zpožděné, ale dá se na předvídat kdy člověk dojede do cíle. Kvůli silné IAD ale toto o busu říci nejde. Ale jinak souhlas s tvrzením že „když se něco zpozdí“. A to mají v JŘ na vyrovnávání docela velké čekací vaty.
Před pár lety jsem počítal, za kolik by to dal „osamocený vlak na trati“ (= bez vlivu jednokolejnosti, rozložení míst křižování, přípojů atd). Vyšlo mi 2:05. Ne že by to byl nějaký extra úspěch, ale je na tom vidět, že ta kompletní jednokolejnost je vážně zásadní problém (a v době počítání i soupravy, „moje“ číslo je pro Shark). Kdybych si odmyslel limit 100 km/h bez VZ LS, a uplatnil „jen“ traťováckou hranici 120 km/h tam kde to směrově lze (například díky ETCS L1), tak by se to pod ty 2 hodiny dostalo. Z centra. Pak už by to aspoň pro… Číst vice »
od Prahy to má smysl mnohem větší, protože to obslouží Boleslav, Bakov, Hradiště, Turnov, Brod, Semily, Tanvald a zároveň i ten Liberec..kdyby se začalo od Liberce, tak stejné zrychlení pocítí jen Liberec a zbytek trasy zůstane v současném stavu. Navíc od Prahy jsou spojky zanesené už někde od 60 let, takže jejich realizace bude snažší a to i technicky a ekonomicky. Do Prahy by se dalo zajet i pod 2hodiny, akorát ne přes Neratovice, ale přes Nymburk..ta trať má dva zásadní problematické úseky Praha – Mladá Boleslav a Liberec – Turnov, nutno dodat, že ten Liberecký úsek by z velké… Číst vice »
Začínat modernizaci tam, kde je to potřeba nejméně. Nic proti, ale Apríl před více než týdnem už byl 😁😁😁.
Začínat modernizaci tam, kde je vlak nejpomalejší.
Takže je nejlepší začít v místě, kde je to nejdražší a nejméně potřebné 😁😁😁.
Zkuste si zjistit co znamená slovo Liberec a kde leží. Musíte psát s velkým L.
Já to narozdíl od jakéhosi Zbyňka vím 😁😁😁.
a to je úsek Boleslav – Praha..
To rozhodně nikoli.
Ale ano.
všejanská spojka vyřeší cca 15 minut jízdní doby, jedna krátká spojka v rovině, společně s opravou trati mezi Čachovicemi a Nepřevážkou a bezděčínskou spojkou už to udělá cca 25minut, pro centrum mladé boslavi dokonce 35minut..a teď si vedle toho postavte dva poměrně dlouhé tunely pod Jeřmanicemi a Paceřicemi a přeložku tratě mezi nimi, s přípravou se začalo teprve nedávno a teprve je v jednání změna ZUR. Všejanská spojka je v běhu od roku 2019 a územní rezerva je někde přes 30 let.. tyto tunely přinesou nějakých 15 minut úspory, tedy dokonce méně, než Všejanská spojka společně s bezděčínskou spojkou
Jestli je dle vás úsek Tu – LB ten „nejméně potřebný“, tak bych taky mohl psát něco o aprílech… Jednak právě tam se dá nejvíce zrychlit a zadruhé to poslouží Jestli to myslíte tak, že větší priorita jsou ty Neratovice, to bych asi souhlasil, ale to beru že je do budoucna „jiná trať“. Funkční podmínka to nicméně není: Jednou za hodinu tam ten rychlík nějak prokličkuje (viz dnešek), i tak bychom se dostali na něco jako Praha hl.n. – LB kolem 1:45. To už by bylo vlastně jako Hradec Králové, kam se taky jede „z Čerňáku za hodinu“, a vida… Číst vice »
Neratovice nejsou prioritou pro spojení Prahy a Mladé Boleslavi. Prioritou je Všejanská spojka. Ta snad bude do deseti let hotova, kdežto mezi Prahou a Všetaty se možná začne realizovat úsek Rajská zahrada – Čakovice. Ale jen možná a spíš bych si vsadil díky nezájmu Správy železnic na to, že ne. A na 1:45 se dostaneme z Prahy do Liberce se Všejanskou spojkou, pokud by se zrealizovala spojka mimo Turnov. Daleko přínosnější bude, když se podaří zrealizovat Všejanskou spojku, elektrizovat trať z Milovic do Turnova a dál jak současnou trať do Liberce, tak trať do Tanvaldu. A už je možný provoz… Číst vice »
Nějak mi vypadl kus textu, že tam jde o využitelnost i pro jiné relace: Z Liberce do Mladé Boleslavi nebo směr Hradec (via SM), Jičín.
na Hradec a Pardubice se výhledově nebude jezdit ani přes jedno vámi uvedené spojení. Liberec-Nymburk 44minut, Liberec-Kolín 60minut..z Kolína do Pardubic je jízdní doba 19 minut..takže s přestupem za 1,5h..to vyhlídkovou jízdou přes podkrkonoší nemáte šanci, ale máte pravdu, že je na to potřeba úprava trati Liberec-Turnov, ale směr cestování se změní..ono i teď je to přes Kolín do Pardubic rychlejší, po zrychlení trati z Boleslavi a následně i z Nymburka do Kolína na 160, to bude naprosto jednoznačná volba
Tady bych si dovolil nesouhlasit, protože trať Turnov – Jičín – Hradec Králové projde plíživou modernizací. Jednak za pár let zmizí nesmyslná dvojúvrať v Turnově, bude osazeno nové zabezpečovací zařízení ve stanicích mezi Turnovem a Ostroměří, takže se bude dát zvyšovat rychlost i tam, kde se dodnes vlaky plíží 40 až 60 km/h…
zvýšení průjezdu stanicemi z 40 na 60 se jistě vyrovná trati na 160-200 přes Boleslav, kde jediná velká brzda bude úsek Čachovice-Nymburk, který zůstane na 120 apak zatím bez rouzmného výhledu pro Hradec úsek Chlumec-Hradec. Pokud vím, tak výraznější modernizace je v podstatě neprůchodná s ohledem na CHKO, takže ono se tam toho moc vymyslet nedá a dálkovina tzn. rychlíky jsou pořád plánované přes Paku, jinak rychlík by byl rychlejší přes Jíčín už i dnes a samozřejmě zvednout traťovka na některých úsecích trochu lze i bez přeložek, tak třeba pak se něco objedná i přes Jíčín.
Na úseku Turnov – Jičín se dá bez změny trasy dosáhnout rychlosti 70 až 90 km/h, na úseku Jičín – Ostroměř rychlosti 120 km/h, dál do Hradce Králové až 80 km/h. Ne, že by to byl nějaký zázrak, ale nevychází to nikterak špatně. Problém je ale nízká kapacita trati, což je u jednokolejné trati vždy problém. Velkého zlepšení by se dosáhlo výstavbou spojky mimo Hněvčeves a mimo Smiřice a zavedení rychlé vrstvy po dnes neprovozované lokálce Hněvčeves – Smiřice.
S tím souhlasím, ale debatu o trasování tohoto spojení jsem do toho nechtěl vnášet. 🙂 Jinak teda za mě ne do KO nýbrž HK, kam směřuje většina a díky VOCHOC to taky bude rychle.
Gigantická finanční náročnost a velmi dlouhá doba nutná pro přípravu nejméně potřebného úseku zajistí, že v nejbližších dvaceti letech mezi Mnichovým Hradištěm a Libercem se nová trať stavět NEBUDE.
na spojku u Turnova by snad dojít do 20 let mělo, tunely asi opravdu do 20 let nebudou, postavit stavby po Debř, zrušit propad v Bakově a postavit spojku okolo Turnova, částečné/úplné zadrátování zvýšení rychlosti na rovných úsecích a ono už to nebude tak špatné, kdyby se expresu dala zelená vlna od Bolky na sever, tak se Liberec – Praha dostane pod 1,5hodiny, to je použitelné a konkurenceschopné autobusu i autu, pokud se bavíme o cesty někam dovnitř Prahy.
A s vlivem jednokolejnosti každou hodinu po půl hodině Liberec – Turnov – Mladá Boleslav – Neratovice – Praha hl.n. celkem za (necelé) dvě hodiny …
Další podobná ostuda je trasa Brno-Olomouc nebo Brno-Přerov, kde jsou výlukové autobusy rychlejší než vlak.
Jenže tam už se aspoň koplo do země, tady to ještě potrvá….
Teprve kopne a tradičně v té části, kde je to nejmíň potřeba (4. a 5. stavba).
Nejmíň potřeba je 1. stavba, tyhle jsou pravda hned za ní.
Ty ale nijak neurychlí cesty Brno-Olomouc
Přes všechny nedostatky je to s Libercem nesrovnatelné. Autobusy jedou celou cestu po dálnicích.
Což je pro bus oproti SMV z Turnova naprosto zásadní rozdíl, že?
Jak dlouhou to trvalo rychlíku Praha-Liberec s motorovým vozem M274.0 před 2.světovou válkou?
Když tomu uděláte zelenou ulici a zastavíte jen Turnov, Boleslav a Všetaty, tak taky půl hodiny sundáte. Jen tohle není řešení, které hledáme.
Před válkou do LB nevím, ale můj učitel říkal že cesta Praha – Železný Brod byla rychlejší, alespoň po válce.
Jinak já si pamatují stav na začátku 90-tych. Z Liberce odjížděla hydra v cca 5:35, ale mohlo se jet i v 05:50 pardubickým rychlíkem a v Turnově přestoupit. A příjzed do Prahy skoro přesně po 3 h, tedy cca 08:40.
Váš učitel si s velkou pravděpodobností už toto nepamatuje, což je běžná záležitost a není třeba se nad tím pozastavovat. Časové údaje si totiž přestane každý člověk pamatovat velice brzy a obvykle ho usvědčí pohled do jízdních řádů 😉.
Pravda, už si také vše tak dobře nepamatuji. Ale když jsem z Brna do Lbc jezdil (v době voj.služby v roce 1960-62) tak cesta vlakem trvala 6:30 h. O 25 let později z Lbc doTrenčanské Teplé 9:30 h. Ale to byl přímý rychlík a nikde jsem nemusel předsedat. Také jsem jel přímým rychlikem Lbc -Norimberk. To zase v roce 1991.
Rychlejší než dnes to rozhodně nebylo. Traťová rychlost byla nižší (přes mnohé stanice běžně pouze 40 km/h) a motorové vozy s malým měrným výkonem – měly výkon cca 300 kW, tedy jako poválečná řada M262.0 (dnešní 830 a 831), ale byly tak o pět až osm tun těžší, stejně tak prvorepublikové přívěsné vozy byly těžší než vozy Balm (Bix, 020) asi tak o osm tun. Přičemž souprava M262.0 + Balm není žádné žihadlo, táhne se jak smrad a to i když se s ní jede na plný výkon – vlastní strojvůdcovská zkušenost. Pokusil jsem se to napsat tak, aby to… Číst vice »
Nova trať je tam prostě extrémně důležitá a je nutné si držet maximálního času hodina z centra Liberce do centra Prahy
kdyby to slo, tak max. hodina Liberec a max. 1/2 Ml.Boleslav idealne mene…
Tak ji veďte podél dálnice!!!
Na našem státě je zajímavý, jak zatímco u železnice je ostuda cesta Praha – Liberec, a dálnice tam stojí desítky let, tak u silnice je ostuda jednoznačně spojení Praha – Budějovice, kde zas paradoxně železnice patří k tomu lepšímu co u nás je.
A v obou případech stát dělá s maximální prioritou pro zlepšení to, aby se toho nedočkali ani naše vnoučata 😀
A kdo tu chce rozporovat ohledně D3, tak za poslední 3 roky ŘSD posunulo začátek výstavby přesně o 3 roky:
https://zdopravy.cz/hotovo-soud-potvrdil-vedeni-dalnice-d3-pres-posazavi-odvolat-uz-se-nelze-100650/
https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/41/infoletak_d3-0305-I-voracice-nova%20hospoda.pdf?t=2022-09-28%2014:48:11.851
Timto si dovoluji pana domaciho pozvat na R16. Jednokolejka, dvojkolejka, to je wurst, do Berouna budete mit cestovni rychlost sotva 60 km/h, a to je ten slavnej koridor 🙂
Svatá pravda. Sice se tam koplo, kopat se bude ještě tak 15 let. Ale jistoty ještě
méně než na Liberec. Beroun – Praha nikdy člověk neví kam v Praze dojede, jestli dojede, cestovní rychlost srovnatelná s Libercem. Na R16 je B249 vcelku běžné vozidlo. Dálnice je na tom vlivem tranzitu ještě hůře než ta liberecká, která má výhodu že ctyrpruh vede do tmy a nenavazuje na jiný ctyrpruh. Takže jak vidno si ten Liberec nevede tak zlé proti tomuto „nadnárodnímu koridoru“. Jen to nikdo pořád neřeší.
vlak tak může být jistota, že se vejdete a do cíle dostanete
máte snad slavnou linku 345 ne 🙂
Jj, jet polovinu trasy po II/610 v autobuse pro regionální dopravu dve hodiny z Černého mostu, to chcete.
Jojo, to autor určite chce, svezt se v nizkopodlaznim buse po rozbité silnici tak dlouho
Náhodou, teď jsem si udělal (téměř) kolečko tangenciálními busy kolem Brna a bylo to super 🙂 Jen mě vždy dostane, kam všude ty chudáky řidiče nutí vjíždět.
U stolků je 845 možná pohodlnější než autobus, ale jakmile si člověk sedne do „letecky“ uspořádaných sedaček, tak s necelými 190 cm je i lámání v kole příjemnější a autobus najednou vypadá jako super prostorný a pohodlný dopravní prostředek. RS1, Panter a jakékoliv jiné příměstské jednotky nabízejí víc místa na nohy…
192 cm a neříkám, ze ty dvousedacky jsou nějaký super komfort, ale rozhodně více místa než v buse RJ
Jenomže v tom autobusu tu hodinku zvládáte levou zadní. Cokoliv nad hodinu už chce trochu lepší komfort.
Jenomže na dvousedačce jsem v řadě 845 jel mnohokrát z Prahy do Tanvaldu a nemohu si se svými 181 cm stěžovat. Obvykle si stěžuje chronický stěžovatel. Maximum, co jsem s řadou 845 ujel, bylo z Prahy do Horní Plané, kam jeden rok jezdil rychlík Arrivy, trvalo to asi čtyři hodiny.
No, jet celou dobu uhlím napřed, taky nic moc 😉
I když jsem toho o železnici už dost přečet, stejně nemám pocit, že by mi to bylo jasný, proč je skoro všude tak nízká traťová rychlost. Jakože co je třeba u této jednotky v dané trase ten limitující faktor?
Sklonova náročnost jednokolejnost stav samotné infrastruktury která je taková jak vznikla ještě za císaře krále a do toho v některých místech u Mladé Boleslavi jedete hned kolem propasti
Když zazněly dílčí konkrétní omezující faktory, tak je žádoucí rovněž konkrétně jmenovat směrové poměry. A vynechat tu propast … tou to fakt není😀
Ještě bych doplnil historie. Ostatní hlavní tratě byly postaveny v ranném období s velkorysejším trasováním a výhledem lepší ekonomiky, nebo byly v pozdějších dobách přestavěny. SNDVB (Liberec -Turnov – Pardubice) byla akcí Kleinů a místních podnikatelů, TKPE byl kapitál kladenský a také to hlavně bylo směřováno na Kladno. Neratovice – Praha byla jen taková vlečka na popud Lanny.
A za těch více jak 150 let se neudělala žádná zásadnější přestavba.
Proboha, Neratovice – Praha nebyla žádná vlečka na popud pana Lanny a hned po její dostavbě bylo jasné, že z tratě Kralupy – Neratovice se stane vedlejší trať.
Proč by vlastně měl mít Liberec s Prahou spojení ausgerechnet vlakem? Příroda postavila vlaku na této relaci do cesty překážky, které samozřejmě s vynaložením úsilí a peněz daňových poplatníků překonat lze – ale PROČ? To je ten Liberec takové terno, že se mu daňoví poplatníci na tu supertrať musí složit? Co za to daňový poplatník dostane? Místo autobusu, který si na sebe dokáže sám vydělat, dostaneme vlak, žeroucí provozní dotace…
To je easy- bydli tam pan Sura
Bydlí tam Sůra a dalších 102 tisíc lidí, v celé aglomeraci od Hrádku po Tanvald 180 tisíc lidí. Po trase Mladá Boleslav. Ale samozřejmě chápu, že na české železnici jsou větší priority, třeba přestavba Batelova, Pačejova a lávka v Pardubicích.
Výmalba podchodu v Ústí, dvojité modré zábradlí, odměny za ETCS, svačiny Luďka Eichlera, podchody ve dvoukolejných zastávkách, no je toho moc, co musí SŽ platit a na Liberec už nezbývá ani čas, ani finance.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-nechal-utracet-200-tisic-za-obcerstveni-u-statni-firmy-mu-zase-dali-funkci-273883
Byl by to nekonečný seznam. V čele s plachtou Již brzy na letiště.
Zapomněl jste na klíčovou rekonstrukci Louny – Lovosice, kde se za pouhou miliardu podařlo zvýšit cestovní rychlost na celých 37 km/h!, nebo předtím čtvrt giga za Mšenku.
S Frýdlantskem a hornim Pojizeří je to více 300 tisíc aglomerace, která je na tuto větev přímo dopravně navázána.
Souhlasím, jen malá poznámka. Podle údajů ČSÚ žije dnes jen v samotném Liberci 108 tis obv, do roku 2030 je predikce, že bude mít Liberec 120 tis obv. Liberec a Jablonec n. Nisou s okolím mají víc než 220 tis obv.
Souhlasím, jen malá poznámka. Podle údajů ČSÚ žije dnes jen v samotném Liberci 108 tis obv, do roku 2030 je predikce, že bude mít Liberec 120 tis obv. Už dnes mají Liberec a Jablonec n. Nisou s okolím mají víc než 220 tis obv.
Protože dobře navržená trať je spolehlivější a rychlejší než nebezpečná, hlučná, rakovinotvorná a nespolehlivá dálniční doprava. Započítal jste do toho autobusu i náklady daňových poplatníků na opravu silnic, pojištění vozidla proti nehodám a protiklimatická opatření? Pak už silně dotovaná silnice nevypadá jako nějaké významné terno.
R35 se dostavěla ještě před vstupem do EU a nebyla dotovaná. Kvůli financování se stavěla po krátkých úsecích a v polovičním profilu.
Ehm… náklady na údržbu železniční cesty a železničních vozidel jsou nulové? 😯
Opravte mě, pokud se mýlím, ale nevede mezi Prahou a Libercem dálnice? Té příroda žádné překážky do cesty nepostavila?
Á božská dokonalá dálnice, té samozřejmě příroda jde vstříc a alpský terén mezi Prahou a Libercem naši budovatelé soudruzi asfaltéři s nasazením překonali. To jen elektrická dvoukolejná železnice je fujfuj, přestože by mohla dálnici významně odlehčit a nebylo by nutné D10 rozšiřovat na šestipruh. Ale to jsou kacířské šotosny a to se dnes nenosí. Šak vidíte, že stavbu zodpovědní oddalují co to jde. Nevadí, že jsme asfaltový skanzen.
Asfalt je v pohodě, skanzen je ta železnice se kterou je potřeba něco udělat. O tom je koneckonců tento článek. Jestli fandíte vlakům tak s tou situaci zkuste něco dělat namísto těchto žblebtů.
Prosím pěkně, jsem vlakomil. Proto mě unavuje věčné stěžování na tohle, tamto či onohle. Když se umí postavit dálnice, železnice musí taky. Jen by se v Dlážděné a na MD muselo udát asi zemětřesení.
Asfaltovy skanzen? i vy brebto.
Uhodil hřebíček na hlavičku. A píše se “brepto”.
uz jsem se te tu jednou ptal – byl jsi nekdy dal, nez na hranicich, ty skanzene?
Až na jeřmanický kopec Paceřák.
Dálnice končí před Turnovem
Je to jedno z velkých měst v ČR, docela důležitá destinace, a když to půjde (kapacita) jistě se tam i nějaká nákladka uživí… Otázka není ZDA ale KDY… neboli jak moc na to „tlačit“…
Ať se to klidně dělá po částech (ostatně části tratě neslouží výlučně Pha-Lbc ale pomůžou i jiným spojům) ale systematicky. Není třeba to brát jak „stranický úkol“ Pha-Lbc do pěti let…
Každá část republiky by měla dostat svůj úměrný podíl kvalitních a rychlích spojení. Když se podíváme, co vede do každého kraje, zjistíme, že (skoro) každý kraj má několik dálničních směrů a několik kvalitních železnic. A co z toho má Liberec? Jedinou dálnici na Prahu a pár kilometrů okolo Liberce (za Chrastavu). I Karlovarský kraj má napojení na koridor od Ústí a Plzně, stejně tak Zlínský stojí na ferdinandce a má dálnici na 3 světové směry.
Že jsem tak smělej, a kdy tedy autobusy splatí tu stavbu dálnice?
Trať Libercem neskončí. Přez Görlitz se zkrátí cesta k Berlínu a zrchlite tím spojení z Prahy do velké části Německa a Polska. Nehledě na dvě stě tisíc obyvatel v Liberecko Jablonecké aklomeraci. PS: dálnice je také vedena směrově a výškově né zcela ideálně.
Přes Liberec k Berlínu? 🙂
No. Když může jet rychlík z Prahy do Vídně pres Gmünd…
Ale spíš mě napadá nějaké kapacitnější spojení s Polskem pres Zgorzelec. Máme Petrovice a Chalupki, pak Lichkov, v menší míře Meziměstí a pak lokální přechody v Královci a v Harrachově.
Zapomněl jsem na Glucholazy, ale to je taky na východě.
Pro osobku, která tim směrem nemá žádný smysluplný cíl (Štětín je moc daleko), nebo nákladku, která je i v Lichkově téměř mrtvá, byť v infrastruktuře problém není.
Z Turnova možná, z Vídně to už je lepší přes Českou Lípu a Děčín – východ, jako (některé??) přímé vlaky za protektorátu.
Více jak 220 tis obv. žije v Liberci, Jablonci a okolí.
Je mi jasné, že svým příspěvkem jen chcete provokovat, protože takhle hloupý post, ve kterém si vlastně sám odpovídáte, je jinak nic neříkající. Fakta jsou taková, že je to přesně jak píšete. Stát nemůže stavět něco, u čeho nemá předem prokázanou ekonomickou návratnost – jinými slovy, že si to na sebe vydělá. Stejně, jako dálnice. Původně se plánovala D35 v dálniční kategorii s tunely, ale po racionalizaci nákladů a přínosů vznikla lepší, i když klikatá, plně dostačující silnice první třídy. Právě kvůli ekonomické návratnosti železnice se dělalo 18 studií, a až ta poslední vyšla pozitivně, a proto se může v… Číst vice »
I v Libereckém kraji žijí daňoví poplatníci…
Praha a Liberec jsou jen krajní body a mezi nimi je mnoho sídel pro dopravní obsluhu. Těm je přímý autobus po dálnici jen z Liberce do Prahy (na okraj Prahy) víte na co… a zastávkový autobus je s vlakem v podstatě na stejné nízké úrovni. Z velké části je rychlá trať do Liberce zároveň rychlou tratí do Mladé Boleslavi, do Liberce je to už ani ne 50 km. A taky tu máme i nákladní dopravu. Parametr 160-200 km/h je už standartní požadavek pro novostavby, pokud tomu nebrání vážné okolnosti. Ve výsledku to není žádná supertrať, ale jen dobrý standard.
Myslím, že si to nezaslouží Praha, aby tam bylo z Liberce lepší spojení.
Já mám tyhle pomalíky rád, děti si je užijou a mám hodně vzpomínek na jízdy s babičkou.
Mám rád ty malebné vesničky jako je Liberec nebo Brno.
Přesto si občas říkám že by tyhle vyhlídkové jízdy byly lepší dělat u pražského semmeringu a parních lokomotiv, než u hlavních tahů.
#Svoboda_heraus_krucifix_uz
Á další „Pepík“ co si myslí, že civilizace končí s cedulí „Praha“.
Nepochopil jste sarkasmus.
Jen doplním, že výstavba Bezděčínské a všejanské spojky se zase odložila. Sice už nabývá reálnější podoby, ale na to, jak moc „složité“ stavby to jsou, a že ministr pokládal už před nástupem rok 2030 jako příliš vzdálený, je to neskutečná ostuda. Tak třeba optimisticky to teď vidím rok 2035 pro úsek jen do Boleslavi – pár kilometrů novostavby bez tunelů a taková doba, fakt ostuda ŘSD by to stihlo do roku 2030 dvakrát
Když vidím, jak RSD jede a staví kolem Sadove…. A přestavím si tu kroutící se trasu vlaku do Jičína…
Je třeba začít z opačné strany. Všechny ty „komplikované“ stavby na trase přes Milovice fakticky slouží „jen“ lepšímu napojení Boleslavi na hlavní trasu. Ne že by to bylo špatně, ale je to podle mě trochu málo. Stejné jízdní doby Praha – Bakov lze dosáhnout přes Neratovice čistě opravou tratě, a dvoukolejka z Prahy tam je ve srovnání s Čachovicemi násobně potřebnější.
Pak už je to jen o tom, aby se z Příšovic do LB nejelo 42 km osmdesátkou (po dálnici to je 27 km).
Zrychlení o nějakých 20 minut a zvýšení spolehlivosti pomůže i spojení na Liberec.
Potřeba jsou obě tratě. A zrovna přínos zrychlení na trase Praha-Milovice-MB-Turnov-Liberec je obrovský a v současné trase nereálný
To je jak kolovrátek naprostých nesmyslů – trať přes Milovice je projekčně rozpracována, trať z Rajské zahrady do Čakovic ne, natož úsek z Čakovic do Neratovic. Opravdu žasnu, jak chytrý člověk může být tak mimo realitu 😐.
Naprosto správně napsané. Poslední studie sice vypadá nadějně, ale bude realizace bude tak drahá, že se toho nikdy nedočkáme. Trochu jsem v tom dělal a jsem z toho taky smutný.
Reálný obraz doby realizace zrychlení trati do Liberce, od prvotní studie k realizaci, lze odpozorovat na projektu tunelů Nemanice – Ševětín.
Sakra zase jsou lepší. Na R26 máme jen 56,7 km/h 😀
845 lepší než 854 nebo 843…no, možná do chvíle, dokud venku není 20 stupňů. Když je tepleji, vevnitř je jak v krematoriu. Ne, ty 4 jednotky na republiku s občas fungující klimou to nevytrhnou.
A rozteč sedadel je prostě v 845 menší. Sardinkárna. Pokud je poloprázdno, je to v pohodě.
přesně pod to bych se podepsal, v zimě vítěží 845, ale musíte mít volno na čtyřce, v leteckým se to alespoň pro mě fakt nedá a nohy trpí, že raději du na představek na sklopku. Sedačky jsou ale fajn a oproti tvrdým v x43 je to hodně pokrok, u x54 to naštěstí nebyla taková hrůza. Ale v létě bez klimy zlatá řada x43 a x54..ale jednou jsem měl štěstí na klimatizovanou 845 a jako musím říct, že to byla bomba, uvnitř bylo fakt přijemně a alespoň co jsem seděl, tak žádné nepříjemné ofuky studeného vzduchu, to mě mile překvapilo, na… Číst vice »
Souhlasím s autorem. Poslední studie vypadá sice dobře a nadějně, ale realizace bude tak drahá, že se jí asi nikdy nedočkáme. Trochu jsem v tom dělal a netěší mě to.
Je to smutné no…snad se za pár let až budou dálnice skoro hotové a nebude pro ně takova priorita tak na železnici půjdou min.2/3 rozpočtu na dopravní infrastrukturu
Tady to neni jen o penezich, spis o pristupu. Dokud se bude utracet za 50 studii k jedne stavbe, tak je uplne jedno, kolik se tam napumpuje penez..
Než se ty dálnice dodělají, bude dost starších úseků, které budou potřebovat opravy a rekonstrukce. Že by se jejich finanční nároky časem nějak výrazně snižovaly je nereálné.
Už před dobrými 30 lety jsem začal v nejrůznějších mediích, hlavně v rozhlase, že je nutné něco dělat s přetěžováním kamiónů a ničením silnic a dálnic. A navrhoval jsem i jaká opatření přijmout. řeba silniční váhy a zákaz další jízdy při zjištěném přetížení. A jelikož i každé nákladní silniční vozidlo má určitou únosnost, tak při překročení o několik % i mimořádná technická kontrola. A také o provedení pasportizace silnic a dálnic a jejich zařazením do několika tříd. Tohle fungovalo i na železnici a při nakládce se musela brát v úvahu nejen únosnost vozu, ale i nápravový tlak příslušné železniční tratě… Číst vice »
Však už si naplánovali nové. To by bylo, aby se v téhle zemi investovalo do reálné nové infrastruktury jinde, než na silnicích…
To není o penězích. To je o výkonu Správy železnic v oblasti přípravy staveb. Ty jejich předpokládané termíny zahájení u staveb, které nemají hotový projekt, natož aby se je podařilo protlačit přes stavební úřad, jsou opravdu asi jen pro prémie managementu jinak jim snad nikdo nemůže věřit.
Nejen, že nemají projekt, ale SŽ nemá ani schválení MD. A vesele vypravi pohadky, ze za 10 let vlakem… A to schvaleni MD jim trva klidne dalsich 10 let… A pak teprve se rozebehne skutecna priprava stavby. Oproti tomu u RSD se prakticky pred schvalenim projektu MD o nem vubec nedozvite…
Podobná ostuda je spojení Liberce a Pardubic, kde průměrná rychlost dosahuje 57 km/h, částečně z důvodu stejného úseku z Liberce do Turnova. R35 se pomalu staví a přibližuje k Turnovu. Za pár let vlakem do Hradce a Pardubic z Liberce nepojede nikdo.
A do Ústí je to také 57 km/h. Jen tam ten rozdíl proti silnicí neni tak markantní, protože tím směrem nevede žádná dálnice.
Ostuda to není je tam krásná příroda to jj chceš kvůli rychlosti zničit?
Dost by se to Hradce Králové zkrátilo, kdyby to vlak mohl vzít rovnou na Malou Skálu. A né jezdit do Turnova 😆
Ještě tu je možnost jezdit přes Jičín 🤷♂️
tam to zdržují i úseky za Turnovem..přes Kolín to je o 20 minut rychlejší
Dobrá práce, suprově napsané a naprosto pravdivé. V roce 2025 hodně smutný pohled na stav spojení Lbc – Praha.
Trať Liberec-Praha i přes průběžná vylepšování úrovni 21.stoleti opravdu nedosahuje. To víme.
Ale zajímalo by me, jakou trasu a rozsah modernizace by vlastně pan Súra zvolil?
Je to docela oříšek. Horský terén pod jestedem, údolí Jizery nešťastná mladá Boleslav..a ne příliš kapacitní okolí Prahy. Dekuji
Asi je zbytečné vymýšlet vymyšlené. Přes Milovice se dvojkolejka probojuje do Bolky, dál se zdvojkolejní v textu pochválený úsek.
No a následují tunely, jejichž parametry jsou asi taky vydiskutované…
Přičemž prostřední věta je v podstatě volitelná…
Plánovat novou dvojkolejku přes střed Milovic může jen idiot. To nikdy nemůže projít územním řízením.
Proč?
Toto řešení je výsledkem 20 let diskusí a jiné rozpracované není.
Kde mají Milovice střed? To prázdno okolo současného nádraží?
Ty koleje už ale v Milovicích dávno jsou a celkem v dobrém směrovém vedení a pro obyvatele bude určitě velké zlepšení, že se vlakem dostanou i do Boleslavi. Směrové vedení se změní mimo zastavěnou oblast.
nejlepší varianta by byla z Boleslavi podelé D10 až do Prahy..zapojilo by to i Brandýs/Starou Boleslav a Benátky..jenže příprava by trvala moc dlouho, tak se zvolila trasa přes Milovice, kde se to plánuje už 60 let..