Tratí národní ostudy rychlostí 55 km/h. Vyzkoušeli jsme přímý vlak z Liberce do Prahy

Z Liberce do Prahy a zpět aneb jak strávit na cestě téměř šest hodin. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZ Liberce do Prahy a zpět aneb jak strávit na cestě téměř šest hodin. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cesta vlakem má i své příjemné stránky, rychlost to ale rozhodně není.

Odebírat
Upozornit na
guest
216 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zkamašutra

Jaká ostuda? Trat do Brna je slušná, do Ostravy velmi slušná, dokonce i do Plzně se to dost zlepšilk. Nevšiml jsem si, ze by v Anglii, Německu nebo Francii měli do každého 100k města koridor. Fakt bych chtěl vidět politiky, kteří by verejne peníze misto do dalnic a hlavních koridoru na železnici dali nejdříve do slepe větve a ostatní by počkalo. Liberec byl vedlejší větev uz za císaře pána (nikdy se nevyplatilo postavit přímou trať, tedy zaustit to do Turnova obracene), za prvni republiky se to nevyplatilo napravit a za socialismu ani elektrifikovat. Takhle to bylo a mělo to své… Číst vice »

Jenda

K tomu skládání z jízdenek PID: jednou jsem to zkusil a na účtence (aplikace PID Lítačka) byl jako dopravce uvedený DPP (i když jsem jel vlakem ČD, což samozřejmě při prodeji jízdenky nemají jak vědět). Stejně jako autor článku ignoruje FlixBus, já ignoruji DPP. Jak tohle funguje – je to tam jenom napsané, nebo to má nějaké implikace a neměl bych to proto dělat?

Jan Hašek

Osobně si myslim, ze se driv svezu vlakem ze Zubrnic do usteku nez pod dráty z Prahy do Boleslavi.
Protoze ta parta nadšenců muzeální dráhy je daleko schopnější než banda tučné vydrzovanych úředníků na SZ.

Al de Baran

„Poskládat za sebe?? Holý nesmysl. A co oběhy souprav??“

Tady je docela veselo 🙂
Jak se tedy mají řadit vlaky stejného směru na dvojkolejce, když ne za sebou? Vedle sebe? Nad sebe? 🙂

Pavel

Ostuda to je, ale ještě větší ostuda je, že kromě Pardubic a s odřenýma ušima Ústí nad Labem nedokáže vlak přesvědčivè konkurovat silniční dopravě v žádném směru z Prahy, natož být výrazně rychlejší. A když už se nějaká modernizace vymyslí, zvednout se vlny protestu jako někdy v železniční prehistorii. Česká nátura prostě železnici nepřeje. Přitom se stačí podívat do Německa, do Rakouska. Jde to, ale musí být vůle, samozřejmě hlavně politická. Tak jednoznačná orientace na silniční dopravu na úkor té železniční jako u nás se opravdu hned tak někde nevidí.

Jan

Olomouc, Ostrava

Jan Hašek

Liberec-Ústí je ještě v pohodě. To je celkem použitelné. Časem se to ještě o něco zkrátí, má se stavět přelozka ze Zákup na mimon. A pokud přestane jezdit arriva, bude to ok

troglj

Za posledních několik let jsem jel Arrivou několikrát a vždy včas nebo téměř včas, popř. včas podle výlukového JŘ. Ještě se mnou 845 nehořela 🙂
Můj rekord z LIberce do Ústí je 1:29 a nebylo to úplně podle předpisů. Peklo je hlavně nemožnost předjíždět kamiony skoro nikde až na pár třípruhových úseků ve stoupání (a samozřejmě na čtyřpruhovém úseku u Liberce).
U 845 mám rád ty velké stolky a obvykle fungující internet, ještě by to chtělo kafe, ale to si holt koupím na nádraží před odjezdem 🙂

zdeněk

Jel někdo trasu Jičín -Turnov? Délka 35km doba jízdy 56min. Taky dobré cestování.

Os5600

Je to krásná lokálka.

Jan Hašek

Tak je snad ještě dvojitá úvrať z Turnova na Jičín

stan

Není pohodlnějšího cestování než jízda vlakem, tomu se nevyrovná ani Trumpova dodávka.

M.Z.

Rychlíkové spojení Plzeň-Brno za 6:12 (60km/h) je ostudné zcela srovnatelně…

Jméno neřeknu

Však přes Prahu to dneska vychází na v Česku možná i nadprůměrných 80 km/h i s pauzou v na kafe.

Pavel

Spíš by bylo jednodušší podat výčet relací, kde to ostuda není.

JirkaV

Jako obrovský problém vidím to že se při opravách tratí nezvyšuje traťová rychlost. Proč je například v trase na Nymburk – Boleslav maximálně 100km/h není zde téměř žádný oblouk. Opravená trať na Dolní Bousov zůstalo 60km/h táké téměř bez oblouků. Opravená trať Veleliby – Křinec zůstalo 70km/h na několika místech sníženo dokonce na 60km/h před opravou 70km/h. Nymburk – Poříčany po opravě ponecháno 100km/h téměř bez oblouku. Kořenice – Bečváry také po opravě 60km/h opět žádný oblouk. A třeba takový extrém Kutná Hora – Zruč v celé délce nový svršek a hle křižování v žst Zbraslavice trvá 27 minut, protože… Číst vice »

Panda

100 km/h je často kvůli zabezpečení. Jinak samozřejmě souhlas, tratě v nížinách by se měly víceméně modernizovat na 100-200 km/h (dle charakteru linek, vzdálenosti zastávek a finanční náročnosti přeložek). Byť by teda i řidiči na silnicích měli více uzpůsobit rychlost stavu vozovky (často to berou tak, že 90 není maximální rychlost, ale spíš rychlost, na kterou mam nárok bez ohledu kvalitu silnice a hustotu provozu).

RS Zero

Nedělá se to proto, protože tratě, které jste popsal jsou v OŘ Praha, kde se zvyšování rychlostí při opravách záměrně nedělá (dokonce i několik vypracovaných SRP projektů se hodilo do koše – třeba právě na KH – Zruč). Do Bečvár i jinde je 60km/h kvůli zabezpečení (absence TZZ), ale nic nebránilo svršek na zvýšení rychlosti připravit.

a8n

Výjimkou jsou spíš OŘ, kde se dělá.

Zbynek

Pěkný námět na článek.

Panda

Vzhledem k NIMBY a historickým dluhem na železnicích se mělo stavět mnoho tratí rovnou s dálnicemi – pokud to terén (příp. ponechání staré trati pro náklady) umožňuje, tak podél nich. Bohužel se tak nedělo a pořád to není nikde v plánu, přestože novostavby v zahraničí jsou běžně podél dálnic. Samozřejmě by to nemělo být na úkor obsluhy center měst, ale jsou místa, kde to ke zhoršení nepovede a naopak propojky/tunely, MHD a P+R by umožnily zlepšení obslužnosti i přes vedení u dálnic (např. MB, Hořice, Kaplice).

Martin Skorpil

Nevidim jediny duvod jet vlakem, kdyz Zlutak jede kazdou hodinu a jeste z Cernaku coz je super, nebot nemusim do centra.

Frantík

Proto ty vlaky chtějí vylepšit, aby jezdily častěji. U Čerňáku je taky nová vlaková zastávka.

Libor

Hlavně ten bus má flexibilitu a nikde nestaví, což by u vlaku musel být expres v další vrstvě mezi rychlíky. A často bus jede každých 30min. Prostě více flexi ve všem. Klidně změní někde trasu, aby se vyhnul uzavření silnice apod. , což opět u vlaku jde blbě…

Moravec

Pokud bydlíte na čerňáku, tak jasně. Pokud bydlíte na jižáku, už to taková výhra není 😉
Samozřejmě, vlak je i tak nekonkurenceschopný.

Jenda

Za mě, proč jezdím vlakem:
– víc místa na nohy, notebook a tak (měřím 197 cm), většinou menší obsazenost a možnost sedět u stolečku s kolegou/kamarádem vedle sebe nebo proti sobě jak to zrovna vyhovuje a něco řešit na noteboocích
– při koukání do notebooku v autobuse se mi dělá špatně
– můžu si snadněji vzít kolo, protože často nejedu z nádraží na nádraží, ale musím se ze startu a do cíle nějak dopravit

MilanSima

Jestli pak za Franze Josefa firmy, stavící železnice, také používaly slogan: „Již brzy“ 😎

Martin

Pardubice – Liberec postaveno za tři roky 🤐.

Petr

Ano, Žitava – Kužvart již brzy. Nakonec to musel vzít do ruky FJ a vydat zákon o zajištění financování alespoň pro úsek Rakovník – Protivin.

Ing. Vladimír Bílý

Trať národní ostudy? Průměrná cestovní rychlost 55 kmh je naprosto běžná u většiny našich jednokolejných tratí všude po republice. To není zvláštnost Liberce. Zvláštnost Liberce je jeho zeměpisné znevýhodnění, které znemožňuje jednoduché a levné vybudování železničního koridoru. A neschopnost MD/SŽ posunout k výstavbě dlouhé roky připravované záměry se také netýká jen spojení tímto směrem, ale je všeobecná.

Bc. Jiří Ošlejšek

Je spíš ostuda, že mezi 1. a 3. největším městem v Čechách je tak nízká cestovní rychlost. U malých měst nebo obcí by mi to tolik nevadilo.

Phate

Spíš bych ještě zmínil že mezi Libereckým a hlavním nádražím v Praze je to „po asfaltu“ nejrychlejší trasou pouhých 109 km. To je vzdálenost kterou překoná i ten vlak, že ujede trasu delší, cestujícího nezajímá. Průměrná rychlost je pod 40 km/h.
A když uvážím že vyrazím z Liberce – Vesce, kde jsem pár let bydlel, tak MHD+ vlak konkuruje tak akorát jízdnímu kolu. ( S lehkou nadsázkou…)

Stráťa

Napadlo mě to stejné. Jak vzdálenost, rychlost i konkurence kolu. Jenom s tím kolem bych to nebral jako nadsázku ale výzvu pro dobrého cyklistu. Tak co, najde se někdo kdo si na kole troufne na vlak?

Leinad

Já ne, 30 km/h z hecu na rovině a párminutovým vydýchaváním, ale celodeňák bych měl na 10km/h. Mně ujede i šukafon 🙁 😀

Jenda

Mně to zabralo na kole 5,5 h. MHD+vlak+MHD je za +- 4 h.
Jako, kdybych jel bez přestávky, s větrem v zádech, možná bych to zvládl rychleji. 😃

Pavel

Takové i mnohom větší zeměpisné znevýhodnění má každé rakouské a švýcarské město a přesto to tam jde. Jinak souhlas.

Bc. Jiří Ošlejšek

Rychlost rychlíku z 1. největšího města v Čechách ( Prahou) a 3. největším městem v Čechách ( Libercem) je opravdu ostuda. Tato rychlost odpovídá spíše 19.století než 21. století !

libor

to ale skoro celá železnice v ČR, kromě několika úseků 😉

Pavla

Strašný poslední dobou co dráhy poslední dobou předvádí

Robert Pražák

V předposlední době se na Liberec jezdilo rychleji?

Jan Cermak

Kéž by to byla jediná národní ostuda….

Os5600

Problémem je, že ten paskvil co vymysleli na SŽ a MDČR. Jednokolejka na 200, je takový paskvil proto, že se s možným vedením dálkových vlaků z Liberce směrem na Zhořelec a Berlín nepočítá. Přitom by to byla pěkná alternativní trasa. Mimo to tunely kolem Liberce pomůže ke snížení sklonové náročnosti takže by z toho mohla být i trasa pro nákladní vlaky. Ale to by někdo musel přemýšlet. A to v Česku nikdo neumí.

Michal M

Německá strana má zájem provozovat tamtudy vlaky na Berlín?
Nákladní doprava potřebuje elektrizaci, je na německé straně?

Os5600

Němcům by se to muselo nabídnout, jim to přemýšlení taky moc nejde.

Kolvrat

Tak šup, šup, můžete jim to nabídnut, když to vypadá, že jste Jediný, kdo přemýšlí. Takové lidi jsou potřeba ve vedení organizací. Můžete začít, místo mají volné.

Dominic

Jednokolejka bude jen přes Bakov (protože trať vede skrz město a druhá kolej se nevejde, hloubený tunel není možný kvůli podloží a taky by to nedokázalo klesnout od Jizery, nějaká přeložka kolem by minuty neušetřila) a pak kolem Hradiště, ale tam bude zachována současná trať (čili 2 koleje tam budou) a pak v trojúhelníku kolem Turnova (tam taky bude alternativní vedení přes Příšovice-Turnov-Doubí)

Adam Ř

U té předturnovské odbočky to teda nechápu: vždyť je to kraťoučké, opravdu by ta druhá kolej byla tak drahá? Jako chápal bych etapizaci, že by se druhá kolej dodělala o deset let později, ale nepočítat s ní se mi zdá jako historická fixace na Turnov

Jirka

Zamačkávám slzu při čtení tohoto článku. Loni jsem cestoval k Baltu z Prahy přes Liberec a Harrachov. Ledva jsem vylezl v Liberci ze žlutého autobusu, celý natěšený na polské železniční reálie, vlak shnil na dvě hodiny v žst. Smržovka – překážka na trati. Dlužno poznamenat, že polské železniční reálie, jak do Wroclavi, tak i dál do Gdyně byly tažené vždy polským technickým zázrakem pocházejícím z druhé poloviny minulého století = lokomotivou EU07. Po slanění z Jizerských hor, celou cestu kromě okolí velkých měst to udržovalo rychlost konstantní =120 kmh. Na tratich opraveno funkčně jen to nutné pro takovou jízdu a… Číst vice »

Michal M

BTW. Kolovratník dneska dostal vycházky, svačinu a léky na celý den a pořádá v Koněpůlkách přelomovou konferenci o dopravě. Člověka někdy zamrzí, že nemůže být všude. 😀

Roman

A kam vsichni tak spechaj? Tak vstanu driv… Vsechno jde zaridit online, zrychlovat trate za miliardy nema smysl

Petr

Tisíc lidí, tisíc názorů, ve veřejné dopravě se najednou všem lidem nikdy nezavdecite!

Ing. Vladimír Bílý

Moc nechápu, když ekonomicky vyjde novostavba na 200 z Plzně na Stod, jak nemůže nevyjít novostavba z Prahy na Mladou Boleslav (potažmo dál na Turnov) podél D10. Místo toho se to chabě řeší dolepením dvou spojek do stávajícího systému pomalých tratí.

František Josef

Měl bych teorii. Nechce se aby to vyšlo. Já se zase u silnic divím, že jim ekonomicky vyjdou některé silniční stavby, jako obchvaty samot, dálnice do nikam atd.

Dominic

Protože tím ušetříte jen jednotky minut a nevyřešíte zrychlení/zkapacitnění vedení linek R21, R22, R24 a budoucí R29 které budou dál zajíždět i do dalších důležitých měst mimo Mladou Boleslav jako je Lysá, Milovice, Bakov, Mnichovo Hradiště + je v okolí Mladé Boleslavi hodně potřebné vedení osobní vrstvy.

Ing. Vladimír Bílý

Ano, spojky něco řeší, ale spíše příměsto MB a náklad, než rychlé spojení na Turnov/LB. Na druhou stranu nvostavbou podél D10 zas získáte navíc obsluhu Brandýsa a Benátek a výrazně větší přírůstek kapacity v tomto směru. Zrychlení spojení MB-Praha by bylo zásadní s jízdní dobou centrum-centrum okolo 30 minut. A pokud jde obsluhu Bakova a Mnichova Hradiště, nikdo netvrdí, že stávající trať má být zrušena.

a8n

U Plzně to až na jednu drobnou výjimku nekoliduje se zástavbou a kříží poměrně málo významnějších komunikací. Podél D10 je těch kolizí zejména s komunikacemi asi o řád víc, navíc za Starou Boleslaví začíná i složitější terén, u Benátek potřeba obejít Kbel…

Tom Matto

Protoze z Plzne do Nemecka bude jezdit i naklad a navic se jedna o spojeni metropolitnich oblasti Prahy, Mnichova a Norimberku. Ani jedno neplati v pripade Liberce.

Bc. Jiří Ošlejšek

Proč by přes Liberec nemohly jezdit vlaky na Berlín případně na Wroclav?

Michal M

Je to delší cesta, ale zato po více jednokolejkách.

Tom Matto

Navic v Nemecku nikdo s nicim takovym nepocita.

Ing. Vladimír Bílý

Oboje platí. V centrálních částech republiky má náklad problém s nedostatečnou kapacitou tratí a jakékoliv vymístění osobky mu ten prostor udělá a zásadně prospěje. Druhak vás mohu ubezpečit, že poptávka po osobní dopravě, ať už příměstské, regionální nebo dálkové je ve vnitrostátním spojení obvykle o řád vyšší, než přeshraničním. Ekonomika novostavby do Domažlic tak stojí především na nákladu, příměstu a regionální dopravě podobně, jako by stála u spojení na MB/Turnov. Osobka na Mnichov nebo Norimberk tam zatím hraje druhé housle:-)

Tom Matto

Naklad jsem myslel samozrejme dal do Nemecka, ten rozhodne pres Liberec jezdit nebude, navic do samotne Plzne ted i v budoucnu bude jezdit nasobek nakladu nez do Liberce. Ekonomika trate pres Kubici stoji rozhodne z drtive vetsiny na nakladu. A v tom zbytku co da osobka je ten mezistatni podil vyznamny. Staci se podivat kolik lidi jezdi ted a to je trat z Plzne dal do Nemecka na urovni spojeni do Liberce… Opet zase v pripade Liberce nic takoveho nebude. Nemam nic proti trati do Liberce, ani proti hodinove cestovni dobe do Prahy, ale doporucil bych se podivat na jakou… Číst vice »

Milan

Novostavby se prostě projektují minimálně na rychlost 160-200. Ekonomicky to prošlo až do Holýšova, pak se zadrátuje stávající jednokolejka do Blížejova, protože tam to už ekonomicky nevyšlo.
Od Lysé přes Milovice k Nepřevázce má být trať v parametru do 200 km/h a přitom to z velké části bude kopírovat už existující trať. Přeložka do Milovic cca 5 km a všejanská spojka cca 7 km. Bezděčínská spojka do 160 km/h. Celkem 30 km v rychlosti 160-200. To už zas tak pomalá trať není.

Ing. Vladimír Bílý

No, rychlost mezi spojkami „až 200“ bude reálně 160 – když dobře. Nicméně ty dvě základní nevýhody jsou jinde. A to, že i tak to bude přes Lysou oklika po pomalých tratích (jízdní doba do Boleslavi bude stěží pod 45 minut) a potká se to tady s intenzivním nákladním i příměstským provozem.

Al de Baran

„kompletní jednokolejnost je vážně zásadní problém“
Na dvojkolejce odpadne zdržování protijedoucími vlaky (ne všemi!), zůstane zdržování vlaky stejného směru. Poskládat na stejnou kolej za sebe osobáky a rychlíky, aby si vzájemně nevadily a osobáky netrpěly předjížděním, to bývá dost tvrdý oříšek.

Petr

Poskládat za sebe?? Holý nesmysl. A co oběhy souprav??

Jakub P

Neříkám, že je to triviální, ale oproti jednokolejce s pár, ne vždy ideálně umístěnými, místy pro křižování je to furt nebe a dudy. A to mluvíme o výchozím grafikonu, jakmile nastane nějaké zpoždění jednoho spoje, začne se to na jednokolejce rozpadat výrazně dřív a hůř…

Jan Mihalčatin

Jsem z jedné obce od Mělníka a souhlasím s pánem článku že cestovat v 21. století ze Všetat do Prahy hl. n. courákem v těchto končinách je hrůza (utrpení) když pak sednu do el.vlaku ze Všetat na Mělník nebo Staré Boleslavi (na trati Lysá nad Labem – Ústí nad Labem)je to rychlé a moderní cestování bez čekání, ale to si musí každý vyzkoušet sám!

michawel2

Srovnání 845 vs 843/854 – plně souhlasím, s jedinou výjimkou, řídící vůz 954.2 s první třídou, tam to opravdu nepřebije nic, na to nedám dopustit. Ale k tomu Liberci – bez jakýchkoliv emocí – zajímala by mě ekonomická návratnost nějaké masivní investice. Určitě bych souhlasil s prostou elektrifikací, určitě bych souhlasil se zdvojkolejněním a narovnáním tam, kde to jen trochu jde. Ale nějaká tunelová šílenství, VRT a podobné scifi mi na této trase přijde mimo. Čili ten autobus opravdu vychází nejlépe. Fajn by bylo, kdyby se do Liberce jezdilo i z jižní části Prahy, přece jen jezdit na ně na… Číst vice »

Michal M

Ale VRT tam nikdo nechce. Spojení Prahy a Mladé Boleslavi je obrovským dluhem nekompetentních vedení Středočeského kraje (politický tlak) a Ministerstva dopravy (realizace). „Navíc“ pro Liberec by byla druhá kolej do Turnova a tunelová přeložka pod hřbetem. (Mimochodem, v civilizované zemi by tunelem do Liberce vedla i silnice, místo té současné pizdoviny).

zyx

„Spojení Prahy a Mladé Boleslavi je obrovským dluhem nekompetentních vedení Středočeského kraje (politický tlak) a Ministerstva dopravy (realizace).“… To jako i Středočeský kraj kašlal na veřejnou dopravu do MB? Vždyť to je je nejprůmyslovější část kraje, co je k tomu vedlo? Že všichni měli stejně auto? A u koho zamrzla Všejanská spojka? Vždyť o ní se mluví od nepaměti (nákresy viděl na začátku 90-tych). A žalostný stav MB-Nymburk, nemluvě o MB – Všetaty byli vinou koho? Byl (a kdy) opraven most u MB přes Jizeru směr Nymburk, já si na něm pamatuji jen to žalostnou 10km/h. Jinak mimochodem, co já… Číst vice »

zyx

Až tak pozdě? Tedy jak dlouho ten most na hlavní příjezdové trati do

zyx

Až tak pozdě? Tedy jak dlouho ten most na hlavní příjezdové trati do Škodovky byl na spadnutí? 20 let určitě, tedy 30 nebo 40 let? A tam problém s památkáři nebyl.

Vlastimil Brůček

Touto trasou jezdím často. Je to takové trochu retro ale nevadí mi. Když člověk nepospíchà….

zyx

Retro to je rozhodně. Jsou ještě telegrafní sloupy podél trati kolem Chotětova?

lokomotiva

Zbytečně agresivní titulek, Liberec má bezvadné spojení s Prahou.
A je naprosto zbytečné za těžký prachy vytvářet duplicitu. Když to nejde jednoduše, tak to holt nejde.
Je to stejný úlet jako když si Arabové postavili v poušti sjezdovku.
O národní ostudě by mohli mluvit Budějičáci, i když tam rozdíl času vlak/silnice není tak velký. To se změní po dokončení celé D3. A taky pak začnou křičet, že vlak z ČB je národní ostuda?

Ondra L.

Tak kdyz cestujete jen s kufrikem, svou cestu liberec – praha planujete 2 dny dopredu a jedete skutecne jen liberec – praha a nikam jinam, tak je to bezvadne. Jinak moc ne.

Dusmor

Kdo pojede s více zavazadly než jen s „aktovkou“, případně kdo pojede ve více lidech, tak samozřejmě použije auto.

Kotec

Jaká národní ostuda, to jako z centra ČB do centra Prahy za hodinu a 36-38 minut je národní ostuda? V čem jako? Já dálnici nepotřebuji, stejně v Praze není pořádně kde parkovat.

Tomáš

Bohužel jako Táborák mohu jen potvrdit. Nulová integrace, jinak spojen Praha / Budějice naprosto super za mne. Mno a pak je tu trať na Brno 😀

Bohumil Pokorný

To je časté,byť zcela nesmyslné tvrzení.Systém veřejné dopravy v Jč. kraji přece nevyužívají jen Jihočeši.To je celonárodní ostuda odboru veřejné dopravy MD ČR a samotného ministra dopravy,kterého to nezajímá.

Chronosphere

A proč by mělo? Krajská doprava je záležitostí kraje,zvykněte si už konečně na to.

Bohumil Pokorný

MD ČR je zodpovědné za vytváření podmínek pro kvalitní veřejnou dopravu obyvatel celého státu.Pokud ne,tak ten odbor můžeme zrušit.

M1M2

Regionální doprava je v samostatné působnosti krajů a stát s tím skutečně nic nezmůže.

troglj

Ale ty jsou. Že si kraj objedná vlak na Krumlov s odjezdem v 7:50 (nepamatuji si přesně), těsně před tím, než přijedou rychlíkové přípoje ze všech směrů, na to ministerstvo dopravy páku nemá.

Mašinka655

Neni to to zbytečné, jízda vlakem je dle mého daleko pohodlnější než busem, v 99 procentech případů neni potřeba řešit místenku a odpadne tak stres že se nedostanu do busu, v nejhoršim postojim, ale vím že určitě dojedu. Za další se uleví dálnici, kde jezdí busy sem a tam. A výhod by se našlo daleko víc.

Moravec

Tak proč řešit dvojnásobnou jízdní dobu (do centra Prahy), člověk si aspoň to pohodlí užije 😉

Petr

Přesně tak, Ch es být v Praze hned? Tak jed autem, nebo zrovna vrtulníkem. Dneska je hrozně uspěchané doba, na úkor toho ostatního

Jaaa

Pán denně nikam nedojíždí, že?

MartinM

Tak na trati 171, Beroun – Praha hln, 43 km 43 minut tak přesně 60 km/hod, a to to má z kopce, linka T cyklo Brdy, tahá to nějaký traktor tak na 10% vykonu. Pendolino Praha hln – Plzeň hln průměr 78km/hod

michawel2

No Praha-Beroun je popravdě ještě větší ostuda, než ten Liberec. I když trochu svítá, tam se alespoň něco dělá.

M1M2

Svatá pravda. A to je navíc s ohledem na kategorii dráhy ostuda nadnárodního významu. Lépe nebude, až se za 15 let dokončí uvedení do normoveho stavu (nic více to nebude), efekt bude minimální. 130 km Karlštejn – Beroun v reálu nechme si zdát, to rychlejší tam dojede zastávkový S7 a zodpovědně pojede 50-70.

PetrM

Vždy si vzpomenu, jak nějaký fíra z Plzně měl jako pilot zahraniční výletníky a když projížděli címentkou, tak se ho jejich fíra ptal, jestli tu byla taky teď válka jako v Jugoslávii. No címentka už je zbouraná, jen muzeum v přírodě zůstalo.

Bc. Jiří Ošlejšek

Až na to, že Beroun je městečko s 21 tis obyvateli a Liberec je třetí největší město v Čechách se 108 tis obyvateli, tedy je více jak pětkrát větší než Beroun.

Petr

Tak za a je to trojměstí a za ním je ještě Příbram a Hořovice, které také čekají až přijde Godot.

Bc. Jiří Ošlejšek

Jsou to ale o dost menší města Beroun jen 21 tis obv, Hořovice jen 8 tis obv., Příbram je trochu dál ale taky jen 33 tis obv. Liberec spolu s Jabloncem a okolím mají 220 tis obv. Liberec má 108 tis obv., sousední Jablonec 46 tis obv. Města jsou tak blízko, že mezi jezdí tramvaje. Porovnávejte podobně velká města a ne Beroun a Příbram.

M1M2

Jenomže problém je ten, že významná část ekonomicky činného obyvatelstva z Berouna se ráno zvedne a potřebuje do Prahy. Hlavně – nejde zdaleka jen o Beroun, na stav 171 doplácí Plzeň, která je vetší než Liberec a celý Plzeňský kraj. A to je v součtu více, než to Liberecko. 171 čeká min. 15 let totálního bordelu, kdy přijdete ráno na nádraží a když to pojede nevíte kam v Praze dojedete. Na Smíchov? Na hlavní? Na Kačerov? Do Radotína? Vedle toho ta liberecká dálnice je provozem zcela v pohodě, což se o D5 díky tranzitu říci nedá. Ráno co ráno to… Číst vice »

Bc. Jiří Ošlejšek

Až na to, že Beroun je městečko s 21 tis obv. a Liberec je 3.největší město v Čechách se 108 tis obv. Liberec je tedy více jak 5 krát větší než Beroun. Měl byste porovnávat podobně velká města.

Milan

Nezapomínejte, že při výlukách a odklonech se natahuje jízdní doba. Nejkratší jízdní doba Smíchov-Plzeň byla 66 minut, tedy průměr 93,6 km/h. Má to dobrý základ, aby se po modernizaci i na stávající trati dostal západní expres skoro k jedné hodině.

M1M2

To je sice pravda, ale samotný úsek Smíchov – Beroun nijak v reálu zásadně nezrychlí a to vlivem husté zastávkové dopravy, která je uctívána jako krava v Indii a nesmíte ji předjet. Jako dnes i po novu ten Západní Expres klidně Třebaň -Praha pojede za S7. Nebo opačné Řevnice -Beroun. Tu rychlost dáte jen Beroun – Plzeň.

Milan

Když pominu vzdálený berounský tunel, tak určitou nadějí za nějakých 6 let by mohla být větší kapacita příměstských vlaků s přechodem na 4 a 8 vozové vlaky, pak se dá teoreticky uvažovat o intervalech místo 5/10 minut třeba 6/12, případně až 15.

MilanSima

Trať 171 je průšvih, ale alespoň už se na ni pracuje. Nicméně odpovědnost by měli nést i ti, kteří tu dopravu na té trati objednávají. Objednávka by měla být úměrná kvalitě tratě. Linka S7, ostré obraty na hlaváku, rychlíky, expresy, a to nemluvím o nákladní dopravě.

none

Je pěkné, že jede x vlaků za hodinu, ale jakmile se jeden zpozdí, jde na jednokolejce vše do háje. Viz ta cesta Neratovice – Praha. Tady je výhoda v tarifu PID, že je jedno jestli se jede vlakem nebo busem. Vlak tady má cenu jen v případě, že se použije rychlík a cestou se nepotká s něčím co má zpoždění.
Ale již brzy se tu na opět na pár měsíců 😄 zastaví doprava a salámovou metodou dodělá další kolej a následně i ty troleje?????

Tomáš Záruba

Před pár lety jsem počítal, za kolik by to dal „osamocený vlak na trati“ (= bez vlivu jednokolejnosti, rozložení míst křižování, přípojů atd). Vyšlo mi 2:05. Ne že by to byl nějaký extra úspěch, ale je na tom vidět, že ta kompletní jednokolejnost je vážně zásadní problém (a v době počítání i soupravy, „moje“ číslo je pro Shark). Kdybych si odmyslel limit 100 km/h bez VZ LS, a uplatnil „jen“ traťováckou hranici 120 km/h tam kde to směrově lze (například díky ETCS L1), tak by se to pod ty 2 hodiny dostalo. Z centra. Pak už by to aspoň pro… Číst vice »

Jarda

od Prahy to má smysl mnohem větší, protože to obslouží Boleslav, Bakov, Hradiště, Turnov, Brod, Semily, Tanvald a zároveň i ten Liberec..kdyby se začalo od Liberce, tak stejné zrychlení pocítí jen Liberec a zbytek trasy zůstane v současném stavu. Navíc od Prahy jsou spojky zanesené už někde od 60 let, takže jejich realizace bude snažší a to i technicky a ekonomicky. Do Prahy by se dalo zajet i pod 2hodiny, akorát ne přes Neratovice, ale přes Nymburk..ta trať má dva zásadní problematické úseky Praha – Mladá Boleslav a Liberec – Turnov, nutno dodat, že ten Liberecký úsek by z velké… Číst vice »

Bram

Začínat modernizaci tam, kde je to potřeba nejméně. Nic proti, ale Apríl před více než týdnem už byl 😁😁😁.

Zbynek

Začínat modernizaci tam, kde je vlak nejpomalejší.

Bram

Takže je nejlepší začít v místě, kde je to nejdražší a nejméně potřebné 😁😁😁.

Zbynek

Zkuste si zjistit co znamená slovo Liberec a kde leží. Musíte psát s velkým L.

Bram

Já to narozdíl od jakéhosi Zbyňka vím 😁😁😁.

Jarda

a to je úsek Boleslav – Praha..

Tomáš Záruba

To rozhodně nikoli.

Bram

Ale ano.

Tomáš Záruba

Jestli je dle vás úsek Tu – LB ten „nejméně potřebný“, tak bych taky mohl psát něco o aprílech… Jednak právě tam se dá nejvíce zrychlit a zadruhé to poslouží Jestli to myslíte tak, že větší priorita jsou ty Neratovice, to bych asi souhlasil, ale to beru že je do budoucna „jiná trať“. Funkční podmínka to nicméně není: Jednou za hodinu tam ten rychlík nějak prokličkuje (viz dnešek), i tak bychom se dostali na něco jako Praha hl.n. – LB kolem 1:45. To už by bylo vlastně jako Hradec Králové, kam se taky jede „z Čerňáku za hodinu“, a vida… Číst vice »

Bram

Neratovice nejsou prioritou pro spojení Prahy a Mladé Boleslavi. Prioritou je Všejanská spojka. Ta snad bude do deseti let hotova, kdežto mezi Prahou a Všetaty se možná začne realizovat úsek Rajská zahrada – Čakovice. Ale jen možná a spíš bych si vsadil díky nezájmu Správy železnic na to, že ne. A na 1:45 se dostaneme z Prahy do Liberce se Všejanskou spojkou, pokud by se zrealizovala spojka mimo Turnov. Daleko přínosnější bude, když se podaří zrealizovat Všejanskou spojku, elektrizovat trať z Milovic do Turnova a dál jak současnou trať do Liberce, tak trať do Tanvaldu. A už je možný provoz… Číst vice »

Tomáš Záruba

Nějak mi vypadl kus textu, že tam jde o využitelnost i pro jiné relace: Z Liberce do Mladé Boleslavi nebo směr Hradec (via SM), Jičín.

Pavel

Další podobná ostuda je trasa Brno-Olomouc nebo Brno-Přerov, kde jsou výlukové autobusy rychlejší než vlak.

Jarda

Jenže tam už se aspoň koplo do země, tady to ještě potrvá….

Modré zábradlí

Teprve kopne a tradičně v té části, kde je to nejmíň potřeba (4. a 5. stavba).

a8n

Nejmíň potřeba je 1. stavba, tyhle jsou pravda hned za ní.

JaK

Ty ale nijak neurychlí cesty Brno-Olomouc

Staňa

Přes všechny nedostatky je to s Libercem nesrovnatelné. Autobusy jedou celou cestu po dálnicích.

a8n

Což je pro bus oproti SMV z Turnova naprosto zásadní rozdíl, že?

Josef Pešek

Jak dlouhou to trvalo rychlíku Praha-Liberec s motorovým vozem M274.0 před 2.světovou válkou?

Michal M

Když tomu uděláte zelenou ulici a zastavíte jen Turnov, Boleslav a Všetaty, tak taky půl hodiny sundáte. Jen tohle není řešení, které hledáme.

zyx

Před válkou do LB nevím, ale můj učitel říkal že cesta Praha – Železný Brod byla rychlejší, alespoň po válce.

Jinak já si pamatují stav na začátku 90-tych. Z Liberce odjížděla hydra v cca 5:35, ale mohlo se jet i v 05:50 pardubickým rychlíkem a v Turnově přestoupit. A příjzed do Prahy skoro přesně po 3 h, tedy cca 08:40.

Tomáš

Nova trať je tam prostě extrémně důležitá a je nutné si držet maximálního času hodina z centra Liberce do centra Prahy

Martin

kdyby to slo, tak max. hodina Liberec a max. 1/2 Ml.Boleslav idealne mene…

Petr

Tak ji veďte podél dálnice!!!

Martas

Na našem státě je zajímavý, jak zatímco u železnice je ostuda cesta Praha – Liberec, a dálnice tam stojí desítky let, tak u silnice je ostuda jednoznačně spojení Praha – Budějovice, kde zas paradoxně železnice patří k tomu lepšímu co u nás je.

A v obou případech stát dělá s maximální prioritou pro zlepšení to, aby se toho nedočkali ani naše vnoučata 😀

A kdo tu chce rozporovat ohledně D3, tak za poslední 3 roky ŘSD posunulo začátek výstavby přesně o 3 roky:

https://zdopravy.cz/hotovo-soud-potvrdil-vedeni-dalnice-d3-pres-posazavi-odvolat-uz-se-nelze-100650/

https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/41/infoletak_d3-0305-I-voracice-nova%20hospoda.pdf?t=2022-09-28%2014:48:11.851

mimochodem

Timto si dovoluji pana domaciho pozvat na R16. Jednokolejka, dvojkolejka, to je wurst, do Berouna budete mit cestovni rychlost sotva 60 km/h, a to je ten slavnej koridor 🙂

M1M2

Svatá pravda. Sice se tam koplo, kopat se bude ještě tak 15 let. Ale jistoty ještě
méně než na Liberec. Beroun – Praha nikdy člověk neví kam v Praze dojede, jestli dojede, cestovní rychlost srovnatelná s Libercem. Na R16 je B249 vcelku běžné vozidlo. Dálnice je na tom vlivem tranzitu ještě hůře než ta liberecká, která má výhodu že ctyrpruh vede do tmy a nenavazuje na jiný ctyrpruh. Takže jak vidno si ten Liberec nevede tak zlé proti tomuto „nadnárodnímu koridoru“. Jen to nikdo pořád neřeší.

rodilyslavkovak

vlak tak může být jistota, že se vejdete a do cíle dostanete

máte snad slavnou linku 345 ne 🙂

Pohoda Tv

Jojo, to autor určite chce, svezt se v nizkopodlaznim buse po rozbité silnici tak dlouho

Petr S.

Náhodou, teď jsem si udělal (téměř) kolečko tangenciálními busy kolem Brna a bylo to super 🙂 Jen mě vždy dostane, kam všude ty chudáky řidiče nutí vjíždět.

patrik_fiser

U stolků je 845 možná pohodlnější než autobus, ale jakmile si člověk sedne do „letecky“ uspořádaných sedaček, tak s necelými 190 cm je i lámání v kole příjemnější a autobus najednou vypadá jako super prostorný a pohodlný dopravní prostředek. RS1, Panter a jakékoliv jiné příměstské jednotky nabízejí víc místa na nohy…

michawel2

Jenomže v tom autobusu tu hodinku zvládáte levou zadní. Cokoliv nad hodinu už chce trochu lepší komfort.

Petr

No, jet celou dobu uhlím napřed, taky nic moc 😉

Hans

I když jsem toho o železnici už dost přečet, stejně nemám pocit, že by mi to bylo jasný, proč je skoro všude tak nízká traťová rychlost. Jakože co je třeba u této jednotky v dané trase ten limitující faktor?

Někdo

Sklonova náročnost jednokolejnost stav samotné infrastruktury která je taková jak vznikla ještě za císaře krále a do toho v některých místech u Mladé Boleslavi jedete hned kolem propasti

diem72

Když zazněly dílčí konkrétní omezující faktory, tak je žádoucí rovněž konkrétně jmenovat směrové poměry. A vynechat tu propast … tou to fakt není😀

zyx

Ještě bych doplnil historie. Ostatní hlavní tratě byly postaveny v ranném období s velkorysejším trasováním a výhledem lepší ekonomiky, nebo byly v pozdějších dobách přestavěny. SNDVB (Liberec -Turnov – Pardubice) byla akcí Kleinů a místních podnikatelů, TKPE byl kapitál kladenský a také to hlavně bylo směřováno na Kladno. Neratovice – Praha byla jen taková vlečka na popud Lanny.

A za těch více jak 150 let se neudělala žádná zásadnější přestavba.

E 91.3

Proč by vlastně měl mít Liberec s Prahou spojení ausgerechnet vlakem? Příroda postavila vlaku na této relaci do cesty překážky, které samozřejmě s vynaložením úsilí a peněz daňových poplatníků překonat lze – ale PROČ? To je ten Liberec takové terno, že se mu daňoví poplatníci na tu supertrať musí složit? Co za to daňový poplatník dostane? Místo autobusu, který si na sebe dokáže sám vydělat, dostaneme vlak, žeroucí provozní dotace…

Nikdo

To je easy- bydli tam pan Sura

František Josef

Výmalba podchodu v Ústí, dvojité modré zábradlí, odměny za ETCS, svačiny Luďka Eichlera, podchody ve dvoukolejných zastávkách, no je toho moc, co musí SŽ platit a na Liberec už nezbývá ani čas, ani finance.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-nechal-utracet-200-tisic-za-obcerstveni-u-statni-firmy-mu-zase-dali-funkci-273883

fous55

Zapomněl jste na klíčovou rekonstrukci Louny – Lovosice, kde se za pouhou miliardu podařlo zvýšit cestovní rychlost na celých 37 km/h!, nebo předtím čtvrt giga za Mšenku.

zyx

S Frýdlantskem a hornim Pojizeří je to více 300 tisíc aglomerace, která je na tuto větev přímo dopravně navázána.

Bc. Jiří Ošlejšek

Souhlasím, jen malá poznámka. Podle údajů ČSÚ žije dnes jen v samotném Liberci 108 tis obv, do roku 2030 je predikce, že bude mít Liberec 120 tis obv. Liberec a Jablonec n. Nisou s okolím mají víc než 220 tis obv.

Bc. Jiří Ošlejšek

Souhlasím, jen malá poznámka. Podle údajů ČSÚ žije dnes jen v samotném Liberci 108 tis obv, do roku 2030 je predikce, že bude mít Liberec 120 tis obv. Už dnes mají Liberec a Jablonec n. Nisou s okolím mají víc než 220 tis obv.

František Josef

Protože dobře navržená trať je spolehlivější a rychlejší než nebezpečná, hlučná, rakovinotvorná a nespolehlivá dálniční doprava. Započítal jste do toho autobusu i náklady daňových poplatníků na opravu silnic, pojištění vozidla proti nehodám a protiklimatická opatření? Pak už silně dotovaná silnice nevypadá jako nějaké významné terno.

Jiří Urban

R35 se dostavěla ještě před vstupem do EU a nebyla dotovaná. Kvůli financování se stavěla po krátkých úsecích a v polovičním profilu.

Petr S.

Ehm… náklady na údržbu železniční cesty a železničních vozidel jsou nulové? 😯

Petr S.

Opravte mě, pokud se mýlím, ale nevede mezi Prahou a Libercem dálnice? Té příroda žádné překážky do cesty nepostavila?

František Josef

Á božská dokonalá dálnice, té samozřejmě příroda jde vstříc a alpský terén mezi Prahou a Libercem naši budovatelé soudruzi asfaltéři s nasazením překonali. To jen elektrická dvoukolejná železnice je fujfuj, přestože by mohla dálnici významně odlehčit a nebylo by nutné D10 rozšiřovat na šestipruh. Ale to jsou kacířské šotosny a to se dnes nenosí. Šak vidíte, že stavbu zodpovědní oddalují co to jde. Nevadí, že jsme asfaltový skanzen.

Jiří Urban

Asfalt je v pohodě, skanzen je ta železnice se kterou je potřeba něco udělat. O tom je koneckonců tento článek. Jestli fandíte vlakům tak s tou situaci zkuste něco dělat namísto těchto žblebtů.

Petr S.

Prosím pěkně, jsem vlakomil. Proto mě unavuje věčné stěžování na tohle, tamto či onohle. Když se umí postavit dálnice, železnice musí taky. Jen by se v Dlážděné a na MD muselo udát asi zemětřesení.

Air Traveller

Asfaltovy skanzen? i vy brebto.

Jaaa

Uhodil hřebíček na hlavičku. A píše se “brepto”.

Air Traveller

uz jsem se te tu jednou ptal – byl jsi nekdy dal, nez na hranicich, ty skanzene?

Karel

Až na jeřmanický kopec Paceřák.

Jiří Šrámek

Dálnice končí před Turnovem

SYN

Je to jedno z velkých měst v ČR, docela důležitá destinace, a když to půjde (kapacita) jistě se tam i nějaká nákladka uživí… Otázka není ZDA ale KDY… neboli jak moc na to „tlačit“…
Ať se to klidně dělá po částech (ostatně části tratě neslouží výlučně Pha-Lbc ale pomůžou i jiným spojům) ale systematicky. Není třeba to brát jak „stranický úkol“ Pha-Lbc do pěti let…

Jenda První

Každá část republiky by měla dostat svůj úměrný podíl kvalitních a rychlích spojení. Když se podíváme, co vede do každého kraje, zjistíme, že (skoro) každý kraj má několik dálničních směrů a několik kvalitních železnic. A co z toho má Liberec? Jedinou dálnici na Prahu a pár kilometrů okolo Liberce (za Chrastavu). I Karlovarský kraj má napojení na koridor od Ústí a Plzně, stejně tak Zlínský stojí na ferdinandce a má dálnici na 3 světové směry.

Tomáš Záruba

Že jsem tak smělej, a kdy tedy autobusy splatí tu stavbu dálnice?

walwisx

Trať Libercem neskončí. Přez Görlitz se zkrátí cesta k Berlínu a zrchlite tím spojení z Prahy do velké části Německa a Polska. Nehledě na dvě stě tisíc obyvatel v Liberecko Jablonecké aklomeraci. PS: dálnice je také vedena směrově a výškově né zcela ideálně.

Michal M

Přes Liberec k Berlínu? 🙂

Petr S.

No. Když může jet rychlík z Prahy do Vídně pres Gmünd…

Ale spíš mě napadá nějaké kapacitnější spojení s Polskem pres Zgorzelec. Máme Petrovice a Chalupki, pak Lichkov, v menší míře Meziměstí a pak lokální přechody v Královci a v Harrachově.

Petr S.

Zapomněl jsem na Glucholazy, ale to je taky na východě.

a8n

Pro osobku, která tim směrem nemá žádný smysluplný cíl (Štětín je moc daleko), nebo nákladku, která je i v Lichkově téměř mrtvá, byť v infrastruktuře problém není.

Bc. Jiří Ošlejšek

Více jak 220 tis obv. žije v Liberci, Jablonci a okolí.

Jiří Urban

Je mi jasné, že svým příspěvkem jen chcete provokovat, protože takhle hloupý post, ve kterém si vlastně sám odpovídáte, je jinak nic neříkající. Fakta jsou taková, že je to přesně jak píšete. Stát nemůže stavět něco, u čeho nemá předem prokázanou ekonomickou návratnost – jinými slovy, že si to na sebe vydělá. Stejně, jako dálnice. Původně se plánovala D35 v dálniční kategorii s tunely, ale po racionalizaci nákladů a přínosů vznikla lepší, i když klikatá, plně dostačující silnice první třídy. Právě kvůli ekonomické návratnosti železnice se dělalo 18 studií, a až ta poslední vyšla pozitivně, a proto se může v… Číst vice »

Jirka

I v Libereckém kraji žijí daňoví poplatníci…

Milan

Praha a Liberec jsou jen krajní body a mezi nimi je mnoho sídel pro dopravní obsluhu. Těm je přímý autobus po dálnici jen z Liberce do Prahy (na okraj Prahy) víte na co… a zastávkový autobus je s vlakem v podstatě na stejné nízké úrovni. Z velké části je rychlá trať do Liberce zároveň rychlou tratí do Mladé Boleslavi, do Liberce je to už ani ne 50 km. A taky tu máme i nákladní dopravu. Parametr 160-200 km/h je už standartní požadavek pro novostavby, pokud tomu nebrání vážné okolnosti. Ve výsledku to není žádná supertrať, ale jen dobrý standard.

Razum

Já mám tyhle pomalíky rád, děti si je užijou a mám hodně vzpomínek na jízdy s babičkou.

Mám rád ty malebné vesničky jako je Liberec nebo Brno.

Přesto si občas říkám že by tyhle vyhlídkové jízdy byly lepší dělat u pražského semmeringu a parních lokomotiv, než u hlavních tahů.

#Svoboda_heraus_krucifix_uz

Martin

Á další „Pepík“ co si myslí, že civilizace končí s cedulí „Praha“.

micat1

Nepochopil jste sarkasmus.

Kont

Jen doplním, že výstavba Bezděčínské a všejanské spojky se zase odložila. Sice už nabývá reálnější podoby, ale na to, jak moc „složité“ stavby to jsou, a že ministr pokládal už před nástupem rok 2030 jako příliš vzdálený, je to neskutečná ostuda. Tak třeba optimisticky to teď vidím rok 2035 pro úsek jen do Boleslavi – pár kilometrů novostavby bez tunelů a taková doba, fakt ostuda ŘSD by to stihlo do roku 2030 dvakrát

Jan Hašek

Když vidím, jak RSD jede a staví kolem Sadove…. A přestavím si tu kroutící se trasu vlaku do Jičína…

Tomáš Záruba

Je třeba začít z opačné strany. Všechny ty „komplikované“ stavby na trase přes Milovice fakticky slouží „jen“ lepšímu napojení Boleslavi na hlavní trasu. Ne že by to bylo špatně, ale je to podle mě trochu málo. Stejné jízdní doby Praha – Bakov lze dosáhnout přes Neratovice čistě opravou tratě, a dvoukolejka z Prahy tam je ve srovnání s Čachovicemi násobně potřebnější.

Pak už je to jen o tom, aby se z Příšovic do LB nejelo 42 km osmdesátkou (po dálnici to je 27 km).

Kont

Zrychlení o nějakých 20 minut a zvýšení spolehlivosti pomůže i spojení na Liberec.

Potřeba jsou obě tratě. A zrovna přínos zrychlení na trase Praha-Milovice-MB-Turnov-Liberec je obrovský a v současné trase nereálný

Bram

To je jak kolovrátek naprostých nesmyslů – trať přes Milovice je projekčně rozpracována, trať z Rajské zahrady do Čakovic ne, natož úsek z Čakovic do Neratovic. Opravdu žasnu, jak chytrý člověk může být tak mimo realitu 😐.

Pepa z depa

Naprosto správně napsané. Poslední studie sice vypadá nadějně, ale bude realizace bude tak drahá, že se toho nikdy nedočkáme. Trochu jsem v tom dělal a jsem z toho taky smutný.

Jiří Urban

Reálný obraz doby realizace zrychlení trati do Liberce, od prvotní studie k realizaci, lze odpozorovat na projektu tunelů Nemanice – Ševětín.

PetrM

Sakra zase jsou lepší. Na R26 máme jen 56,7 km/h 😀

Jan Levínek

845 lepší než 854 nebo 843…no, možná do chvíle, dokud venku není 20 stupňů. Když je tepleji, vevnitř je jak v krematoriu. Ne, ty 4 jednotky na republiku s občas fungující klimou to nevytrhnou.
A rozteč sedadel je prostě v 845 menší. Sardinkárna. Pokud je poloprázdno, je to v pohodě.

Jarda

přesně pod to bych se podepsal, v zimě vítěží 845, ale musíte mít volno na čtyřce, v leteckým se to alespoň pro mě fakt nedá a nohy trpí, že raději du na představek na sklopku. Sedačky jsou ale fajn a oproti tvrdým v x43 je to hodně pokrok, u x54 to naštěstí nebyla taková hrůza. Ale v létě bez klimy zlatá řada x43 a x54..ale jednou jsem měl štěstí na klimatizovanou 845 a jako musím říct, že to byla bomba, uvnitř bylo fakt přijemně a alespoň co jsem seděl, tak žádné nepříjemné ofuky studeného vzduchu, to mě mile překvapilo, na… Číst vice »

Pepa z depa

Souhlasím s autorem. Poslední studie vypadá sice dobře a nadějně, ale realizace bude tak drahá, že se jí asi nikdy nedočkáme. Trochu jsem v tom dělal a netěší mě to.

koriandr

Je to smutné no…snad se za pár let až budou dálnice skoro hotové a nebude pro ně takova priorita tak na železnici půjdou min.2/3 rozpočtu na dopravní infrastrukturu

Matyáš

Tady to neni jen o penezich, spis o pristupu. Dokud se bude utracet za 50 studii k jedne stavbe, tak je uplne jedno, kolik se tam napumpuje penez..

Jakub P

Než se ty dálnice dodělají, bude dost starších úseků, které budou potřebovat opravy a rekonstrukce. Že by se jejich finanční nároky časem nějak výrazně snižovaly je nereálné.

Harvánek

Už před dobrými 30 lety jsem začal v nejrůznějších mediích, hlavně v rozhlase, že je nutné něco dělat s přetěžováním kamiónů a ničením silnic a dálnic. A navrhoval jsem i jaká opatření přijmout. řeba silniční váhy a zákaz další jízdy při zjištěném přetížení. A jelikož i každé nákladní silniční vozidlo má určitou únosnost, tak při překročení o několik % i mimořádná technická kontrola. A také o provedení pasportizace silnic a dálnic a jejich zařazením do několika tříd. Tohle fungovalo i na železnici a při nakládce se musela brát v úvahu nejen únosnost vozu, ale i nápravový tlak příslušné železniční tratě… Číst vice »

Zaerikk

Však už si naplánovali nové. To by bylo, aby se v téhle zemi investovalo do reálné nové infrastruktury jinde, než na silnicích…

Jiří Urban

To není o penězích. To je o výkonu Správy železnic v oblasti přípravy staveb. Ty jejich předpokládané termíny zahájení u staveb, které nemají hotový projekt, natož aby se je podařilo protlačit přes stavební úřad, jsou opravdu asi jen pro prémie managementu jinak jim snad nikdo nemůže věřit.

Tom Matto

Nejen, že nemají projekt, ale SŽ nemá ani schválení MD. A vesele vypravi pohadky, ze za 10 let vlakem… A to schvaleni MD jim trva klidne dalsich 10 let… A pak teprve se rozebehne skutecna priprava stavby. Oproti tomu u RSD se prakticky pred schvalenim projektu MD o nem vubec nedozvite…

Miroslav

Podobná ostuda je spojení Liberce a Pardubic, kde průměrná rychlost dosahuje 57 km/h, částečně z důvodu stejného úseku z Liberce do Turnova. R35 se pomalu staví a přibližuje k Turnovu. Za pár let vlakem do Hradce a Pardubic z Liberce nepojede nikdo.

A do Ústí je to také 57 km/h. Jen tam ten rozdíl proti silnicí neni tak markantní, protože tím směrem nevede žádná dálnice.

Jan pesina

Ostuda to není je tam krásná příroda to jj chceš kvůli rychlosti zničit?

Jiří

Dost by se to Hradce Králové zkrátilo, kdyby to vlak mohl vzít rovnou na Malou Skálu. A né jezdit do Turnova 😆

Honza

Ještě tu je možnost jezdit přes Jičín 🤷‍♂️

Jarda

tam to zdržují i úseky za Turnovem..přes Kolín to je o 20 minut rychlejší

nádražák

Dobrá práce, suprově napsané a naprosto pravdivé. V roce 2025 hodně smutný pohled na stav spojení Lbc – Praha.

Jan Hašek

Trať Liberec-Praha i přes průběžná vylepšování úrovni 21.stoleti opravdu nedosahuje. To víme.
Ale zajímalo by me, jakou trasu a rozsah modernizace by vlastně pan Súra zvolil?
Je to docela oříšek. Horský terén pod jestedem, údolí Jizery nešťastná mladá Boleslav..a ne příliš kapacitní okolí Prahy. Dekuji

Michal M

Asi je zbytečné vymýšlet vymyšlené. Přes Milovice se dvojkolejka probojuje do Bolky, dál se zdvojkolejní v textu pochválený úsek.
No a následují tunely, jejichž parametry jsou asi taky vydiskutované…

Tomáš Záruba

Přičemž prostřední věta je v podstatě volitelná…

fous55

Plánovat novou dvojkolejku přes střed Milovic může jen idiot. To nikdy nemůže projít územním řízením.

Jiří Šrámek

Proč?

Michal M

Toto řešení je výsledkem 20 let diskusí a jiné rozpracované není.

Twix

Kde mají Milovice střed? To prázdno okolo současného nádraží?

Milan

Ty koleje už ale v Milovicích dávno jsou a celkem v dobrém směrovém vedení a pro obyvatele bude určitě velké zlepšení, že se vlakem dostanou i do Boleslavi. Směrové vedení se změní mimo zastavěnou oblast.

Jarda

nejlepší varianta by byla z Boleslavi podelé D10 až do Prahy..zapojilo by to i Brandýs/Starou Boleslav a Benátky..jenže příprava by trvala moc dlouho, tak se zvolila trasa přes Milovice, kde se to plánuje už 60 let..