Tratě budou, trolejbusy možná ne. Vozy pro nové pražské elektrické linky se ani po dvou letech nevyrábí
Trolejbus od společnosti Bozankaya. Foto: Bozankaya
Vítězství turecké Bazankaye v tendru na až 70 trolejbusů řeší už podruhé antimonopolní úřad.
To je fakt dobrej fór, nereálný termín dodání… a pak se to odvoláním rok zdrží, a ještě by mohli třeba vymyslet pokutu že se to nestihlo dodat do poloviny tohoto roku že (když se nestihla ani podepsat smlouva)??
Už dlouho je slyšet, že ÚHOS systematicky rozbíjí veřejnou dopravu. Jinde podobný institut řídí ze zřejmých důvodů kolegium, tady jeden všemocný pán. Nesmělé pokusy tento kultík změnit zatím úspěšně odráží.
No jo, do Uherského Hradiště zakázal dodávat SORy 😀 (Důvod byl že nemají plně nízkopodlažní vozidla do 10.5 metru)
To je dobře. Radši ať to vyberou napotřetí,. než cinknuté nebo zmršené.
Jen pokud to bude JSV ?
Nedokážu posoudit, jestli je to pro Prahu dobře, nebo špatně, že zatím Bazankaya nemá jistou výhru ve výběrovém řízení. Ono ani jinde ( Č. Budějovice , Zlín, Ostrava..) to nedopadlo jinak.
Bozankaya se hlásila i v Ostravě? Jinak ty příběhy jsou vždycky zajímavé – v Teplicích zrušili VŘ protože zbyl jediný uchazeč (poražená Škoda odstoupila, předtím bývala jediným uchazečem ona a šlo to), v Jihlavě to zrušili mj. protože Bozankaya je ze země s vysokou korupcí 😀
https://zdopravy.cz/dpo-zrusil-tendr-na-nove-parcialni-trolejbusy-nabidku-podaly-skoda-a-bozankaya-222166/
Jo to je naprostá klasika, VŘ kde se od začátku přihlásí jen jeden je plně OK, ale řízení kde podají nabídky dva a jeden (Škoda) odstoupí se zruší protože není výběr…
A jaké jsou tedy zkušenosti s těmi tureckými kastlemi Bazankaye?
Myslím,že přesnější označení pašaliku páně Mlsný je spíš „monopolní úřad“..
Toho monopolního lempla už měli dávno vyrazit. Ale asi vyhovuje i koalici SPOLU, zvlášť ODS a jejich kánošům od Kellnera. Prý bojujeme s oligarchi jsem někde četl. Sméšné.
Boj ODS proti Babišovi je asi tak stejný jako boj Babiše proti kmotrům z ODS.
Chtěl bych podotknout, že Mlsnu instalovala do funkce Babišova vláda.
Ano, a současná vláda ho ve funkci ponechala.
Předsedu Úřadu lze odvolat z funkce, jen
a) nevykonává-li funkci po dobu delší než 6 měsíců, nebo
b) narušuje-li závažným způsobem důstojnost své funkce anebo narušuje-li nezávislost a nestrannost Úřadu.
Takže když neudělá zásadní chybu, je to navždy, zcela oficiálně???
Celé se to sere díky šikovné legislativě, do které se sáhlo výrazněji za Nečase (ODS), myšleno ve významnější úpravě zákona o zadávání veřejných zakázek, stejná vláda nebyla schopná řešit ekonomickou krizi a ještě nám zařídila církevní restituce, díky kterým teď papež jezdí po světě, ale nic vám nevyčítám
Vzhledem k tomu, že zákon o veřejných zakázkách je novelizován neustále jsou tvoje fantasmagorie do čeho se sáhlo či nesáhlo, burešův soudruhu, věrohodné jako bureš sám. A ano, díky bohu za Nečase, který prosadil restituce, takže stát církve již nemusí financovat.
Mlsnovým úkolem je hlavně nechat na pokoji potravinářské oligarchy a jejich roztáčení inflace a pokusit se dostat russáky zpátky do hry. Když ne přímo, tak alespoň zadními vrátky skrze EDF, která kolaboruje s Rosatomem.
Jo slušně potentili na co sáhli, amatéři
Tos to burešovi nandal soudruhu.
Nešlo by na vykrytí dvou-tří let koupit či pronajmout ojetiny z jiných českých provozů? 21Tr, 24Tr, Trollino první generace… Ostatně jednu 24Tr už tušim DPP má z Plzně.
Hele a stojí to za to?
Na ojetiny DPP nezíská žádnou dotaci, ale i kdyby to nakoupil z vlastních zdrojů, co z toho bude mít? Každý pes jiná ves, většina zralá rovnou na GO, nesplnilo by to standardy PID a bylo by to na dva roky?
To už to tu přechodnou dobu odjezdí klasickými autobusy, než se něco úspěšně vysoutěží.
Problém bude ten, že dráty nebudou po celé trase a tyto stařešiny bez drátů dost často jezdit neumí, nebo jen velmi omezeně.
21Tr mimo dráty nutno tlačit
Některé nikoliv, mají pomocný diesel. Třeba 48 v Hradci a tuším i nějaké v Plzni.
Tedy v Hradci ne 48 ale 50.
Ovšem ty pomocné agregáty šly „do kytek“ citelně rychleji než „zbytek“ trbusu… je poměrně nepravděpodobné že by se někde sehnalo signifikantní množství pojízdných kusů (na generátor).
Jen do kopce. 🙂
No a máme to tady, jak se vyplácí šetřit na drátech.
I přesto se to pořád vyplácí. Nové trolejbusy bez baterek už nejspíš nebude nikdo NIKDY pořizovat, takže přínos komplet zadrátované sítě a garáží za pár let zcela vyšumí. (řeč je samozřejmě o novém pražském provozu, ne že by jiná města měla dráty v části sítě demontovat)
To by se do nich musely asi dosadit baterie. Plus je otázka, v jakém jsou technickém stavu. Kdysi se v DPP dělaly generálky autobusů Karosa B732, měly pak na okně nalepený text, že opravu tohoto autobusu provedly dílny DP v Hostivaři nebo tak něco. Mně by docela dávalo smysl, že by se stejným způsobem mohly generálkovat trolejbusy, když už to jsou nízkopodlažní vozy, ale neviděl jsem, že by se to někde dělalo, vyjma restaurování historických kusů.
14tr a 15tr se generálkovali snad ve všech provozech, 21tr minimálně v Brně taktéž. Novější už ne vzhledem k tomu že města mají většinou možnost nahrazovat novou technikou potřeba 15 letech a ne po 20-25 jako v 90 a nultých letech.
Doporučuju si zjistit, kolik toho zůstalo z původního vozu. Pročpak se u 7xx měnily celý bočnice, rošty.
Tak tedy já, jakožto zástupce tajemníka ředitele propagačního oddělení 21Tr, musím říct, že je to úplnej nesmysl 🙂
Použitelných vozů s pomocným pohonem už moc není. A 21Tr jsou těžce za zenitem i co se týče ND.
Tak budeme mít trolejbusové trati bez drátů (kde jezdí baterkáče) a vedle i naopak dráty bez trolejbusů. A ještě ať ty ulice s drátama nejsou vedené jako dráha
Problém tu není Škodovka (ta dělá co může aby měla monopol), ale nefunkční antimonopolní úřad…
Antimonopolní úřad funguje, ale jen někdy a pro někoho (třeba ve prospěch různých vendor lock-in IT dodavatelů ve státní správě funguje rychle a účinně). Obvykle ale bohužel spíše jedná ve prospěch „monopolů“, ona i to prodlužování veřejných zakázek je často v jejich prospěch, když si, na rozdíl od menších dodavatelů, můžou dovolit počkat. Kapitolou samo o sobě je i příslušná legislativa.
Když ho vede ten křivák Mlsna, tak to ani jinak být nemůže.
Problémem je, že nejúspěšnějším produktem ZVIL jsou právní služby…
https://www.cs-dopravak.cz/komentar-skoda-electric-prevzala-cegelec-ziskava-know-how-i-monopol/
Krásný popis, jak Škodovka dlouhodobě ovlivňuje zakázky s cílem odrovnat konkurenci a pak ji koupit.
Nutno dodat, že se takhle chová skoro každá větší firma. Když jsou chytřejší, alespoň udělají koncern, aby to tak nekřičelo. Je to primárně selhání států, že takovou oligopolizaci dovolují.
A pak se vse zdrazuje, dezolati rvou, voli populisty a ti svoji neschopnosti zpusobuji dalsi rozvrat a kolecko jede dal
…u nas je ale ten problem, ze populiste jsou zaroven aktery tech velkych hracu na trhu, casto tvori oligopolni ci i monopolni postaveni, a take dotacni business…
Cili antimonopolnich uradu… viz ceny potravin u nas a bidna konkurence…
Upřimně konkurence pro Škodu je spíše SIemens (děla elektro i vozdila) nebo Stadler (děla vozidla, elektro je myslim ABB). Tohle jsou spíše „garažovky“ a když si to člověk pročte tak jim to ty firmy i občas ulehčily…
U kolejových vozidel je to trochu jiná situace než u trolejbusů – kastle Škoda nevyrábí, opět jde hlavně o ty výzbroje, které dělají i ty „garážovky“ (kterých navíc tak moc není).
No jo je to takové zamotane.
Bral jsem to že přihlasila do soutěže Škoda, SOR, Solaris.
Třeba Cegelex se někde sam hlasil?
To ne, Cegelec se nehlásil nikde sám jako dodavatel trolejbusů. Ale to ani ten Siemens nebo Stadler.
Tak ani JZD Služovice se nikde nehlasilo…..
A nebude to tím že Siemens ani Stadler nedělaji trolejbusy?
Škoda je taky nedělá, jen menšinovou část dílů, ale z historie má „mašinerii“ na to aby mohla fungovat jako „finální montáž/dodavatel“…
To není dostatečně velká firma na to aby byla „celkovým“ dodavatelem komplet trbusu… nikdy v historii neřešili nápravy, stěrače, okna… to není zase jen tak.
Je ironií, že do průmyslové Evropy se budou dovážet trolejbusy od tureckých pasáčků koz.
Moc levný = žádný korupční potenciál, není co dělit do kapes mafie.
Škodovka to takhle hezky přizná veřejně.
Prostě buď to bude dodávat Škodovka a u toho se rozkradou naše daně, nebo nebude dodávat nikdo nic.
V prvom momente som myslel ze je zly popis k uvodnej fotke. Vsak to je SOR! 😁
Pochopil jsem to správně, že ačkoli mohla Škoda dodat až 70 výzbrojí do vítězných vozidel, hází do toho vidle i nadále? Nebo tam bylo více neúspěšných uchazečů?
No ono je lepší dodat 70 trolejbusů včetně výzbroje než jen samotné výzbroje.
No to je mi jasné. A za 70 celých trolejbusů si řeknou raketu, páč konkurence nikde…a takhle nám tady Škodovka postupně likviduje trolejbusový trh 😕
No v tom je nyni problem, bude mit zajem skoda dodat elektrovyzbroj, kdyz neuspeje?
jenže by je musela dodat levně, to je ten problém.
At jde Skoda do haje
A UOHS taky, kdyz pripustil ovladnuti Cetelecu Skodou. To rozhodne neni koncentrace trhu
100% súhlas. Škodovka skupuje subdodávateľov pre potenciálnu konkurenciu aby mohla „súťažiť sama so sebou“. V konečnom dôsledku ťahá za kratší koniec vždy zákazník, t.j. my.
Vy byste snad chtěl, aby UOHS řešil oligopolizaci trhu a nejen zdržoval každou zakázku na vozidla veřejné dopravy. Takový extrémistický názor!
/s
Ja vim, nevhodne idealisticky pristup
Nevím jestli ÚOHS měl co mluvit do prodeje Cegelecu Škodě, ale samozřejmě je ta situace dost nešťastná. Spíš by mě zajímalo, vyrábí ta firma Electric Components vůbec něco, kromě zakázek získaných ještě jako Cegelec? Rozvíjí to Škodovka nějak?
A proč vlastně Škodovce vadí vítězství Bozankaye, pokud by měla elektrickou výzbroj dodávat tak jako tak ona? Pro ně je to celkem zásadní část zakázky, kam dodá svůj produkt – je tak důležité jestli to strčí do kastle Bozankaye nebo v rámci své dodávky použije kastle třeba od SORu?
Jakmile vám do toho vidí někdo cizí, nemůžete to už „holit“ hlava nehlava, protože by to ten někdo cizí mohl taky chtít třeba ukázat světu…
Právě, že vadí, bo pak by měla Bozankaya v ČR schválený trolejbus a referenci do jiných VŘ, do kterých by se pak mohla přihlásit sama s jinou výzbrojí (ač s dalším schvalováním).
Dobře, to chápu, stejně tak si dovedu představit že příště by se Bozankaya hlásila s jinou výzbrojí než od Škody, v každém výběrku na trolejbusy jde přímo proti ní.
Docela by mě zajímalo, jak uohs zabrání převzetí společnosti cegelec tečka Máte vůbec nějaké právní povědomí? Cegelec je dceřiná firma francouzské firmy. A jestliže se jí tato firma rozhodla prodat, tak náš uohs s tím určitě nic dělat nemůže.
A to že škoda koupila svého dodavatele není nic špatného. Vítejte ve světě byznysu
Špatné to je pro zákazníky, protože to zmenšuje konkurenci, tedy nutnost snažit se v hospodářské soutèži. Co udělá přílišná koncentrace trhu vidíme například na cenách potravin nebo telekomunikací.
To neříkám, ale to je svět byznysu. Kdo zvítězí pouze ten kdo je silnější. Podívejte se jak padají ke dnu německé automobilky. Vítězí silnější konkurence z Číny. Neříkám že je to dobře ale je to tak. Evropa si podřezává větev, to je prostě opět realita.
Samozřejmě s tím ÚOHS dělat může. Jedná se totiž o spojování soutěžitelů a to je přesně jeden z případů, kdy může dojít k narušení hospodářské soutěže. V některých případech – což nevím, zda to byl i tento – dokonce takové spojování přímo podléhá povolování ze strany ÚOHS. Ale i v ostatních případech může úřad takové spojování (které dokonce ani nemusí být formální, stačí jednání ve shodě) posuzovat z moci úřední, aby zjistil, zda tím nedochází ke zneužití dominantního postavení.
Luk vam odpovedel
Škoda ale nekoupila svého dodavatele, ale konkurenta.
To není vůbec podstatné, konkurenti se běžně prostě kupují. Já nevím co na tom nechápete. Je to naprosto normální svět byznysu že slabší podlehne silnějším.
Nepsal jsem že to nechápu, jen jsem se ohradil proti „kupování svého dodavatele“, protože to je úplný protipól pravdy.
Jó kdyby měla Škodovka kupovat celý Cegelec nebo nějakou jinou obdobně velkou firmu (ve Španělsku prodávají CAF) to by byla jiná, mnozí by otočili.
Jenže tenhle „normální svět byznysu“ přirozeně směřuje k tomu, že vznikají výrobci s dominantním postavením na trhu, a to je nežádoucí stav. Antimonopolní úřady existují všude na světě proto, aby zabránily vzniku takových dominantních hráčů.
Vidíte, a já dělám v americké firmě, co koupila německou, ale český ÚOHS je donutil nejdřív tu českou pobočku německé firmy prodat. Takže to jde.