Tratě budou, trolejbusy možná ne. Vozy pro nové pražské elektrické linky se ani po dvou letech nevyrábí

Trolejbus od společnosti Bozankaya. Foto: BozankayaTrolejbus od společnosti Bozankaya. Foto: Bozankaya

Vítězství turecké Bazankaye v tendru na až 70 trolejbusů řeší už podruhé antimonopolní úřad.

I po více než dvou letech od vypsání tendru je podpis smlouvy na dodávky bateriových trolejbusů pro nově elektrifikované autobusové linky na východě a severu Prahy nejistý.

Mezitím přitom pražský dopravní podnik (DPP) významně pokročil v přípravě staveb trolejového vedení a reálně tak hrozí, že na hotových trasách nebude mít čím jezdit.

Trolejbusy mají postupně vyrazit na současné autobusové linky 131, 137, 176, 191 a 201. Například u linky 137 Na Knížecí – U Waltrovky už začíná v souvislosti s rekonstrukcí Peroutkovy ulice stavba trolejových stožárů, hotovo má být do dubna 2026.

Začíná elektrifikace další pražské autobusové linky. V prudkém stoupání vznikne 4,5 kilometru trolejí

Trolejbusy mají na trať 137 k Waltrovce vyrazit od května téhož roku. Pokud by se termín měl stihnout, trolejbusy musí jít už v následujících měsících do výroby.

Zároveň získal DPP v listopadu pravomocné stavební povolení na stavbu trolejbusové tratě linky 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov a vzápětí i zatím nepravomocné razítko na linku 131 z Hradčanské na Bořislavku přes Hanspaulku. Hotovo by mělo být do poloviny roku 2026.

U zatím nejdelší plánované linky 201 ze stanice Nádraží Holešovice na Černý Most zahájil DPP nedávno řízení o zelené povolení EIA, v uplynulém týdnu však žádost stáhl kvůli nutnosti přepracování.

Největší trolejbusová zakázka

Všechny zmíněné linky by měly obsluhovat dvanáctimetrové parciální trolejbusy z rámcové smlouvy až na 70 nových vozidel. Soutěž DPP vypsal v říjnu 2022, termín pro podání nabídek byl v prosinci 2022.

Největší trolejbusová zakázka v Česku s odhadovanou hodnotou 1,176 miliardy korun skončila vítězstvím tureckého výrobce Bozankaya. Výsledek však obratem napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) konkurenční Škoda Group.

Protestovala proti nereálným termínům dodání i možné nedovolené státní podpoře turecké značky. Dalším sporným bodem byla mimořádně nízká cena.

Úřad ale námitky Škody letos v květnu odmítl, a podepsání první objednávky tak nemělo nic bránit.

Soutěž na 70 trolejbusů pro Prahu vyhrála turecká Bozankaya, ÚOHS zamítl rozklad Škody

Dodavatelem elektrovýzbroje pro turecké trolejbusy ale měla být podle tendru společnost Cegelec. Tu ovšem letos na jaře koupila od koncernu Vinci právě česká Škoda Group a přejmenovala ji na Electric Components.

Opět ÚOHS

Dopravní podnik využil změny vlastníka klíčového dodavatele k dalším doplňujícím dotazům na vítěze tendru a smlouva zůstává i po rozhodnutí ÚOHS a dalším půlroce stále nepodepsána.

Zájmem DPP je tuto veřejnou zakázku dokončit a uzavřít rámcovou smlouvu s vítězným uchazečem. Nicméně tento tendr je bohužel v současnosti opět u antimonopolního úřadu (ÚOHS) kvůli námitkám neúspěšného uchazeče,“ uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Podle něj tak bude včasné zahájení provozu po dokončení rozběhnutých projektů trolejbusových tratí záležet na tom, kdy rozhodne ÚOHS a kdy bude DPP moct uzavřít smlouvu s vítězným uchazečem a učinit první objednávku.

DPP v této záležitosti učinil vše proto, aby trolejbusy pro elektrifikační projekty vysoutěžil s dostatečným předstihem,“ uzavírá Šabík s tím, že veřejnou zakázku vyhlásil podnik už ve zmíněné polovině října 2022.

Tagy Bozankaya dpp nové trolejbusové tratě Škoda Group
81 komentářů