Zprávy

Trať z Liberce do České Lípy má zrychlit až na 120 km/h, vlaky mají jízdu zvládnout do hodiny

Motorová jednotka 844 RegioShark přijíždí do stanice Křižany na trati Liberec - Česká Lípa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Motorová jednotka 844 RegioShark přijíždí do stanice Křižany na trati Liberec - Česká Lípa. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Miliardová modernizace má skončit v roce 2024.

Správa železnic udělala další krok k tomu, aby vlaky mezi Libercem a Českou Lípou zvládly cestu do jedné hodiny. Vypsala soutěž na projektanta revitalizace trati mezi oběma městy, který má připravit dokumentaci pro stavební povolení. Zakázka na projektovou dokumentaci má hodnotu 35,43 milionu korun. Správa železnic předpokládá, že rychleji by měly vlaky po trati jezdit do konce roku 2024.

Trať zejména v úseku z Liberce do Jablonného v Podještědí vede náročným terénem Ještědského hřbetu, kde není možné zásadně rychlost zvýšit. K hlavnímu zrychlení má dojít v rovinatějším úseku na Českolipsku.

Akce je proto rozdělena do dvou etap. Zatím se soutěží první úsek Liberec – Mimoň. Revitalizace je na něm navržena převážně na stávajícím tělese dráhy.

První etapa má odhadované náklady 1,3 miliardy korun, po ní by už měly vlaky zvládnout dobu jízdy mezi Libercem a Českou Lípou za hodinu. Dosud rychlíky jedou 1 hodinu a 7 minut. Kvůli tomu projdou komplexní rekonstrukcí stanice Jablonné v Podještědí a Rynoltice. Nové bude i traťové zabezpečovací zařízení.

V případě trati Liberec – Česká Lípa se v minulých měsících mluvilo několikrát o zavedení evropského zabezpečovače ETCS, to ale ještě nenastane. Správa železnic v tiskové zprávě uvedla, že v úseku Mimoň – Jablonné v Podještědí bude trať stavebně připravena na 120 km/h, ale technologicky dočasně omezena na 100 km/h.

Nová přeložka u Zákup čeká na územní plán

V úsecích Jablonné v Podještědí – Rynoltice a Karlov pod Ještědem – Liberec-Horní Růžodol má dojít ke zvýšení maximální rychlosti až na 85 km/h. Sklonově a směrově nejnáročnější úsek z Rynoltic do Karlova bude bez větších úprav, na trati proběhla nedávno rozsáhlá oprava. Z důvodu zvýšení traťové rychlosti bude celkem 20 přejezdů vybaveno modernějším zabezpečovacím zařízením. Dvě úrovňová křížení budou zrušena.

Přestavby počítají také také s novým uspořádáním kolejiště v Mimoni s dvojicí nástupišť o délce 110 m. Dvě nová vnější nástupiště dostanou stanice Jablonné v Podještědí a Rynoltice. V prvním případě budou dlouhá 125 m, s územní rezervou na 150 m, v Rynolticích bude jejich délka 110 m.

Největší změnou na trati bude přeložka v úseku Zákupy – Mimoň, kvůli které dojde ke zrušení stanice Zákupy a výstavbě nové zastávky Zákupy-Božíkov v nové poloze. Není ale v současnosti v souladu se Zásadami územního rozvoje Libereckého kraje a územními plány obcí. Příprava této části stavby bude pokračovat po změně územních plánů.

Zákres revitalizace trati 086 mezi Libercem a Českou Lípou v úseku mezi Mimoní a Zákupy, kde má vzniknout přeložka. Foto: SŽDC
Zákres revitalizace trati 086 mezi Libercem a Českou Lípou v úseku mezi Mimoní a Zákupy, kde má vzniknout přeložka. Foto: Správa železnic
137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

120 km/h mi proste prijde malo, zpusobujici diskomfort dlouhym trvanim cesty.

Jakub

Většina dieselů má maximální rychlost 120 km/h, tuplem na českých kolejích. 160 km/h na pár kilometrech by tam bylo akorát na parádu.

jan

Chválím, že tam dělají i přeložky.

Démon

Na to, že se to řeší od roku 2013 to moc nechválím 🙂

Krušky-Středohoří

Ještě by to chtělo pokud by to šlo udělat přeložky tam, kde by se zastávky přiblížili blíže obcím. To je problém většíny regionálních a bohužel i bývalých hlavních tratí.

Projektant

Přeložky blíže obcím – to by mě zajímalo, jak byste si to představoval? Zkuste nějaký příklad. Dělat přeložky kvůli zastávkám a ještě je přibližovat k obcím… Neříkám že nikde, ale moc nevím o místech, kde by to bylo projednatelné a zároveň dávalo ekonomicky smysl…

Spíš se zřizují nové zastávky nebo ty staré posouvají (podélně) po stávající trati.

Krušky-Středohoří

Měl jsem na mysli zejména Bohatice, Velký Grunov a Brniště. Ale to jsem asi hodně nadhodil. Vzhledem k tomu, jak bují výstavba katalogových rodinných domů, by mohly i obce zapracovat uzemní plány tak, aby se stavělo při cestě vedoucí kilometr k zastávce. To by nebylo na škodu v případě Křížan. Musel by to ale umožnit také místní demografický vývoj, který má spíše charakter vylidňování zdejší oblasti.

Jiří Šrámek

Bohatice: trať je daleko a v cestě je nepříznivý terén. Křižany: trať je vysoko v kopci nad vesnicí. Brniště: nádraží + vlečka Diamo + kamenolom jsou daleko od středu obce. Navíc opět problém s terénem

MLB

Za ty prachy mám pocit, že se výsledek (a to ještě ten optimální, plánovaný) těžce blíží h*vnu… Když už, tak by to chtělo na to sáhnout pořádně a dát dohromady řešení, které opravdu něco změní. Např. již zmiňovanou spojku z trati na Žitavu směr Rynoltice – tam by se dala ušetřit pořádná porce minut pro rychlíky, které tam stejně nikde nestaví, první zastávka je až Jablonné v Podještědí. Původní trať přes Křižany by klidně mohla být ponechána jako záloha, s tím že osobní vlaky by ji klidně mohly využívat dál. Předpokládám, že poptávka tam nějaká existuje (trať slouží i turistům)… Číst vice »

Krušky-Středohoří

Tou spojkou by se z mého pohledu také nic nevyřešilo. Upřímě komu tady ty vlaky slouží? Studentům a turistům, i ty rychlíky mají spíše charakter zrychlených osobáků. Za ty peníze se mohla urychlit spíše příprava nové trati z Liberce na Prahu. Nebo někdo věří že se vrátí přímé vlaky Liberec-Cheb-(Norimberg)?

MLB

Za tyhle peníze by se k trati Liberec-Praha udělala maximální další studie. Děkujeme pěkně. Taky mě mrzí, že se v tomto směru nic nepodniká, ale tím že se vykašleme na méně významné tratě se to neposune dopředu ani o milimetr. Problém vlaků do Liberce nejsou peníze, ty by se našly. Spíš k tomu neexistuje dostatečná vůle na příslušných místech…

Krušky-Středohoří

Ještě by možná šel za ty peníze vykoupit nějaký pozemek v souvislosti s přípravou Liberec-Praha. Jinak vše co je mezi Libercem, Děčínem a Lovosicemi je trasováno z dob kdy ta železnice byla stavěna především pro přepravu uhlí. Neříkam že modernizaci nezaslouží, ale přeložka u meandrů Ploučnice nic nespasí. Největší problém současné doby pro tratě místního a meziregionálního významu jsou zastávky daleko od obcí a nezájem budovat přeložky ve snaze trať přiblížit blíže k obci.

MLB

To souhlasím, ale zrovna trať Česká Lípa – Liberec není úplně dobrý příklad. Kromě Křižan (kde to s ohledem na terén prostě jinak nejde) a 2-3 menších obcí jsou zastávky většinou na dosah intravilánu.

Jakub K

Takže za 1 miliardu zrychlení o 7 minut, bez ETCS, maximální rychlost 85 až 100, teoretický 120. Bravo …

Kalina

Ano, za miliardu by bylo hodně nových autobusů i se zajištěním provozu nových linek…

Dominik

Akorát s horším cestovním komfortem.

Kalina

V těch smradlavých motoráčcích obvykle není ani klimatizace, tolik k vlakovému „komfortu“, nehledě k cestovní době a vzdálenosti nádraží od centra obcí.

Dominik

A které linkové autobusy mají klimatizaci? Či záchod?
Zato je přímo úžasné jet 40 minut nějakým linkovým autobusem bez toalety a klimatizace, s koleny opřenými o protější sedačku. A kolik linkových autobusů vám převeze kolo? A nějaké objemnější zavazadlo? S tím je taky radost cestovat busem.

Kalina

Klimatizace je normou pro všechny autobusy v Plzeňském kraji i jinde pro nové smlouvy. Tam, kde je smysluplná poptávka jezdí s přívěsem na kola – Šumava.

Alibaba

Ale pro nové vlaky je taky klimatizace normou.

Kalina

S kolika „novými“ vlaky s klimatizací jezdí arriva?

Alibaba

Nevím, poptával je (nové vlaky) někdo?

Dominik

Plzeňský kraj, ale není celá republika. Navíc to stále jen klimatizace, co třeba toalety? Či přeprava větších krabic? V tomto rozhodně vede vlak. Takže jenom vybrané spoje, oproti vlakům, kde se minimálně pár kol vejde skoro vždycky a můžu si ho tak vzít třeba i do práce (dojedu na zastávku/stanici na kole, naložím do vlaku, dojedu do stanice B a dojedu si na kole do práce). A závislost na hustotě silničního provozu? To je taky fajn věc. Neříkám, že se na dráze nikdy nic nepokazí a vlaky nemají zpoždění, ale znám trasy, kde trvá vymotat se z města 15 minut… Číst vice »

xyz

Na většině Os vlaků tam jezdí Regiosharky, ve kterých klimatizace je.

Jiří Šrámek

Autobus není vhodný pro obsluhu v úseku Liberec – Rynoltice. Dál na Jablonné, Mimoň a Českou Lípu už ano. Jenže jen pro náhradu rychlíků a ne osobních zastávkových vlaků.

XB-1

Cože?! JD asi poloviční, ale asi by nepobral tu frekvenci? Ty peníze se v tom mají topit právě kvůli rychlíkům…

jan

Kterými by nikdo nejezdil. Mimo dotační skupiny co nemají řidičák.

Démon

NE …. 1,8 mld

Od lesa

Nechápu posedlost předraženým ETCS.

XB-1

Pravda je, že by bylo fér v rámci ekonomického hodnocení stavby přihodit na stranu nákladů i ceny nových/modernizovaných vozidel z titulu ETCS. Přínosem pak samozřejmě budou ty ušetřené miliardy na životech a majetku 😛

Jaaaa

Traťová část by nijak drahá být neměla.

Alibaba

A znáte nějaký lepší zabezpečovač?

Jiří Kocurek

Jo, podle vzoru Mšenky by se mohlo neudržovat. Naco vrážet 300 mega do údržby, když se nic nezrychlí, žejo.

Až se jízdní doba protáhne přes 2 hodiny, tak se pak provede údržba ve stávající stopě, trať se zrychlí o 45 minut na 1:13, jenom to bude stát ne 1,8 ale 2,5 miliardy.
A všichni budou nadávat, že po reko jsou rychlosti stejné jako 15 roků před reko.

Jinak teda systémová jízdní doba by neměla být 1:00, ale 0:55, tedy zrychlení o 12 minut.

Jiří Kocurek

A jen tak pro srovnání: U Plzně to bylo asi 5 minut za 4 miliardy. Taky se na to nadávalo, že tam měla zůstat trať na 80 km/h, protože co to je 5 minut na trati Praha – Plzeň. A že to je 5 minut v úseku Plzeň – Ejpovice, to nadávající nebrali v potaz.

xyz

Je to víc než 5 minut.

A modernizaci tak jako tak potřebovala původní trať, tzn. rozdílovou částku nejsou 4 miliardy, ale rozdíl cen modernizace v nové, tunelové stopě vs. modernizace ve stopě původní.

Lesan

A budou motoráky od Arrivy schopné té rychlosti na daném úseku dosáhnout? Pokud by byl nasazen stejný typ, jako používá RJ v ÚK, tak si to nemyslím. 843 mi připadala jako docela líné vozidlo, dokud jsem nejel s původní 628.

watslaw

Věřím tomu, že z kopce ty motoráky Arrivy té rychlosti dosáhnou.

Démon

Jak je to myšleno s těmi etapami? Nedává mi to smysl. I.Etapa Liberec – Mimoň a II.Etapa Mimoň – Česká Líp? Nebo III.etapa – ETCS L1 ? Díky

Leden

Pohádky o mašinkách 2020 edition…
Bude tam „až“ 120 km/h (s ETCS = nikdy), ale jezdit se bude jen 100 km/h.
Bude tam přeložka, ale není v územním plánu a nikdo s ní nepočítá.
Nejvýstavnější úsek bude Mimoň – Jablonné, ale soutěží se akorát Liberec – Mimoň.
No a v roce 2024 vymyslíme novou pohádku, hlavně když mají na „strategii“ co dělat.

Démon

Na to je schválený Záměr projektu MD CK – Revitalizace Liberec – Česká Lípa (mimo)

Od lesa

Na 120 není třeba vyhazovat peníze do kanálu za ETCS.

Jir㎄

Bohužel je to nutné, když je LS v klatbě.

Vladki

Rad bych se zeptal znalejsich. To jako se uz pri rekonstrukcich nesmi nikam davat nic jineho nez ETCS? Proboha proc? Pochopil bych to na koridorech, ale na lokalkach a vedlejsich tratich? Princip nez aby tam bylo starsi a levnejsi zabezpeceni tak radsi zadne? To mi hlava nebere. A druha vec. Doted jsem byl v domeni, ze LS (prenost navesti na loko) je nutny az od 120 km/h vys, kvuli zabrzdne vzdalenosti delsi nez jeden blok. Ale jak koukam na mapy SZDC tak opravdu >100 km/h je jen tam kde je LS… Ale lokomotivy na >100 km/h jsme meli uz za… Číst vice »

Démon

Kdyby se to vedlo přes Chrastavu okolo a dalo pod elektriku, tak by byla 120 všude i s ETCS. Jenže SŽ prostě nepsala soutěž na Studii proveditelnosti, takže se jiná řešení nehledala. Škoda

Jindra

Moje slova. Už v 70. letech vznikla studie proveditelnosti pro úsek Liberec – Jablonné přes Bílý Kostel. Možná ji má budoucí vítěz a nejlepší projektová kancelář na světě někde ve svém šuplíku.
Výsledek byl už tehdy jasný. Pro sklon a poloměry oblouků je nutná přeložka. Studie počítala se snesením části trati. Ponechám měl být pouze úsekem (od Jablonného) využitelným pro uranový průmysl – Důl Křižany.

Démon

Stačí propojit Bílý Kostel nad Nisou (275 m.n.m) a Rynoltice(340 m.n.m.). A možná bude i super trať na Hrádek nad Nisou.

Jiří Šrámek

Myšlenka dobrá. Jen by se musel „proklofnout“ tunel pod Jitravským sedlem, který by asi nebyl úplně krátký.

Démon

tam je údolíčko a pak Tunel cca 300-350 m jednokolejný, to je max. 350 mil, co to dnes je?

Alibaba

Tak kdyby se ten nejdelší první tunel vyústil někde do prostoru potoka „Od Jitravského sedla“, tak bude mít cca 4,5 km. K tomu ještě tak cca 3 tunely á 500 m.
Pak se dá navrhnout varianta delšího jednoho (6 km) tunelu (vyústění o potok východněji od výše uvedeného potoku) a celkové kratší trasy.
Klesání od Rynoltic vychází v obou případech okolo 8 promile.

Jenda

A přes Kryštofák by mohl být krásný úsek pro turistické a nostalgické vlaky, max. nějaký zastávkový spoj (ideálně aby akceptoval tarif MHD Liberec vzhledem k tomu, jak tam ty autobusy jezdí).

jan

Souvisí to se soukromým dopravcem?
Jako dělat komplexní modernizace bez zabezpečovače je takové zvláštní.

Kubrt

„Soukromý dopravce“ začíná za pár týdnů, na stavbu se hledá projektant. Tady to na oblíběný šlágr „vopravily žluťákovy trať, aby se mu dobře jezdilo“ nevypadá. Spíš s tím Arriva bude mít problémy.

švestka

Ale jenom někde v případě opravy zubačky na Štrbské Pleso slyšíme maximálně slastné pochrochtávání o užitečnosti investice.

jan

Nevím proč tam nemůže být L1 nebo radioblok.

jan

nebo pzb

Dominik

PZB u nás nikde není, nevidím přínosné sem tahat další systém, RB známé, je zanešené v předpisech a funguje, nechápu, že se nerozšířilo.

Od lesa

Radioblok je jen na kousku na jihu pokud vím a bez dalšího rozvoje, takže slepá ulička. PZB je v celém Německu, takže v tomto kraji by vylepšil využití přeshraničních vlaků.

Dominik

Ano je bez dalšího vývoje, bohužel to AŽD s SŽDC nepochopitelně zastavilo Lepší využití přeshraničních vlaků? To jako, že díky PZB bude jezdit více lidí? U nás máme zas LS, co to teda rozšířit do Německa, my tu žádné PZB nemáme, to že to mají v celém Německu, to je argumentační klam, my tu zas máme LS. Neznají ho naše předpisy, atd… Lepší by bylo instalovat RB, třeba i v současné podobě, či ještě lépe rozjet znovu jeho vývoj. Slepá ulička to rozhodně není a nebyla, ale bohužel vývoj ETCS to zbytečně předčasné pozastavil (stejně jako zbytečně byl zastaven vývoj… Číst vice »

X 1

PZB je jednoduchý a hlavně FUNKČNÍ vlakový zabezpečovač do 160km/h.
Bohužel není u nás schválený. Ostatně stejně jako Radioblok.
S PZB se v ČR můžeme setkat v úseku Břeclav – St.hr. s Rakouskem. Nově by to mělo být i z Chebu na státní hranici s Německém přes Pomezí. Ale to jsem jen zaslechl.

Jir㎄

L1 být může. Radioblok na trať, kde už potřebujete zabezpečit rychlost, asi ne.

Kamui

120 km/h se tam NIKDY jezdit nebude, protože ETCS na trati tohoto typu je ekonomicky neobhajitelné.

Tonda Sehnal

Jezdit ať může. Známe autohradla s přenosem kódu. Jelikož tohle není trať v NIP, je to jedna z cest.

Od lesa

Ze Srní do Lípy, což je hned vedle se jezdí 120 i bez ETCS.

Jiří Šrámek

Ze Zákup do ČL také.

xyz

Ale toto zvýšení rychlosti vzniklo v době, kdy bylo ještě možné instalovat „národní“ zabezpečovač.
Dnes už to možné není, tzn. nad 100 km/h nově jen s ETCS.

XB-1

ETCS je ekonomicky (myšleno skutečně ekonomicky, tj. vč. i tzv. socio-ekonomických přínosů) neobhajitelné skoro všude, proto má taky z CBA výjimku.

Krušnohorec

Občas se mluví o nové trati Rynoltice – Chrastava. Tudy chtěla trať vést i Aussig – Teplitzer Eisenbahn. Ale Saské královské státní dráhy odmítly sdílet svoji trať. Do roku 1945 trať Zittau – Reichenberg patřila Německu.

Gejza

Koridory pro tuto propojku (Bílý Kostel – Rynoltice) jsou dokonce vymezeny v Zásadách územního rozvoje Libereckého kraje. Tam by byl poměrně velký potenciál ke zkrácení jízdních dob. Akorát se sklonem by to asi nebylo úplně jednoduché.

Jindra

Počítalo se s tunelem od Bílého Kostelu k Jítravě.

A A

A co takhle Machnín hrad – Kryštofovo údolí obec – Zdislava?
https://mapy.cz/s/faganonoke

MLB

Na první pohled se mi zdá, že ten tunel asi nebude o moc kratší než ten který by byl potřeba u Jitravy. A nepřinese takovou časovou úsporu.

Alibaba

Tady vychází klesání přes 19 promile, a směrově ze Zdislavy do Rynoltic nic moc na zvýšení rychlosti.

Koleš

Já bych si hrozně přál, aby mi někdo ukázal stavbu, kde už při samotné realizaci bude zavedeno ETCS a nebude tam tak omezená rychlost na 100 km/h, případně 160 km/h.

Grossák

Olomouc – Uničov?

Od lesa

Když to ETCS zaplatíš, proč ne. Jinak není třeba.

Jan

Odkdy není pořádný zabezpečovač potřeba?

Anonymus

Za 60 minut z Lipy do Liberce? Boze, to je absurdni. Zrychleni k nicemu. Autem mnohen rychlejsi

Frantisek

Opravdu mnohem? Mapy.cz udávají trasy od 54 do 65 minut. Pokud to dáváte mnohem rychleji, využil bych s dovolením vlak už jen kvůli větší bezpečnosti…

Kalina

K času jízdy vlaku „do hodiny“, je nicméně potřeba připočítat i časy nutné pro dopravu od domu/bytu k nádraží i od nádraží k cíli. Takže celkově může být čas pro cestu od domu k cíli i více než dvojnásobný. Je zřejmé, že zrychlení o deset minut je ve výsledku zcela marginální a regionální vlak nikdy nebude časově konkurenceschopný autu a dokonce ani cenově.

Jaaaa

Bingo, objevil jste Ameriku.

Kalina

Pro mnohé zdejší přispěvatele je zjevně novým faktem, že rozhodující je čas cesty od výchozího místa k cíli a nikoli z jednoho nádraží na druhé.

Hanzi

Ano, jde to udělat za 40 minut, ta silnice je tam na to celkem cajk, no a hlavně nikde na nic nečekám, sednu a jedu.

martinK

mohu se zeptat zakolik to v pracovní den jezdíte?

Anonymus

Nejezdim tuhke trasu,nebydlim tam. Pokud ale nebydlite u tak velkych mest u nadrazi,tak se vam nevyplati vlakem jezdit hodinu. Neverim. Navic vlaky drahy… proste zeleznicni doprava ma smysl jen na koridorech. Jinde to je uplne o nicem…

Démon

Dokud nebude elektrika Děčín – Česká Lípa – Liberec – H.K. a LBC – M.B.- Praha tak tam lidi stejně nebudou. Je to absolutně nekonkurenceschopné.

Kubrt

Je to služba pro lidi, co možnost auta nemají. Samozřejmě by bylo fajn, aby vlak mohl oslovovat i lidi, co mají na výběr, ale to je daleko.

Anonymus

Na koridorech to uz uplne utopie neni. Ale lokalky bych zrusil. Uplne o nicem.

XB-1

Obávám se, že pouhá elektrika cestující nepřitáhne, a to ani elektromagnetickým polem 🙂

ušatá

Hlavně aby se dalo nakládat a vykládat, aby se zboží dostalo na koleje. Ne všechno vytrhat, zbourat – tedy skladiště, rampy, manipulační koleje atd.

Frantisek

K tomu by mohlo sloužit ponechání odbočky do žst. Zákupy jakožto nákladiště, kdyby se chtělo; když už musejí mermomocí Zákupům pro pár minut ještě více vzdálit osobní vlaky.

Frantisek

Sice vzhledem k délce stanice a umístění budovy je rozdíl od náměstí údajně jen 20 metrů, bude tak ovšem postižena Nádražní s kulturním domem, o továrnách nemluvě, ty budou mít vlak mnohem dále.

Martin

Jak vzdálit? Myslíte pro těch pár lidí, co bydlí u nádraží, ano ty to budou mít dál, pro naprostou většinu obyvatel Zákup je to buď stejné nebo i kratší do Božíkova. Jinak ze žst Zákupy je do na náměstí 840m, ze zast. Božíkov je to na náměstí 840m.

MLB

Podle mapy.cz i IDOSu už to tak aktuálně je – funguje pouze zastávka Božíkov, původní nádraží je zrušené. Nebo to tam mají špatně?

Alibaba

V nádraží Zákupy nestaví žádné vlaky pro cestující. Z KJŘ je to vidět jasněji, IDOS je v tomhle směru nahouby.

Hanzi

Vlakem stejně nikdo nic nevozí a vozit nebude. Ráno naložím kamion v Plzni a odpoledne ho mám v Ostravě, vlakem by mě za ten den možná tak přistavili ten vagon na nakládku.

Kalina

Vlak, samozřejmě na elektrifikované trati, je vhodný pro přepravu velkého objemu zboží na velké vzdálenosti př. kontejnery na trase Hamburg – CZ, přeprava dřeva, uhlí a stavebních hmot atp. Pro tzv. kusové zásilky vlak už zřejmě smysl nemá – nevychází ekonomicky ani ekologicky.

Tom Matoo

Fakt by me zajimalo, co si predstavujete za zbozi, ktere by se tam nakladalo?

Od lesa

Tak proč vaši léta všechny přepravce svým chováním přesvědčovali, že se má všechno vozit po silnici? Mraky let se chovali k zákazníkům jak k dobytku.

Petr

No jelikoz dneska jezdi za 1h 6m tak tech 6min nikoho nevytrhne. Hlavni a to udelaji opet jen ve dvou pripadech, je rovnou zavest mimourovnove krizeni ze silnici. Dalsi prazdna investice. Podobne jako slavna VRT ostrava – praha za 2h.. vyborne.. miliardy utracene, misto toho aby na korydorech zrusili prejezdy, postavili nadjezdy, pridali kolej a zvysili na 200 a mame to levneji a rychleji. Kdo rika ze za 10 let stoji tak nam lze do tvare. Kazdy racionalni clovek to vidi, jen nas zase nikdo neposloucha a nekdo si chce prostavit miliardy s kamaradama.

Dominik

Jenže proti rušení přejezdů se kolikrát zdvihá odpor ze stran obcí, apod… (I když je i návrh nadjezdu/podjezdu). A navíc nahrazovat nějaký lesní/polní přejezd, kde projedou 4 auta za týden nadjezdem/podjezdem je jaksi blbost, po ekonomické stránce). A úplné zrušení taky nepřichází v úvahu, protože kilometrová zajížďka na vedlejší nadjezd je přeci moc.

Frantisek

Pro pěší je to hodně a ušetřené palivo se také počítá.

Dominik

Běžně chodím kilometr na autobusovou zastávku, bez problému (cca 12 minut). A než mi začnete říkat, že ne každý je v takové formě, atd…, tak vás upozorňuji, že mluvím o polních/lesních přejezdech s minimem využití. Já to chápu, že provoz auta něco stojí, ale zde si musíme vybrat, buďto budeme mít na každé cestičce přejezd, kvůli pohodlnosti lidí, nebo 3 přejezdy zrušíme a vybudujeme místo nich jeden nadjezd pro auta (kolikrát to prostorově nevychází aby za přejezd mohl být nadjezd) a třeba 2 (nebo klidně 3 pokud to je někde ve městě/vesnici, a jsou skutečně přejezdy tolik využívané) podchody/nadchody pro… Číst vice »

Kubrt

Toto chce řešit individuálně, dle místních podmínek, univerzální postup neexistuje.

Jakub P

Ovšem pak se nemůžem divit, že železnice je tak pomalá, že ji nechce používat nikdo, kdo nutně nemusí…

Radovan Komínek

Pokud někdo neumí vyřídit zrušení a náhradu přejezdu, těžko bude vyřizovat stavbu povahy VRT, proti které taky bude odpor. VRT tedy není řešením na to, že někdo neumí rušit přejezdy.

Dominik

Já ale o VRT nemluvil, tak nevím, proč ho do toho motáte. Já jsem už v jedné z předchozích diskuzí, když tu byl článek, jak obec blokuje rušení přejezdu a nahrazení nadjezdem, navrhoval, aby obec měla menší pravomoc do toho zasahovat.
To není o tom umí/neumí, ale když se musí zabývat stížnostmi, proč to přeci zrušit nelze, tak to je pak těžké.

Radovan Komínek

Souvisí to s článkem, na který jste reagoval.

Dominik

Reagoval jsem na Vás a čistě na rušení přejezdů, ani slovo o tom, že snad VRT by tento problém vyřešilo.

Dominik

A přidání kolejí na koridoru? Hlavně, že všude na to místo je a Vmax 200 km/h? To není jen úprava rychlostníků, ale i podmínka ETCS, a zrušení přejezdu (a to víme, že jde v některých místech těžce). A hlavně, při současném složení vlaků na koridoru to nemá moc význam, když tam současně jezdí motorové vozy s Vmax 80/90 km/h, do toho osobka s Vmax 120/140 km/h a náklady s rychlostí 80 – 100 km/h, krom některých NEx s rychlostí 120km/h. A stále by tu 200 mohla využít jen část vozidel.

Jiří 3

Ony i ty vlaky NEx jezdí i rychlostí 70-100, neboť dopravci často za tyto vlaky zapřáhnou lokomotivy řady 740 apod.

Dominik

Však, jsem psal některé vlaky NEx, vím dobře, že většina vlaků jezdí kolem 100 km/h. Ono to není jen o loko, ale i o vozech, kolik maximálně dovolují.

Od lesa

Nebo 750, 123, 130 a nebo prostě jedou jak slimáci, protože konec pracovní doby je daleko.

Dominik

Tak Vectronů, apod… taky není neomezeně, a 122, 123, 130 nejsou špatné stroje o postačují, pokud nemáte vozy na 120 km/h, tak je zbytečné mít vepředu Vectrona.
No, že by se na koridoru někdo coural, protože má začátek šichty? Neříkám, že se to stát nemůže, ale bude to minimum lidí.

Martin

Kupodivu to vytrhne víc lidí než si myslíte, protože tady nejde tak o těch 6min na jízdní době, ale o to, že díky ušetřeným minutám lze stihnout systémové jízdní doby a uzly v hlavních stanicích. Což je primární účel této modernizace.

Frantisek

A opravdu to všude tak skvěle vyjde? Jsou v plánu (nebo již byla učiněna) obdobná opatření na navazujících tratích?

Martin

Co je dle Vás potřeba upravovat na navazujících tratích a nebo co podle Vám nevychází?
Jinak prý účelem je dosáhnut JD pod 60 min, aby uzel v LBC a ČL byl v půlu. Tj aby po půle vyjel R z LBC , před půlou v ČL a opačně stejně.

D.S.

A to tam chce MD na 7 let uzemnit řadou 845. Pochybuji, že toto vozidlo zvládne SJD 1h.

Od lesa

Stávající 843 má Vmax. 110 km/h, 845 120 km/h, využije to na 15 km Mimoň – Lípa, což je 1/4 trati. Spíš bych ale investoval do bolavých míst, 6 minut asi moc lidí neocení, většina si toho ani nevšimne.

Radek

6 minut může znamenat dosažení systémové jízdní doby a uzlu v návazných stanicích.

Frantisek

Pokud se tomu ovšem uzpůsobí všechny okolní tratě, jinak to může mít za následek spíše lkaní po rušených službách na nádraží a bezradný nákup balených věcí z automatů…

xyz

Ten uzel (X:30 h v Liberci) zvládají rychlíky už teď.

D.S.

Kdo tu mluví o 843. Myslel jsem nová vozidla dynamikou a komfortem na úrovni dnešní doby.

Milos

Myslíte tím 845 ?

D.S.

Proč bych myslel křáp 845? Vždyť jsem to již psal předchozím příspěvku. Myslím tím například Pesa Link II, apod.

Od lesa

Pak jste trochu mimo mísu, řeč je tady o jízdní době 1h., což jsou rychlíky a na nich Pesar nejezdí a jezdit neměl.

D.S.

Právě píšu, že to ministerstvo zazdilo. Správné by bylo, kdyby od roku 2024 vypsalo VŘ s novými vozidly.

Od lesa

Já taky mluvím o vozidlech, která by tam jezdila od nového gvd, kdyby tam na rychlících jezdila ta či ona společnost, ne o jakýchsi imaginárních vozidlech, která tam ještě dlouho nebudou.

xyz

Po vypršení 7letého kontraktu, tzn. od 12/2026, tam klidně mohou začít jezdit. Bude to pouhé 2 roky po dokončení modernizace (bude-li dokončena v termínu, což je s otazníkem, mj. pokud je k tomu mj. potřeba změna krajského územního plánu).

55p

Využijí na té trati obě vozidla své maximální rychlosti? Je vybavená vlakovým zabezpečovačem?

Od lesa

Rychlosti jsem psal výše, takže ne/ano, VZ mají obě, nad 100 km/h můžete u nás jen s VZ.

Twix

A co jsou ta bolavá místa? Myslel jsem že tak nějak přesně to, co se bude dělat – dílčí narovnání, rekonstrukce svršku, úpravy přejezdů a výstavby nástupišť, aby se zkrátily pobyty ve stanicích a aby vlaky nevjížděly do lidí. Nějaké další úpravy vedoucí ke zkrácení jízdních dob jsou už zřejmě v jiných cenových dimenzích.

Od lesa

Ono jde o to, kde všude to bude provedeno a jak. Na řadě míst byla provedena jakože rekonstruce a výsledek je na průplesk.

xyz

Na 7 let = do konce roku 2026, mezitím s kolika lety výluk, reálně pak s využitím 2 roky po dokončení modernizace. Plus jak již zmínili další lidé, tak právě 845 umí jet 120 km/h (bude-li tam vůbec povoleno, tzn. bude-li instalováno ETCS), na rozdíl od „neuzemňujících“, pomalejších rakví.

Martin

Jen to má malou chybu v tom, že než 845 těch 120km/h dosáhne, tak to vyjde nastejno, jako když tam rakev pojede „jen“ těch 110km/h. Prostě nula s nulou pojde, neb praktický rozdíl v jízdní době ČL-Mimoň činí rovných 0min.

Dominik

Jenže to ta 845 bude muset mít to ETCS, což zatím nemá.
Jenže je otázkou, jak rychle té rychlosti dosáhne, žádný závodník (stejně jako 843) to zrovna není.