Trať se povedlo dokončit o 14 dní dříve než vozovku. Na Bílou Horu se vrací tramvaje
Rekonstrukce tramvajové trati na Bílé hoře v Praze (stav 7. 7. 2025). Foto: Zdopravy.cz

Dosud tamní tramvajové linky musely končit na obratišti Vypich.
„Karlovarská navazuje na dálnici D6 a tvoří jeden z hlavních příjezdů a výjezdů do centra Prahy z tohoto směru. Navazuje na ni vytížená křižovatka Vypich, kde se každý den ve špičkách tvoří dlouhé kolony.“
Na Vypichu je přitom „hafo“ místa pro velkoprůměrový „kruháč“ typu dejvického „kulaťáku“, jen s průměrem minimálně dvojnásobným a bypassy v silných směrech frekvence – a klidně by tam pak mohla být zajištěna i preference tramvají pomocí světelné signalizace. Sice by to stálo dost peněz jako investice, ale plynulosti provozu, a tím i snížení nákladů na něj (a na související ekologii) by to jistě docela prospělo.
Nemyslím si, že je to šťastný nápad. Bydlím tam od r. 62, takže znám detailně. Lepší řešení, sice i dražší by byla mimoúrovňová křižovatka. Směr BH-centrum nadjezd pro auta i tram. I s odbočkou tram do Motola. Bez semaforů, nebo jen minimem. Podobně jako se plánuje ve Vysočanech. Samotný kulaťák je ucpaný ze všech stran a není žádné řešení které by průjezdnost vyřešilo.
Samozřejmě, že Břevnovská radiála městu uleví. Dnes je ten provoz veden pár metrů od chodníků a úrovňově křížen s přechody. Neexistence zelené vlny a umělá stažení do jednoho pruhu působí kongesce na desítky minut. IAD to objíždí residenčními čtvrtěmi, kam by se normálně vůbec nedostala. V momentě, kdy se provoz převede na kapacictní komunikace se mohou ty povrchové redukovat, rozšířit chodníky, vysadit stromy atd. To, že si něco nedokážete přiznat, neznamená, že to neexistuje.
A kam ta auta z radiál (Břevnovská/Radlická) pojedou dál a kde je zaparkujete? Pokud by byla podzemní parkoviště např. pod Nemocnicí Motol/Homolka, Letnou, Smíchovském nádražím či u Anděla/Knížecí s nájezdem rovnou z tunelů (= nezatěžující povrchové komunikace a domy okolo), která by z části nahradila povrchová parkovací stání, tak by to asi mohlo (za odpovídající parkovací fee) dávat smysl. Ale neviděl jsem žádný takový návrh – všude se akorát navrhuje rozjezd aut z radiál do rezidenčních oblastí (podobně jako je zpackaná Blanka, která zásadně navýšila intenzity na několika komunikacích u výjezdů z ní, včetně Bělohorské/Patočkovy).
Musí následovat reforma parkování a regulace cenou. Dostatečně vysoká cena parkovného pro všechny bude motivovat ke stavbě parkovacích domů. I na tohle Praha peče.
Souhlas, bohužel se z toho staly kulturní války, kde chce jedna strana zakazovat a druhá naopak ponechat/rozšířit (nejen) parkovací socialismus. Přitom cena parkování je relativně snadný nástroj a kompromis – jen to asi naráží na potřebu zdražit i residenční parkování v ulicích a tedy strach z voličů…
Přitom rezidenční parkování na obecním je nesystémový populismus, byť už v tom jedou téměř všechny strany.
Pokud povolit parkování na obecním, tak službám(instalatér s nářadím), zásobování, návštěvám. Doma má obyvatel parkovat na svém(pronajatém).
U Radlické (ulice) je blízko metro a stávající parkovací kapacity u tamních stanic by asi ještě zvětšit možné bylo, třeba formou přestavby parkovišť „P+R“ na patrová nebo na větší parkovací domy (především hned u metra Zličín), ale u Karlovarské ani Patočkovy ulice žádná rychlá kapacitní MHD není, takže tam to ani žádná parkoviště „P+R“ nevyřeší – tam by pomohlo jedině velké parkoviště „P+R“ (resp velký parkovací dům) u nádraží v Hostivici + maximální zahuštění vlakové dopravy aspoň do Buben (které jsme na to pochopitelně nepostavili …), a až budou vlaky na letiště a parkovací dům na Dlouhé Míli, tak by… Číst vice »
O těch parkovacích domech a podzemních garážích máte úplnou pravdu(dávám👍), ale se zpackanou Blankou nesouhlasím. Semafory řídí od monitoru naprosto diletantů. Už jsem asi 3x psal Hřibovi na Massengeru ať s tím něco udělá! Ať je podle na školení do Vídně nebo Mnichova. Na semaforech projede na zelenou max 5-6 aut, to je šílené. A přitom je provoz na úrovni 3. Teď o víkendu tunely na 2 a stejně puštěné semafory. Část z těch aut jedoucích v tunelu vyjede na Prašném m. nebo na Letné nebo v Holešovicích…Obráceně tez
Pražská ubohost v celé své kráse. Pár set metrů ulice, toť vše. Břevnovská radiála NULA.
Když vy byste chtěli pořád nějaké další městské dálnice se slibem, že to městu uleví, a ono nějak celkově pořád nic, spíše naopak. 🙂 Budete se ale zjevně moci pokochat dalším lánem asfaltu v kolejích i na tom kusu samostatného pásu, co je na obrázcích. Tramvaj nedostane ani prodloužení tohoto pásu a prostornější obratiště, o prodloužení do Řep nemluvě.
No nezlobte se, ale v tomto případě má Dálnice pravdu. Slibovali nám tu, že okamžitě po dokončení tunelu Blanka navážou stavbou Břevnovské radiály, kterou dají pod zem. 11 let po konci stavby blanky není postaveno nic a dokonce to sprostě vyřadili z priorit. Bez ohledu na to, že zde soustavou klidných rezidenčních čtvrtí nyní vede nejkratší spojnice od městského okruhu mimo město a intenzita dopravy dosahuje stejných čísel, než na magistrále, magistrát nehodlá se situací dělat nic. Ten dvoupruh mezi Bílou horou a Hornbachem by už také v malém provinčním městečku byl dávno vyřešený. Takhle se to táhne jen v… Číst vice »
Břevnovskou radiálu plánovali již před 40 lety komunisti. Stejně tak tramvajové propojení Bíle Hory a sídliště Řepy.
No, snad se toho dočkají moje vnoučata.
Proč když je to středový pás, to je zase vybetonované ? Nebyl by tam hezčí a přínosnější trávník ?
Průjezd pro IZS do Motolské nemocnice?
Nedá se dělat pojezdový trávník?
Nejsem na toto odborník, ale obávám se, že spíš ne. Prostě buď trávník, nebo pojezd (kostky, asfalt, beton, BKV panel).
Já jsem tedy trávník mezi kolejemi s možností pojezdu v Praze (a ani jinde) nezaznamenal. Tak on by asi pojíždět šel, ale asi by šel (obrazně) dost rychle (tzn. po několika málo takových pojezdech) do kytek…
Přijeďte se podívat do Ostravy, tam před 2 lety zatrávnili páteřní úsek tramvaje od Svinovských mostů ke křižovatce u Slovanu.
Jen takový návrh, něco ve stylu pojezdová plocha uprostřed šířka cca 4 metry trávník po stranách? Pojezdová plocha v jedné koleji trávník v druhé? Před každou křižovatkou vždy v obou kolejích pojezdová plocha o délce 1,5 – 2 tramvajových souprav. Pro trávník pak použít něco ve stylu zatravňovací dlažby, aby měl dostatečnou pevnost pro případné přejetí.