Trať na letiště i nová ranvej budou v roce 2028, říkají hlavní aktéři
Vzácnou termínovou shodu prezentovali dnes zástupci Letiště Praha a Správy železniční dopravní cesty, pokud jde o klíčové infrastrukturní stavby v
Vzácnou termínovou shodu prezentovali dnes zástupci Letiště Praha a Správy železniční dopravní cesty, pokud jde o klíčové infrastrukturní stavby v rámci rozvoje letiště. Vlaky by měly začít vozit cestující z/na letiště v roce 2028, ve stejném roce se má otevřít nová vzletová dráha.
Debatu k budoucímu rozvoji letiště uspořádala Hospodářská komora ČR. Šéf letiště Václav Řehoř uvedl jako dobu výstavby nové ranveje léta 2025 až 2028. Předcházet tomu má rozšíření Terminálu 2 tak, aby letiště zvládlo kapacitu 21 milionů cestujících ročně. Budovat se bude i centrální bezpečnostní kontrola. Terminál se bude rozšiřovat i po dostavbě dráhy.
Nová ranvej bude sloužit jen pro vzlety, stávající hlavní dráha pak jen pro přistání. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.
Šéf SŽDC Jiří Svoboda to bude mít zřejmě s naplněním uvedeného termínu o něco těžší. Nejproblematičtější úsek železniční tratě vede mezi Výstavištěm a Veleslavínem. Ačkoliv SŽDC už několikrát ustoupila městské části Praha 6 i některým institucím a odsouhlasila zapuštění tratě pod zem, vyhráno nemá. „Ačkoliv jde o poměrně hluboký tunel, stále upravujeme jeho stopu,“ uvedl Svoboda s tím, že se stále objevují proti navržené podobě tunelu námitky. Svoboda naopak připomněl, že část tratě na letiště už se buduje, konkrétně jde o rekonstrukci Negrelliho viaduktu. Ten chce správa železnic otevřít příští rok 1. června na den dětí jízdou dětského vlaku.
Účastníci diskuse se shodli na tom, že rozvoj letiště je pro českou ekonomiku zásadní. Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz ovšem připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek. „Nelze než předpokládat, že rozvoj letectví bude pokračovat. A když nezačneme včas, tak nám ujede vlak, což si uvědomují ve Varšavě, Budapešti i Vídni,“ uvedl Rod.
Byla znát i skepse, a to především vůči rychlému zbudování železničního spojení. „Jako ministr jsem zažil první vášnivé diskuse o spojení z Masarykova nádraží. A to už je 25 let,“ komentoval prezident Hospodářské komory a někdejší ministr hospodářství Vladimír Dlouhý. V živé paměti je stále i memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček a primátor Pavel Bém; podle memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce 2013.
„Zhruba 600 tisíc Čechů odlétá ze zahraničních letišť, jako jsou Dráždany, Mnichov či Vídeň. Z toho dvě třetiny jen proto, že se pohodlně nedostanou na pražské letiště,“ uvedl šéf Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Často se stává, že cesta na letiště trvá déle než let z Prahy někam,“ doplnil.
Postěžoval si rovněž na chybějící přímá spojení do některých částí světa, například Latinské Ameriky, chybějící služby v noci či nízkou kvalitu některých zahraničních dopravců. „On ten low-cost jménem ČSA také není žádná sláva,“ reagoval Dlouhý.
Podle Řehoře se Letiště Praha pohybuje na hraně svých kapacit, letos odbaví dle odhadů rekordních 17,7 milionu cestujících, meziročně o šest procent více. V každém letadle pak sedí v průměru 75 procent cizinců a 25 procent Čechů.
Ještě před vlakem by na letiště měly začít jezdit velkokapacitní trolejbusy. Dopravní podnik hl. m. Prahy na ně chce do konce roku vypsat tendr.