Trať Královec – Žacléř je už v soukromých rukou, úřad řeší proměnu na místní dráhu
Majitel vymýšlí úpravy šlapacích drezín, jihomoravský model není pro krkonošskou trať vhodný.
Další železniční trať v Česku je definitivně soukromým majetkem. Společnost TMŽ již převzala od Správy železnic trať Královec – Žacléř. Zaplatila kupní cenu 2,4 milionu korun a došlo k zápisu změn v katastru nemovitostí. Správa železnic trať prodala kvůli tomu, že ji nikdo nevyužíval.
Nový majitel již začal s plánovanou proměnou statusu dráhy z regionální na místní dráhu. Vyplývá to z údajů na úřední desce Drážního úřadu. Výhodou místní dráhy jsou podstatně jednodušší podmínky při provozování dráhy i drážní dopravy.
O trať byl ve výběrovém řízení velký zájem, přišly čtyři nabídky. TMŽ získala pět kilometrů tratě, na které nejezdí vlaky pravidelné dopravy od roku 2009, se dvěma budovami.
Jednatel firmy Martin Dvořák uvedl, že již uzavřel první smlouvu na údržbu a postupnou opravu budov podél trati. Novému majiteli se již ozvalo několik spolků, které chtějí letos na trať přijet se svými drážními vozidly.
Hlavním plánem TMŽ je využití tratě pro šlapací drezíny. Jejich zavedení ale nabírá zpoždění. První testy ale ukázaly, že trať má příliš velký sklon. „Pro běžného návštěvníka to není ušlapatelné. Pracujeme tedy na úpravách drezín, stejně tak musíme posílit i brzdy,“ řekl Dvořák. Věří přitom, že provoz začne ještě letos.
Součástí nákupu jsou i dvě budovy v Lamperticích a Žacléři. Dvořák chce jejich stav postupně stabilizovat. V Žacléři chce na volném pozemku vybudovat zázemí pro odstavení obytných vozů a karavanů označované jako stellplatz. Podle Dvořáka by k částečnému otevření budovy mělo dojít letos. „Zjistili jsme, že jsou zcela zatopené sklepy,“ dodal.
Trať vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky. Pro společnost TMŽ jde o druhou investici do železniční trati. V roce 2019 koupila trať Čejč – Uhřice.