Infrastruktura Železnice

Trať do Koutů nad Desnou bude dál provozovat SART, svazek obcí chystá novou soutěž

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Do koncesního řízení přišla jediná nabídka, svazek proto soutěž zrušil.

Svazek obcí údolí Desné zrušil koncesní řízení, ve kterém hledal provozovatele tratě 291 ze Šumperka do Koutů nad Desnou a z Petrova nad Desnou. Místo toho prodloužil smlouvu o další rok se stávajícím provozovatelem, společností SART – stavby a rekonstrukce.

Zrušení soutěže oznámil svazek na profilu zadavatele. Důvodem bylo podání jediné nabídky, právě od společnosti SART – stavby a rekonstrukce. „V porovnání se stávajícím stavem byla méně výhodná,“ řekl předseda svazku a starosta Rapotína Bohuslav Hudec.

Svazek teď chystá vypsání nové soutěže, ve hře je i jiný způsob výběru než koncesní řízení. „Jsme si vědomi toho, že trh firem zabývajících se provozem železnice není v Česku příliš velký,“ připustil Hudec. Už dříve svůj zájem vyloučila Správa železnic.

Se SART končí původní smlouva na konci února, Svazek ji prodloužil o maximálně rok za stávajících podmínek. Firma trať provozuje už od roku 2005.

Odhadovaná cena zakázky byla 308 milionů korun za pět let. Provozovatel má za úkol zajistit, aby trať odpovídala normám. V Česku není mnoho soukromých provozovatelů drah. Jedním z nich je PDV Railway, který provozuje tratě Sokolov – Kraslice a Trutnov – Svoboda nad Úpou.

Necelých 21 kilometrů dlouhá trať je elektrifikována od roku 2015. Trať získaly obce do svého majetku po povodních v roce 1997, kdy byla poničena. Tehdy ji převzal svazek obcí, který prosadil její obnovu. Vlaky se na trať vrátily v roce 1999. Dopravci na trati se střídali, nejdéle zde jezdil Connex Morava (později Veolia a později Arriva). Od června 2016 na trati jezdí České dráhy. Ty budou na trati díky nedávno uzavřené smlouvě s Olomouckým krajem jezdit od roku 2023 dalších deset let.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Odpadlik

To by mě zajímalo, jestli to někdy prodlouží ten kilometr ke skiarealu. To by smysl mělo…

Jimy

Kdo to platí a jaké jsou roční náklady?

Petr

Nevíte jestli je ještě v plánu to prodloužení trati k lyžařským vlekům v Koutech?

jiný Petr

„Provozovatel má za úkol zajistit, aby trať odpovídala normám.“ To tedy p. Sůra hodně zjednodušil.

švestka

Je taky zajímavé, jak ČD o tuto trať zájem neměli a chtěli ji zrušit, ale když byla zmodernizovaná tak se sem přes kámoše na Olomouckém KNV nacpali zpět.

Mašinka

Nechtěla ji zrušit správa:
ČD snad dopravce, ne?

Ares

V té době jeden podnik.

Kubrt

V roce 1997 byla ještě jedna všeobjímající matka dráha – České dráhy, s.o.

Pepík

Rušit podobné tratě byl politický zájem. A ministr byl tuším Říman za ODS.

Původní Pražák

Jak dlouhý „trest“ by vám vyhovoval, když zhruba 20 let je málo?

Ares

No zapomínat by se na to nemělo.

Původní Pražák

Tak to vám nezávidím.

Ares

Já nezávidím vám, neznalost historie není nic k chlubení.

Původní Pražák

Znát historii je jedna věc a po sto letech ji vytahovat jako argument proti někomu úplně jiná. Váš boj.

Gwann

tak zapštklost přes několik desetiletí je fajn vlastnost…jen podobní lidé obvykle nemají moc kamarádů a nikdo s nima nechce nic moc mít společného

Chronosphere

Tahle trať by už pro ČD měla být zrušena navždy. Jak se do lesa volá…

Gwann

a leošek za své občasné rušení či nevyjetí spojů by měl být potrestán jak?
a žluťák za totéž v menším?

ano, firma je to ta stejná (s přimhouřením osmi očí), ale z těch dobráků, co chtěli trať zrušit tam asi nikdo už není.

xyz

Hlavně tam ČD vystřídaly coby dopravce tu cizáckou Arrivu, která tam rejžovala zisky, které pak odtékaly do Německa. 😀

Už jen ta věc, že ta cizácká Arriva tam byla jen „ryzím provozovatelem“, protože vozidla nepatřila dopravci, ale objednateli (svazku obcí). Fuj, takové zpátečnictví, které pak vzal do rukou i ten odporný zlý Jihomoravský kraj. 🙂

Josef Král

Ke konci Arriva jezdila s el lokomotivou a vagonem DB. Tato vozidla nebyla obcí.

Kubrt

To bylo pár měsíců mezi elektrifikací a návratem provozu ČD. Většinu provozu po obnově a do elektrifikace zajišťovaly 810 a jedna 814 v majteku svazku.

xyz

Tento stav trval jen asi rok + navíc k němu docházelo jen asi na třech párech spojů.
Ostatní spoje (jakož i všechny před elektrizací) byly i poté vedeny vozidly v majetku spolku.

Gwann

ano, bobina + DB vagonek. dost bizár 😉

Modré zábradlí

Úplně stejný jako 163+Bdt.

Honza

Ta vaše nenávist k ČD je fakt obdivuhodná. Léčíte se s ní někde? A konkrétně do Olomouckého kraje se mohl přihlásit také kdokoliv jiný, nejen ČD.

Kubrt

ČD v OLK doposud jezdí na základě přímého zadání.

švestka

Pravdivé připomínání historie opravdu není nenávist. Narozdíl od modrogumních hejtů, že se tratě opravují jenom soukromníkům.

Pe.tr

Nikdo jiný osloven nebyl , bylo to přímé zadání pro ČD . A teď bohužel sklízíme .

Dominik

Jistě, lidé ve vedení ČD jsou úplně ti stejní jako v roce 97? Dráha je taky úplně stejně financována, že?

xyz

Pokud by ale lidé z vedení tehdejších ČD, s.o., dosáhli svého cíle, pak už by nyní neměly ČD, a.s., po čem jezdit. Jaký paradox.

Kubrt

Aspoň, že SŽ drží linii a nechce tuto trať provozovat.

Jiří Kocurek

Určitě je za tím nějaký říman.

A.M.

Tak už naposled: ČD měly zájem trať obnovit i provozovat, a to i bezprostředně po povodni. Návrhy na neobnovení resp. zrušení dávalo MD s Římanem (ODS) v čele

Pája

Z mrtvých vstala trať, která vypadala po povodních 1997 na zrušení. Dnešní provoz v elektrické trakci je výsledkem spolupráce a rozumu. Škoda, že jiné tratě s potenciálem se toho nedočkaly.

Kubrt

Které?

Romanero

Tak oproti této dříve bohem zapomenuté trati by jich byly asi desítky.. z těch významnějších např. Praha – Kladno, Praha – Mladá Boleslav, Brno – Veselí..
Pozoruhodné spíš je, jak svazek obcí absolutně bez zkušeností, dokáže za 20 let opravit zdevastovanou trať, elektrifikovat ji a zajistit na ní provoz.. Klubouček

Kubrt

Aha, já to pochopil tak, že je tady řada zaniklých/neobnovených tratí „s potenciálem“.

Původní Pražák

Bohem zapomenuté? Zase bych to nepřeháněl. I před povodní to byla spíš nadprůměrná lokálka, třeba automatické zabezpečení přejezdů tam pamatuju jako dítě už v 80. letech a třicítkou se tam snad nikde taky nejezdilo. Zapomenuté lokálky vypadají trochu jinak.

Luke

Brno-Veselí se normálně jezdí, za dva roky se to celý bude opravovat a elektrifikovat

Romanero

Ony se i jiné tratě někdy budou elektrifikovat.. Ale dnes je 4. 2. 2021.

Pe.tr

Na Veselí nevím ale tratě na Kladno a Boleslav ničí svým přístupem ČD . Ověřeno RJ u Blavy .

Pája

Dobrý pokus 😀

Kuna

Třeba Kuřim – Veverská Bítýška, ta by dnes mohla být klidně elektrifikovaná a využívaná jako podobně jako Hrušovany – Židlochovice. Jenže byla zrušená už za první republiky, tak tohle se asi nepočítá.

Gwann

tak tahle lokálka…pokud možno v elektrické trakci a dovedená k přístavišti „parníků“ na přehradě…by byla dnes bomba. jen to byl bohužel šílený úlet i v tehdejší době a podobě.

jak se v Bitýšce přestal těžit kaolin či co, tak to byl konec, skončila nákladní doprava, těch pár lidiček nemělo smysl vozit.

Jaaa

Jak bude pokračovat suburbanizace, tak si myslím, že o tom neslyšíme naposledy.

Jiří Kocurek

Jenže v té trase zcela legálně stojí domy a není to jeden, jsou to desítky domů. Takže se o tom možná bude kecat v anarchistických kroužcích, kde se neuznává vlastniské právo komukoliv, kdo není členem.

Tomáš Záruba

Chrast u Chrudimi město třeba.

Jimy

Spolupráce a rozumu, to je míněno ironicky?

Pája

Není to ironie. Trať má potenciál a rozumně si to místní zastupitelé po povodních uvědomili. Ze strany státu by se dočkali leda tak zrušení a „náhrady autobusem“ . Takže domluvit se, spolupracovat a získat trať, nechat opravit, zprovoznit, vybrat dopravce, posléze elektrifikace – velký respekt.

Josef Král

Opravuji: ČD Cargo.

Josef Král

Na trati jezdí nejen České dráhy, ale i ČD Carego.

Pe.tr

A na dovolenou vyrazila s Terezkou i její maminka 🙂

Pája

Vozí cestující?

Jiří Kocurek

To asi nebude v objednávce Kraje…

Luboš Beneš

Ze by kůrovec?