Trasa polské VRT k českým hranicím má být stanovena ještě letos
Poláci v oblasti Katovic vybírají ze čtyř variant, první vlaky by na novou trať měly vyjet za osm let.
Polský státní podnik Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pokračuje s přípravami na stavbu vysokorychlostní tratě směrem k českým hranicím. Od dubna mají probíhat konzultace a přímé diskuze s obyvateli dotčených oblastí v okolí Katovic.
Ve hře jsou celkově čtyři varianty vedení budoucí trasy VRT, prosadit některou ale nebude jednoduché. Oblast Katovic patří k nejhustěji osídleným v Polsku a navrhovaná řešení narážejí na nevoli místních obyvatel. Plány se nelíbí ani městu samotnému.
CPK chce nicméně stanovit vedení budoucí tratě, po které budou vlaky jezdit rychlostí až 250 km/h, ještě letos. Do první fáze online diskuzí, které probíhaly od roku 2020, se přihlásilo celkově 160 tisíc lidí. Loni v červenci pak začaly práce na prvních studiích proveditelnosti.
S finální trasou půjde CPK do procesu posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Na projektu se z druhé strany hranice podílí i česká Správa železnic. Oba státy společně hledají ideální místo, kudy by mohla vysokorychlostní trať protínat státní hranici.
Poláci počítají s tím, že trasa mezi Katovicemi a Ostravou bude z polské strany hotová do roku 2030. Plánovaná je jako jedna z evropských priorit a součást sítě TEN-T. Doba dojezdu z Ostravy do Katovic by se po dokončení měla zkrátit z hodiny a půl na 35 minut. Dojezd do Katovic z Varšavy pak klesne pod dvě hodiny. Vlak trasu urazí za 1 hodinu a 40 minut.