lot
Autobusy Dopravci Železnice

Transdev zajímá byznys Arrivy v Česku, v Sasku převezme vlaky po padlé Städtebahn

Transdev provozuje vlaky například v Bavorsku. Na snímku jednotka Stadler Flirt 3 na nádraží v Salzburku u přeshraničního spoje z Mnichova. Foto: Transdev
Transdev provozuje vlaky například v Bavorsku. Na snímku jednotka Stadler Flirt 3 na nádraží v Salzburku u přeshraničního spoje z Mnichova. Foto: Transdev

Aktivity společnosti Arriva v Česku chce převzít francouzský soukromý dopravce Transdev. Šéf Transdevu Thierry Mallet uvedl v rozhovoru pro Süddeutsche Zeitung, že kromě Česka francouzského dopravce zajímá byznys Arrivy v Polsku a dalších dvou středoevropských zemích.

Zpráva přichází v době, kdy majitel Arrivy, německá státní společnost Deutsche Bahn mluví o jejím prodeji. Mezi zájemci jsou různé investiční fondy, DB zvažuje také o prodej na burze. Prodej do rukou Transdevu může ale narazit i z jiného důvodu: Transdev má zájem jen o středoevropské aktivity, DB chtějí prodat Arrivu celou. Mallet současně uvedl, že cenu 4 miliardy eur za celou skupinu považuje za přemrštěnou. Podle informací deníku Zdopravy.cz nakonec Transdev nepodal nabídku.

V Česku by při prodeji došlo k zajímavé situaci i personálně: Transdev v Česku vede Radim Novák, který dříve v Arrivě působil. Transdev dosud v Česku úspěšně pronikl hlavně do Moravskoslezského kraje, kde vytlačil právě Arrivu.

Transdev se přibližuje k české hranici i v železničním byznysu. Během několika týdnů má převzít provoz na několika tratích v okolí saských Drážďan, které dříve provozovala společnost Städtebahn. Ta v červenci zkrachovala a Dopravní svaz Horního Labe (VVO) s ní ukončil smlouvu.

Místo regionálních vlaků musí zatím jezdit autobusy, část spojů je se souhlasem insolvenčního správce zajištěna opět na železnici. VVO v tiskové zprávě  oznámil, že si ve zkráceném poptávkovém řízení vybral společnost Transdev Regio Ost jako dočasného provozovatele do roku 2021. Do té doby chce dopravní svaz vybrat nového provozovatele na delší dobu. Cenu ale VVO neuvedl.

Podle VVO byla v soutěži požadovaná kompenzace za úhradu ztráty podstatně vyšší než v předchozím kontraktu se Städtebahn. VVO to vysvětluje jeho délkou i náklady na získání pracovní síly, zejména pak strojvedoucích.

Kontrakt se týká regionálních dieselových linek RB 33 Drážďany – Königsbrück, RB34 Dráždany – Kamenz, RB71 Prina Sebnitz a RB72 Heidenau – Altenberg. Smlouva počítá s výkonem 1,9 milionu vlakokilometrů za rok.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Jančura získal usmrkanou jednu linku R8 na krátkou dobu. Zato zahraniční hráči si to začínají porcovat a větřit… Super výsledek.

Martin

Díky RJ a LEO je i česká železnice na úrovni Německa a Norska.

Petr

Taky si myslím . Hlavně nás naučili cestovat a nejezdit jak prasata a čd motivují k lepším výkonům , ačkoli nechtějí …………

Sinep Anigav

Souhlas. Naučili nás, že náměstí Svobody a nábřeží L. Svobody je tak nějak trošku dost diametrální rozdíl

LiborV

Úroveň železnice v Německu díky nepodařeným tendrům na cenu výrazně klesá. Proto bych se právě s touto železnicí nerad srovnával. Lze to pozorovat již i u dceřiných regionálních společností z koncernu DB. Z toho co cestující hned vidí je šetření na údržbě a úklidu.

Martin

Mohli by převzít i linky ČD. ČD je nejhorší železniční dopravce v Evropě.

Arnošt

To jste asi v Evropě v životě nebyl, jinak by jste takový nesmysl nemohl napsat.

Martin

Jel jsem vlakem ve většině států vyjma Makedonie, Irska a Albánie. ČD bezkonkurenčně na úrovni Ukrajiny

LiborV

Podle jakých kritérií jste posuzoval kvalitu železničních dopravců. Velmi mne například zajímá čím je například takový Alex lepší než České dráhy. Má letošní několikanásobná zkušenost na obou jeho větvých je otřesná. Jel jsem s nimi celkem 4x. V případě výluky na jižní větvi byly informace pro cestující až poskytovány prostřednictvím vlakového rozhlasu, který ve většině vlaku nefungoval. Na dotazy odpovídala vztekle vlakvedoucí, že to není věc, že ten krám nefunguje. Vozy bez vakuového wc, bez klimatizace, informační displeje nefunkční, avizovaný minibar ve vlaku nebyl (podle jiné vlakvedoucí proto, že není personál), WiFi (byla podmínkou tendru, ale 2x ze 4 jízd… Číst vice »

X 1

LiborV
Tvůj popis zkušenosti s Alexem, se nápadně podobají rychlíku Brno – Olomouc – Šumperk. Je -li na trase výluka (velmi často), je taková cesta ještě horší, než tebou zmíněná.
Ale budiž ti snad ke cti, že jsi pro srovnání s ČD vybral to nejhorší, s čím se lze na Německé železnici setkat.

LiborV

Ta historka s výlukou u Alex Sued měla ještě své pokračování. Dle jízdního řádu byla zajištěna při výluce přeprava zavazadel a jízdních kol dodávkou. Nikdo nám však již neřekl, že je zajištěna vždy 1 pro několik vlaků po sobě. Čekali jsme na přepravu kol hodinu. Autobus, který odjížděl souběžně s dodávkou vyložil lidi jinde než tam kde vyndali kola. Nevěděli jsme kde kola jsou. Byl zajištěn informátor. Toho jsme po 15ti minutách našli. Nadšení z něj vydrželo jen do okamžiku kdy jsme zjistili, že informátor neumí německy ani anglicky a informace poskytuje máváním rukou a výkřiky jmen vybraných zastávek náhradní… Číst vice »

X 1

LiborV
Z Lindau do Čech ti pro příště můžu doporučit spoj přes Norimberk do Chebu. A dále dle libosti.
Jezdí tam sice dieselové klopidla, ale za to upalujou 160.
Vyzkoušeno i s bicyklem. 😉
A ano, máš pravdu. Alex rozhodně není lepší než ČD. Stejně jako vlaky Flixtrainu stojí za starou bačkoru.
Většina ostatních je o nějaký ten level výše.
Nicméně personální problémy se projevují u všech dopravců, napříč Německým trhem.

LiborV

Děkuji za doporučení prima cesty. Cestou na dovolenou jsme jeli Praha – Cheb – Norimberk (dieslové naklápěcí jednotky) – Mnichov (Trasu Norimberk Mnichov jezdí do prosince 2020 Alex – novou smlouvu nezískal). Zpátky jsme jeli do Mnichova Alexem (historka s kolama). V Mnichově strávili několik dní a pak se vraceli Alexem co jel přes Domažlice do Čech. Zde byla kvalita vozů a personálu o něco málo lepší než na jižní větvi. Tak otrávené zaměstnance jako u Alexu, kteří nadávají před cestujícími na svou firmu jsem dlouho nezažil. Provoz minimálně na jižní větvi drží zaměstnanci důchodového věku. Ti i méně nadávají.… Číst vice »

Pavel

Ovšem „větvých“ je taky dobrej level 😀 😀

Jakub

To si bohužel myslí jen někteří Češi. Většina lidí v Německu nebo Polsku má ČD za lepší společnost oproti jejich mateřské. Samozřejmě, my to vidíme jinak, ale tak špatně na tom nejsme. Tak, jak jsem byl zpočátku např. z Regiojetu nadšený, tak teď stejně jezdím raději s ČD, protože mají teplé jídlo, podobné ceny a větší svobodu (bez povinných místenek).

Cyklista

Já si u ČD vždy pořizuji místenku, protože stání v uličce, nebo soustavné přesedání není pro mne projevem svobody

Martin

Ano, musím souhlasit, že v oblasti služeb ČD velmi zapracovali na image a zákaznickém se servisu. 👍

Jsem však přesvědčen, že to je z velké části právě onou konkurencí. Vypíchl bych asi aplikaci Můj vlak, průvodčí (jezdím tedy převážně jednu trať, ale jejich přístup je vždy OK) a snaha poskytnout občerstvení ve vlaku. Soudě podle prázdných vozíků co využívá spousta cestující 😉

LiborV

Souhlasím. Z minibarů na dálkových spojí se prodává zboží velikou rychlostí. Zejména káva (stojí 10 korun). Vím, že byla přijata opatření, aby příliš brzo nedošla v minibaru káva. Mělo by jí být nyní k dispozici více. Zažil jsem kolikrát, že cestující nadávali obsluze minibarů, že již nemá kávu. Obecně jsou ceny občerstvení přijatelné. Aplikaci Můj vlak rád používám. I úklid vozů se oproti minulosti zlepšil.

navratp

Teplé jídlo? Bez místenky radši nenastupovat. Ani minibar nejezdí s tím vodnatým kafem kvůli narvané uličce. Slovácký expres. Taky v něm strávíme zhruba 3 hod a 20 minut. Leo jede 2.50. Jídlo donesou, kafe má jinou úroveň.

Josef Petrák

Transdev, původně Veolia, celou českou Arrivu původně vlastnil. Dokonalý kruh akvizicí…

Pavel

… a hlavně neprůhledné — a o to tady jde!

Xaver

Tak určitě…