Doprava ve městě Tramvaje

Tramvajový smír na obzoru. Spojů mezi mezi Libercem a Jabloncem ale možná ubude

Tramvaj z Liberce do Jablonce v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaj z Liberce do Jablonce v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Radní Libereckého kraje a Liberce schválili text nového memoranda, které by mělo zajistit další provoz tramvají mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a současně prodloužení trasy do centra Jablonce. Více peněz na provoz bude připlácet v příštích letech hlavně Liberecký kraj. Dosud ale není vyřešené financování na letošní rok. Vleklý spor o budoucnost tramvaje tak zřejmě končí.

Roční ztráta z provozu tramvají je 86 milionů korun. Většinu z ní dosud plati Liberec, Jablonec nad Nisou jen 12 milionů korun, kraj 17,3 milionu korun. Kraj letos navýší platbu na 18 milionů korun, příští rok na 25 milionů korun.

Chceme pomoci oběma městům, aby tramvajová linka dále fungovala v plném rozsahu. Podle nákladů na přepravu jednoho cestujícího je tramvaj bezkonkurenčně nejdražší způsob dopravy, který má ale své ekologické přednosti. Jsme také připraveni stát se objednatelem, ovšem za určitých podmínek, jakými je například pravidelná analýza na základě skutečného počtu cestujících a optimalizace nákladů,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Kraj sice mluví o tom, že chce provoz tramvaje v plném rozsahu, analýzy podle skutečného počtu cestujících nicméně mohou vést k redukci některých spojů. Kromě vlaků totiž tramvaj dostala od loňského roku ještě novou rychlejší konkurenci: expresní autobusy po nové silnici I/14, které jsou rychlejší a obsluhují velmi zalidněnou část Jablonce nad Nisou, kam tramvaj nevede.

„Navrhovaná částka 25 milionů je dále podmíněna přizpůsobením dopravy zájmu cestujících a tím, že Liberec a Jablonec nad Nisou budou přispívat kraji do systému dopravní obslužnosti částkou ve výši 90 korun na obyvatele a tramvaje budou mít systém odbavení, aby bylo jasné, kolik cestujících přepraví,“ dodal Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

Kraj celkem za vlakovou a autobusovou dopravu mezi oběma městy vynaloží ročně zhruba 32 milionů korun, přitom nepožaduje po statutárních městech žádný příspěvek. Vlak denně mezi oběma městy přepraví 2000 cestujících oběma směry, stejně tak autobus. Ten stojí 6 milionů korun ročně. Tramvajové spojení považuje kraj za nadstandardní doplněk. Přesné počty o cestujících v tramvaji mezi Libercem a Jabloncem však chybí.

Memorandum ale neřeší financování tramvaje na letošní rok. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou chce po Jablonci více peněz, ten to ale odmítl. Zatím tak posílá jen milion korun měsíčně na účet Liberce na zajištění provozu tramvají.

Podpis memoranda je důležitý i kvůli chystanému prodloužení tramvaje do centra Jablonce. Na ní chce DPMLJ čerpat evropské dotace, dohoda o spolupráci obou měst je nutnou podmínkou pro její získání. „Zúčastněné strany se budou společně podílet na strategické podpoře linky č. 11 zahrnující tvorbu projektů, které podporují využití linky č. 11 a eliminaci rizika úbytku cestujících na lince č. 11 vlivem podpory konkurenčních projektů,“ uvedl Liberec v tiskové zprávě.

Memorandum musí projít ještě dnes jabloneckým zastupitelstvem, příští týden libereckým a krajským. Tramvajová trať je v provozu od roku 1955, měří 13 kilometrů. V minulých letech prošla na řadě úseků velkou rekonstrukcí a modernizací.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kubík
Host
Kubík

Neměli v roce 1965 rušit tramvaj v Jablonci, obsluhovala celé město i ulice v největším stoupání. Byla to doba nesmyslné likvidace hlavně sudetských tramvajových provozů- viz Teplice,Ústí, Opava, M.Lázně, Budějovice. Tehdy se ještě neřešilo nic- nebyly zácpy, nebyla klimatická ani ropná krize. Že je tramvaj drahá? Drahé je vše, když se to tak zařídí..

Frantisek
Host
Frantisek

Bodejť by tramvaj nebyla „bezkonkurenčně nejdražší“, když automobily a autobusy dostaly novou expresní silnici včetně doživotní údržby zdarma. Pak aby se to „žehlilo“ ekologickými přednostmi…

A.R.
Host
A.R.

Bylo by zvláštní vidět Opavu s tramvajemi dnes. Zkouším si to představit třeba na městě Görlitz v Německu, které má 55 tisíc obyvatel a v provozu jsou zde dvě linky.

Jindra
Host
Jindra

Podobný tramvajový provoz na metrovce je v německém městě Nordhausen,asi o velikosti Jablonce nad Nisou.Dvě tramvajové linky,třetí linka,vybavená tramvajemi Combino Duo,které po stažení pantografu před nádražím a nastartovaní dieselelektického soustrojí vjíždějí na trať Harzské úzkokolejky,kde projíždějí asi 12km a na své cestě se křižují motorovými vozy i soupravami vedenými parními lokomotivami. Někdy také zajíždí motorový vůz Harzské dráhy na stanici tramvaje do přednádražního prostoru v Nordhausenu,kde je zajištěn pohodlný a bezpečný přestup na tramvaj.Tedy systém,který je v podmínkách Česka nerealizovatelný.Zatímco jinde se snaží najít cestu,co je třeba udělat,aby to fungovalo,u nás se hledají důvody a vypracovávaji drahé studie,jak zdůvodnit,že to… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD