Tramvajový boom v Praze pokračuje. DPP vypsal soutěž na novou trať do Malešic

Tramvaj v Malešicích. Foto: DPPTramvaj v Malešicích. Foto: DPP

Odhadovaná cena zakázky je 1,75 miliardy korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

6 zastávek na 2.2km? Nebudou nějak moc blízko u sebe?

Richard

taky moc nechápu, aktuálně jsou 4 autobusové a neřekl bych že by někde nějaká vyloženě chyběla

Pražec

Oproti současným čtyřem zastávkám bych tipoval navíc nástupiště přímo u smyčky. A taky novou zastávku u Hagiboru, kde aktuálně vzniká nová zástavba.

stanik

Nějak utichlo schvalená trasa tramvají Kobyliské vozovna – Líbeznice !!! Projekt byl už před lety schválen a respektován .

P_V

Podle mě je to kravina, která všem jen cestu zkomplikuje a prodlouží. V docházkové vzdálenosti kromě Chaber nic dalšího tak velkého není, co by tramvaj vyžadovalo, a i ty Chabry jsou poněkud stranou. Jediný přínos, tlačený na sílu, bude podíl elektrické trakce v příměstě.

Jihočeský velkoměšťan

A kapacita současných autobusů tam snad stačí? Zeptejte se místních, jak jejich děti zvládají/zvládaly dojíždění na gympl do Prahy (nebo něco jiného). Nebývalo výjimkou, že řidič odmítal další cestující. Řidiči nejsou a nějak kapacitu zvednout musíte.

Roman

Což jde řešit zvýšením kapacity autobusů… 18m zvýší kapacitu výrazně.

panda

Celkem by mě zajímala mapa/seznam takových nevyužitých „sídlištních koridorů“ pro tramvaje. Při letmém pohledu na letecké snímky jich není zrovna málo…

Toada

Třeba v severní části Novodvorské mi připadá, že si to o to přímo říká.

Pražec

Tahle část Prahy je dobře čtyřicet let dopravně zabitá. Všechno se tahá busem, protože „až bude metro“…

Bram

Mám za to, že při návrhu sídliště se s tramvají počítalo. Dodnes jsou uprostřed zeleného pásu této části Novodvorské instalovány sloupy veřejného osvětlení, které umožňovaly instalaci trakčního vedení.

MrMarkus

Plně souhlasím, že tam by si to tam tramvaj zasloužilo v celé délce tj. až po Jílovskou. Nicméně jako místní zatím ostražitě sleduji přípravy na stavbu úseku TT Libuš – Nové Dvory, slibováno bylo zahájení stavby v roce 2025 (délka trvání stavby 20 měsíců) a nemohu říci, že bych jakékoliv videtelné přípravy zaznamenal.

MCZ

Z šotoagenturní sítě se mi doneslo, že výstavba TT Libuš – Nové Dvory vyžaduje přeložku kanalizace (vodovodu?) v ceně vyšších stovek mil. Kč. Takže není divu, že se do přípravy nikdo moc nehrne…

Lukáš Kníže

Přesně tak… těch koridorů a logických propojek je v Praze veliké množství.
Nedávno jsem např. hloubal, že by bylo výhodné spojit TT z Ládví přes Vysočanskou ulici až do TT u zastávky Vysočanská.

MP22

Tam by bylo zajímavé jít ještě dál a z Vysočanské to táhnout Freyovou, Spojovací, a pak přes Malešice na Černokosteleckou, nebo něco takového.

Pražec

Dobrý by byl zejména ten konec mezi Spojovací a Černokosteleckou.
Zároveň by totiž připojil i smyčku právě na Počernické + konečnou plánované trati z nákl. nádr. Což by přineslo spoustu možností v případě výluk.

Jan Novák

Ono se blbě rozlišuje, kde jsou přesně ty koridory a kde ne, protože většinu z nich (ne)pojltila silniční síť.

Mapa šití horkou jehnou zde:
https://www.scribblemaps.com/maps/view/Uli%C4%8Dn%C3%AD-koridory-pro-TT/UISoiwDcFg

panda

díky!

Tomáš

Chlebovická. Nyní minimálně ze severu zabedněná hnusnými dvojčaty, takže tramvaj nikdy nebude.

Richard

V posledním plánu se upustilo od travnatého pásu aby se ušetřilo, takže to tak „krásně“ fakt vypadat nebude.. Navíc DP stále mlčí o tom, které autobusové linky tedy zruší? Hádám že 199, takže ubyde JEDNA linka, to je fakt super.. 188 asi těžko zruší a zkrátit to uplně nepůjde – to by se muselo vybudovat větší parkoviště v Malešicích, stejně tak 133 taky nemohou zrušit, navíc u té konečné ještě jezdí linky 155, 177 a 195. K tomu všemu přibude několik let práce pod okny a nakonec tramvaje, které díky absenci trávy v kolejišti budou ještě hlučnější.. Přitom o ulici… Číst vice »

Pat

Tak jestli stačí tramvaje „o ulici vedle“, tak můžeme 199 rovnou zrušit bez náhrady ne? Sice jezdí plné, ale o ulici vedle jsou tramvaje, takže k čemu tam vlastně ty autobusy jsou?

Richard

ano, 199 neměla vůbec vzniknout protože tou samou trasou jezdí 188 a tím pádem 199 není zapotřebí 🙂 Navíc se se 188 stále potkávají, takže 199 často jezdí téměř prázdná jelikož všechny lidi stejně pobere 188

Pat

No, ne, ta 188 tam taky nemusí být. Vždyť je hned o ulici vedle tramvaj.
Na Počernické bude bohatě stačit 133.

Richard

takže by se 188 ukončila kde, v Limuzské? Úvalské? Kde by se otáčela a kde by parkovala před další jízdou?
Jinak souhlasím, pokud tam má být tramvaj tak ať tam ty autobusy fakt nejezdí, ale zatím to vypadá že se tak nestane..

Pat

Já nevím, vy tu vymýšlíte něco o tramvaji o ulici vedle. Pokud není 188 potřeba pro Pocernickou tak může končit v klidu na Skalce. Ten zbytek se odveze tramvají v Cernokostelecke (ve vašem prikladu)

Richard

jenže v mém případě je autobus spojující Počernickou a Černokosteleckou (aktuálně rovnou 3 linky) a ve vašem případě by byla zřejmě jen jedna a to 177, jelikož 195 se má rušit. A nevím proč stále všichni utíkají od tématu – já nemám problém s tramvají POKUD se opravdu zruší autobusové linky které po Počernické jezdí a o tom se dost mlží

Pat

Linka 188 bude z Limuzské pokračovat po trase 195 na Sídliště Letňany.
Linka 133 bude že Sídliště Malešice pokračovat po trase 195 do zastavky Jesenická.
Linka 195 a 199 bude zrušena.
Podélně po Počernické bude jezdit pouze 15, 21 a 133 (která zajišťuje jiné spojení, než travmaje).
Na Sídlišti Malešice nebude končit žádná autobusová linka.
Je to tak pochopitelné už?

Richard

KONEČNĚ! Děkuji za zcela normální vysvětlení 🙂 nechápu že to nešlo napsat hned

Pat

Pardon, já měl za to, že to bylo srozumitelné už dříve. A váš konfrontační tón ve mně vyvolal také konfrontaci.

Bram

Ale prdlajs. Linka 199 funguje jako posila linky 188 v úseku, kde by linka 188 byla zbytečně přetěžována. I proto je linka 188 nyní ve standardních autobusech a linka 199 v kloubech. A neuč orla létat, protože linky 133, 188 a 199 využívám přímo na Počernické k cestě do práce.

Richard

právě proto by jste mohl vědět jak je 199 málo vytěžována..

Bram

Co je tohle zase za nesmysl?!?

Karel

No stačí trošku hledat. Linka 195 zrušena. Jižní větev převedena na prodlouženou linku 133 a severní větev odklonem linky 188 (místo Želivského).

Richard

díky, to jsem nevěděl 🙂

Michal Bartoníček

O čem to proboha plácáte? Malešice jsou velké sídliště, jedna tramvajová trať na Černokostelecké to nepokryje.
Názory lidí? V Poděbradech se SŽ chystá udělat tříkolejnou železniční trať a lidi mají takový názor, že ji kvůli zrušeným přejezdům nechtějí. Názory obyčejných lidí vedou akorát k zamrznutí.

Richard

Kdyby doopravdy nahradila tramvaj autobusovou dopravu tak je to ok, ale 133 a 188 bude v celé délce Počernické jezdit stále, maximálně se zruší 199 ale jednu autobusovou linku nahradit dvěma tramvajovýma není zase taková výhra

Pat

188 bude na Počernické mít jen zastávku S. Malešice.
Lidi vám to tu už řekli několikrát, tak se trochu zamyslete.

Richard

jste první kdo to říká tak že je to hotová věc 🙂 a nikdo nedokáže říct, kde teda ta 188 bude stát před další jízdou, na to každý mlčí nebo uhejbá k jiným tématům

Pat

188 bude končit na Sídliště Letňany.

Bobek

Ze zadávací dokumentace: „3.4 Povrchy Na Vinohradské, v kolejovém trojúhelníku jsou žlábkové kolejnice NT1, v navazujících úsecích Vinohradské a v Počernické až před křižovatku s Limuzskou pak širokopatní kolejnice 49E1, ve zbývající části Počernické a ve smyčce žlábkové kolejnice NT1. V rozsahu širokopatních kolejnic je povrch tramvajové trati vegetační (se „solným proužkem“ z velké žulové dlažby) vyjma přejezdů a prostoru sdružených tram+bus zastávek (včetně nájezdů), kde je povrch asfaltový. … V kolejovém trojúhelníku v rozsahu žlábkových kolejnic je povrch dlážděný, vyjma úseků pojížděných nekolejovou dopravou, kde je asfaltový. Zbylé úseky na Vinohradské jsou s otevřeným svrškem.“ Pojížděný svršek v okolí… Číst vice »

Richard

Tak jestli to opět změnili zpátky na zeleň tak jedině dobře.. Ale v jednu chvíli to doopravdy zrušili s tím, že tam bude jen štěrk 🙂

Frantík

Ta „optimalizace“ 188, 199 a 195 se mohla udělat už dávno. Plán byl takový, že 188 se spojí se 195 a o to častěji bude na Počernické jezdit 199. K tomu se ale ještě nido neodvážil, takže to nastane až s tramvají.

Mimochodem jako bonus, tam kde jezdí 155, budou nově moct jezdit i noční linky, pokud se do Malešic dostane noční tramvaj (problém by mohl být zase hlučný limit).

V. F.

Nějaký čas práce pod okny.. tak ano, bohužel, ještě nikdo nevymyslel, jak něco postavit bez práce 😀 ale můžeš být první

Jakub

V projektove dokumentaci je zatravneny tramvajovy pas. Je az fascinujici, ze melete takove lzi.

Richard

ano, ale byl čas kdy se rozhodlo že se tramvajový pás vynechá kvůli zlevnění celého projektu (bez zavlažovacího systému to nemá smysl a to není levná záležitost), načež se zvedla velká vlna protestu. Zřejmě na ten popud se projekt opět předělal

Zdrasa

Ale vždyť včera se tu v komentářích psalo, jak Hřib vše ruší, nic nedělá a jenom zavádí cyklopruhy (nesoulad těhle dvou tvrzení tam nevadil)…

Ne, že bych byl nějaký jeho fanatický zastánce, jen mě tohle jeho ostřelování ve své nekonzistenci celkem baví. 🙂

Pražec

Já zase nepovažuju za konzistentní připisovat zásluhu teprve politikovi, za jehož éry se už soutěží zhotovitel.

Možná se pletu, ale řekl bych, že zrovna tuhle akci nakopl spíš Scheinherr, přestože Hřib byl tehdá primátor.

Zdrasa

S tím v zásadě souhlasím. Problém je, že málokdy veřejnost tuší, kdo s tím začal a připravil to.

Michal M

Souhlas a díky za připomenutí.
Jeden kreativní a pracovitý člověk a uměl udělat zásobníku užitečných věcí na dlouho dopředu.
Tím neříkám, že všechno vymyslel, ale posunout věci od úvah a žvanění do přípravného stádia je poměrně nesnadné.

Yoss

Prosím, nemohla by být tramvaj do Malešic označena jako „Pražskej démon“?

Dík.

Frantík

Takže vodovod vyřešený? To myslím nejvíc brzdilo samotnou přípravu.

Dejf

jo no, ten přivaděč z kárasu do vodojemů na orionce (floře) bych pod tou tratí nenechával, to by mohlo způsobit celkem probém. nehledě na to, že ten přivaděč je původní…

Bobek

Vodovody součástí akce.

Frantík

Jakože jestli to bude celé platit Praha nebo i ten majitel.

Honza R.

Majitel čeho, vodovodů? Není jím náhodou Praha?

Lysimachia

Supr zpráva!

MP22

Přijde mi zvláštní to uchycení trolejí na lampy podél ulice, nebude to kolidovat s velkým množstvím stromů které kvůli tomu půjdou k zemi? Když už jsem u těch stromů, je velká škoda, že se nenašlo řešení při kterém by vznikla další alej podél trati, ulice by se pěkně zazelenila.

Pražec

Nejlepší by samozřejmě byly stožáry s výložníky uprostřed mezi kolejemi.
Jenže projektant obvykle přijde k lizu až jako poslední, když už se na návrhu vyřádili politici, architekti, projektanti pozemní komunikace a sítí.

Ideál je soutěž urbanistických / architektonických řešení, kdy politici jen vyberou jedno a víc do toho nekecají. Takže se s trolejí počítá od samotného začátku. Až potom k tomu pouštět další architekty a projektanty.
Tenhle postup je fajn, teda až na to, že trvá dlouho a je drahý. Takže se používá spíš v centru (viz Sherwood) a na sídlištích se na to zvysoka…

Jiří Kocurek

Jestli mají pravdu předřečnici nahoře a přímo pod tratí je vodovod, tak sloupy mezi koleje znamenají položit nový vodovod a starý vykopat ven. Jinak ani za zlaté prase.

Geralt

Nenazval bych to boomem, spíš doháněním toho co se dlouhá léta zanedbávalo.

P_V

Jj, z toho co se v tomto století postavilo, jsou nově navržené trati Podbaba a kousek z Holyně do Slivence. Vše ostatní už mělo být v provozu dávno, spolu se stavbou sídlišť.

Y.K.

Konkrétně tenhle projekt byl ovšem dlouhá léta blokovaný, nikoliv zanedbávaný. Nevím jak ten vodovodní přivaděč nakonec vyřešili.

Dejf

tak pár lidí z malešic znám a většině je to naprosto jedno, jenom jeden si myslí, že mu tramvaj asi odveze tu jeho bídnou duši. za mě kdyby tam zajíždela i nějaká nočka, tak bych se nezlobil, usnadnilo by to evakuaci z mejdanů…

Y.K.

Taky píšu že vodovod, ne že to blokoval nějaký spolek. 🙂

Orada

Zcela zbytecná trat, autobusy to bohate obslouzi.

Erik

Dekujeme za vas nazor a posilame imaginarni klicenku.

Orada

az tam budes bydlet tak dlouiho jako, tak si muzes dovolit napsat svuj nazor. Klicenku si nech, urcite se ti hodi 🙂

Michal Bartoníček

Fakt, že někde bydlíte mnoho let, neznamená, že máte v malíku všechny přepravní proudy, které navíc souvisí s okolím.

Frantík

Pokud nechtějí tramvaje, budou se autobusy ořezávat, aby bylo na rozšíření MHD jinde.

Pat

Trať na Barrandov taky zbytečná, autobusy to zvládly. Stejně tak Trať do Modřan. Co na tom, že tramvaj je rychlejší, pohodlnější, zajišťuje více spojení a je jednodušší je provozovat. Ne, my nechceme nic nového, nikdy.

Kubrt

Obecně souhlas, ale nemyslím si, že provozovat tramvaje je jednodušší, než provozovat autobus. K tramvaji potřebuju vlastní dopravní cestu (a podle zákona o drahách), energetiku, složitější vozidla, řidiče – drážního vozidla.

Tom Matto

Ja bych zustal u toho, ze tramvaj je kapacitnejsi, muze byt i rychlejsi, vyrazne drazsi investicne a levnejsi provozne. Proste tam kde musi jezdit kloubaky a v kratkem intervalu by se hodila tramvaj. Kde to nejde (treba stoupani, sirka ulice…) trolejbus.

Pat

Je to jednodušší z hlediska toho, že místo 9 autobusů na 199 bude o 6 víc tramvají na 15 a 21. Tedy snížení personální zátěže, navíc řidiči tramvají pořád jsou. Řidiči autobusů ne.
Přidejte k tomu snížení zátěže na Želivského díky novým přímým spojením a je to docela jednoznačné.

Richard

hlavně reálně krom 199 stejně nemohou žádnou linku zrušit.. 133, 155, 188, 177 a 195 tam prostě stejně budou muset furt projíždět, těžko ty linky povedou jinudy..

Pat

195 bude zrušena a nahrazena 133 a 188.

Richard

ok, tak o jednu linku méně.. Ale zase o dvě tramvajové více, takže ve finále se to moc nezklidní

Pat

Ale vždyť nikdo se nesnaží zklidňovat. Naopak se posílí spojení že sidliste do centra. A znova. 15 a 21 nahradí v úseku Zelivskeho-S. Malešice linky 199 a 188.
Tedy 2 linky a 2 linky.

Richard

to je právě ten problém, už tak dost hlučná Počernická by zklidnit potřebovala. A prosím, kde bude teda 188 končit? Respektive kde budou autobusy této linky odstaveny před další jízdou?

Pat

Na Sídliště Letňany.
A je mi líto, ale Počernická je hlavní tepna Sídliště uprostřed Prahy. Ta prostě klidná být nemůže.

Richard

Díky, po několika oklikách a jiných odpovědích jsem se konečně dobrali k výsledku 🙂 Máte pravdu že je to hlavní tepna Malešic, i tak ale není třeba ji co nejvíce zahušťovat. Samozřejmě díky tomu že jsme se dobrali k tomu, že na ní nakonec bude jezdit jen jedna autobusová linka a dvě tramvajové už to dává smysl 🙂

Michal Bartoníček

Nepokoušejte se určovat, co kterou lokalitu bohatě obslouží.

Orada

Hudry hudry hudry… Ještě jste zapomněl vykřičník na konec věty, aby to mělo tu správnou váhu 🙂

Luky

Lepší trojlebus než kolej tramvaj

Pat

199 jede po naprosté rovině, k čemu by tam byl trolejbus?

Twix

Tady to není o emisích, ale o kapacitě a hlavně možnosti přímého spojení dál do města. Jako u Barrandova, kde světe div se nevystoupí celá tramvaj na Smíchově do metra (jako když tam jezdily busy), naopak většina jede dál.

DavidS

Ještě by k tomu mohli rovnou přidat i V Olšinách

Lysimachia

Kde by to končilo? Ta přepravní poptávka tam také není příliš velká, na to stačí (elektro/trolej)bus, případně je docela blízko Černokostelecká.

DavidS

Kolem Tesca by se to napojilo Na padesátém a na Průběžnou.

Jan Kavan

Nevíte, jak jsou napočítané přepravní proudy? Vždy mi přišlo, že na tramvaj je to odtamtud fakt kousek

DavidS

Z Malešické kolem parku mi to nepřijde jako „fakt kousek“.

Saljack

Jenže tam by byla mnohem lepší tramvaj místo železnice na Nákladové nádraží Žižkov.

DavidS

Pro Malešický park určitě ano, pro ostatní těžko říci. Kdo by na tu trať chodil? To vede v podstatě prázdným územím (s výjimkou samotného bývalého nádraží).

Skrz nákladové nádraží ano, ale jestli i pokračovat po bývalých kolejích…

Juraj

Když se podíváme na linky 188 + 199, tak poptávka jednoznačně je.

Druhá věc je interval – po Černokostelecké jezdí na Želivského jen 16. Pak se ještě dá dostat 19 (7) na Strašnickou, ale to je už celkem zajížďka.

Přidaná hodnota pak je v tom, že dneska z Malešic nejezdí nic přímo dál do centra (jen 133 na Florenc). Oproti tomu navrhované linky (15 a 21) umožní dojet bez přestupu na spoustu míst ve středu města.

Pavel

Vítejte u zastaralého konceptu organizace dopravy, kdy si kdekdo myslí, že po Praze se jezdí od okraje k centru 😀 To je už dávno překonaný model. Pro turisty dobrý, ale jinak nepoužitelný.

dizgrafy

Od toho jsou autobusy. Jasně, bylo by fajn mít všechno obsloužené tramvajemi, jenže na to prostě nejsou peníze, vybudovat dalších 150km kolejových tratí.

Michal M

To je strašně zajímavá myšlenka. A kam se jezdí? Od okraje do polí?

Twix

A co jste tím chtěl říct? Že se má ta tramvaj vést přes Malešice kolmo, a autobusový bagr na Želvu má zůstat?

Richard

199 beru, ale kde teda chcete 188 ukončit? S tím souvisí že by se muselo vybudovat parkoviště kde by autobusy čekaly než vyjedou. Navíc třeba přes Sídliště Malešice jezdí ještě 155, 177 a 195, když připočtu 133 a nejspíš 188 (ta se uplně zrušit nemůže, maximálně se tam ukončí) tak to je 5 autobusových linek + 2 navrhované tramvajové linky, ruku na srdce – tohle všechno by jste chtěl mít pod okny?

Pat

188 bude končit na Sídliště Letňany.

Richard

děkuji, konečně někdo kdo mi dokázal normálně odpovědět 🙂