Tramvajovou trať na Kamechy chtějí v Brně postavit čtyři firmy, cena spadla o čtvrtinu
Trať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno
Všechny nabídky se vešly pod odhadovanou hodnotu zakázky.
Všechny nabídky se vešly pod odhadovanou hodnotu zakázky.
Připomínám, že se to píše Kamechy, ale čte se to Kamechi.
Minulý týden tu byl článek o vlakotramvajích. A když si trochu zafantazíruju, tak proč skončit na Kamechách? Klidně by se ve vlakotramvajovém režimu dalo pokračovat přes Žebětín, Popůvky a Bosonohy do Lískovce. Nebo možná do Střelíc, kde by se napojila na trať a jet dál do Rosic. Nakolik by se vozil vzduch, nedokážu odhadnout, ale zoo, přehrada, firmy v Popůvkách, případné kampus nějakou denní poptávku asi vytvořit dokážou
Já bych to s tím fantazírováním viděl jinak – u Troubska s železniční odbočit do „západovýchodního diametru“ a ten vést okolo FN/UKB do centra Brna a odtud směr Blažovice, resp. Adamov.
A v centru křížit se severojižním diametrem vedeným od Tišnova do Sokolnic/Břeclavi.
Nebo prodloužit trať na autodrom.A třeba by tam zase začali chodit lidi jako na Starý okruh.
Okruh ideálně přeměnit na obytnou zónu. Zoufalé ježdění motorek dookola vyžadující neustále masivní dotace je dobré k čemu přesně?
To je zgruntu špatná dedukce. Ten okruh je úžasný nástroj pro rozvoj regionu (a to nejsem fanda motorek), ale předpokládám, že na tak pádný můj argument Vy nebudete slyšet, proto ani nebudu začínat diskuzi.
Myslím, že se všichni shodneme, že Kamechy daleko jsou. Já vlastně moc netuším, proč vůbec komanči postavili už Bystrc. No jo, bydlení blízko sargasového moře 😁 Na druhou stranu ještě donedávna na jih od vlakového nádraží stála jen jedna budova (Prior) On totiž asi není developer jako developer. Všichni jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější 😁
Daleko? Brno už není tak úplně vesnice, možná mentalitou, ale počtem obyvatel nikoliv…
Směrem z centra na Kamechy, město končí v Pisárkách. Následují hory-doly-temný les, pak Kohoutovice, hory-doly-temný les, dálnice, pole-louky-lesy, Žebětín, rybník, Kamechy.
A to je ta kratší cesta, šalina to objíždí kolem dokola…
Když ignorujete cestu přes Žabovřesky, tak vám to tak vyjde.
Jo, přes Žabiny je to ještě delší, a je to takový superměsto, že linka nejpáteřnější má od Pisárek k ZOO 5 zastávek na znamení a po 19. jodině je tam na znamení skoro všechno…
Večer + o víkendech celodenně jsou na znamení i 4 zastávky za sebou mezi Semilassem a konečnou v Řečkovicích, jakož i 9 (!) zastávek za sebou mezi Hlavním nádražím a Novolíšeňskou.
Mmch. cesta na sídl. Líšeň není – z hlediska toho co popisujete – o moc více městskou zástavbou jako do Bystrce.
Velmi správně. Je to úplně stejný problém.
Akorát tam ani to moře není 😆
Jaký problém přesně? Linka 1 a 8 jsou s linkou 12 nejvíce frekventované a jezdí s nima nejvíc lidí. Dojezdová vzdálenost do centra do půl hodiny ve velkým městě je úplná pohoda. A taky nechápu, proč se lidi tak zaklínají centrem? Do centra potřebujete tak do divadla, do klubu. Nákupní centra jsou kromě Vaňkovky všechna mimo centrum, velkých obchodů s potravinama máte na každým větším sídlišti hned několik. A to, že se do centra soustřeďují kanceláře a firmy? Tam sice pracuje dost lidí, ale rozhodně né všichni. Né každý potřebuje být v centru každý den. A Brno, stejně jako každé… Číst vice »
Část výstavby na Kamechách vznikla díky směně za pozemky v Přízřenicích, kde měl investor stavět původně, ale ztroskotal na odporu místních: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/prizrenice-mesto-vymeni-cast-kontroverznich-pozemk.html
Nebo ještě tady: https://www.lidovky.cz/domov/brno-nabidlo-vzbourencum-smir.A100703_000097_ln_noviny_sko
Zase to:,, Jediným kritériem v soutěži je cena.“ Myslím, že to není dobře
Zase to: ,,Jediným kritériem v soutěži je cena.“ Myslím, že to není dobře. Určitou roly by měla vždy hrát i doba realizace. Kolikrát to vidíme, uzavírky, omezení a na stavbě se pár zoufalců opírá o lopaty, jen aby se neřeklo, nebo se tam pro jistotu neděje vůbec nic. Dalším rozhodujícím faktorem by měla být i délka záruky, aby byl vyvolán tlak na kvalitu prací
U nás běžný obrázek
A jinde se protestuje, že cena měla váhu jen 30 %
Ne, tam se protestuje proti skladbě a hlavně uplatnění toho zbytku.
Zase to: ,,Jediným kritériem v soutěži je cena.“ Myslím, že to není dobře. Měla by se brát v úvahu mimo jiné i doba realizace. Kolikrát to vidíme, uzavírky, omezení a na stavbě se pár zoufalců opírá o lopaty, nebo se tam pro jistotu neděje vůbec nic… Dalším hodnoceným kritériem by měla být délka záruky, aby byl trochu tlak na kvalitu prací
Kamechy by bylo lepší zbořit a bydlení postavit jinde. Fakt nemá smysl stavět bydlení v místě, odkud to trvá do centra dýl jak z Břeclavi…
V tomto „srovnání“ berete v úvahu které břeclavské sídliště nebo jiné tamní relevantní osídlení?
Paneláky u nákupáku Břeclove…
A že ne paneláky v Poštorné. 🙂
Mmch. tu hranici, od kdy už by se to podle vás mělo zbourat, máte mezi posledními bystrckými paneláky (Teyschlova ul.) a právě sousední ulicí (již na Kamechách, Říčanská ul. – novější zástavba)? Nebo byste boural i paneláky v (přinejmenším horní) Bystrci? 🙂
V principu není škoda ničeho, postavenýho po roce 1960. Stavět paneláky v polích a lesech kilometry za městem, je hloupost, hodná komunisty. Pokračovat v tom i v současnosti, je šílenství.
… a proto se dnes lidé mnohdy stěhují do nových rodinných domů v obdobné vzdálenosti od centra velkoměsta jako jsou paneláky v horní Bystrci či novější bytové domy na Kamechách. 🙂
P. S. Celkově je to falešné dilema, protože zájem o bydlení v Brně a okolí je tak velký, že dávají smysl jak Kamechy, tak i další výstavba v dalších částech Brna, byť blíže centru.
Já beru, že někdo chce bydlet ve vlastním domě za městem, mít kolem sebe prostor, a je ochotnej všude dojíždět. Osobně to nechápu, ale beru.
Co nechápu, že někdo chce bydlet v malým bytě v bytovce za městem, a stejně všude dojíždět…
Nicméně dojíždění by bylo i z Kamech i z (viz výše) Přízřenic (kde by to s tram. tratí bylo ještě složitější).
Mmch. přinejmenším z hlediska územně-správního nejsou Kamechy „za městem“, ale „ve městě“.
Jo, město. To je i Útěchov…
Ano, stejně jako jím naopak nejsou Ostopovice. 🙂
P. S. ta „bytovka mimo Brno“ – asi kombinace snahy mít byt za přijatelnou cenu (v Brně jsou dražší než mimo Brno) a zároveň nezájem mít rodinný dům (např. kvůli vyšším nákladům na jeho provoz oproti bytu).
Ukažte mi, kde zítra můžete stavět nové byty pro cca 5 tisíc lidí, blíže centru, a já vám dám milion.
Stejným argumentem byste muse zbourat veškerou novou výstavbu třeba na východ nebo sever od Brna, protože dojezdní doba do centra bude také přes půl hodiny.
Zítra? Nikde. Jsme v Čé eR, tady se i pergola povoluje roky. Otevřete si mapy.cz a podívejte se, co všechno je tam šedou barvou…v pěší vzdálenosti od centra by na brownfieldech šlo ubytovat celý další Brno. Ostatně, takhle ve 20. století vznikla bytová zástavba v katastrálním území Veveří…
Minimálně, areál po Zbrojovce a prostor kolem Uhelné a Opuštěné jsou zaplavová území, což celkem komplikuje situaci.
V areálu po Zbrojovce se staví, za Opuštěnou má být nový nádraží…
Nová Zbrojovka se postupně staví, ale výstavba obytných budov čeká na realizaci protipovodňových opatření.
Však vy na Kamechách bydlet nemusíte, odstěhujte se do Břeclavi. 🙂
Bydlet nemusím, ale platit ražbu tunelu v té skále budu. Co kdyby si to zaplatili šťastní obyvatelé, kterým to zhodnotí nemovitost?
Však tamní obyvatelé taky platí daně (a tipnul bych, že nadprůměrně vysoké).
Z „vašich daní“ to třebas vůbec nepůjde.
Až bude někdy hezky, ne jak dneska, vyvezte se šalinou na Ečerku. A rozhlídněte se kolem sebe, co uvidíte pustýho místa. Baráky začínají desítky metrů od šaliny. Pak běžte podél kolejí dolů a koukejte kolem sebe. A srovnejte si to s takovou Lidickou nebo Křenovou (ulice celkově mnohem více dopravně zatížené). Fakt Vám přide logický, vyhazovat love na infrastrukturu o kus dál, když všude kolem už existující infrastruktury je místo na celý nový ulice?
I zde zopakuji, že předkládáte falešné dilema, protože smysl dává výstavba/navýšení počtu bytů ve všech dostupných lokalitách. Okolo konečné Ečerova jsou velmi vysoké paneláky, u kterých je logické, že mezi nimi je víc prostoru. Na Lidické či Křenové jsou domy nižší + zčásti využívané pro podnikatelské účely. A kdo ví, třeba to jednou dopadne tak, že budou vykoupeny tyto zahrádky https://mapy.cz/s/gosalaruve ve prospěch nových bytů – ale za cenu toho, že někteří obyvatelé tamních paneláků přijdou o kus své zeleně, příp. i o chatku. Na konci přidáváte sugestivní otázku, ke které dodávám, že té nové (mj. tramvajové) infrastruktury bude Brno… Číst vice »
Vynikající příklad. Dvanáctipatrové paneláky půl kiláku od zastávky a 20 metrů od kolejí si lidi pěstujou ředkvičky. Urbanismus jako Brno…
Pořád prostorově lepší kombinace 12patrových paneláků se zahrádkou pro část obyvatel „o kus vedle“ než když by se namísto toho stavěly rodinné domky se zahrádkou pro ty ředkvičky.
Ovšem, i toto může být falešným dilematem, ale jak píšu – třeba to časem dopadne jinak, stejně jako v Jundrově https://mapy.cz/letecka?x=16.5515422&y=49.2131183&z=18
Šlapanice zbourat nechcete?
Ve Šlapanicích vystavěli v minulých letech sídliště na celkem logickým místě – mezi zastávkou vlaku a trajfu. Brněnskej urbanismus by velel, postavit to na polu za hřbitovem…
Nicméně Šlapanice jsou vůči Brnu podobně vzdálené jak Bystrc vůči centru Brna – ne-li dál.
A cesta trolejbusem ze Šlapanic do Brna taky není nejrychlejší a nejpřímější.
Co se děje ve Šlapanicích, si budou řešit ve Šlapanicích. Mimochodem, i ten brněnskej urbanismus stylu “konec zástavby, dlouho nic, začátek zástavby”, mají ve Šlapanicích vyřešenej líp – do Bedřichovic vede aspoň chodník s cyklostezkou…
Co se děje ve Šlapanicích, je tematicky úplně stejně relevantní jako to, co se děje v Bystrci.
Resp. dle vaší teze by Kamechy najednou „nevadily“ v případě, pokud by Bystrc byla samostatné město.
Velmi správně.
Takže pro peníze připravíte několid tisíc lidí o bydlení.
Kdeže to bydlíte, že by zbourali vás? Ono se vám totiž klidně může stát „že přijde Putin“ ty Kamechy zbourá a váš dům trefí taky.
Bydlím v obdobně hloupě postaveném sídlišti, na druhém konci Brna.
Máte dost rozumu se přesunout. Stěžujte si jinde.
Já vám z daní přispěju na léčení.
A majitele těch domů a bytů, ty pošlete kam? Jo aha. Víte, že byste tím spáchal zločin souditelný i mimo ČR?
Kolik lidí bylo odsouzeno za demolici Mostu?
Legislativa a vůbec majetkové poměry tehdy byly jiné.
Jak byste odpověděl na první otázku p. Kocurka?
Pan Kocourek tvrdí, že by to byl zločin a ještě souditelný mimo ČR. K Vaší otázce: je zbytečné někoho vystěhovávat, škoda už se stala. Důležité je, v chybě nepokračovat. Tedy, neinvestovat tam další veřejné prostředky…
Nekonzistentní argument – jestli „už tam domy stojí“ (ať už v Bystrci či v Líšni), tak dává smysl tam přivést páteřní typ MHD.
Ne, nedává. A už vůbec ne za miliardy…
Nejste z Číny?
Měli by na Kamechy protáhnout 3, protože 1 z Kamech na hlavák pojede skoro 40 minut. A to je strašně dlouhá cesta.
No slibují to. Ale podobných nesplněných slibů už byla řada, tak nevím, jak to současnému vedení věřit.
Obávám se, že spíš město a DPMB bude šetřit peníze na zbytečnou lanovku, tedy šetřit na provozu co to dá.
Nejlepší řešení by bylo protažení 1 i 3. V případě, že bude chtěno prodloužit pouze jednu linku tak rozhodně 1 už kvůli tomu, že jsou na ni vypravovány 40m tramvaje.
Tak šel by použít i pražský model, kdy by se linky v.koncovém úseku střidali
To je pravda, ale takhle dlouhou vyhlídkovou jízdu pojede velmi málo lidí a ty 40m soupravy budou k ničemu.
Však kdysi na Ečerovu jezdily linky č. 1 a 3. Pak přišlo 1. 1. 2013 a… utnutí té linky na Rakovecké – aneb z mého pohledu nejhorší kombinace „cena vs. užitek“ – jede to dost daleko do Bystrce, ale pak to nepopojede ještě těch pár zastávek tak, aby to obsloužilo celou Bystrc.
Bych řekl, že v dnešní situaci už by ten provoz trojky až na Ečerovu narážel na nedostatečnou kapacitu smyčky, protože jednička ve 40m tramvajích spotřebovává větší množství kapacity smyčky než tomu bývalo dříve. Na vnější kolej se vejdou dva dlouhý vlaky, zatímco krátký 30m se tam vlezly čtyři. Ve výsledku jednička dneska zabere celou smyčku, zatímco kdysi jí stačila pouze vnější kolej. Jediným řešením by asi bylo zkrátit pauzy pomocí oddělování řidičů od vozů na přestávky. Je ovšem otázkou jestli by to bylo vhodný řešení pro tak dlouhou páteřní linku, neboť při jakékoliv trochu větší MU se systém střídání přestávek… Číst vice »
To je pravda, taky mi to přijde lepší. A linka 3 tím bude i posílena.
Jak jsou vůbec vytížené autobusové linky, které jedou na Mendlovo náměstí necelých 20 minut?
Smyčka je projektována na obě linky i s rezervou, zatím se s tím počítá
Doufám, že je tam územní rezerva i pro pokračování směrem na Žebětín a případně i dále, být to teď může vypadat jako pole a louky… v úplně ideálním případě klidně obloukem až do Bosonoh…
Do Bosonoh? 😁 To bude panečku narváno. 🤣 Do Bosonoh ze Starého Lískovce a ne přes kopce di Žebětína oklikou do města. To napadne jen šotouše. 😁
doslova by to mohlo být přes Bosonohy do centra rychlejší jak přes Zoo
Tak jak to navrhuje, tak těžko. Přestup na bus a pak zase na šalinu? Ale kdeže. A ani kdyby to bylo propojeno, tak to rychlejší nebude. Jen na na vybudování budou nesmyslné.
Komunisti to tam chtěli, ve 13. pětiletce to plánovali tuším
A? To je etalon čeho? Ti taky chtěli socialistického člověka a poručit větru a dešti.
Já to nijak nehodnotím, spíš podotýkám, že ta myšlenka není nová. Velkým rozdílem ale je, že nevyrostlo ani jedno z Žebětínských sídlišť a Bosonožšké taky ne, takže by „tramvajová rychlodráha“ byla poněkud naddimenzovaná
Přinejmenším jako s rezerovou se s tím počítalo. Aby to ale k něčemu bylo, tak bez demolic přinejmenším v oblasti ulice Kohoutovické by se to neobešlo. Což tehdy nebyl problém (Bohunice, Stará Osada, Komárov…), ale dneska by se to těžko prosazovalo, jenom kvůli „šotozaokruhování“ šaliny. Ale cestu z Žebětína do centra, nejspíš i z Kamech (přes Bosonohy) by to celkem zrychlilo (jak kam, ale spousta cílů je i kolem Vojtovy, Soukenické).
Byla by to krásná rozvojová zóna a celou trať by šlo přestavět dalšími byty. V ČR je jednodušší stavět u trati v polích, než natáhnou trať mezi bytovkama. Zličín budiž příkladem…
Byl jste tam někdy? Rozvojová zóna v lesích? To už je opravdu sen šotoultras. 🤣
Kdyby to mělo jednou vést do Žebálu nebo dál, tak už by asi museli překopat linky. Už z těch Kamech to bude do centra klidně přes půl hodiny.
To bude, protože od Přístaviště je to 26 minut na hlavák.
Jak moc by Žebětínští byli nadšeni z tramvaje, jestliže už dnes tam musí DPMB kvůli místním omezovat autobusy (tuším jen noční linky, ale i tak)?
Jinak do Bosonoh se plánuje protažení šaliny ze Starého Lískovce, tím směrem to bude do města výrazně rychlejší, než vyhlídkovou cestou Bosonohy-Žebětín-Kamechy-Bystrc-Komín-centrum.
Nevíte prosím, v jakém je to stavu?
Pokud se kvůli peňezům vyhazovaným na nové stadiony a další hovadiny nezastaví prodlužování tramvají, jakože na 80% jo, tak by to přišlo na řadu do deseti let.
VUT zpracovává studii, která by měla navrhnout základní koncept řešení trati.
Kvůli místním se u nás žádné linky neomezují. To jste si popletl. S těmi nočními linkami to bylo trochu jinak, dědové z Kohoutovic, co sedávají u Náhla a u Richarda si stěžovali, že by busem do Kohoutovic museli přes Anthropos a jestli jim neprodlouží N90, Beran se o to i snažil, ale DPMB by za to chtěl připlatit a na takové pitomosti v rozpočtu nemáme. Šalinu tady každopádně nikdo nechce, většina lidí stejně jede busem přes Mendlák a už z Ečerky se šalina hezky rozléhá, takže to si úplně moc nikdo nepřeje. Mimo to, že tu není dostatečná hustota osídlení