Tramvajová trať z Liberce do Jablonce bude mít částečně změněnou trasu, vznikne unikátní přejezd
Motorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
V Proseči vznikne jediný společný přejezd pro tramvajovou a železniční trať v Česku.
Podle mě je to uplně stupidní nápad, jestli to do Tanvaldu chtějí někdy elektrifikovat tak je přejezd s tramvají ta nejhorší věc co mohli vymyslet.
Další, kdo se ztratil v textu.
a jak se vyvíjí snaha o prodloužení TT v Jablonci? Po rekonstrukci ulic tam předříprava je, že se s tím počítá, jen defakto položit koleje a natahnout dráty.
A praštit do hlavy toho kavárníka, který to blokuje, aby se mu v ní rozsvítilo.
Stanislav Ŝtoĉek
Jsem z regionu (i když tam moc nejezdím) a to, co se kolem těch tramvají děje, je naprosto neuvěřitelný. Už desítky let se ta trať rekonstruuje nebo opravuje co dva roky a oprava většinou trvá tak rok. Před dvěma rokama nebo kdy se celá ta trať měla rušit, teď se zas mluví o tom, že by se měla prodloužit dál do Jablonce. Černá díra na peníze, ale bezpochyby ty korupční, jinak se to všechno prostě nedá vysvětlit.
Ona ta trať byla totiž blbě postavená už v 50. letech. Od té doby se látá. Teď už je to v podstatě novostavba, takže by to mělo vydržet.
Možná to chápu špatně, ale například Olomouc má asi 4 křížení vlaků a tramvají, takže nevím, co je na tom tak speciální.
Znovu si to přečtěte. Společný přejezd. Předpokládám, že to budou dvě souběžné koleje. Jedna pro tram jedna pro vlak. Reálně tedy „dvoukolejná trať“.
Ano, chápete to špatně.
Chudáci ti co bydlí u toho přejezdu. Z toho neustálého a super-hlasitého zvonění se brzy nejspíš zblázní. Kdyby tak u nás šly přejezdy dělat o trochu tišší. Ale to je asi stejně nerealistický požadavek jako ztlumit světla u dálničního tunelu v noci, norma říká ….
Chápu. V noci slyším 2 přejezdy víc jak kilometr vzdálený. Teda samozřejmě venku nebo s otevřeným oknem a na tak, aby to rušilo. Ale bydlet vedle…
Kdysi jsem dělal na stavědle, kde byl vedle přejezd bez závor, a tudíž v době výstrahy neustále zvonicí.
Tak bylo to v zaměstnání, ale stejně to byl opruz.
Alfa samec si zvykne.
A už jste slyšel přejezdy na RhetischeBahn? 🙂
Takže trať povede jinudy, protože bude narovnanější?
Jinak bych p. Lavičku opravil, společný přejezd tramvaje a železnice je nejblíže ve Waltershausenu, jako součást sítě Gotha.
Linz Landgutstrasse je ještě blíž 🙂
A šraňky se teda budou sklápět jen u vlaků nebo i u tramvají?
To by byla dobrá past je pro tramvaj nesklápět 😃
Jaký je vztah rozhledu tramvajáka a zábrzné dráhy tramvaje? Já bych řekl, že by to většinou nekončilo smrťákem, ale jen držkopádem stojících.
Z opačné strany: Kdy najednou už nezastavíte před přejezdem, ale už to nestihnete projet před tramvají. Takže čekáte železničním na přejezdu.
A protože máte kabinu automobilu na kolejích, tak oba výstražníky vidíte odzadu. Couvat zakázáno.
Takové PZZ by s klidem splnilo definici nástražného zařízení, viz https://www.epravo.cz/top/clanky/automaticka-obranna-zarizeni-nastrazne-systemy-a-nutna-obrana-92191.html
Je to společný přejezd, tedy jeden přejezd. Nemůžete mít závory uprostřed přejezdu, aby auta stojící před závorami stála v přejezdu na kolejích.
Jestli se ve vzpomínkách na mládí nepletu tak přesně tak to bývalo v Horažďovicích ve Strakonické. Vlečka označena jen kříži a hlavní trať závory.
Ve Slaným na předměstí přesně totéž…
Ale nebývalo tomu tak vždy. Viz můj komentář zde ve vlákně. Blikač býval v úrovni cca toho zbořeného domku před vlečkou do „Traktorky“.
Jo, ale kdy? V šestnáctém století…
Jak to bylo v šestnáctém století nevím, zas tak strý nejsem. Spíš bych řekl v době kdy byly závory na ruční pohon.
Jenže tady budou každých 15 minut 2 tramvaje a každých 20 minut vlak.
Jenže vzhledem k intenzitě provozu na vlečce se toto řešení dalo přežít, a muselo bát ošetřeno třeba rychlostí posunu a nutností zastavení na vlečce. tady to nepůjde.
No ovšem jestli druhá varianta je technicky možná
Asi záleží na vzdálenosti. U nás byla hlavní se závorami, cca 30 zpět na jednu stranu koleje 2 vleček – z té strany jen blikač. Když se jelo na vlečku, ve výstraze bylo vše. Fakt je, že mezi tu prostřední kolej a hlavní by se dlouhej kamion sotva vešel. Odstraněno při úpravě přejezdu z KO na PCN. Na vlečce jen kříže.
Blíž než ve Stuttgartu jsou přinejmenším přejezdy společné pro železnici a tramvaj ve Friedrichrodě v Durynsku. Meziměstská tramvaj z Gothy do Bad Tabarz má metrový rozchod.
https://mapy.cz/s/jegefufehu
Napsal jsem to později, než jsem si to stačil přečíst. 😀 Pravda.
Když jste to tedy napsal později, tak jak to, že jste to nestačil přečíst? 😀
Protože diskuzi čtu až poté, co napíšu svůj koment. 😄 Moje chyba.
Pokud se bude jednat skutečně o jedno zařízení ovládané tramvajemi i vlaky zároveň, jsem v tomto byrokratickém státě zvědav na legislativní ošetření celé věci, zejména pro případ poruch. Něco mi říká, že naroubovat to na stávající zvyklosti bude celkem oříšek.
Přeju pevné nervy každému, kdo se to pokusí vyjednat. §1 je pevně zakořeněný.
Řekl bych, že ten oříšek asi mají vyřešený, když se to už staví
Osobne bych na to nesazel. Vizte zrovna Liberec, DPML(J), dopravni odbor a krizovatka u nadrazi. Sice byly uz davno vybudovany semafory, ale protoze se vysse uvedene instituce nebyly schöne do mluvit pred vystavbou, tatoz po výstavbě, tak zustaly semafory dlouho dobe vypnute.
Někde snad existují i silniční semafory provázané s PZZ, ne?
Otrokovice už desítky let. První v republice byly v 80. letech, typ TEST
Legislativně to je železniční přejezd. Co by to mělo být složitého?
Jedině se tam bude muset domluvit SŽ a DPMLJ na společné údržbě, kdy předpokládám, že dopravní podnik bude platit nějakou poměrnou část nákladů na údržbu, provoz a odstraňování poruch. Jestli mají ve vlastnictví 1/2 přejezdu každá firma a jen si pomocí drátů vyměňují informace o potřebě zavření, chyb apod. nevím, taky se to dá ošetřit.
Si myslím, že tramvajová trať Most (Velebudice) – Litvínov (Citadela) je delší.
Provozní délka tratí je 18,6 km, celková délka linek 76 km. Zdroj Wiki.
Celková délka linek je stejně zavádějící pojem. Na malé síti můžu mít díky různým kombinacím linek, kolik chci, a pak to číslo bude vypadat robustně.
Tak meziměsto je to jen mezi Mostem od zimního stadionu do Litvínova nádraží.
Nikoliv, ještě je tam Most-Hněvín a Litvínov-Růžodol nebo jak se ty zastávky jmenují, takže ještě kratší. Tipuju to něco pod 12km.
Názvy zastávek ne vždy odpovídají katastrálním územím. I když v uhelných pánvích jsou minivesnice, které mají díky zaniklým obcím katastry občas obří.
Pět domů zbořených kvůli „vzorovému“ přestupnímu uzlu v malé mezilehlé vesnici… Pak se divíme, že lidé nechtějí tramvaje ani vlaky. Bude tedy přejezd ovládán i průjezdy tramvají? A co jiné křižovatky s tramvajovými kolejemi, ty zůstanou postaru? 🙂
Proseč kolem tramvaje je velmi atraktivní lokalita na bydlení…
A teď si ty demolice představ v kontextu tvých představ o narovnávání lokálek a jejich přibližování k centrům obcí.
Tak zrovna v Proseči to budou mít lidi na posunutou zastávku dál.
Asi máte trochu problém s chápáním psaného textu. Ty domy jsou demolované v rámci celé rekonstrukce a v zmiňovaném místě není ani jeden. K demolicím dochází v místech, kde domy stojí v těsné blizkosti trati nebo do tělesa nějak přímo zasahují. Pravda je, že většinou jde o část trati v Proseči ale ona v Proseči je větší část rekonstruovaného úseku. Zde se bude demolovat jen výpravní budova nádraží Proseč nad Nisou, která se ale nepoužívá desítky let.
Jen tak z hlavy počítám ten demolovaný dům nalepený na opěrné zdi v ulici Za Říčkou (u budoucí výhybny), dva již před lety zlikvidované baráky U Šamotky, tu opuštěnou nádražní budovu, to už máme čtyři. Před lety byl demolován bytový dům u zastávky U Lomu a ještě dříve budova vytvářející zákoutí v centru Liberce u Anenského dvora.
Zapomněl jsem dodat, že kdyby se ta trať stavěla jako úplná novostavba, tak asi musí být ty demolice mnohem rozsáhlejší.
Tak ještě minimálně dům u Kyselky, v ulici Prosečská než se kříží s ulicí Prosečská – vedle tramvajových kolejí kolejí. Možná i něco dalšího. Ale v bezprostřední blízkosti výhybny Proseč Pošta se žádný RD neboural a nebourá.
Ano, ten rohový na Kyselce také. Teď si nevybavuji, zda ještě stojí, ale v projektu a jabloneckém ÚP to napřímení kolejí skrz něj je. V okolí to bylo hodně rozbagrováno kvůli kmenové stoce.
Nevím, jak je myšlený rohový, ale dům mezi Nisou a tr. kolejema už nestojí. Kdy šel k zemi si nepamatuju, ale IMHO minulý nebo předminulý rok.
Pardon, to jsem popletl, na ten dům u mostu jsem zapomněl, už je samozřejmě několik let pryč. Tím rohovým míním (pouhou) přístavbu k domu Prosečská č. p. 5. Díky za upřesnění.
A ty chceš co? Rozorávat silnice, protože jich je podle tebe příliš moc. Maximálně 2 do každé obce jsi hlásil, aby na vlak museli?
V důsledku se tam IZS nedostal a v případě požáru vyhořeli jak České Švýcarsko. A zemědělci by si to po tvém řádění museli opravit, aby se na pole vůbec dostali. A to všecko, aby byla údržba silnice levnější než značka „silnice se v zimě neudržuje“.
Já myslím, že mnoho lidí rádo přijme férovou nabídku a pořídí si bydlení nové. Bourání staveb není zločin. Naopak, je to naprosto normální jev, který provází lidstvo celou dobu jeho historie. Bez demolic by neprojely tramvaje z Karmelitské na Malostranské náměstí. Bez demolic by nestála mnohá dnešní nádraží, jako např. pražské nádraží Masarykovo – dnes uctívaná památka. Jedna z nejvýznamnějších evropských památek – Pražská památková rezervace stojí celá na základech zbouraných staveb starších.
Paradoxně se z Karmelitský na náměstí díky „průlomu U Klíčů“ jezdilo přímější cestou. Pak se to zastavělo domem, o kterých by člověk neřekl, že jsou skoro nový. Až tak úplně jsem starý mapy nestudoval, a tak nemůžu posoudit, jestli by tramvaj už od samého začátku mohla vést v místech, kde vede dnes (tedy trochu západnějc).
Západnějc? Jak jste na tenhlencten výraz přišel? 😀
V tomto regionu je mnoho staveb v takovém stavu, že nabídka na výkup mohla být ještě velmi výhodné řešení pro jeho majitele. Pokud v těch domech někdo bydlel a neměl kam jinam jít. Jistě dostal náhradní bydlení.
Ten společný přejezd je myšleny něco takového: https://mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=79608407&newest=1&yaw=1.652&fov=1.257&pitch=0.163&x=18.2568387&y=49.8108676&z=16 ? Nebo jinak?
Železniční trať a tramvajová trať povedou rovnoběžně (nyní je TT o kus vlevo a níže). Auto na přejezdu přejede dvě koleje – tramvajovou a železniční.
Jo takhle. Tak mě to nenapadlo.
Asi spíš tramvajové a vlakové koleje vedle sebe přes silnic.
Má to být hrana-hrana.
Ano a ne. Ano, ele modré zábradlí skoro v celé délce, jen s vyhraženým a střeženým průchodem v nejméně funkční pozici:-).
Architektonickým detailem jsem se radši moc nezabýval, abych si nezkazil ten optimismus… 😀
Já viděl více fotek na Drbně, ale víc se těším na fotky tady. Autor má tuto trať blízko a já jsem sice z druhého konce😉, ale zato moc zvědavý
Nebylo by ode mě korektní sem dávat přímo link, tak hledejte… na Rajče jsem taky nahrával nějaké fotky. 🙂
Zkuste aspoň napovědět klíčové slovo/slova Hlodat budu sám
TT Liberec – Jablonec nad Nisou, nejnovější album tam mám z uplynulé středy.
Moc pěkné pokoukání, díky 👍
Do strýčka Google stačí zadat „Rochličák“ a je to hned první odkaz.
Bylo tam deset fotek ze dvou míst. Mám ji za poslední dva dny prochozenou po cele délce, tak vydržte😀
Držím. Teda vydržím
Jasný, budu se těšit. 🙂
Paráda! Ještě škoda, že nezůstane zachován na české poměry atypický tramvajový rozchod. To by byl teprve unikát (racionálně samozřejmě přerozchodování chápu). Kaňkou je jen zaříznuté prodloužení tram do centra Jablonce. Za to by se měli představitelé ODS v JnN stydět.
K čemu? V Proseči zbořili domy, abyste z tramvaje mohl pohodlně přestoupit na vlak a jím se dostat dále do Jablonce… Za mě je tedy hlavně nesmyslný ten přestupní uzel uprostřed trasy a atypický společný přejezd – jediný na trase. Jo, místo toho opravdu mohli pracovat spíše na prodloužení tramvaje, jenže to naopak „zařízli“ – aneb vláčky i tramvaje hlavně na focení, funkce je druhořadá.
Neprodloužení v Jablonci není chyba DPMLJ, ale důsledkem omezené mozkové kapacity vlád v Jablonci nad Nisou (případně i jiných vlivů, ale to ať si prokazuje někdo jiný)
To je moc pěkná formulace, doporučuji používat i v souvislosti s ŽUBem… 😉
Tam to razí mimo jiné Správa, neboť již v 50. letech to bylo namalováno. Přestože městský architek Bohuslav Fush problém prostudoval a nakonec byl proti odsunu.
To je hodně komplexní téma a názory na urbanismus co do typologie a funkce budov, jaké mají kolem nádraží být, se v čase měnily, možná i ve Fuchsově hlavě, pak jaké přepravní vazby a módy dopravy mají být ve městě provozovány a nakonec jak má fungovat celý železniční uzel z hlediska regionální a celostátní dopravy. Pak tam hrají roli i různé osobní a ideologické preference konkrétních aktérů. Když jsem si dělal SWOT analýzu jednotlivých variant, tak jsem z toho byl dost rozladěný. V Liberci bych v tomto kontextu poukázal spíše na plánovanou rochlickou trať, kde se hovoří o „různě velkorysých… Číst vice »
Znovu.. to není pravda…
Jinak neprodloužení trati a nakonec i zaříznutí (byť IMHO trochu nesmyslného) terminálu v JBC je problém místní politické reprezentace. bohužel se zdá, že i po letošních volbách se pojede stále stejně dál.
jablonec si to prodloužení zaříznul sám, dpmlj to stavět chtěl, jinak ten přestup v proseči je samozřejmě do nebe volající kravina, ale aspoň tajně doufám, že přetrasování si vyžádaly prvotně jiné důvody a možnost vzniku přestupu hrana-hrana je jen výsledný bonus, pokud se to plánovalo prvotně kvůli jeho vytvoření, tak to je jen díra na peníze a nic jiného
A přestup z tramvaje na vlak vám pomůže jak? Z vlakové stanice Jablonce n. N. centrum je to do samotného centra asi tak stejně daleko jako z konečné tramvaje, ale nejdřív si dáte slušný sešup z kopce a pak zase slušné šplhání do kopce. To už je fakt lepší cesta z konečné tramvaje v Tyršových sadech. V tomto ohledu by pomohlo jedině prodloužení TT přes centrum do oblasti autobusového nádraží.
Ale vždyť právě tak by to prodloužení mělo vypadat… Pravda je, že přestupní bod na vlak se zlepší jen trochu, vzdušnou čarou to je teď cca 300m, na zastávku centrum by to bylo asi 200m, výškový rozdíl podobný. Ale to moc lepší řešení nemá.
A ve směru do Liberce se přestupovat nesmí?
Nebyl by k dispozici pohled z vozu na celou trať před rekonstrukcí? Bylo by fajn pro porovnání pak s videem po rekonstrukci a s nějakým komentářem.
Na youtube toho je dostatečné množství. Viz třeba https://www.youtube.com/watch?v=_rB6uu3QRX4