Tramvajová sláva v Bratislavě. Po nové trati v Petržalce projela první tramvaj
Tramvaj na nové trati v Petržalce. Zdroj: Facebook.com / Matúš Vallo má rád Bratislavu

Uvedení nové radiály v úseku Jungmannova - Janíkov dvor do provozu je plánované na jaro příštího roku.
Nejvetsi sidliste v CSSR se nakonec dockalo alespon te tramvaje. V Praze by Petrzalka mela 2 linky metra.
To co je v Řepích, sloužilo pro vykládku tramvají z železničního vozu na tramvajovou trať. TT je výškově na úrovni ložné plochy nákladního vozu. Tramvaj má šířku 2,5 m, železniční vozy i přes 3 metry. Buď by musela být osová vzdálenost minimálně o metr větší, nebo by se při manipulaci musel zastavit provoz i v protisměru
Nešiel. Čo by si ma konci trate na Štúrovej ulici so železničným vozidlom spravil? Vieš aké je stúpanie na most? A legislatíva? Prevádzka T3 a vlakov? Normy, prevodu skrine, zabezpečenie….
Ještě by mohla při konečné električky vzniknout vlaková stanice Janíkov Dvor. V původních plánech z 80.let se s ní počítalo.Takže územní rezerva by to snad ještě mohla být.
dopustim se kacirske uvahy – totiz ze kdyby byli bolsevici to zpropadene metro v Blave postavili, byli by jim dnesni mocipani zatracene vdecni – tenkrat proste strana zavelela a na ekonomiku stavby se nekoukalo
Mesto by na prevádzke metra krvácalo. Nedokáže sa poriadne starať ani o eskalátory a výťahy, ako by zvládlo metro? V špičke by jazdili trojvozové súpravy každých 10 minút. V sedle, cez víkend a večer v intervale 20 minút. Alebo vôbec. Videl si metro v Dnipre? Tmavé stanice a chodby,
lebo sa šetrí na elektrine. Tak nejako by dopadlo v Bratislave.
To by se stát avšak nemohlo, jelikož náš tehdejší koloniální pán SSSR dovoloval svým satelitním státům, vlastnit metro pouze v případě hlavního města.
Bez zaostření jsem myslel,že na fotce je shořelá tramvaj na Luníku IX 🙂
Jednu K2S z Bratislavy v Košiciach už majú.
Je fajn, že upustili od dvojitého rozchodu. A škoda, že v takovém případě se už nikomu moc nebude chtít stavět na Petržalke metro. Přitom tam jsou ještě patrné první stavební objekty metra, které se postavily v 1988-1989.
Zvyšky metra boli zbúrané. Tramvajami dokážeš pohodlne odoviezť 10 tisíc ľudí za hodinu jedným smerom. Kde v Bratislave mame väčší dopyt? Všetky autobusové linky spolu cez všetky mosty cez Dunaj v rannej špičke toľko nemajú.
Tedy Petržalka…?Jižňák je proti ní úplná Hanspaulka. Neuvěřitelná pustina.
Zas taková hrůza to není, na kolo super, chodim tam do krytého bazénu, a staví se tam celkem zajímavý domy. Je třeba hledat výhody a né jen negativa.
Byl jsem tam sice jen jednou, navštívit nějakou tetičku, která bydlela v typickém tamním „štrůdelu“. Součástí výletu byla jízda autobusem ze sídliště do centra za prohlídkou pamětihodností a zpět. Jako „nesídlištní“ člověk jsem cestu na zastávku a v autobuse strávil s „otevřenou hubou“ úžasem a zděšením, kam jsem se to dostal. Proti sídlištím v Brně nebo okr. městech jižní Moravy děs a hrůza…
To asi ale hlavně proto, že JM se dost hodně vylepšilo. Ono se to nezdá, ale obecně ve vzhledu měst je u nás velký pokrok, ale „plíživý“, takže si to jeden občas neuvědomí.
„Podél trati povede šest kilometrů oddělené cyklostezky.“
Tak to by se v Praze stát nemohlo. U nás se místo stávajících vyhrazených cyklopruhů dělají mlýnky na maso. Za souhlasu mnoha účastníků, včetně „dopravních inženýrů“ PČR dohlížejících nad bezpečností provozu.
https://en.mapy.cz/s/benocanozu
To je takový problém se rozhlédnout, než jeden zkříží cestu tramvaji?
Když bude kolem trati tolik volného místa jako v Bratislavě, tak bude i v Praze
V Libuši bylo a stejně cyklopruh zrušili.
Zkušební jízda je zkušební jízda, asi nelze čekat, že to bude 100% hotové, ale tohle je jízda po staveništi. Chybělo jen, aby to táhl kůň a před ním běželi s červeným praporkem…
Slovensku by úspěšný atentát na Fica prospěl. Škoda, že se to nepovedlo.
Nejedná se o podněcování k násilí?
Jedná.
Ne, nejedná. Nikoho k násilí nevyzval. Spíš by se jednalo o schvalování trestného činu a i tam je to na hraně.
lidsky je to ovsem ohavnost
S tím naprosto souhlasím.
A souhlasíte i s tím, co Fico říká a propaguje?
Nesúhlasím, odmietam atentát ako bežnú prax politického boja. Čo by pomohlo je, keby tá rozumnejšia časť populácie neodchádzala do zahraniča, ale ostala doma a zúčasťňovala sa volieb.
Praktickou lékařku mám Slovenku, na zubní hygienu Slovenku, v práci z týmu 12 lidí 4 Slováci (všichni mladí, s VŠ technického směru). A to ani nežiju v Praze. Zůstal na tom Slovensku vůbec někdo?
Ano, zůstal tam například lékař, který si řekl o 300 euro do kapsy a pak tam taky zůstala paní úřednice, pro kterou byl děsnej problém mi vyhotovit duplikát jednoho papíru, nakonec jsem ji řekl, že odsud neodejdu dokud mi ho nevystaví. Takže tohle tam zůstalo.
Voliči súčasnej vládnej koalície. Môj brat žije už väčšinu svojho života v Prahe, založil tam aj rodinu. Ja som jednou nohou vo Viedni. Co ma to drží? Rodičia, voliči Fica.
Slováků máme v práci několik, volit jeli všichni a nestačilo to. Problém je mnohem hlubší.
Politika lze odstavit i jinak než vraždou. Takové praktiky nepatří ani do Ruska, které je bohužel provozuje.
Toho kulka nebere. Už ani v pekle ho nechcou…
A jinak zdráv? S tím v Magdeburku si můžete podat ruce.
Pominu vůbec tento výrok, ale umíte si aspoň domyslet, co by se asi tak stalo v takovém případě následně? Vyhrál by ten, který by v „mučedníkově duchu“ pokračoval tím nejradikálnějším způsobem.
Bodaj by tam ostal a už sa nevrátil.
Smutné, leč pravdivé. Definitivní tečka za metrem a na metrovém rozchodu. Fascinují mě úrovňové křížení s komunikacemi, to je jak vystřižené ze sedmdesátek. Stačí si dohledat video tramvaje z Alexandrie a jejich pojetí rychlotramvaje. Srovnání s Egyptem je smutné, protože je tam cca to „rovná se“ (myšleno provedení tratě),
Zaujimalo by ma, preco sa to nerobilo v normalnom rozchode. Vie to niekto?
Co se nerobilo v normálním rozchodu?
Žeby preto že celý zvyšok siete je na 1000mm?
u předchozího úseku přes Duneja je splítka. Tehdy o tom zbytku sítě nevěděli?
Splietka je pomníkom prerozchodovávačov. A je úplne jedno ako ju chceli odôvodniť, tram-train bol vždy len výhovorku, nemali vôbec jasné parametre vozidla ani kam by malo jazdiť a hlavne aký úžitok by to reálne prinieslo.
Splítka je především pomník na to, že někdo uvedl do žádosti o dotaci výstavbu systému tram-train.
Splietka bola odrb na eurofondy lebo vtedy z nich nebolo možné financovať čisto električku. Preto sa to budovalo ako akože prvá fáza budúceho tramtrainu.
Tak to by ty peníze ještě mohli i vrátit, ne? 🙂
Zabezpečené úrovňové křížení není problém, ale chtělo by to nějakou preferenci tramvají, to se z videa zdá, že tam není.
Tramvajová trať značená jako hlavní, predvěsti signalizace pro tramvaje atd. Vidět je toho dost na to aby se dala preference předpokládat.
Všechna křížení s tramvajovou tratí jsou v podstatě křižovatky s preferencí tramvajového provozu. Navíc jsou v jejich těsné blízkosti zastávky, tak bych tento koridor viděl pozitivně. Chtěl byste estakádu s mimoúrovní okolního provozu za cenu schodů/eskalátorů? Za mě super, dobrá/atraktivní/askelerující vozidla nakonec lákají cestující k využití této trati.
Sorryjako, ale i v takovém – s odpuštěním – Brně se už v 80. letech na sídlištích stavěly tratě bez úrovňových křížení…
A co to znamená „trať bez úrovňových křížení“? Betonová estakáda, jak píše kolega výše. To máme i v Modřanech třeba. Rozřízne to město (jestli tam lze hovořit o městě), na tramvaj musíte po schodech a je to na ni daleko.
To je přesně pohled autíčkářů a projektantů, kteří na tu tramvaj chodit nebudou, jen nechtějí, aby jim nějak překážela.
Ty Modřany jsem taky nikdy nepochopil, je někde informace proč to nešlo sídlištěm a je to co nejdál od baráků?
Nevím, možná už tenkrát byly normy na hluk… Ale spíš to je plánováním sídlišť za socialismu, kde MHD je někde stranou. Dvě sídliště, kde jsem bydlel, vypadají ještě hůř. Na autobus je to z nejvzdálenějších míst přes 500 metrů. Pak samozřejmě všichni jezdí autem, které parkuje někde u domu a ani netlačí na zlepšení MHD.
Hlavně dopravní klenot „Osová“, betonové bludiště, kde se neznalý cestující beznadějně ztratí. Past pro vozíčkáře a kočárky, hromada schodů, nepříjemné prostředí.
Až nastane poločas rozpadu, tak se městská kasa prohne až na samé dno. Přesný opak stavět jednoduše, účelně, bez bariér s ohledme na údržbu a přívětivost prostředí.
Píšete bez znalosti věci. Jedná se o dopravní a přestupní uzel. Frekventovaná ulice Osová (v místě je samoobsluha a poliklinika) kříží mimoúrovňově frekventovanou tramvajovou trať. V horní úrovni zastavují autobusové linky MHD a IDS JMK 50, 69, 403, 502 a noční spoje a jezdí zde intenzivní individuální automobilová doprava. Také je zde točna trolejbusů linky 25. Tato linka bude v budoucnu rovněž pokračovat přes most k vlakové zastávce Brno-Starý Lískovec. V dolní úrovni tři tramvajové linky 6, 7, 8. V nejkratším možném intervalu už dnes ve špičce cca 1 až 2 minuty v každém směru. Tam by vůbec úrovňové křížení… Číst vice »
Palec nahoru za zprovoznění, ale přesto se při sledování nemůžu ubránit, že spíše než středoevropskou metropoli v téměř docházkové vzdálenosti od Vídně, připomíná střed Petržalky spíše chudší předměstí Novosibirska nebo Alma Aty…
Petržalka je více, než stotisícové sídliště, které vznikalo v 70. letech, jako největší panelové sídliště v celém Československu.
Je znevýhodněné tím, že je pevně ohraničené:
– z jihozápadu státní hranicí a dálnicí D2,
– z jihovýchodu dálnicí D4,
– ze severu dálnicí D1 a Dunajem,
– z východu silnicí I/2 a Dunajem.
Plocha: ca. 30 km2
Zalidnění: ca. 4 tis. obyv./km2
https://mapy.cz/zakladni?l=0&x=17.1552459&y=48.1136591&z=13
Pro srovnání:
Olomouc má nepatrně méně obyvatel, ale na asi 3x větší ploše.
Právě ta vysoká hustota osídlení činí sídliště vhodné pro kolejovou MHD. Leč, jak už píšu níže, v době koncipování toho sídliště zvítezila představa jednoho páteřního koridoru pro metro, doplněné autobusovými linkami. Tedy stejně, jako v Praze na Jižním a Jihozápadním městě. Ovšem s tím, že metro se nikdy nerealizovalo a až dnes tedy vzniká tramvajová linka a dosavadní busové linky zůstanou v provozu. Z dnešního pohledu by se pro Petržalku zdál vhodněj model Ostrava jih (do značné míry analogie Petržalky), kde vznikla síť tramvajových tratí. Ovšem v době zakládání Petržalky byla budoucnost tramvají v Bratislavě nejistá a předpokládalo se zavedení… Číst vice »
Vysoká hustota osídlení zcela jistě činí toto sídliště vhodné pro kolejovou MHD (to už asi půl století), nicméně si myslím, že kvalita života obyvatel na tomto pevně vymezeném území je s ní v nepřímé úměrnosti .
Hustota automaticky neznamená snížení kvality života. Podívejte se do Vídně, Barcelony nebo třeba některých čtvrtí v Praze, které jsou považovány za „dobrou adresu“. Jestliže Petržalka jako celek má 40 ob/ha, tak při 100 ob/ha je to pořád velmi příjemné místo, není problém se dostat na 200 ob/ha a díky tomu i veřejná doprava začne ekonomicky lépe fungovat. Je více peněz na údržbu veřejných prostranství apod. Bohužel modernistická sídliště toto moc nenabízí a evokují v lidech, že vyšší hustota je negativum. Na těchto sídlištích je ale hustota relativně malá, to je dáno tím, že se jedná o „věžáky“ obklopené trávou a… Číst vice »
Tráva a něco jako napůl park se stromy má hodně do sebe.
„Něco jako napůl park“ myslím hovoří samo za sebe 🙂 Jsou to místa, kam byste si šel rád sednout a strávit tam nějaký čas?
Petržalka a nedaleko Čuňovo s areálem vodních sportů a Galerií Danubiana má své kouzlo. Chce to projet se také autem nebo na kole cca 40 km okolo hráze do Gabčíkova, prohlédnout si úchvatné vodní dílo, provoz zdymadel, atd.
Kdysi dávno jsem tam nocoval.
Když jsem viděl ranní dopravní špičku (návoz pracujících z této „ubytovny“ do fabrik) v podobě kolony hnědých kloubáků jedoucích na druhý břeh Dunaje, tak mi to právě díky hustotě obyvatel a počtu a kapacitě přístupových cest, připomínalo návoz cvičenců na spartakiádní stadion.
U této lokality vídím osobně problém v tom, že pokud z ní chcete někam jet, tak ve většině případů cesta vede pouze jedním směrem – na sever, přes Dunaj do Bratislavy a pak už dál dle libosti. Dnes už to naštěstí díky D4 neplatí absolutně, ale do roku 1989 k tomu nebyla alternativa.
Upřímné blahopřání.
Jasně že je tam spousta dokončovacích prací, ale je to, řečeno slovy politika, „významný milník“ 🙂
Nielen politický ale aj reálny podľa zmluvy. 15.12 bol ten deň kedy stavba musela trať odovzdať po technickej stránke na skúšobnú jazdu a to sa podarilo.
Zeleň je přesně to, co v Praze (nejen) u novostaveb TT moc neumíme. Dobrá práce!
Hlásím, že druhý pokus o Pankrác výrazně lepší – jsou tam stromy a snad koleje i zatravní.
Kolem TT má být hlavně hustá zástavba, kterou ta TT obsluhuje. Veverky tím jezdit nebudou…
No zatiaľ to okolo trate vyzerá ako po výbuchu bomby. Vybudovanie cyklochodníkov, parku, lavičiek, mostov cez Chorvátske rameno, prístupových chodníkov bude trvať ďalšie desaťročie….
Skôr to vidím tak, že sa to urovná buldozérom, odvezie sa stavebný materiál, pričom zvyšky budú viditeľné aj pár rokov a nechá zarásť trávou – čo sa bude raz za štvrťrok kosiť…..
No zvyšky tam boli doteraz 50 rokov od výstavby sídliska. Až teraz sa konečne upratal ten bordel po socialistických stavbároch, zbytky inolea po kuchyniach v celej Petržalke. Tak sa suoer budovalo. Stavba nekoní, ešte sa robí ďalje a časom vzniknú projekty pozdĺž trate. Hlavne tam bude vrátane tejto stavby cyklotrasa od centra až na konečnú.
Zrovna trať na Dědinu dopadla se zelení velmi dobře. Díky zatravněné trati s nově vysazeným stromořadím uprostřed místo původního šedého parkoviště okolí trati docela prokouklo. I v úzké části Vlastiny ulice byla většina původních stromů zachována (krom několika v prostoru dnešní zastávky Vlastina do centra). Bohužel tedy údržba trávníků v kolejišti moc dobrá není, to souhlasím.
Dobré zprávy pro obyvatele Bratislavy.
Sláva? Nevím, jestli bych to nazval slávou. 😀 Tahle jízda byla spíchnutá horkou jehlou, spousta tam toho chybí. Proč se tolik spěchalo? Že by politické zadání?
Ale jinak gratuluju, Petržalka tohle spojení potřebovala jako sůl. Doufám, že nezůstane jen u toho, protože jedna trasa nespasí sídliště velké jako Olomouc.
To by mě taky zajímalo, jestli tam počítají s nějakými odbočkami …
V Petržalce není další prodloužení na pořadu dne. Pracuje se na prodloužení tramvaje k letišti, na Bory a do Vrakuně, takže je na příštích 20 let co dělat
S odbočkami se nepočítá, maxiálně s prodloužením jižním směrem. Celé to má původ v době zakládání sídliště, kdy v koridoru dnešní tramvaje mělo vést metro (aniž by bylo příliš jasné, jakého druhu) a zbytek (jak v rámci sídliště, tak různé směry po městě) měly zajistit autobusy.
Jak to bylo s bratislavským metrem
https://mhd86.cz/2020/06/26/jak-to-bylo-s-bratislavskym-metrem/
O anabázi bratislavského metra vyšel rozsáhlý seriál v tehdy ještě papírovem časopise Československý dopravák.
To je špatný. 🙁
To nie ne celko pravda. S odbočkou sa počíta. Za Starým mostom by časom mala električka odbočiť ešte pred krížením s Einsteinovou k budúci. novým projektom Nové Lido a Sout Bank, ktoré už vo veľkom chystajú developeri a pravdepodobne sa budú aj podieľať na jej výstavbe nejako, minimálne pri spracovaní projektovej dokumentácie. Ale áni je to horizont možno 10 rokov. A ešte sa zvažuje časom aj predĺženie od konečnej Jurajov dvor na sídlisko Slnečnice na úplnom konci Petržalky, ktoré už dnes stojí a býva tam dosť ľudí. Ale hlavne by mali na tej konečnej v úseku trate kde sa ta… Číst vice »
Dôvodom tejto jazdy je, že na projekt boli vyuťité EU fondy a tam bol termín dokončenia december 2024. T.j. musela sa uskutočniť jazda ako dôkaz, že je to dokončené. Inak by Bratislava prišla o možnosť čerpania kvôi nesplneniu termínu.
Všetci vedia, že je to celé „Potemkiáda“, ale svoj účel splnila. Teraz sa akože budú odstraňovať nedostatky, ktoré boli akože zistené. Oveľa horšie je na tom Karloveská radiála, ktorá funguje už 4 roky bez toho, aby bola skolaudovaná. Proste byrokracia…
Žiadne nedostatky sa neriešili, bola to technická jazda. Kolaudačné proces sa len teraz začne a nedostatky sa samozrejme budú odstraňovať takmer ako sa to robí pri kazdej stavbe, než sa skolauduje. Míľnik bol 15.12 a ten bol stavbou dodržaný.
Děkuju za upřesnění.
Upresnenie bolo mylné viď moje vysvetlenie. S eurofondami to nesuviselo
To nie je pravda. Nesúvisí to z eurofondami, tie staré končili pred rokom k 31.12.2023 a to sa vyčerpalo na tento projekt, čo sa malo a zbytok sa čerpá z nových 2021-2027, toto nebolo o tom. Míľnik podla zmluvy niekoľkokrát upravený bol 15.12. že má zhotoviteľ odovzdať mestu trať v takom stave ale ešte do konca roka mohla byť vykonaná skúsobná jazda a následne začne kolaudačný proces cez Bratislavský samosprávny kraj čo bude trvať niekoľko mesiacov. Dovtedy sa trať dokončí,vrátane zastávok a križovatiek, do leta potom terénne úpravy okolo trate. Spustenie električky sa ráta na jar čo môže byt teoreticky… Číst vice »
Hurá sláva! A teď budovat odbočky a druhé spojení do centra, protože přesně – pro víc jak sto tisíc lidí je tohle žalostně málo.
Jedna z ďalších tratí by mohla ísť cez ulicu Námestie Hraničiarov a pokračovať dole po Starohájskej….
Ale nemyslím si že ďalších 50 rokov sa niečo bude realizovať v Petržalke…..