Tramvají na Vinice. Plzeň začala řešit první razítko pro novou trať
Vizualizace tramvajové trati na sídliště Vinice. Foto: Plzen.eu

Stavět se má v roce 2027, proměnou projde celá ulice.
Stavět se má v roce 2027, proměnou projde celá ulice.
A říkám vám že v Plzni se začne stavět dřív jak trať v Porubě…. proč? Protože se neustále ptají lidí jak tupouni…Ta tramvaj už tam měla dávno být.. počítá se s ní a je to v zájmu města a jeho obyvatel… takže žádné vyptávábí … jenomže žijeme v Kocourkově a proto je taky Ostrava tak za opicema oproti Praze a Brnu…na jednu stranu se nadává jak se neinvestuje a nic netvoří a pak se proti všemu novému protestuje a sepisují nesmyslné petice 🖕
Takže se podařilo prosadit smyčku místo úvratě, to je dobře.
V čem to je tak dobře? 40T jsou obousměrné a prostorově to je náročnější, i finančně…
Rychlejší průjezd smyčkou, odpadne výhybka pro úvrať, snížení rizik pri změně směru jízdy vozu (manipulace s ovládáním, sběrač…). Já vidím hodně plusů.
Jednou je Plzeň (stejně jako Praha) provoz založený na jednosměrných tramvajích, a tak by úvrati měly být přípustné pouze jako provizoria nebo při výlukách.
Nebo při změně myšlení – méně zabraného prostoru a méně vrzání/mazání kolejnic. Zvláště při variantách „není prostor na smyčku => nebude tramvaj“. Dlouhé jednosměrné objezdy, jako je ten plánovaný v Praze u Nových Dvorů, jsou orientačně podobně nepraktické, jako bohužel též oblíbené (střídavě) jednosměrné zastávky.
V Plzni je místo problému „není prostor na smyčku => nebude tramvaj“ spíše problém „peněz je méně, než bychom potřebovali.“
Sice se ta příprava té tratě trošku vleče (pro aktuální městskou radu to není priorita a to jsou přitom její součástí pirátí, v Praze ti největší pokládačí tramvajových kolejí), ale naštěstí postupuje.
Určitě za pozitivum lze označit smyčkovou točku místo úvraťové. Pak by asi nebylo od věci protáhnout novou linku 3 alespoň ve špičkách až na Bory, kde už to 4ka prostě nezvládá.
Jediný otazník visí nad tím, čím na ty Vinoce budou PMDP jezdit..? Aktuálně jezdí skoro všechno, co má kola, ale žádné nové nákupy tramvají avizované nejsou… a to už by vzhledem ke lhůtám chtělo taky začít řešit…
Na čtyřce se už naráží na kapacitu křižovatek, je to snad nejzatíženější trať v ČR. Zde už je řešení jen navýšení kapacity souprav, které je ale limitováno infrastrukturou (délky zastávek).
Vzhledem k tomu, že dle plánku trojka odbočí do Jízdecké-Palackého náměstí, tak zastávku Sady 35 směr Bory mine a v druhém směru je kapacity dost. Možná by stálo za úvahu, že v rámci úspor by od odbočení na Vinice stačila i 1 kolej, stejně asi častěji než po 10 minutách nepojede. A je škoda, že nepojede až do smyčky v Předních Skvrňanech – Vinice tím ztratí nyní přímý bus 41 k autobusovému nádraží. Ale zase chápu, že ty další 3 zastávky by to vozilo vzduch.