Tramvají do Malešic. Úřad zahájil stavební řízení, miliardová soutěž finišuje

Tramvaj v Malešicích. Foto: DPPTramvaj v Malešicích. Foto: DPP

DPP počítá s dokončením novém trati do roku 2027.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AlfM

Škoda, že ve třech ze šesti zastávek (Sídliště Malešice, Plaňanská a Na Palouku) projektant zvolil řešení formou sdružené zastávky pro tramvaje i autobusy. Kvůli tomu významná část tramvajového tělesa bude asfaltová, ač by mohla být zatravněná, a dojde tak ke značnému úbytku zeleně v Počernické ulici. Například na zastávce Na Palouku má být asfaltové tramvajové těleso v délce 240 m, zatímco na na zastávce Hagibor (nesdružená zastávka) jen 75 m a na zastávce Tuchorazská jen 50 m. Je to způsobeno tím, že před zastávkou a za zastávkou musí být nájezd pro autobus. Dohromady tak všechny tři kombinované zastávky způsobí, že… Číst vice »

Zlámalík

Co to protáhnout přes koleje a pokračovat k Průmyslové?
https://mapy.cz/s/fumuzahobu
Nebo je to na Prahu moc kacířská myšlenka?

Xaver

S tím se samozřejmě počítalo už za komoušů jakožto rychlá doprava pracovníku do průmyslové zóny. Proto je mezi Teplárenskou a Tiskařskou také široký travnatý pruh.

Změna je na dohled

Je to fajn, co se v Praze děje v poslední době kolem tramvajových tratí. O to víc je ale smutné, jak krajská města zaostávají a nejsou schopna se rozhoupat k obnovení tramvají. Že Ústí a Budějice?

Jiří Schenk

Budějovice ano, Ústí se svým reliefém obtížněji, ale Hradec Králové, Pardubice, Zlín, Jihlava určitě.

praktik

Ve městech s počtem obyvatel okolo 100 tisíc a obvyklou soustřednou konfigurací není v současnosti obvykle vůbec ekonomické budovat ani nový trolejbusový systém, natož pak tramvajový, který pro plošnou obsluhu území poskytuje jen hodně omezené množství tras. Existence parciálních trolejbusů a podobných hybridů ta kritéria sice poněkud zmírnila, ale ani to pro města takové velikosti v ČR mnoho podstatného nemění: výrazným příkladem je třeba Liberec, kde by dnes nikdo soudný tramvajový systém jako nový rozhodně nebudoval, a to je tam přitom konfigurace města ještě pro tramvaje docela příznivá.

Juraj

1. Je možné to čímkoli doložit, nebo je to jen domněnka? Z bývalého Československa má sice nový trolejbusový systém pouze Žilina, ale docela úspěšný.

2. To, že by se to dnes nestavělo, automaticky neznamená, že stávající systém nemá přínos. Ani nové železnice se nestaví, a přesto celá řada menších měst z přítomnosti železnice výrazně profituje.

MaPe

Nejnovější dle této definice je Chomutov.

David 814-047

A co Ústí nad Labem – to sice mělo v minulosti tramvaje, ale trolejbusy jsou tam historicky ?

Martin

Ja si to nemyslim, dokonce je tu prilezitost vyuzit i byvale zel. trate nebo existujici nepouzivane,… staci vam jedna linka propojujici dulezita mista s centry…
Takovych mest, ktere zavadi nebo obnovuji nektere trate je v Evrope celkem dost,… Nemusi to byt zrovna jen mesto, ale i okoli mest.

praktik

Jistě, proto jsem se zmínil o konfiguraci města, která je pro rozhodování o zřízení jakéhokoli NOVÉHO systému podstatná. A opakuji, že je to záležitost nových systémů – jestliže někde už něco existuje (a nevyžaduje totální obnovu celku), pak je obvykle rozumné jen rozšiřovat a modernizovat ten dosavadní systém, protože okolní prostředí už je s ním přirozeně srostlé. Vývoj dospěl k docela dobře použitelným elektrobusům, parciálním trolejbusům i různým podobným hybridům, které umožňují využití i mimo speciálně pro ně zřízenou („pevnou“) dopravní cestu (tím je třeba rozumět i pouhou trolej), a pokud některý z přepravních proudů nevyžaduje nasazení velkých dopravních jednotek… Číst vice »

Jiří Kocurek

Existující nepoužívané tratě jsou většinou nepoužívané proto, že kolem nich žádná důležitá místa s centry nejsou.

Ratíškovice-Rohatec: Důležitým bodem tam byl důl na lignit. Již se netěží, k ničemu dobrý jest.

Jiří Kocurek

Zlín? Že by místo trolejbusu jela tramvaj v dvojnásobném intervalu, to by bylo naopak zhoršení.

Matfyzák

Rozsirovat tramvajovou sit je mnohem jednodussi nez ji postavit celou od zacatku. Chybi vozovny, menirny, vozy, ridici, atd.

Ondra K.

V kolika městech v ČR, které v minulosti zrušily tramvaje, je dneska dostatečná poptávka po cestování MHD, aby obnovení tramvají dávalo smysl? V dobách na začátku 20. století v době vzniku většiny tramvajových provozů nebyla k tramvajím víceméně žádná alternativa. Trolejbusy a autobusy vhodnější pro menší intenzity cestujících vznikly až později.

Změna je na dohled

Asi rozumnej argument. Je mi to jasné u měst s cca 50k obyvateli, že se to nevyplatí. Nebo v takovém Žatci, kde také tramvaj byla 🙂 Ale myslel jsem, že u krajských měst s 90 – 100k obyvateli by se jedna dvě trasy v centru a širším centru vyplatit mohli. No, spíš je to takové moje přání, obnovení tramvají v některých městech 🙏

Ondřej Wagner

Podle mne není ekonomické budovat tramvajovou strukturu ve městech, kde není. Města, kde je jak tramvajová, tak i trolejbusova síť, jsou pouze ve 4 největších českých měst. Jinak vzhledem k rozšíření parciálních trolejbusu, bylo by vhodné zvážit výstavbu trolejbusovych tratí v městech a aglomeracich s vice než 50 tisíci obyvatelich jako jsou Karlovy Vary, Kladno nebo Taborsko.

praktik

Souhlas = i já vidím budoucnost ve využívání různých hybridů, které umožní efektivně provozovat VHD i v menších městech, kde by se velká prvotní investice do infrestruktury nezbytné pro provoz dopravy vázané na jednoúčelovou dopravní cestu nevyplatila.

Jiří Kocurek

Nakonec to v 30- až 50tisícových městech skončí na elektrobusech, které nepotřebují celé to složité omašlení drážními paragrafy. Vodík leda tam, kde je odpadní z jiné výroby. Převážení vodíkových lahví po silnici je vysoce ztrátové oproti přenosové soustavě.

Saljack

Tahle trať mi přijde trochu zbytečná. Jediný důvod proč se staví je, že je to už desítky let připraveno a je tam misto. Je zde tramvaj na Černokostelecké a v budoucnu snad i vznikne tramvajová trať místo kolejí z Nákladového nádraží a pak je tu Hartigova. Všechny trati jsou paralelní. Mnohem lepší by bylo jejich propojení. Něco jako Libeň, Spojovací, Malešice, Depo Hostivař a Nádraží Hostivař něco jako je nyní vlaková trať z Libně do Hostivaře, ale blíž k centru, ale tam asi není kudy.

Peeetr

Není zbytečná, když se dá tak snadno postavit, a „ušetří“ se na jedné lince za do budoucna vyžadované drahé elektrobusy.

Jiří Kocurek

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/sor-libchavy-doda-praze-az-sto-elektrobusu-za-1-7-miliardy-korun-7

Drahé elekrobusy: 14 mil za kus, vs cena tramvaje. To by ty elektrobusy museli měnit po 6 letech, aby to vyšlo.

Důležitá je především potřebná přepravní kapacita, to rozhoduje o velikosti vozidel.

MP22

Černokostelecká je od Počernické vzdálená asi 600 metrů, budoucí trať přes nnž 700 metrů a navíc v kopci. Jak můžete mluvit o tom, že se mohou tyto tratě překrývat a Počernická je tedy zbytečná? To přece nevede ve vedlejší ulici, z Počernické těžko někdo chodí na tramvaj na Černokosteleckou, to spíš přestoupí na želvě, ty tratě si nebudou přebírat cestující. O tom propojení tratí podél železnice je to myšlenka krásná a město s ní dokonce počítá, jenže nejdřív se musí postavit MO při jehož stavbě se tam budou budovat hloubené tunely a celé to bude obří staveniště.. pak se může… Číst vice »

Xaver

Jako Malešičákovi mi ta trať v zbytečná nepřijde. Ze starých Malešic je to na Černokosteleckou daleko a trať z nákladového nádraží bude končit někde u Habrové, neboli taky daleko. Navíc je to to přímé spojení do centra, které v tuhle chvíli Malešicím o značné míry chybí, kromě linky 133 na Florenc.

Saljack

A nebylo by lepší právě protáhnout tu trať z Habrové dál a tím by se to celé vyřešilo.

digi

Z habrové na počernickou??? To jste se ale vůbec nekoukal na mapu navic aby jste si to prošel… v okoli Malešické moc baráku není pak dal už moc velkej sklon ( a malesickej lesík za kterej místní bojují) navíc co by jste tím vyřešil a na jaké metro by se to kde napojovalo?? Navíc stejná by se to muselo vracet do sídliste malesice aby jste ho obslouzil cely… Z habrovy leda tak na točnu na spojovací…

Frantík

A pro zajímavost, proti autobusům Malešickou (je to ta ulice podél zastávky Malešický park, že?) protestuje někdo z místních, do obsluhy Rektorské apod. (zdroj FB PID). A že by to tramvaj vylepšila řeší i říct.

digi

Dobrej den .
No, ta zastávka Malešický park je právě docela i daleko od parku. A fb nemám tak nevím o stížnostech z rektorský..
Ale když se tam jdete večer, tak nejvíc je slyšet buch buch z kamionu najíždejících na dilatační spáry na lanovém mostě pražského okruhu… On lanovej most je slyšet skoro po celejch Strašnicích…

Xaver

Jistě by bylo fajn protáhnout trať až do starých Malešic v podstatě ve stopě bývalé vlečky, ale jednak by se tím zcela obešlo Malešické sídliště a navíc zrovna v okolí vlečky není žádná hustá zástavba, neboli pro investici do tramvajové tratě poněkud neobhajitelné.

praktik

Nějaká další výstavba má snad být časem i tam, ale podstatné je, že pro malešické sídliště by takové řešení nepřineslo vůbec nic.

Juraj

Stačí se podívat na interval linky 199 a najednou je obrázek trochu jiný. Ano, dojezdový čas do centra bude víceméně stejný než bus+metro, ale směrová nabídka se výrazně zlepší a odpadne přestup na jednom z nejhorších terminálů Prahy: Želivského.

Frantík

Nemusí nutně odpadnout, ale bude jednodušší. Z tramvajové zastávky se leze přímo dolů.

praktik

Směrová nabídka se výrazně nezlepší – to by muselo být proti stávajícímu návrhu vzájemně vyměněno zakončení linek 16 a 21 (což by pomohlo i na Černokostelecké).

Frantík

Detaily pro možné budoucí vedení linek, zřejmě samozřejmě ne definitivní (počítá se že bude TT Muzeum): https://pid.cz/rozvoj-linek-2022-2032/

praktik

Zajímavé (a v té zástavbě asi i prospěšné) je, že tramvaj bude mít víc zastávek než současné autobusy. Ale v sousvislosti s tím návrhem předpokládaného linkového vedení mi napadá, že by asi bylo užitečné vzájemně zaměnit zakončení linek 21 a 16 v této oblasti, aby lépe pokrývaly možnost cest do ostatních částí města přímo bez přestupů.

Průvodce původní Aleš

Poněkud zastaralé. Z Tróji (Bohnic) na Podbabu je nakreslená lanovka (navíc je tam symbol pozemní lanovky, lol).

Frantík

Ano, tu lanovku někdo sebevědomě navrhl do části „“ tedy staví se (podobně jako Václavák), a tedy v části B je počítáno s tím, že všechno z áčka bude postaveno.