Tramvají do Malešic po 60 letech čekání: Stavba trati v Počernické začne o prázdninách, DPP vybral firmy

Tramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér Onixia

DPP vysoutěžil zhotovitele stavby tramvajové tratě Počernická, práce začnou letos v červenci.

Tramvajovou trať do Malešic postaví sdružení firem Subterra, OHLA ŽS a PRAGIS. Stavba trati, která měla původně vzniknout spolu s tamním sídlištěm už před 60. lety, vyjde téměř na 1,5 miliardy korun. Pražský dopravní podnik (DPP) upozornil, že díky soutěži se cena oproti předpokládané hodnotě snížila o 271 milionů. Dotace z EU pokryje 85 procent nákladů.

Smlouvy už jsou podepsány, stavba by měla začít v průběhu letošního července. Některé předstihové práce na Počernické probíhají už od začátku letošního roku.

Tramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaPlánovaná tramvajová trať do Malešic. Pramen: DPP/dokumentace EIATramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaVizualizace tramvajové trati Počernická. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Počernická. Zdroj: DPP

Stavba má podle harmonogramu trvat 32 měsíců, zahájení zkušebního provozu na nové trati tak dopravní podnik předpokládá na konci roku 2027.

Trať vznikne v celé délce Počernické ulice, sloužit bude k dopravní obsluze sídliště Malešice. „Tramvajová doprava zajistí dostatečnou kapacitu pro potřeby současného sídliště Malešice, ale také pro probíhající a případný další rozvoj v přilehlém území,“ uvedl vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Pás pro těleso existuje už 60 let

Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského měla trať původně vzniknout už před 60 lety, kdy se sídliště stavělo. Široký pás pro tramvajové těleso uprostřed Počernické ulice je od té doby připraven. V územním plánu je trať od 90. let.

Pravomocné stavební povolení má trať od loňského prosince. Přestože se s ní desítky let počítá, někteří místní obyvatelé jsou stále proti stavbě a iniciovali v minulosti několik petic.

Těžkotonážní diskomfort. Proti 60 let chystané tramvajové trati do Malešic bojuje na poslední chvíli petice

Na trati jim vadí zhoršení dopravní zátěže v Počernické ulici a preferují zachování současných autobusů či jejich výměnu za elektrobusy. Tramvaje jsou podle iniciátora nejnovější petice s třemi stovkami podpisů hlučné a „těžkotonážní“ a obytné zóně přinesou „další diskomfort bydlení v časech určených ke spánku a odpočinku“.

Vedení Prahy však jejich argumenty už v minulosti několikrát odmítlo, v některých úpravách pak vyšlo petentům vstříc.

Klíčový vodovod

Trať bude 2,4 kilometry dlouhá. Odbočí ze stávající trati ve Vinohradské ulici a bude vedena ve středovém pásu Počernické ulice až před křižovatku s Dřevčickou, kde bude ukončena smyčkou v nezastavěném území jižně od konce Počernické ulice.

Vznikne na ní šest párů zastávek: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Tuchorazská, Plaňanská a Sídliště Malešice.

Profil Počernické ulice se tak v rámci stavby nebude rozšiřovat a budou zachovány stávající aleje se stromy. „Svršek tramvajové tratě v Počernické ulici bude v převážné míře ozeleněn, buďto zatravněn nebo osázen vhodnou suchomilnou vegetací. Trať bude současně v maximální míře odhlučněna,” popisuje Šabík.

Dopravní režim Počernické ulice se po zprovoznění tratě nezmění. Uspořádání pruhů pro automobily, cyklisty a parkování v jízdních pásech bude obdobné současnému stavu.

Součástí stavby je rekonstrukce a přeložky celé řady inženýrských sítí, jejichž realizace podle DPP zabere více než polovinu doby výstavby. K nejvýznamnější přeložce patří páteřní vodovody (tzv. Káranské řady), které zásobují vodou podstatnou část Prahy a jsou na konci své technické životnosti.

Vodovody tam vedou pod ostrým úhlem. Dohoda mezi DPP a vodohospodáři se našla až v letech 2016 a 2017. Vodovod bude trať nově křížit šikmo a nikoliv kolmo,“ popsal netradiční řešení ředitel Jan Šurovský v podcastu Cesty Zdopravy.cz

Podcast: Tramvajová trať v Počernické je evergreenem, má zpoždění 60 let, říká Jan Šurovský z DPP

Společně se stavbou proběhne i rekonstrukce trakční měnírny v blízké vozovně Strašnice a zřízení nových kabelových tras.

Místo autobusů ve směru ke stanici metra Želivského budou po zprovoznění tratě jezdit tramvaje, které budou pokračovat dál bez přestupu dále do centra města. V Počernické ulici se předpokládá s provozem dvou tramvajových linek, které rozšíří nabídku městské dopravy o přímé spojení k blízkým cílům Vinohrad a Žižkova, ale také až na Karlovo náměstí či k Hlavnímu nádraží.

Autobusová doprava bude v Počernické zachována ve směrech, kterými tramvaje přímo nepojedou – na Florenc a do Strašnic. Přestup na autobusy bude ve sdružených zastávkách, včetně konečné Sídliště Malešice.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Malešice ohla praha Subterra tramvajová trať do Malešic tramvajová trať Počernická
76 komentářů