Tramvají do Malešic po 60 letech čekání: Stavba trati v Počernické začne o prázdninách, DPP vybral firmy

Tramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér Onixia

DPP vysoutěžil zhotovitele stavby tramvajové tratě Počernická, práce začnou letos v červenci.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub P

Fakt mi zkuste vyvrátit, že DPP a magistrát nenávidí lidi na kolech. Tenhle paskvil v tak široké ulici by byl ostudnej už na konci minulýho století, v tomhle nemá co dělat.

Toada

Za ty cyklopruhy a ne fyzicky oddělené stezky by projektant zasloužil vyhazov. Toto není řešení dopravy patřící do 21. století. Místa je zde dost a je to na rovině, takže ani výmluva s kopci neobstojí.

Holt zase draze zabetonujeme současný stav na dalších 30 let, zatímco ostatní města nás předhánějí

t6a5

Co si kdo objedná a požaduje, to mu projektant nakreslí. Projektant opravdu není ten, co rozhoduje o tom, jaké řešení se použije.

Honza V.

V rom případě skutečným projektantem je ten, kdo to rozhodl, a ten, kdo to nakreslí, je pak pouhý kreslič.

Zbynek

Projektant nahraďte slovy investor a dotčeny orgán, konkrétně „garant bezpecnosti a plynulosti provozu“ PČR.
Pak to bude odpovídat.

PetrH

Investor staví tramvajovou trať, na kterou dostane dotace. Investor nemá prachy na to, aby předělával celou ulici.

Jakub P

Investor je firmy vlastněná městem. Takže nemá dělat projekty, který město ničej. Jestli nemá DPP sám peníze na to, aby to udělal pořádně, má otravovat radního pro dopravu tak dlouho, až buď dostane peníze na kompletní a dobrou proměnu ulice, nebo až radní pro dopravu dokope TSK k tomu, aby koordinovaně s DPP připravila ten zbytek ulice. To, že městská firma dělá projekty, který jsou nahouby pro obyvatele města kolem je prostě špatně, bez ohledu na to, kolik výmluv si šotoušii z DPP vymyslej. I ta cesta pěšky na MHD a z MHD je součást zákeznické zkušenosti jejich cestujících a… Číst vice »

PetrH

Myslíte, že radní pro dopravu dává nějaké peníze? Víte, kdo reálně sedí na financích pro celou Prahu? Radní pro finance, najděte si, kdo to je.
Samozřejmě, že je účelem, aby všichni nadávali na Hřiba.

Jakub P

Vim dobre, kdo to je. Pokud Hrib a Pirati nemaj v teto koalici moznost pracovat na plneni toho, co slibujou a proc jsme je volili, tak co tam tolik let delaj? Proc z ni neodejdou a delaj Spolu uzitecny idioty?

Bram

Současná koalice ve vedení Prahy má do ideálu hodně daleko, ale mohla tam být klidně koalice Spolu, ANO a SPD. To by bylo snad lepší řešení?!? Chtělo by to nejdříve trochu zapřemýšlet, než něco napíšete…

Jakub P

S touhle koalici je to uplne ztraceny volebni obdobi. Coz je dost prusvih. S tou vami popsanou by asi byly i nejake aktivni skody, ale taky by se vsichni zucastneni dost shodili pred svymi volici. Mozna by to za ty skody stalo…

Jakub P

Nemluve o tom, ze kdyz to zkusili jen Spolu a Ano, hodila jim do toho vidle Hana Marvanova. Pridani SPD by mohlo byt prilis desive pro dalsi, takze je otazka, jestli by to vubec sestavili a bylo by to hodne krehky..

PetrH

Co jsem slyšel, reálně funguje koalice Spolu, ANO a STAN. Hlaváček je dost pragmatik…

Jakub P

Tím spíš není důvod, aby jim k tomu piráti dělali fasádu, která nic neprosadí a když jim vyčtete, že neplní svůj program, se kterým do voleb šli, jen se vymlouvaj, že je k tomu Spolu se STAN nepustí.

PetrH

No a jak budou vypadat? Stejně zhrzeně, jako když odešli z vlády…

Jakub P

Takhle vypadaj jako neschopní blábolilové, kteří svůj program klidně zahoděj, hlavně když maj funkce. Bylo by to horší?

Zbynek

Nic nenutilo radního pro dopravu, byt radním pro dopravu s Kovarikem sedicim na penězích.

MiNo

Taky mi to vadí, ale co když projektant chtěl a nemohl? Je to opravdu chyba projektanta? Nebo radního pro dopravu? Nebo schvalovacích orgánů?

Frantík

Tak třeba v sw inženýrství je doporučováno komunikovat s klientem, proč přesně to tak chce.

No a s těma dotacema, když to museli koordinovat s vodárnami, určitě by se k tomu mohl přidat i magistrát s cyklo požadavky.

MaT

Nejspíš to zase bude problém toho, že ten projekt je starší, z dob kdy se na cyklisty víc kašlalo. A teď ho bude DPP tlačit na sílu s tím, že „ježiš, přece tam teď nebudete chtít nějaké změny, tím se to zdrží o dalších 5 let, to přece nechcete“… Ale chceme. Protože podobně se v Praze zaspalo už na spoustě míst. Mě napadá třeba Bělehradská… Mně hlavně štve, že cyklopruhy obhajují s tím, že vědí, že to není ideální, ale že to jde i bez stavebních úprav – a slibují, že až se někdy bude dělat ulice v celé šířce,… Číst vice »

MiNo

Mám na to pohled ze strany projektanta. Sám jsem v minulosti vypracovával projekt do šuplíku. Ale teprve teď se soutěží zhotovitel a během té doby jsem ho 3x předělával. Nerad se vracím ke starým projektům, ale udělal jsem to. A jsem nakonec rád, že jsem to dělal já, protože nerad předávám projekty někomu dalšímu. Změna projektu byla pochopitelně zaplacena.

Jakub P

Ono to bohuzel neni dobry ani u novych projektu. Viz treba planovana trat na Strahov. Nebo povrch nad chystanym zahloubenim Prumyslove v Hloubetine.

vlachjan

Přijde mi smutné, že pořád nedovedeme namlovat ten pruh pro cyklisty až za těmi zaparkovanými auty tak, jako je to ve světě zcela běžné. A mnohem bezpečnější pro všechny.

Twix

Ano, spíš než cyklopruh je to taková zóna pro bezpečné otevření dveří auta (bezpečné pro všechny kromě toho cyklisty). Pak není divu, že mnozí radši pojedou na kole po tom chodníku (třeba s dětmi), což se samozřejmě nebude líbit ostatním.

Pražec

A přitom by šlo klidně jezdit i po tom chodníku. Jen by tam někdo musel navozit tuny plechu, aby na začátku každého bloku mohla být značka smíšené pěší zóny, popř. pěší zóny s povoleným vjezdem cyklistů. A na konci táž značka červeně přeškrtnutá.

To se v Praze taky často dělá místo oddělených stezek. Ale běda, jak někdo vjede na liduprázdný chodníky bez značky…

Frank

Jo obě řešení využívá část obce automobilistické k pokrikovani o tom “ jak sou ty cyklistí otravný “ , pamatuji si jak na Průmyslové kde stala kolona od obzoru k obzoru na me jeden takový pokrikoval ze stojícího auta něco jako “ šmejde po chodníku se nejezdí “ . Klidně bych jel skrz tu kolonu ale čeští řidiči se nedokáží držet v lajně, jeden u krajnice druhej přes pulici čáru a 2 km dělat slalom?

Luk

Myslím, že drtivá většina cyklistů se vůbec nerozpakuje jezdit po chodníku. I po chodníku plném chodců, natož po prázdném. Z aut mají mnohem větší strach než z toho, že jim na chodníku někdo vynadá nebo že (byť je to velmi nepravděpodobné) za to dokonce dostanou pokutu.

Jakub P

Drtivá většina lidí za tohoto stavu infrastruktury vůbec neuvažuje o použití kola jako dopravního prostředku po městě. Což je škoda nejen pro ně, ale i pro město jako celek…

Luk

Nemluvím o většině lidí, nýbrž většině cyklistů. Jasně, že aby kolo využívalo víc lidí, by bylo potřeba infrastrukturu zlepšit. A to nejen v centru (i širším), ale i na okrajích Prahy, kde je to navíc snazší a levnější. Mnohde mají cyklisté k dispozici jen úzké silnice, kde se ve špičkách táhnou nekonečné hady aut. Jet po bezpečnější trase znamená zajížďku několika kilometrů.

Jakub P

O jakých cyklistech? Myslíte všechny lidi, kteří někdy v životě sedli na kolo? Lidi, kteří to udělali během posledního měsíce? Lidi, kterým by se kolo jako dopravní prostředek po městě hodilo? Nebo jenom ty, kteří si troufaj na kole do pražskýho provozu? To je skupina, kterou nemá z pohledu stavby infrastruktury moc smysl se zabývat. To jsou lidi, kteří z různých důvodů budou jezdit, ať budou ulice vypadat jakkoli. Daleko zajímavější pro město je mnohonásobně početnější skupina lidí, kteří by kolo použili při lepší infrastruktuře. A ušetřili tím cesty autem, cesty MHD (která je místy tak přeplněná, že to další… Číst vice »

Luk

Měl jsem na mysli ty, kteří v Praze aktuálně na kole jezdí, aspoň občas.

MP22

Dovolím si tvrdit, že od Polska po Británii by žádný pruh za auty v žádném případě nevznikl. Udělali by totiž cyklostezky po obou stranách na těch extra širokých plochách mezi stromy a domy, kde se Praha zmohla jen na chodníček.

PetrH

Ano, tam mají progresivní daně z příjmů.

Marian Kechlibar

Praha fakt není tak chudé město, aby neměla na cyklostezku. Je to nejbohatší město široko daleko.

Buď to nekoordinují, nebo mají priority jinde. Běžné pražské stavby s rozpočtem pod několik miliard Kč nemívají problém s financemi, spíš s papírováním.

PetrH

Soudíte dle čeho? Nesmyslných žebříčků „nejbohatších regionů EU“?
A mimochodem, projekt taky ovlivní požadavky městské části Praha 10, která nic takového nechtěla, viz článek na webu mestemnakole. Lidi tam žijící nevidí moc rádi úbytek zeleně a asfalt místo ní, nám tady udělali to samé kvůli cyklostezce.

Jakub P

Cyklodoprava je pro mesto zdaleka nejlevnejsi reseni na vzdalenosti, ktere jsou pesky neprakticke. I MHD, natoz IAD stoji Prahu nasobne vic. Bohuzel Praha hloupe odmita setrit penize sve i obyvatel a tlaci infrastrukturou a predpisy vsechny do cestovani na velke dalky a motorizovane…

Bram

Tyhle bludy už jsem dlouho nečetl 😁😁😁.

Marian Kechlibar

Praha má roční rozpočet cca 113 miliard korun. A na rozdíl od státního rozpočtu se z toho neplatí žádné důchody, obrana atd. To je hezký rozpočet. Taky bych ho bral.

PetrH

Ach jo… Praha je i kraj. Značná část z toho je jen průtok do školství.

Jakub P

To nic nemění na tom, že Praha plánuje dát stamiliardy do metra (což je ještě ta lepší investice) a dálničních tunelů uvnitř města (to je ta výrazně horší). Oproti tomu jsou i luxusní cyklostezky drobný.

Cykloinfrastruktura v Praze fakt nevázne na penězích, vázne na ochotě ji řešit a brát jako důležitou a na egu pár jednotlivců, kteří jsou přesvědčení, že to přece z nuly vymyslej líp než Nizozemci nebo Dánové, takže odmítaj funkční know-how a radši prošlapávaj dávno známý slepý uličky a stěžujou si, že jim to lidi nechtěj používat, když na papíře jim to přišlo tak super…

PetrH

No ty dálniční tunely taky nejsou na seznamu prioritních staveb…

PetrH

A mimochodem, kompletně jste odmínusovali ten argument, že místní přijdou o trávník. Městská část je proti, jak tam chcete něco tlačit?
Takhle to vypadá u nás, ale tady to MČ chtěla a neptala se. Kvůli nové vyasfaltované cyklostezce zmizela hromada keřů a zeleně. Původní trasa, kde se jezdilo předtím, se nikdy podle mne nezazelená, to už je moc udusané. Tzn. v létě prostě vyšší teploty.

Jakub P

Vinit cyklodopravu z ohrivani mesta je myslenkova ekvilibristika, kterou nedokazu komentovat za dodrzeni pravidel zdejsi diskuse, proto se do toho radsi nepoustim…

Twix

O žádný trávník by přijít nemusela, oddělená cyklostezka by mohla být stejně široká jako ty dva cyklopruhy. Ty budou v praxi ubírat ten trávník, pokud nebudou využité…

Jan

Tak cyklostezka mohla v pohodě být namísto těch parkujících aut…

Andrej

Proč zrovna takový zjevně nebezpečný jev policie považuje za ok, a jiné bezpečné řešení často naopak zamítá? Vím, že je policie obecně hodně pro-autmobilistická, ale stejně…

Zbynek

Protože ji to prochází. Nikdo po ni nechce svá stanoviska zdůvodnit, nikdo ji nechce sebrat kompetence, které nezvládá.

mic

Jestli to nebude tím, že tam reálně moc kolařů nepojede. Normální cyklista si vystačí s vedlejšími klidnějšími ulicemi a nepotřebuje se trápit na hlavní…

MaT

A že tam těch vedlejších souběžných ulic, co nejsou zároveň jednosměrkami, ale je, co? Chvilku je to jednosměrné od východu na západ, chvilku zase obráceně… Pěkně se to střídá, hlavně aby náhodou někoho nenapadlo tou vedlejší ulicí tu Počernickou náhodou objíždět…

Podobné je to třeba kolem Vinohradské v úseku od Národního muzea…

Jakub P

Jo, jezdit po klidnejsich vedlejsich je cesta, kterou taky pouzivam. Jenze neresi to, kdyz se potrebujete dostat napr. do obchodu, ktery je na ty hlavni. A neresi to situace, kdy mezi nenavazujicimi „klastry“ tech klidnych vedlejsich vede jen ta hlavni. O situaci, kdy to vedlejsimi jde, ale je to velka zajizdka s horsim vyskovym profilem nemluve. Natoz o tom, ze je to vyrazne slozitejsi navigacne.

Proste bez poradne infra na tech hlavnich to fakt v Praze nepujde. I kdyz clovek ty vedlejsi preferuje a jede po nich vetsinu cesty, vetsinou ho to nekde na nejakou tu hlavni vyvrhne.

Twix

Není řeč o tom, aby jel po hlavní (což by taky samo o sobě nebylo tak špatné nebýt toho úzkého cyklopruhu), ale aby jel po oddělené cyklostezce podél té hlavní. Což je určitě lepší než užší vedlejší ulice, kde jede přímo provozem mezi auty, a rádi do nich úplně kdekoliv vstupují chodci.

Daniel

A co pokracovani az do Teplarenske? Tam je asi taky udelana rezerva pro Tramvaj.

Adam Ř

Dokud je tam průmyslová zóna a nikoliv obytná či kancelářská zástavba tak to nemá moc smysl, moc lidí tam nejezdí a most přes železnici by nebyl úplně zadarmo

Pat

Dokonce je myslim i v územním plánu, ale zatím se to prostě nedá ospravedlnit.

Daniel

Jasan diky, no mohla by pokracovat az do Jahodnice, tam vznika hodne domu a bytu a pristup k MHD je docela bida. Ale jasan chapu, neni to priorita.

Adam Ř

Do Jahodnice by to hlavně chtělo postavit zastávku + zastávku na konečné metra A + z kapacitnit navazující tratě, aby se tam konečně mohl zavést osobák (v plánu jsou 4 páry za hodinu, dva na Radotín a dva na Smíchov). To mi přijde rozumnější než poměrně dlouhá novostavba tramvají

Dejf

jako spíš mi přijde škoda, že se nepovede v současném stavu zakruhovat tu tramvaj a spojit s konečnou tramvaje z nákladového nádraží.

oblíbený šotonáčrtek zde:
https://mapy.com/s/banuvamepo

zarostlejch houštin, kde by se dala zbudovat smyčka je tam habaděj.

Jan Tichavský

On nejde ani propoj ze Spojovací na konečnou od NNŽ, přitom místo tam na to je.

Adam Ř

Jako jo,mám rád koleje a propojování kolejí, ovšem že by v téhle relaci byla momentálně nějaká citelná poptávka, to si nemyslím a z provozních důvodů potřeba taky není. Kdyby šlo o nějaký ambicióznější projekt (třeba z Počernické až na nádraží Libeň), tak to stojí za zvážení, ale samotná takováhle spojka je imo k ničemu

Orada

Klidne jsme mohli pockat jeste dalsich 60 let. Bez ucelene koncepce dopravy v teto casti to jsou jen vyhozene prachy a dalsi fotka pro namestka do portfolia “jak moravak znicil dopravu v Praze”.

DavidS

Zničil dopravu tím, že natáhne tramvaj skrz území s obrovským rozvojem v posledních letech? Co si to dovolil…

frank

Co je to ucelená koncepce dopravy “ v této části“ ? Respektive co je špatného na prodloužení tramvajové trati do “ této části“ ? Já si velmi dobře pamatuji, že když jsem před zhruba půl stoletím chodil na Třebešín do školy , že už tehdy říkali, že tramvaj bude do 10 let . Nu a chodil jsem pěšky z Vinice nebo ze Solidarity právě z tramvaje, protože autobusy tam ráno v těch dobách jezdily šíleně narvané…

laska

Souhlas. Před cca čtvrt stoletím to bylo taky tak – akorát jsem chodil pěšky ze Želivárny…

Toada

Podpora jednoho z nejefektivnějších druhů dopravy ve městě je „ničení dopravy“? I když je pravda, že na cyklisty se zde vůbec nemyslelo, což je obrovská chyba.

Pražec

Zatímco dosavadní „koncepce“ spočívá v tom, že směrem do centra se nikam nedostanete bez přestupu na Želivského (výjimkou je Žižkov tour s linkou 133).

Ano, rvát všechno busama k nejbližšímu metru byla skutečně koncepce, která je ale v 21. století zastaralá a na pendrek. Pražané bydlící jižně od Kačerova by mohli taky vyprávět.

Frantík

Ta reorganizace dopravy měla už nastat dřív než se něco stavělo – viz plán rozvoje PID. 188 k Želivskeho se měla zrušit a nahradit 199 navíc, stejně tak 195 měla být nahrazena 133 a 188. Tramvaje by pak už měly cestu hotovou na nahrazení bez dalších úprav.

Asi nikdo nikoho nechtěl naštvat, tak se to odkládalo až do výstavby tramvaje.

A možná na to někdo úplně zapomene a nebude se měnit nic, akorát 188 bude končit na Sídlišti Malešice.

Leinad

Mně připadá logické s těmi změnami linek počkat až bude trať hotová.
Jasně,ropid může dneska vyhlásit nový trvalý stav (do Malešic linka 16), spojení 188+195,… a současně výlukový stav (x16 v trase dnešní 199) ale k čemu to?

LiborV

Co podle Vás znamená ucelená koncepce dopravy? Stav kdy budou autobusy na daném území nahrazeny tramvají vám přijde nekonvenční? A proč?

Bram

Výborně, už se na novou tramvajovou trať těším a na zahájení stavby také 👍. Tak uvidíme, zda slavnostnímu zahájení této stavby bude předcházet i odkládané zahájení stavby křižovatky nad Muzeem ve Vinohradské ulici, které původně mělo být v květnu.

pesimysl

Stavba TT nad Muzeem má být podle harmonogramu na webu zahájena také v červenci, tak uvidíme.

https://www.dpp.cz/spolecnost/nove-stavby/tramvajove-trate-a-vozovny/tramvajova-trat-na-vaclavskem-namesti/harmonogram

Panoramix

Těm lidem se vůbec nedivím, že píšou petice. S pražským vozovým parkem a „údržbou“ opravdu bude provoz tramvají podstatně hlučnější než autobusy, které tak nějak zapadnou do ostatního ruchu. Ale tramvaj je úplně jiný typ zvuku, navíc často řádně obuté, či s komponentami vydávajícími šílené zvuky (zejména řady T3M2-DVC a KT8D5.RN2P). Pokud by DPP dokázal zaručit, že budou všude jezdit pouze moderní vozidla s řádně udržovanými soukolími, pak je to o něčem jiném. Uvidíme, jak se vozový park obmění s dodávkami nových 52T. Snad konečně zmizí ty koncepčně prehistorické kousky, které v prosazovaném konceptu moderní a atraktivní MHD nemají co… Číst vice »

jan.hartman

Toho hluku bych se prilis neobaval. 30 let jsme bydleli v Trojske ulici, kde puvodne tramvajova trat nebyla. Zpocatku jsme ve dne registrovali prujezd kazde tramvaje, ale velice brzy jsme si na ten stav zvyknuli a TRAM provoz vubec nevnimali. V noci nas nerusily, ani pri zahajeni provozu – jezdily tam 3 linky v kratkem intervalu.

Leinad

Je fakt, že DPP by mohl více používat rychlostní výhybky. A nezakazovat jízdu rovně třebas 50.
A na spoustě křizovatkách není potřeba zakazovat odbočení doprava, z Počernické na Vinohradskou může zůstat připojovák.

Frantík

Jak přesně máte na mysli zákaz odbočení doprava?

Leinad

Semafor bez zelené šipky, svítící červená i když nejede nic se mnou kolizního (nebo jedou auta zleva, se kterými bych se mohl rovnat v připojováku).

Bjorn

Jakože když se vedle sebe rozjíždí zároveň autobus a tramvaj, tak slyšet bude tramvaj?

Leinad

Když mám v přímém doslechu dálnici a tramvaj, jsem schopen rozeznat průjezd tramvaje. 😀 z dálnice slyším skoro trvalý skoro konstatní šum, kamion od autobusu se poznává těžko.
Ale samozřejmě, Počernická není dálnice a rozjezdy autobusů tam jsou slyšet dobře. A hlasitostí větší než rozjezdy tramvají.

sevetti

Naprostý souhlas. Já osobně jsem velmi ocenil, že je v místě mého bydliště teď dlouhodobá výluka tramvají a jsou nahrazené autobusy. Věděl jsem o každé projíždějící tramvaji i přes zavřená okna, zato autobusy nejsou vůbec slyšet ani teď na jaře při otevřených oknech. Navíc všechny ty autobusy jsou novější a mají klimatizaci. Tramvaje dnes opravdu nejsou žádná výhra.

Clovek

„Uspořádání pruhů pro automobily, cyklisty a parkování v jízdních pásech bude obdobné současnému stavu“ bohuzel neni pravda, dojde k likvidaci vyhrazenych cyklopruhu – vizializace neukazuji planovany stav.