Tramvají do Bohnic. Dopravní podnik začal shánět první razítko pro severní tangentu
Vizualizace tramvají na Kobyliském náměstí. Foto: Cedop![Vizualizace tramvají na Kobyliském náměstí. Foto: Cedop](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/12/KOBYLISY.jpg)
![Vizualizace tramvají na Kobyliském náměstí. Foto: Cedop](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/12/KOBYLISY.jpg)
DPP plánuje zahájení stavby na rok 2028.
DPP plánuje zahájení stavby na rok 2028.
Někde jsem slyšel, že v Bohnicích má být pro každý směr jiná trať jako v San Juan.
To je nějaká fáma. Ani si nemyslím si, že sídliště Bohnice je vhodné pro blokovou smyčku, je dost velké a lidnaté.
Konečně po těch 60 letech (?) se takto velké sídliště dočká odpovídající dopravy. Ukončení je, předpokládám, jen dočasné a tramvaj se dotáhne až na okraj k OD Visla. Přou se však ve mně dva pohledy. 1) Navržená trasa je rychlá, protože nezahrnuje tolik oblouků. Tudíž by mohla přitáhnout více lidí, než současné autobusové linky. 2) Pokud by tramvaj jela Čimickou a Lodžskou ulicí, byla by naopak pomalá, protože by projížděla prudkými oblouky. A mám za to, že by nebylo vhodné vést trať podél Lehnické ulice. Obsloužila by sice obydlené území z obou stran, tedy více lidí místo půlky lesa, ale… Číst vice »
Navržená trasa je prakticky totožná se stávajícím autobusem 144 s jízdní dobou 7 minut, tramvaj nebude rychlejší. Z 200 nikoho nepřitáhne, nebude to rychlejší. Vedení ve směru chodníku jménem Lehnická je neprůchodné, protože zeleň.
Až bude tramvaj, část autobusů zruší vč. 200
To si neumím představit, pokud se tedy bavíme o aktuálně uvažované konečné u OC Krakov. 144 jistě zrušena být může, ale 200/177 ta tramvaj – v aktuální podobě – nenahradí.
Ještě taková zajímavost – teoretická tramvaj, která pojede z Bohnic do Holešovic bude u metra Kobylisy zastavovat celkem 5x na cca 900m: Kobyliské náměstí, Kobylisy (ul. Pod Sídlištěm), Kobylisy (ul. Klapkova), Ke Stírce, Hercovka. Není to málo?
Super!!! Jen 2028 mi připadá docela pozdě. Realizačně by na to měl stačit půlrok až rok. Jen to povolování… ale i tak.. jestli do toho někdo nehodí vidle, mělo by to být přeci povolené max do dvou let.
Teoretická tramvaj ano, ale dneska jezdí z Trojské nahoru jediná linka a nevím jestli zrovna tu má smysl lámat do Bohnic.
škoda že se tam tehdy nepostavilo metro. Tato tramvajová trať na kraj Bohnic (ne do Bohnic) podle mě Bohničákům moc nepomůže, protože přijdou o přímější busy
Za to si ale mohou částečně sami, byť třeba zprostředkovaně přes MČ Praha 8.
Pro Bohnice existoval daleko velkorysejší plán, který MČ odmítla, protože “TrAmVaJe JsOu HlUčNé”
Ono se to salámovou metodou nakonec zrealizuje.
Moc mě mrzí, že moji spoluobčané z Bohnic se tramvaji brání. V dnešní době kdy existuje mnoho technických vychytávek na snížení hluku z tramvají mě to mrzí obzvlášť. Dnes antivibrační rohože, bezstykové kolejnice, zelené pásy apod. umí s hlukem hezky pracovat.
Podle té mapy to vypadá jako jeden z projektu typu “brněnské nádraží” = za velké peníze akorát všechno zhorší. Lépe strčit do šuplíku a zapomenout, dokud nebude možné prohlásit tramvaj za VPS a postavit skrz sídliště navzdory peticnikum.
Tak černě to nevidím – k tomu, jak je to nakreslené, se bude dát dostavět nějaká forma okruhu skrz sídliště a tato první etapa zůstane jako součást spojení na P6.
Naopak si myslím, že salámová metoda je v boji proti NIMBYstům poměrně účinný způsob. Snad se jednou dočkáme zaokruhování bohnickym sídlištěm nebo trati na Budějovickou a ne jen k poště.
To se teprve letos žádá o razítko EIA? Bych si myslel, že to bude už dávno připravený a že posledních 10 let se diskutuje o územním rozhodnutí…
A teď budou z Bohnic určitě zase pindat, že proč že to nejde přes sídliště
Ale to by bylo to dobrý, protože by to znamenalo že je přípustné to dokončit.
Je to smutné, ale máte bohužel pravdu. Lokální „patrioti“ a bojovníci proti „hluku“ chtějí záměr výstavby tratě zmařit
Jak se ty 15T na vizualizaci v Bohnicích otočí, když tam bude šturc?
Zase šturc? Opravdu experti…
Mohli tam dát brněnské 45T ale to by vypadalo, že si z někoho chtějí vyloženě vystřelit. Nebo tam dát KT8, ale to by vypadalo, že chtějí někoho vážně urazit, což jak jistě uznáne není dobrý nápad.
Když jsem vizualizaci zkraje roku 2018 tvořil, o nějaké úvrati u budoucí neexistující lanovky se ještě neuvažovalo.
Aha odpovím si, podle studie EIA tam bude trojitý šturc zkombinovaný s trianglem. Ve Vinoři budou mít práci 🙂
Zajímalo by mě, proč mají ve výkresu u konečné Kaufland, který tam nakonec nebude… Nebo jsem se spletl a nakonec tam bude?
V dokumentaci se píše, že Kaufland bude.
Při protahovani céčka na Severni město se puvodne uvazovalo o stanici v miste Velke skaly. Nakonec zvitezil názor, ze nejlevnejsi je metro bez stanic proto mají Bohnice ho*no a kolony coudicich autobusu…
Jako obyvatel sídliště Bohnice doufám, že se jedná pouze o první etapu projektu/stavby, která bude následně smysluplně natažená víc dovnitř sídliště (minimálně na úroveň křížení Lodžská-Zhořelecká / na stávající konečnou BUS Sídliště Bohnice / nebo zokruhovaná přes Odru).
Ještě pak úplně nerozumím napojení u uzlu Kobylisy – proč se tam neuvažuje s napojením trati přes ulici Nad Šutkou? Je přeci nesmysl mít „kyvadlovou“ tramvaj Bohnice-Ďáblice(Vozovna Kobylisy). Nebo mi něco ušlo a dokáže se trať v tak šíleném poloměru oblouku napojit na stávající trať směr Palmovka?
Napojení směr Palmovka bude, stávající vestibul půjde k zemi, ale mě by se taky vedení ulicí Nad Šutkou líbilo víc. Samozřejmě trať kolem katastrálu by taky byla – budoucí tangenta směr Letňany, napojení vozovny Kobylisy.
Plánují tam vést 27 a 19 takže asi by to mělo být napojeno dolů. Hádám spíš že to bude samostatná stavba „přestavba východního vestibulu stanice Kobylisy“.
Pokud vím tak ne, lidé nechtěli, aby jim přímo pod okny duněly tramvaje a měli výhled do drátů. Týká se to několika set domácností, takže ten hlas byl docela silný.
Přesně. Moc nerozumím proč je v Bohnicích proti tramvaji takový odpor. V dnešní době je velká nabídka technologií co dokáží hluk a otřesy z provozu tramvají výrazně eliminovat. Já k nám do Bohnic tramvaje chci.
Běžný občan nějaké „technologie pro snížení hluku“ absolutně nevnímá. Zato vnímá zkušenosti ze stávajících tratí, nejlépe průjezdy křižovatkou. Ovšem mám dojem, že občanům nejde jen o hluk, jako o parkovací místa a zeleň. A pro někoho je samozřejmě jakákoliv změna vždycky k horšímu.
Přitom zeleň může být i přímo v kolejích, jen se musí patřičně udržovat, tj. nejlépe tam mít i závlahový systém. Jak dopadají tratě bez závlahového systému, je dobře vidět na více místech v Praze a hezký pohled to není. Přitom první rok to hezký pohled byl vždy, ale pak konec, zaúřadovalo sucho a neúdržba.
Nevím, jestli nabídka kvalitního trávníku vykompenzuje u občanů už vzrostlé stromy v Lodžské 🙂
Co vím od sousedů, tak odpor k tramvajím v Bohnicích je hodně o emocích. Není vůbec postaven na informacích. Na porovnání hluku z autobusu a z tramvaje, poklud jede na vyhovující moderní trati. I koleje mohou být zatravněné. Moc hezky jste popsal ten strach z novinek. Takovéto jen ne u mě doma.
Jistě že je to o emocích. I volby, včetně těch nejdůležitějších (zdravíme do USA), jsou většinově o emocích. To se mi, jako technicky vzdělanému člověku, nemusí líbit, ale učím se to respektovat 🙂
Je někde aktuální předpokládaný rok zahájení stavby trati Podbaba – Suchdol?
Tiuji, že ve hvězdách…
Rok zatím nikde, první polovina třicátých let je střízlivý odhad.
První polovina třicátých let je sci-fi. Střílivý optimistický odhad jsou padesátý léta, Neoptimistický ne v tomto století.
Možná až zvětrá a rozpadne se skála na obou březích Vltavy a tudíž už nebude vadit změna krajinného rázu.
Pokud se bavíme čistě o obslužnosti sídliště, navrhovaná tramvajová trať do Bohnic nedává smysl. Nebylo by lepší zvolit levnější trolejbusy na trase Kobylisy – Velká Skála pod trakčním vedením a dál kruh Bohnicemi na baterky? Ty by mohly obsluhovat celé sídliště bez potřeby pokládky kolejí, stavby sloupů a drátů. Bylo by to bez emisí a funkčnější varianta bez nutnosti rozkopat Kobyliské náměstí.
Naopak tbus nedává smysl – skoro rovina, nižší kapacita, vyšší provozní náklady. Mimochodem už se velmi těším až to tak zvané náměstí konečně rozkopou
Váš nápad se mi zdá pro sídliště přínosnější a ve finále výrazně levnější. Protože tramvaj bude mít nejspíš delší intervaly (je kapacitnější) a na zastávky to bude dál. A ani argument pro přímé cesty do centra moc neobstojí, protože 90% cestujících v Kobylisích stejně přestupuje na metro. Takže jaká je výhoda vlastně těch tramvají? Podle počtu mínusů u vašeho příspěvku tipuji, že hlavní důvod proti trolejbusům je, že mají gumová kola…
Píšou, že autobusy už jsou tam kapacitně na hraně a zrovna kapacita je to, co trolejbusy oproti autobusům neřeší. Náhrada autobusů trolejbusem je fajn, ale zejména tam, kde je to hodně kopcovité a kde kapacita stačí. Kde je problém i kapacita, tam to chce tramvaj, která ji má citelně vyšší, při menší potřebě nedostatkových řidičů.
kopcovité je to tady docela dost, rozhodně to není „skoro rovina“, jak někdo píše. jezdím zde denně a s kapacitou zde problém fakt není, tenhle argument mi přijde jako účelový pro podpoření tramvaje. Jediný kapacitní problém má bus 102, který jezdí jako jediný „krátký“. Stačilo by na něj nasadit kloubák..
Dvoustovku jezdící každé 3 minuty nepovažujete za kapacitní problém? Já tedy ano.
Z pohledu cestujícího opravdu ne.
Smysl ta tramvaj do Bohnic dává až ve chvíli kdy dojde k propojení tramvajovou tratí s Prahou 6. Linka 200 jezdí ve špičce pracovního dne v intervalu 2 – 3 minuty. Autobusy jsou plné hodně. Ne snad, že by lidi na sobě byly namačkaní, ale často v polovině cesty mnozí stojí. Bohnice jako takové jsou mírně nakloněná rovina. Kopec je mezi Kobylisy a Bohnicemi. Ne nijak strmý, ale je. Je zjímavé, že jí jezdím také z Bohnic denně a vidím to jinak než vy. My lidé jsme různorodí 🙂
Z pohledu cestujících s výjimkou busů 102 kapacitní problém fakt nevidím, jestli někdo v polovině cesty stojí (jde o cca 5 min jízdy) to za kapacitní problém nepovažuji.
Ale dobrá, jestli je problém počet autobusů, které zde jezdí, tak proč tedy nenasadit dlouhé trolejbusy, jako jezdí na letiště? mohly by jezdit místo busů 200 třeba ve 4-5 min intervalech. bylo by to řešení levnější a pro lidi z Bohnic přívětivější, než tam tahat tramvaje, které budou jezdit méně často a na zastávky to bude dál. K tomu problém s hlukem a zabráním dalšího jízdního pruhu.
Jsou části dne kdy jsou autobusy dost plné i na kloubových linkách. Nejen na lince 102, která bývá narvaná obvykle večer. Tramvaj nemusí být o mnoho hlučnější než trolejbus. To nevíte? Navíc tramvaje mohou v prokladu linek mít interval kolem 4 – 5 minut také.
Zkuste mi, prosím, napsat, jaká by byla v tomto případě podle vás výhoda tramvaje oproti trolejbusu. Fakt by mě to zajímalo. Já tam ty výhody nějak nevidím, a to proti kolejové dopravě vůbec nic nemám, naopak.
Převýšení 30m na km v nejprudším místě Čimické ulice je skoro rovina. Pro porovnání v Trojské to je kolem 90m
Chápu správně, že v napojení na stávající trať chybí oblouk směr centrum?
Jinak se jedná evidentně o salámovou metodu, která je volena všude tam, kde je nesmyslný odpor místních, včetně úřadů. Viz Pankrác resp. P4.
Východní vestibul stanice Kobylisy (on se stejně už rozpadá) se má totálně změnit a má tam být oblouk od Bohnic směrem do centra. Jak už píše níže smasska, vedení z Kobyliského „náměstí“ ulicí Nad Šutkou by udělalo lepší službu, ale to je otázka, zda by to přešlo přes automobilové kruhy.
No a není lepší mít 2 plnohodnotné tříramenné křižovatky než se snažit vmáčknout další směry do trianglu u Vlachovky? Všechny směry tam asi nacpat nepůjdou a někdy by se mohly hodit…
Úplně nevím, jak mám tvému příspěvku rozumět, ale osobně si myslím, že nejlepší by bylo mít trať jak v ulici Pod sídlištěm (Bohnice – Ďáblice), tak v ulici nad Šutkou (pro směr Bohnice – Palmovka).
Což by ale znamenalo mít společnou zastávku někde za Kobyliským náměstím. Protože nejvíc lidí asi vždycky přijede z centra metrem a bude přesedat na tramvaj. A bylo by hodně nešikovné, aby jim do Bohnic jely dvě linky ze dvou různých zastávek daleko od sebe.
To nepochybně ano.
Nechci být úplně kritický, je dobře že se nová trať vybuduje, ale škoda že nevede Bohnic…
Přesně, jako budoucí tangenta na Prahu 6 dobrý, ale pro sídliště by to chtělo buď trať středem nebo aspoň trolejbusy na 200
Když na Prahu 6 neprojde kvůli narušení krajiného rázu ani lanovka, tím spíš nemůže projít tramvaj, která do něj zasáhne o poznání víc.
A ty co vyřešej,ty nespolehlivý šmejdy?
Mistni se postavili proti TT. Tenhle usek je jediny, ktktery prosel…
A jaký má tedy smysl ho dělat, když ty busy stejně nenahradí…? Projekční i realizační kapacity a finance by byly mnohem lépe vynaloženy směrem na Jižní Město, klidně třeba “jen” na trolejbusy.
To by ji tamní nesměli blokovat…
S tímhle trasováním mezi krajem sídliště a lesem to ale ničemu moc nepomůže. Hlavní autobusy jsou 177 a 200 které jedou prostředkem sídliště. Těžko si představit, že někdo bude chodit přes celé sídliště na tramvaj, když přímo zkrz něj jede autobus.
Klasika, postavíme to tak, aby se to dalo rychle a snadno postavit, obyvatelům poškrtáme busy dovnitř sídliště a budeme se divit, až lidi tramvaje nebudou chtít. A jako bonus tam místo NP autobusů s AC pošleme i „nesmrtelné a nadčasové“ T a KT. Prostě tady je jediné možné vedení mimo uliční síť částečně zahloubeně cca středem sídliště podobně, jako je tomu na Barrandově, to autobusy neumí. A i v takovém případě se části obyvatel zhorší docházkové vzdálenosti, což teprve se současným návrhem. Ale úkol zní jasně a zdržovat se nesmí. Natož ještě tedy myšlenkou trať uhnout na Kobyliském náměstí rovnou… Číst vice »
Já za tím spíše vidím ruku šedé eminence a města
Ta tramvaj vede mimo Sídliště, protože pár lidí blokuje cokoli skrz Sídliště. Stejně tak smyčky. Tohle alespoň umožní nahrazení 102 a odklon 152 když už nic. 200 potřebuje nahrazení kolejemi neskutecne, ale holt to bude muset počkat
+144 se nahradí.
Ano, děkuji za doplnění.
Ovšem je potřeba i myslet na to, že je potřeba snižovat emise a co se týče řidičů, mají problém autobusy. Tato náhrada tedy nemusí striktně obslužnost zlepšit, ale ušetřené prostředky půjde použít jinde.
A jako bonus tram zabere jeden pruh na silnici pro každý směr (pokud se nemýlím), takže cesta ve špičce bude ještě horší než dosud…
Zrovna v ulici K Pazderkám moc provoz není. Ta je čtyřproudová jen jako relikt plánů na městský okruh. A Čimickou by jela tak jako tak.
I proto by bylo smysluplnější místo tramvají zde provozovat (parciální) trolejbusy, které žádnou kapacitu pruhů neuberou.
Jakých plánů? O tom jsem nikdy neslyšel. Jako že místo dnešní Blanky měly jezdit auta po nějaké magistrále skrz Kobylisy a přes „horní Troju“ na nějaký most a na šestku?