Tramvají do Bohnic. Dopravní podnik začal shánět první razítko pro severní tangentu
Vizualizace tramvají na Kobyliském náměstí. Foto: Cedop
DPP plánuje zahájení stavby na rok 2028.
DPP plánuje zahájení stavby na rok 2028.
Klimaticky závazek snížení 8% z 0.004% co2 člověkem na celé planetě
Dobrá zpráva pro všechny kromě NIMBŮ ! Je to veřejná služba, ekologická, hlukově srovnatelná s busem, pokud to jde nestojící v zácpě. Propojení s Prahou 6 taky palec nahoru. Neberu nikomu auta, ale na dopravu do některých částí města jsou na … . Smysl má všude kombinace a ne jen tvrdohlavě to moje správné ego. Proberte se, proč asi jdeme v porovnání např. s Poláky do řitě nebo stojíme na místě. MV
Pročetl jsem si zdejší diskuzi a když bych to měl nějak shrnout, tak se zde z velké části vytvořila jakási tramvajová úderka, která by nejraději tramvaj prosadila za jakoukoliv cenu, často proti vůli místních, kteří s ní budou jezdit a hlavně klidně i v podobě tohoto nesmyslného projektu co nic neřeší – jako první kolečko salámu, které možná v nějakých pozdějších etapách začnou dávat smysl (až místní „zmoudří“ poté, co jim seškrtáme autobusy…)
Tenhle až fanatický přístup je za mě hodně špatně…
A teď mě klidně umínusujte 🙂
Tramvaje jsou tam v takovém rozsahu, jaký uložila magistrátu Praha 8.
Autobusy se budou škrtat jen ty, které jezdí v trase tramvaje (102 a 144).
Dopravu dlouhodobe trápí nedostatek řidičů autobusů a je naprosto nesystémové na sídliště s rezervou pro tramvaje vést autobusy po 2 minutách. Pokud se bude škrtat, tak právě kvůli tomu.
Až na to že výstavba TT dává smysl. To že to bude v podobě kterou si místní vyřvali poměrně nepoužitelné je jejich problém. O fanatismu bych v souvislosti s Bohnicemi pomlčel, místní jsou ochotni použít jakýkoliv argument aby nepřišli o svá drahocenná parkovací místa.
Vy v Bohnicích bydlíte, že můžete pronášet takovéto silné výroky? Třeba parkování je na sídlištích fakt problém a rozhodně není na místě to zesměšňovat. Proč by měli místní chtít tramvaj, když 1) její výstavba bude stát miliardy oproti alternativě (parciálních) trolejbusů 2) k metru je doveze stejně rychle jak dnes autobusy 3) sebere jim parkovací místa a v Čimické ulici jízdní pruh 4) bude jezdit méně často vzhledem ke své větší kapacitě 5) zřejmě nikdy její síť nebude dosahovat na sídlišti stejné hustoty jako v případě BUSů, tedy na zastávky to bude dál 6) obávají se vyššího hluku – to… Číst vice »
Ano, bydlím v Bohnicích. A zesměšňovat mi to přijde v pořádku už jenom proto že arogance místních aby nepřišli o parkovací místa, blokují každé zlepšení MHD které mohlo na sídlišti nastat. Například použitelné spojení spojení s Prahou 6 (na co lanovka že když bude za 20let tramvaj, kterou tady ale vlastně taky nechceme.) Ten problém s parkováním na sídlištích není proto že by tam vedli tramvaje, naopak ten problém jsou lidé kteří MHD nevyužívají a myslí si že je v pořádku vlastnit 2 a více aut a zadarmo je parkovat kde se jim zlíbí. Aby jste neřekl pokusím se na… Číst vice »
Děkuji za snahu odpovědět. Také zde bydlím a momentálně mě navržený projekt tramvaje nijak nepřesvědčil o své výhodnosti. V oboru ekonomického hodnocení staveb se pohybuji dlouho a to, že to někdo navrhuje a proto to má asi „spočítané, že se to vyplatí“ mě nijak nepřesvědčuje. Sám vidím, jaké často nesmyslné projekty od SŽ, ŘSD a dalších zadavatelů vznikají. Cena mě zajímá, protože mi není lhostejné kam se investují nemalé prostředky a jakého přínosu je za ně dosaženo. Lanovky je škoda, já osobně jsem tento projekt podporoval, hlavní odpor ale podle mě nebyl od místních, z magistrátu, což se projevilo na… Číst vice »
Dovoluji si doplňující RE k bodům 2) i když Bohnice – Kobylisy =M=C TRAM nemá být rychlejší cesta než dnes BUS, ale pro přímé spojení Bohnice – Bulovka – Palmovka … již odpadnutím stávajícího přestupu na Kobylisích zrychlení cesty logicky bude! 5.) za mě bylo Bohnickým navrženo vedení TRAM tratě v původně plánovanéé trase středem sídliště jen v povrchové verzi – proč nebylo navrženo či samotnými Bohnickými požadováno její postavení obdobně jako průjezd TRAM sídlištěm Barrandov – https://maps.app.goo.gl/arPAjp8V3YhEnn6Q8 minimálně v terénním zářezu minimálně několikrát přemostěném, ale nejlépe mimo zastávky v povrchově hloubených tunelech? 6.) Dědinu v noci snad obsluhuje BUS… Číst vice »
Zkusim vam odpovedet: 1) ano, troufam si rici, ze tram. je drazsi, duvody jsou tu specifikovany nize, napr. kapacita, ktera je vyssi, jizda je plynulejsi, vozy prostornejsi, moznost pokracovat yram dal z Kobylis bez prestupu. 2) ano i ne, to nemohu posoudit, tram. ma ale samostatne teleso 3) to se resilo i na Dedine, neni duvod postavit parkovaci dum ci zvysit pocet mist jinde na sidlisti, v Bohnicich je pomerne dost mista oproti jinym sidlistim, to je na diskusi, ale tohle hl. problem nebyl 4) ano i ne, na sidl. meli vest 3 linky, spickovy interval kazde je 8min. 5)… Číst vice »
Díky za odpovědi a slušnou diskuzi. Problém je asi v té salámové metodě, kdy ten navržený úsek opravdu nic moc neřeší.
Šlo by do Bohnic prodloužit budoucí metro D? Z náměstí Míru přes hlavní nádraží, náměstí republiky, Letnou a pak přímo na sever pod Stromovkou a pod Vltavou. Bonus by mohla být stanice metra v Troji nedaleko Zoo.
toho D se nikdo z nás nedožije
Metra D možná ano, ale VRT těžko
za mě by bylo 100x praktičtější z NamRepubliky =M=D prodlužovat přes Letenské nám, Podbaba (druhý vestibul Nemocnice Bubeneč), V Sedlci (druhý vestibul Roztocká), Zemědělská univerzita (druhý vestibul Kamýcká), Suchdol (dnešní BUS zast. Výhledy) u nového P+R.
No konečně. To se řešilo už pžed 50 lety, ale díky odpůrcům tramvají a trolejbusů se to muselo nechat na autobusech. Už to zde mohlo 50 let jezdit.
Hluk je absolutně lichý argument. Auta a zvláště autobusy jsou daleko horší.
Přesně tak
Aha, tak mi vysvětlete, proč v noci na Dědinu nejezdí tramvaje ale jen BUSy?
Hlukove normy pro stacionarni hluk, hluk z elektrovyzbroje, kdyz vuz stoji – Praha zatim nema tram., ktere jej splnuji.
Nejlepsi trolejbus než tramvaj
Dobrý den a co příroda ( je připravena na poruchy a likvidaci ) baterií ?
Nechtěli jste lanovku, tak si holt počkáte. Trám do Bohnic když to půjde tak 2030 a na Prahu 6 možná 2035. Do té doby by ta lanovka už byla na první generálku
Evidentně si to představujete jak Hurvínek válku. 😉
Pokud nebude ta tramvaj prodloužená až na Prahu 6, tak je to úplný nesmysl. Ze zastávky Poliklinika Mazurská odkud jezdila 144 na Kobylisy 7 minut, tak se po zrušení budeme muset spolehnout pouze na 177, která trvá 12 minut, protože to objíždí přes celý sídliště, takže tady opravdu žádný zlepšení díky tramvajím opravdu nevidím… A na Prahu 6, jestli to vůbec někdy povolí tak to bude jezdit nejdřív za 15 let
Když je vedení MČ P8 toho názoru, že ten pás v prostředku Lodžské se nejlépe využije na kytičky, budete mít tu fuj fuj tramvaj kdesi v háji.
Dotační programy na elektrifikaci MHD tu nebudu věčně.
Váš radní pro dopravu je zkrátka kanón, podle něj třeba autobus nemůže jezdit TKB protože se obává, že by v něm lidé umřeli.
Na silnicích 2+2 by se jeden pruh použít mohl.
Zajímavý že Praha tam tramvaje tak chtěla, ale Bohnice dovolila jen tohle tak mají co chtěli…
Podle mě ta tramvajová trať vede takhle nesmyslně na jihu mimo sídliště Bohnice, protože je to relikt fantasmagoritského záměru lanovky. Myslím si, že navrhli nejdřív lanovku a pak k ní zbastlili tramvajovou trať. Potom co se zrušila fantasmagorická lanovka, tak měli upravit vedení tramvajové tratě. Jenže se na to vykašlali – asi už to bylo tak rozjeté ta příprava tramvajové tratě v územním plánu a tak dále, že už se jim to nechtělo předělávat. Tramvajová trať by logicky vedla Hnězdenskou ulici a končila na smyčce Poliklinika Mazurská. Vedení tramvajové tratě na jihu ulici K Pazderkám znamená že to je úplně… Číst vice »
Nemá to s lanovkou nic společného, je to díky tomu, že místní radnice nechce do prostoru sídliště, kde se s tramvajemi počítá od prvopočátku, odmítá tramvajovou trať se zdůvodněním, že by ubylo parkovacích míst. takže asi tak…
Jak málo překvapivé. Stejně třeba jako na Praze 4.
Tramvaj do Bohnic se řeší přes 30 let, minimálně, s lanovkou to nemá co dělat, současná podoba TT je výsledek odporu obyvatel sídliště. Tahat tramvaj do smyčky Poliklinika Mazurská je nesmysl, když má tato pokračovat do Dejvic. Samozřejmě z hlediska plošné obsluhy sídliště je toto řešení velmi částečné, ale když to tam ty lidi nechtějí, pracuje se s tím dost těžko.
Usnul projekt z Kobylis do Libeznice . Nevím jak je předpoklad vytíženosti Bohnice za vodou s lanovkou nebo bez xx. Rozhodně si myslím pro „severní město “ je pokračování na středočeský smysluplnější než vvvvvv !!! Ale je to snad věcí vzdělanců v oboru než politiků !!!!!!!!
Rozšiřování tramvají mimo Prahu je věc primárně Středočeského kraje.
Příští rok snad začne stavba do Sedlce, dál ale mluví spí o Odolena Voda než Líbeznicích.
Každopádně asi by to chtělo, aby DPP objednal nějak jiné / jinak konfigurované tramvaje na příměstské linky, kde jsou jiné požadavky než v centru.
Ani nahodou, s tramvaji pocitali jiz komanci a mela vest stredem sidliste, po revoluci sel projekt na cas k ledu, nasledne se [ocitalo s trati v autobusovych stopach stredem ulic tedy dve propojene trati ulicemi Lodzska, Zhorelecka a K Pazderkam. To odmitli mistni kvuli zaboru zeleneho pasu v Lodzske a kvuli ubytku jizdniho pruhu a delsich intervalu. ez autobusu. Na jejich stranu se postavila tehdy i mistni CSSD. Realizace trati v ul. K Pazderkam prosla jako torzo puvodnich planu. S lanovkou to vubec nema co spolecneho, ta ma propojit P6 a P8 dokud nebude v planu trat do Suchdola a… Číst vice »
V Bohnicích jsou volně plácky pro stanice metra. Taky rezerva z doby socialismu. Plánovali tam hlavně metro. O tramvajích jsem nevěděl.
A to metro ma vest jakoze kam? Na stavajicim C-cku nikde neni pripravena odbocka, takze by se horni pulka cecka musela na nekolik let uzavrit, nebo snad to metro podjede Vltavu a skonci nekde v Dejvicich? A nebojite se, ze to narusi krajinny raz na Praze 6?
https://blog.idnes.cz/subrt/causa-letnany.Bg09071230
V raných fázích projektování sídliště měla TT vést středem. Ale pak přišel zákaz stavby nových TT, a tak se sídliště z jedné osy přeuspořádalo na osy dvě, aby to autobusy odvozily. Dnes by se jednou tratí středem sídliště obsloužilo špatně.
Myslím, že časem se to zase obnoví a postaví podle původních záměrů.
Hm, pokud chcete abych vaší teorii věřil, načrtněte to lepší trasování aspoň v malovaní do prinscreenu mapycz… jinak je to jen (další) spiklenecká teorie zapřísáhlého odpůrce lanovky.
Trolejbus by byl daleko levnější a nemuselo by se měnit trasování linek v sídlišti.Jen přestavba křižovatky v Kobylisích bude stát víc než by přišli trolejbusové linky
Nějaká čísla k podpoře tohoto tvrzení?
v Kobylisích pokud bude napojení do centra bude nutné rozsáhlé bourání vestibulu metra a vrácení silnice do původní výšky ,Vše tam je nyní úplně jinak než před stavbou metra
Bourat se bude. A ta čísla?
čísla nevím ale na trolejbus by stačilo postavit troleje a využít stávající vedení linek. Pro tramvaj se bude muset přestavět složitě křižovatka a dál mimo trolejí ještě položit koleje ,udělat točnu na konečné a stejně dál provozovat nějaké autobusy Dopravu na sídliště moc neřeší ,vede po okraji ,význam by měla pokud by šla Lehnickou a dál na konečnou Sídliště Bohnice.Zdejší situaci znám velmi dobře bydlím tu od postavení sídliště
je to podchod,… a ta kasnicka je sidlem pochynych existenci… spise to pomuze misto zlepsit…
mam na mysli tu cast u katastralniho ouradu…
Trolejbus vam o moc kapacitu nezvedne, defacto je stejna jako u autobusu, pritom interval na 200 je i 2min. a take nevyhodou je sdileni jizdnich pruhu.
24m dvoukloubový trolejbus má stejnou kapacitu jako 18m jednokloubový autobus? Jinak nic proti tramvaji, za mě určitě lepší volba, ale musí vést min. na konečnou Sídliště Bohnice.
tady jde o to hlavně vyčerpat dotace na rozvoj bezemisní dopravy. kapacita autobusů je nyní dostatečná, trať TT po okraji sídliště to moc nevylepší. za „pár“ let už se nebudou smět nakupovat dieselové autobusy pro MHD.
Kapacita trolejbusu je radové stejná jako buši, tam má násobek. Docházejí nám řidiči, to je ten zádrhel
Mohly by jezdit 24 metrové trolejbusy jako na letiště. Krátká bagrovací linka Bohnice – Kobylisy – Bohnice.
do Bohnic je pro tramvaj v navržené trase extrémní stoupání. zde by byl vhodnější trolejbus.
Houby, proti trati v Trojské je to v podstatě rovinka.
Je tam max 6%. Norma připouští max 6,5%. V Trojské je 8%.
Někde jsem slyšel, že v Bohnicích má být pro každý směr jiná trať jako v San Juan.
To je nějaká fáma. Ani si nemyslím si, že sídliště Bohnice je vhodné pro blokovou smyčku, je dost velké a lidnaté.
V plánech roku 2018 se počítalo s tím, že celé sídliště bude objížděno z obou stran, takže to de facto bloková smyčka být měla a měla být projížděna linkou 29A po směru hodinových ručiček a 29B proti.
To v mém vidění světa není bloková smyčka (pojížděná jedním směrem), ale zaokruhovaná trať 🙂
Pravdepodobne mate na mysli puvodni vedeni trati, kde byla trat zaokruhovana a jako napajec k metru mela slouzit linka 27 rozdelena na 27A a 27B, projizdejici Bohnicemi v opacnych smerech…. to uz si myslim v planu neni,…
pardon, 29A a 29B…
To jo, ale pořád tam byla smyčka pro aspoň jednu linku do centra.
Ano byla, Sidl Bohnice pro dalsi dve linky do centra…
Konečně po těch 60 letech (?) se takto velké sídliště dočká odpovídající dopravy. Ukončení je, předpokládám, jen dočasné a tramvaj se dotáhne až na okraj k OD Visla. Přou se však ve mně dva pohledy. 1) Navržená trasa je rychlá, protože nezahrnuje tolik oblouků. Tudíž by mohla přitáhnout více lidí, než současné autobusové linky. 2) Pokud by tramvaj jela Čimickou a Lodžskou ulicí, byla by naopak pomalá, protože by projížděla prudkými oblouky. A mám za to, že by nebylo vhodné vést trať podél Lehnické ulice. Obsloužila by sice obydlené území z obou stran, tedy více lidí místo půlky lesa, ale… Číst vice »
Navržená trasa je prakticky totožná se stávajícím autobusem 144 s jízdní dobou 7 minut, tramvaj nebude rychlejší. Z 200 nikoho nepřitáhne, nebude to rychlejší. Vedení ve směru chodníku jménem Lehnická je neprůchodné, protože zeleň.
Až bude tramvaj, část autobusů zruší vč. 200
To si neumím představit, pokud se tedy bavíme o aktuálně uvažované konečné u OC Krakov. 144 jistě zrušena být může, ale 200/177 ta tramvaj – v aktuální podobě – nenahradí.
To jste vzal kde? Podle návrhu linek PID to má nahradit 102 a 144 jenom
Předpokládám pouze zrušení linek 102 a 144, ostatní by snad měly být zachovány, linku 200 tramvaje nenahradí zcela.
I když, vzhledem k tomu, že pro některé z ROPIDu je souběh autobusů s tramvajemi tabu…nedivil bych se, kdyby byla 200 zkrácena jen do trasy Čimický háj – Sídl.Bohnice.
Neni to tabu, ale pokud cerpate dotace, tak to byt nema, musela by se resit vyjimka,…
No, ono nejde vždy jen o dotace, dělá se to i u starších tramvajových tratí, viz např. nedávné (i když, ono to vlastně už tak „nedávno“ není) zkrácení linky 123 na Kavalírku a zrušení linky 130 v původní trase Na Knížecí – Klamovka – Jinonice.
Ještě taková zajímavost – teoretická tramvaj, která pojede z Bohnic do Holešovic bude u metra Kobylisy zastavovat celkem 5x na cca 900m: Kobyliské náměstí, Kobylisy (ul. Pod Sídlištěm), Kobylisy (ul. Klapkova), Ke Stírce, Hercovka. Není to málo?
žádná taková tramvaj jezdit nebude, ale dál můžete zůstat u teorie 🙂
Podle těchto plánů Ropidu https://pid.cz/wp-content/uploads/system/LV2022-32/LV2022-32_kniha_C_rozvoj-linek-pid-v-praze.pdf by tak měla jezdit 17
Má tam jezdit současná 27, tedy polovina spojů linky 17. A k tomu 19
Bude. Pobřežní expres č 17. A dostane přezdívku bohnický.!!!!! 😸
V Kobylisích nedává smysl stavět dvakrát. Vždyť se to dá dojít za minutu pěšky už dneska. Ale zase by to byl unikát, 3x přestup na metro v řadě týkající se jedné stanice metra (Kobyliské náměstí, 2x Kobylisy).
U tramvaji mozna unikat (Na Knizeci + 2xAndel ve vyluce nepocitam), u autobusu na Cernem Moste celkem bezne
Super!!! Jen 2028 mi připadá docela pozdě. Realizačně by na to měl stačit půlrok až rok. Jen to povolování… ale i tak.. jestli do toho někdo nehodí vidle, mělo by to být přeci povolené max do dvou let.
Teoretická tramvaj ano, ale dneska jezdí z Trojské nahoru jediná linka a nevím jestli zrovna tu má smysl lámat do Bohnic.
škoda že se tam tehdy nepostavilo metro. Tato tramvajová trať na kraj Bohnic (ne do Bohnic) podle mě Bohničákům moc nepomůže, protože přijdou o přímější busy
Za to si ale mohou částečně sami, byť třeba zprostředkovaně přes MČ Praha 8.
Pro Bohnice existoval daleko velkorysejší plán, který MČ odmítla, protože “TrAmVaJe JsOu HlUčNé”
Ono se to salámovou metodou nakonec zrealizuje.
Moc mě mrzí, že moji spoluobčané z Bohnic se tramvaji brání. V dnešní době kdy existuje mnoho technických vychytávek na snížení hluku z tramvají mě to mrzí obzvlášť. Dnes antivibrační rohože, bezstykové kolejnice, zelené pásy apod. umí s hlukem hezky pracovat.
Metro přes Bohnice, myslím teď linku C, by vlastně byla ztráta pro všechny. Pro aktuální obsluhované stanice by se jednalo o prodloužení času jízdy a o dost velkou zajížďku. Samotné Bohnice zase tak malé nejsou, takže by se stejně museli nějak k tomu metru dostat a to bychom řešili vlastně stejný problém co teď. A samotná stanice by musela být docela dost hluboko, vzhledem k tomu, že Kobylisy jsou níže položeny než Bohnice. Což by také ubralo na komfortu.
to by nejezdilo do Letňan..na Letňany a Prosek byla v plánu odbočka z B
Není B na Vysočanské poměrně hluboko? A k tomu ještě výškový rozdíl mezi Vysočany a Prosekem.
ano, metro D melo z vysocanske jit rovnou na Letnany a Kbely… Na Prosek to nedate…
To dává smysl, ale zcela vynechat Prosek? Sice jsou tam možnosti další výstavby už poměrně vyčerpané (jsem zvědavý, jestli přesměrují nějakou autobusovou linku kolem garáží Klíčov, kde se v blízkosti staví nové byty), ale stále je to velké sídliště, které si nějaké kolejové napojení zaslouží.
nebyla, bylo v planu metro D…
A kde už to teda v Praze je/bude, odbočka (pravidelně pojížděná s cestujícími) z některé trati?
Se o tom pořád teoretizuje ale ukázku nemáme…
Jedna takova je na strasnicke, tam je trat pripavena smerem na Z.Mesto a Hostivar, manipulacni koleje po kterych se jezdi na Skalku a do depa v Malesicich je defacto odbocka…
Bohuzel, acko se jeste smerem na zahradak neprodlouzilo…
Jako nepochybuju že na papíře to funguje dobře, chtělo by to někde vidět jak moc se „daří“ to trefovat „mezi sebe“ tak aby ty vozy nemusely moc čekat na svou svůj „slot“…
Metro do Bohnic by mělo smysl, pokud by se C větvilo; dělat závlek do Bohnic a pak směřovat do Kobylis-Ládví by skutečně byl nesmysl.
Nicméně k těm nadmořským výškám: Kobyliské náměstí 284 m, OC Krakov 277 m, OC Odra 287 m, OC Visla 274 m, zastávka Podhajská pole 304 m. Takže kdyby do Bohnic to metro vedlo, zas takový výškový masakr by to nebyl. Pokud by někdo nechtěl stanici na Šutce 🙂
A nebylo by lepsi pak vetev tahnout z Bohnic na Kobylisy, Bulovku, Palmovku….?
Z troji to masakr je, na Kobylisy je to tahly oblouk a dlouha vzdalenost, do Bohnic by to slo asi nejlip, kdyby z Holesovic se slo mostem do Troji a pak stoupat jeste pred bohnickou terasou…
Podle té mapy to vypadá jako jeden z projektu typu “brněnské nádraží” = za velké peníze akorát všechno zhorší. Lépe strčit do šuplíku a zapomenout, dokud nebude možné prohlásit tramvaj za VPS a postavit skrz sídliště navzdory peticnikum.
Tak černě to nevidím – k tomu, jak je to nakreslené, se bude dát dostavět nějaká forma okruhu skrz sídliště a tato první etapa zůstane jako součást spojení na P6.
No jenže to je právě to špatně. Ten optimální cílový stav by měl být, že tam bude jedna trasa od Kobylis dolů skrz sídliště, kudy pojede všechno. Ten úsek ulicí K Pazderkám (východně od Lodžské) je jaksi „navíc“, přitom to je nyní prakticky to jediné, co se chystá.
Naopak si myslím, že salámová metoda je v boji proti NIMBYstům poměrně účinný způsob. Snad se jednou dočkáme zaokruhování bohnickym sídlištěm nebo trati na Budějovickou a ne jen k poště.
Salámová metoda vede vždy k horším řešením za větší peníze a obvykle ještě betonuje technice řešení, když se v průběhu stavby změní podmínky a je záhodno něco upravit. Klady salámové metody se dají shrnout jen na toho vrabce v hrsti.
pokud jsi dobře pamatuji tak před nějakýma 40 možná víc lety se mluvilo o tom ,že tramvaj v budoucnu půjde přibližně ve směru ulice Lehnická ,Řešovská
Byla to jedna z probíraných možnosti, udělat v této ose podzemní tramvaj, ale bylo by to dražší a horší než to vést po současné trase linek 177/200 a 102/144
To se teprve letos žádá o razítko EIA? Bych si myslel, že to bude už dávno připravený a že posledních 10 let se diskutuje o územním rozhodnutí…
A teď budou z Bohnic určitě zase pindat, že proč že to nejde přes sídliště
Ale to by bylo to dobrý, protože by to znamenalo že je přípustné to dokončit.
Je to smutné, ale máte bohužel pravdu. Lokální „patrioti“ a bojovníci proti „hluku“ chtějí záměr výstavby tratě zmařit
A v takovém případě je tedy lepší postavit dražší paskvil zhoršující dopravu, nebo prostě potlačovat v přípravě lepší záležitosti a snažit se to během let prostě dostat do nějaké konsensuální podoby?
Vždyť právě tohle je ta vaše konsensuální podoba! Tenhle paskvil, který alespoň uleví od linek 102 a 144 aby se mohly řidiči a prostředky využít lépe.
Jak se ty 15T na vizualizaci v Bohnicích otočí, když tam bude šturc?
Zase šturc? Opravdu experti…
Mohli tam dát brněnské 45T ale to by vypadalo, že si z někoho chtějí vyloženě vystřelit. Nebo tam dát KT8, ale to by vypadalo, že chtějí někoho vážně urazit, což jak jistě uznáne není dobrý nápad.
Když jsem vizualizaci zkraje roku 2018 tvořil, o nějaké úvrati u budoucí neexistující lanovky se ještě neuvažovalo.
Aha odpovím si, podle studie EIA tam bude trojitý šturc zkombinovaný s trianglem. Ve Vinoři budou mít práci 🙂
Jenže ten triangl je určen jen pro dispečernské otočení, takže to bude trať primárně pro obousměrné vozy. A bohužel ze strany DPP i ROPIDu je až nenávist k obousměrným vozům a žádný nákup v blízké budoucnosti nehrozí.
Takže budou jezdit pouze „úžasné“ kačeny. To bude voda na mlýn kritikům tramvaje, když teď tam na 144/102 mají vždy alespoň z půlky nízkopodlažní (některá místa jsou na podestách) a někdy dokonce i klimatizovaný autobus.
To teda jo… to si příznivce jednoznačně získá 🙂
Žeby pro kačeny vymysleli nějakou „retro“ rekonstrukci ve stylu T3R.PLF?
Zajímalo by mě, proč mají ve výkresu u konečné Kaufland, který tam nakonec nebude… Nebo jsem se spletl a nakonec tam bude?
V dokumentaci se píše, že Kaufland bude.
Při protahovani céčka na Severni město se puvodne uvazovalo o stanici v miste Velke skaly. Nakonec zvitezil názor, ze nejlevnejsi je metro bez stanic proto mají Bohnice ho*no a kolony coudicich autobusu…
A to bylo kdy? Vypuštěna byla stanice dole na Trojské. A kdyby byla stanice na Velké skále, obsluha sídliště by se bez kapacitních busů stejně neobešla, jen by to byly ještě kratší cancourky než teď, a tu tramvaj by se tam už vůbec prosadit nepodařilo, „vždyť máme přece metro“.
A na Velkou skálu by si všichni došli? Nebo by to stejně znamenalo ty autobusy?
Jako obyvatel sídliště Bohnice doufám, že se jedná pouze o první etapu projektu/stavby, která bude následně smysluplně natažená víc dovnitř sídliště (minimálně na úroveň křížení Lodžská-Zhořelecká / na stávající konečnou BUS Sídliště Bohnice / nebo zokruhovaná přes Odru).
Ještě pak úplně nerozumím napojení u uzlu Kobylisy – proč se tam neuvažuje s napojením trati přes ulici Nad Šutkou? Je přeci nesmysl mít „kyvadlovou“ tramvaj Bohnice-Ďáblice(Vozovna Kobylisy). Nebo mi něco ušlo a dokáže se trať v tak šíleném poloměru oblouku napojit na stávající trať směr Palmovka?
Napojení směr Palmovka bude, stávající vestibul půjde k zemi, ale mě by se taky vedení ulicí Nad Šutkou líbilo víc. Samozřejmě trať kolem katastrálu by taky byla – budoucí tangenta směr Letňany, napojení vozovny Kobylisy.
Plánují tam vést 27 a 19 takže asi by to mělo být napojeno dolů. Hádám spíš že to bude samostatná stavba „přestavba východního vestibulu stanice Kobylisy“.
Pokud vím tak ne, lidé nechtěli, aby jim přímo pod okny duněly tramvaje a měli výhled do drátů. Týká se to několika set domácností, takže ten hlas byl docela silný.
Přesně. Moc nerozumím proč je v Bohnicích proti tramvaji takový odpor. V dnešní době je velká nabídka technologií co dokáží hluk a otřesy z provozu tramvají výrazně eliminovat. Já k nám do Bohnic tramvaje chci.
Běžný občan nějaké „technologie pro snížení hluku“ absolutně nevnímá. Zato vnímá zkušenosti ze stávajících tratí, nejlépe průjezdy křižovatkou. Ovšem mám dojem, že občanům nejde jen o hluk, jako o parkovací místa a zeleň. A pro někoho je samozřejmě jakákoliv změna vždycky k horšímu.
Přitom zeleň může být i přímo v kolejích, jen se musí patřičně udržovat, tj. nejlépe tam mít i závlahový systém. Jak dopadají tratě bez závlahového systému, je dobře vidět na více místech v Praze a hezký pohled to není. Přitom první rok to hezký pohled byl vždy, ale pak konec, zaúřadovalo sucho a neúdržba.
Nevím, jestli nabídka kvalitního trávníku vykompenzuje u občanů už vzrostlé stromy v Lodžské 🙂
Co vím od sousedů, tak odpor k tramvajím v Bohnicích je hodně o emocích. Není vůbec postaven na informacích. Na porovnání hluku z autobusu a z tramvaje, poklud jede na vyhovující moderní trati. I koleje mohou být zatravněné. Moc hezky jste popsal ten strach z novinek. Takovéto jen ne u mě doma.
Jistě že je to o emocích. I volby, včetně těch nejdůležitějších (zdravíme do USA), jsou většinově o emocích. To se mi, jako technicky vzdělanému člověku, nemusí líbit, ale učím se to respektovat 🙂
Mimochodem mají tady ubýt vůbec někde parkovací místa? Přijde mi že je tam všude spousta místa, zvlášť v prázdné ulici K Pazderkám, kde by se mohl zrušit v každém směru jízdní pruh a nic by se nestalo.
Bohnice jsou plné volného místa pro změnu parkování na šikmé zrušením malých trávníků mezi silnicí a chodníky. Parkovací plochy lze během chvíle navýšit dovezením betonových prefabrikátů a vznikem patra na stávajících kapacitních parkovištích Olstýnská, Ratibořská, Katovická, Vratislavská, U polikliniky a vzniknout mohou i jinde a kapacitu parkování na sídlišti tak doplnit. Lipová alej od Krakova k policajtům se dá vcelku přestěhovat (https://www.covenant.cz/sluzby/presazovani-stromu/) během týdne na další volná místa vedle chodníků směrem k psímu palouku, škole Ústavní, aleji pro pěší v ulici Lehnická. Další aleje stromů lze sázet K Pazderkám, kolem polikliniky i jinde. Tramvajové linky nahrazující expresy 200 a 144… Číst vice »
Je někde aktuální předpokládaný rok zahájení stavby trati Podbaba – Suchdol?
Tiuji, že ve hvězdách…
Rok zatím nikde, první polovina třicátých let je střízlivý odhad.
První polovina třicátých let je sci-fi. Střílivý optimistický odhad jsou padesátý léta, Neoptimistický ne v tomto století.
Možná až zvětrá a rozpadne se skála na obou březích Vltavy a tudíž už nebude vadit změna krajinného rázu.
Celkem panuje shoda že se má jednat o toto století, odvážné hlasy hovoří o první polovině… 🙂
Pokud se bavíme čistě o obslužnosti sídliště, navrhovaná tramvajová trať do Bohnic nedává smysl. Nebylo by lepší zvolit levnější trolejbusy na trase Kobylisy – Velká Skála pod trakčním vedením a dál kruh Bohnicemi na baterky? Ty by mohly obsluhovat celé sídliště bez potřeby pokládky kolejí, stavby sloupů a drátů. Bylo by to bez emisí a funkčnější varianta bez nutnosti rozkopat Kobyliské náměstí.
Naopak tbus nedává smysl – skoro rovina, nižší kapacita, vyšší provozní náklady. Mimochodem už se velmi těším až to tak zvané náměstí konečně rozkopou
Váš nápad se mi zdá pro sídliště přínosnější a ve finále výrazně levnější. Protože tramvaj bude mít nejspíš delší intervaly (je kapacitnější) a na zastávky to bude dál. A ani argument pro přímé cesty do centra moc neobstojí, protože 90% cestujících v Kobylisích stejně přestupuje na metro. Takže jaká je výhoda vlastně těch tramvají? Podle počtu mínusů u vašeho příspěvku tipuji, že hlavní důvod proti trolejbusům je, že mají gumová kola…
A proč 90 % lidí v Kobylisích přestupuje na metro? Protože to vesměs nikam jinam nejede… Nebavíme se jen o centru, co třeba Palmovka? Podobné názory byly u Barrandova, vždyť tam jezdí busy na Smíchovské nádraží. A teď je tam jedna travmaj za druhou a na smícháči vyleze tak 20 % lidí.
Ano, směr Palmovka dělá těch zhruba 10%. Všechny ostatní směry jsou výhodnější podstatně rychlejším metrem
Třeba takový směr Praha 6, to je úplné terno, metrem přes Muzeum. Tímto směrem bych své zraky upíral víc, než co se změní ve směru Bohnice – Kobylisy.
Osobne znam nekolik lidi, kteri cestu tramvaji bez prestupu (byt casto i dvojnasobne delsi) uprednostnuji pred cestou metrem s prestupem. Je to o pohodli, nastoupim do tramvaje, otevru si knihu, a pul hodiny si ctu. Nic me nerusi, nemusim co 5 minut menit dopravni prostredek, cekat na metro atd.
Píšou, že autobusy už jsou tam kapacitně na hraně a zrovna kapacita je to, co trolejbusy oproti autobusům neřeší. Náhrada autobusů trolejbusem je fajn, ale zejména tam, kde je to hodně kopcovité a kde kapacita stačí. Kde je problém i kapacita, tam to chce tramvaj, která ji má citelně vyšší, při menší potřebě nedostatkových řidičů.
kopcovité je to tady docela dost, rozhodně to není „skoro rovina“, jak někdo píše. jezdím zde denně a s kapacitou zde problém fakt není, tenhle argument mi přijde jako účelový pro podpoření tramvaje. Jediný kapacitní problém má bus 102, který jezdí jako jediný „krátký“. Stačilo by na něj nasadit kloubák..
Dvoustovku jezdící každé 3 minuty nepovažujete za kapacitní problém? Já tedy ano.
Z pohledu cestujícího opravdu ne.
Smysl ta tramvaj do Bohnic dává až ve chvíli kdy dojde k propojení tramvajovou tratí s Prahou 6. Linka 200 jezdí ve špičce pracovního dne v intervalu 2 – 3 minuty. Autobusy jsou plné hodně. Ne snad, že by lidi na sobě byly namačkaní, ale často v polovině cesty mnozí stojí. Bohnice jako takové jsou mírně nakloněná rovina. Kopec je mezi Kobylisy a Bohnicemi. Ne nijak strmý, ale je. Je zjímavé, že jí jezdím také z Bohnic denně a vidím to jinak než vy. My lidé jsme různorodí 🙂
Z pohledu cestujících s výjimkou busů 102 kapacitní problém fakt nevidím, jestli někdo v polovině cesty stojí (jde o cca 5 min jízdy) to za kapacitní problém nepovažuji.
Ale dobrá, jestli je problém počet autobusů, které zde jezdí, tak proč tedy nenasadit dlouhé trolejbusy, jako jezdí na letiště? mohly by jezdit místo busů 200 třeba ve 4-5 min intervalech. bylo by to řešení levnější a pro lidi z Bohnic přívětivější, než tam tahat tramvaje, které budou jezdit méně často a na zastávky to bude dál. K tomu problém s hlukem a zabráním dalšího jízdního pruhu.
Jsou části dne kdy jsou autobusy dost plné i na kloubových linkách. Nejen na lince 102, která bývá narvaná obvykle večer. Tramvaj nemusí být o mnoho hlučnější než trolejbus. To nevíte? Navíc tramvaje mohou v prokladu linek mít interval kolem 4 – 5 minut také.
Zkuste mi, prosím, napsat, jaká by byla v tomto případě podle vás výhoda tramvaje oproti trolejbusu. Fakt by mě to zajímalo. Já tam ty výhody nějak nevidím, a to proti kolejové dopravě vůbec nic nemám, naopak.
Do tramvaje se Vám vejde více lidí, protože nemá 18m (případně 24m) jako bus/trolejbus, ale 30-32m.
Jak na zastávky to bude dál? Tram mají obsluhovat úplně stejné zastávky jako bus…
A kupodivu například v noci lze na rovném úseku krásně pozorovat, jak je silniční doprava hlučnější než tram.
Nevím nevím jestli jsou tam zastávky a křižovatky přiměřené pro 24m trbus… Zatím teda je potřeba aby se tento prostředek pozitivně zavedl na současné lince na letiště, do té doby bych viděl další nasazování jako riskantní (že výsledek nemusí být uspokojivý).
Převýšení 30m na km v nejprudším místě Čimické ulice je skoro rovina. Pro porovnání v Trojské to je kolem 90m
Chápu správně, že v napojení na stávající trať chybí oblouk směr centrum?
Jinak se jedná evidentně o salámovou metodu, která je volena všude tam, kde je nesmyslný odpor místních, včetně úřadů. Viz Pankrác resp. P4.
Východní vestibul stanice Kobylisy (on se stejně už rozpadá) se má totálně změnit a má tam být oblouk od Bohnic směrem do centra. Jak už píše níže smasska, vedení z Kobyliského „náměstí“ ulicí Nad Šutkou by udělalo lepší službu, ale to je otázka, zda by to přešlo přes automobilové kruhy.
No a není lepší mít 2 plnohodnotné tříramenné křižovatky než se snažit vmáčknout další směry do trianglu u Vlachovky? Všechny směry tam asi nacpat nepůjdou a někdy by se mohly hodit…
Úplně nevím, jak mám tvému příspěvku rozumět, ale osobně si myslím, že nejlepší by bylo mít trať jak v ulici Pod sídlištěm (Bohnice – Ďáblice), tak v ulici nad Šutkou (pro směr Bohnice – Palmovka).
Což by ale znamenalo mít společnou zastávku někde za Kobyliským náměstím. Protože nejvíc lidí asi vždycky přijede z centra metrem a bude přesedat na tramvaj. A bylo by hodně nešikovné, aby jim do Bohnic jely dvě linky ze dvou různých zastávek daleko od sebe.
To nepochybně ano.
Mam stejny nazor… ul. Nad Sutkou jako smer Palmovka, V Trojske staci jedna linka tram a nemusi zrovna do Bohnic. Idealne pokud by meli nejake linky minout Palmovku a jet na Holesovice, sel bych cestou ul. V Holesovickach v budoucnu.
Co je problem, tak potrebujete napojit Voz. Kobylisy na Bohnice, to by slo trochu komplikovane ve variante ul. Nad Sutkou, ale ne nerealne, proste by se napr. vlozila kolejova splitka a tram. by to davala jednim obloukem v obou smerech a rizeno semafory. Otazkou je prime linkove propojeni Letnan, Dablic a Bohnic, ktere take muze usetrit busy.
Tam nemůže být oblouk. To by někteří neukáznění kaštani jezdili z centra tramvají a nepoužili metro.
Nechci být úplně kritický, je dobře že se nová trať vybuduje, ale škoda že nevede Bohnic…
Přesně, jako budoucí tangenta na Prahu 6 dobrý, ale pro sídliště by to chtělo buď trať středem nebo aspoň trolejbusy na 200
Když na Prahu 6 neprojde kvůli narušení krajiného rázu ani lanovka, tím spíš nemůže projít tramvaj, která do něj zasáhne o poznání víc.
A ty co vyřešej,ty nespolehlivý šmejdy?
Mistni se postavili proti TT. Tenhle usek je jediny, ktktery prosel…
A jaký má tedy smysl ho dělat, když ty busy stejně nenahradí…? Projekční i realizační kapacity a finance by byly mnohem lépe vynaloženy směrem na Jižní Město, klidně třeba “jen” na trolejbusy.
Časem to ty busy nahradí, berte to jako první etapu, která bude pokračovat dál přes řeku po mostě a další větev bude i ovnitř sídliště Bohnice, až si na to místní zvyknout. Stejně jako trať do Zdib, která bude dále prodloužena do Líbeznic a Odoleny Vody. A taky tramvaj do Libuše, která bude pokračovat na Nové Dvory.
Jenže to znamená, že cílový stav bude „provozně neefektivní“ větvení linek.
Odolena Vody, kolikrát to mám psát. V tom případě chci tramvaj do Kralup.
vlak nestaci?
Je přeplněný a jezdí druhou stranou. Místo 370 chci tramvaj.
To by ji tamní nesměli blokovat…
S tímhle trasováním mezi krajem sídliště a lesem to ale ničemu moc nepomůže. Hlavní autobusy jsou 177 a 200 které jedou prostředkem sídliště. Těžko si představit, že někdo bude chodit přes celé sídliště na tramvaj, když přímo zkrz něj jede autobus.
Klasika, postavíme to tak, aby se to dalo rychle a snadno postavit, obyvatelům poškrtáme busy dovnitř sídliště a budeme se divit, až lidi tramvaje nebudou chtít. A jako bonus tam místo NP autobusů s AC pošleme i „nesmrtelné a nadčasové“ T a KT. Prostě tady je jediné možné vedení mimo uliční síť částečně zahloubeně cca středem sídliště podobně, jako je tomu na Barrandově, to autobusy neumí. A i v takovém případě se části obyvatel zhorší docházkové vzdálenosti, což teprve se současným návrhem. Ale úkol zní jasně a zdržovat se nesmí. Natož ještě tedy myšlenkou trať uhnout na Kobyliském náměstí rovnou… Číst vice »
Já za tím spíše vidím ruku šedé eminence a města
Kdo je šedá eminence této kauzy?
Ta tramvaj vede mimo Sídliště, protože pár lidí blokuje cokoli skrz Sídliště. Stejně tak smyčky. Tohle alespoň umožní nahrazení 102 a odklon 152 když už nic. 200 potřebuje nahrazení kolejemi neskutecne, ale holt to bude muset počkat
+144 se nahradí.
Ano, děkuji za doplnění.
Ovšem je potřeba i myslet na to, že je potřeba snižovat emise a co se týče řidičů, mají problém autobusy. Tato náhrada tedy nemusí striktně obslužnost zlepšit, ale ušetřené prostředky půjde použít jinde.
A jako bonus tram zabere jeden pruh na silnici pro každý směr (pokud se nemýlím), takže cesta ve špičce bude ještě horší než dosud…
Zrovna v ulici K Pazderkám moc provoz není. Ta je čtyřproudová jen jako relikt plánů na městský okruh. A Čimickou by jela tak jako tak.
I proto by bylo smysluplnější místo tramvají zde provozovat (parciální) trolejbusy, které žádnou kapacitu pruhů neuberou.
Jakých plánů? O tom jsem nikdy neslyšel. Jako že místo dnešní Blanky měly jezdit auta po nějaké magistrále skrz Kobylisy a přes „horní Troju“ na nějaký most a na šestku?
Souhlas.
Já to říkám taky od začátku proč proboha ta tramvajová trať nevede ulici Hnězdenskou. V místě zastávky Dunajecká by se odpojila z ulice K Pazderkám a obloukem mezi domy by se napojila na ulici Hnězdenskou. Pokračovala dál na západ až na křižovatku Hnězdenská x Lodžská a skončila na smyčce Poliklinika Mazurská .
Tento dotaz jsem měl již v době kdy začaly jezdit busy 102, 144 kolem lesa. Stačilo udělat krátkou spojku a všichni by to měli blíž. Stejný dotaz mám na to, proč bus končí už u bývalého OC Nisa a nejede až dozadu. Než na konci vznikl barák, bylo tram místo na konečnou jako dělané. Nedejbože se snažit to propojit přes Farky na Dolákovu a na Vislu.