Tramvají až na Strahov. Nová trať má pravomocné stavební povolení
Stavba by měla začít v roce 2026.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má v rukou již pravomocné stavební povolení pro novou tramvajovou trať, která má spojit Malovanku se Strahovem.
Na sociální síti X o tom informoval náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. „V příštím roce proběhne soutěž, samotnou realizaci pak máme v plánu v letech 2026–2027,“ uvedl Hřib.
Nová dvoukolejná trať bude celkem měřit 1 296 metrů, v areálu Strahovského stadionu vznikne smyčka. Plán zahrnuje výstavbu tří zastávek: Malovanka, Koleje Strahov a Stadion Strahov. Začátek je v Bělohorské ulici, kde se nový úsek napojí na stávající tramvajovou trať v křižovatce s Myslbekovou ulicí. Na Strahov povede Vaníčkovou ulicí, kde dosáhne sklonu 55 promile.
Trať povede relativně prudce do kopce, bude potřeba vybudovat řadu opěrných zdí. Vzniknou i nové retenční nádrže kvůli odvodnění. Nové sloupy trakčního vedení se využijí i na veřejné osvětlení, těch kombinovaných bude celkem 146, dalších 28 lamp bude samostatných.
Na Strahově vznikne v rámci stavby nový přestupní terminál. Zastávka Stadion Strahov bude společná i pro autobusy a po elektrifikaci následně také pro trolejbusy linek 176 a 191. Elektrifikace linky 176 už získala stavební povolení letos v létě.
Obratiště tramvají má být mezi ulicemi Vaníčkova a Turistická. Současná zastávka Malovanka se přesune mezi křižovatky ulic Bělohorská – Myslbekova a Bělohorská – Vaníčkova. V prostoru vysokoškolských kolejí vznikne nová zastávka Koleje Strahov.
V rámci stavebního řízení dorazila připomínka na řešení cyklistické dopravy. Podle stěžovatele projekt neplní zásady územního rozvoje, jelikož neřeší oddělenou cyklistickou infrastrukturu. Ta by měla zajišťovat na cyklostrase A142 „vyšší atraktivitu a bezpečnost“.
Podle Dopravního a energetického úřadu však existence zanesené cyklotrasy není automatickou garancí aplikace nejvelkorysejších možných řešení. „Pro cyklisty bylo v rámci akce učiněno maximum, zejména upozorňujeme na parametry odděleného provozu cyklistů ve stoupání Vaníčkovy ulice, kde je cyklistům umožněn provoz na společné stezce pro chodce a cyklisty v šířce tří metrů,“ uvádí stavební povolení.