Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje

Tramvaje v Ostravě mají samy zabránit srážce. Nákup systému ale zatím nevyšel

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravní podnik Ostrava hodlá dál potvrzovat roli technologického lídra v tuzemské MHD. Dopravce má aktuálně za sebou první pokus o dovybavení tramvají systémem, který by byl schopný automaticky zabránit hrozící kolizi. První na řadě měla být čtyřicítka nových tramvají od Stadleru.

Pokus ale nevyšel, podnik musel pro nezájem dodavatelů zakázku v předpokládané hodnotě 16 milionů korun zrušit. „V současné době vyhodnocujeme, z jakého důvodu jsme nedostali žádnou nabídku. Na základě tohoto vyhodnocení se rozhodneme zda výběrové řízení vypíšeme znovu,“ uvedla mluvčí DPO Karolína Rycková.

Ostrava tak může být prvním tuzemským městem, které antikolizní systém ve větším měřítku do svých vozidel osadí. Systém by měl pomocí kamer rozeznávat překážky na kolejích a automaticky bránit hrozící srážce. Něco podobného loni ve spolupráci s ČVUT a americkou firmou Protran Technology testoval i dopravní podnik v Praze.

Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.

DPO během posledního roku instaloval do všech svých vozidel jiné moderní komunikační systémy. Vozidla díky nim mohou komunikovat nejen mezi sebou navzájem, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Cestujícím instalovaná jednotka ve voze nabízí i wifi.

Antikolizní systém pak představuje další krok směrem k automatizaci provozu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ic540
Host
Ic540

Jojo.
Ostrava a technologie to by panu Unuckovi (náměstek pro dopravu) šlo…
Budeme mít i vlaky na vodík prý…
Bude jezdit prý 100 km/h tramvaj z Karviné do Havířova poddolovaným územím…
Ale lidé bydlící za Ostravou od Havířova až po Jablunkov se dostanou do Prahy od nového JŘ přímým vlakem až skoro na 10 hodinu a v neděli na 11 hodinu. Návrat také podstatně dříve než letos…
Leoy vlaky jsem do toho nebral v potaz zatím……………..

XXXD
Host
XXXD

Trochu mě stále překvapuje, že se tu stále někdo zmiňuje o tom, že DPO je technologický lídr v tuzemské MHD. Možná by autor mohl vysvětlit, jak k tomuto závěru došel.

Halamus
Host
Halamus

Jako první placení jízdného ve vozidle bankovní kartou, chystá se zrušení papírových jízdenek a že „Vozidla díky nim mohou komunikovat nejen mezi sebou navzájem, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu“ taky není běžné. Pak si nehodlám odhadnout, zda i v dalším je DPO napřed, ale určitě drží krok s ostatními: Skoro všechny vozy vybavené kamerami, což pomohlo odhalit nějaké ty násilníky. Postupně se vyřazují naftové autobusy, plánuje se i nákup busů na vodík. Jezdí tu parciální trolejbusy a tuším, že i pár elektrobusů. Karta Odiska, tady „jen“ dohnal ostatní. Mínus, „metro“… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Můžete specifikovat v čem přesně tak moderní jízdné? V Praze se také dá kupovat jízdenka kartou. Určitě řeknete, že je papírová, nicméně v Praze máte možnost kupovat si jízdenky v mobilní aplikaci, což je v podstatě to nejmodernější, co dnes může být. Kromě toho stejně většina lidí v Praze používá Lítačku a tam je potřeba jen koupit kupon, což lze i přes internet. To, že zde jsou a nějakou dobu určitě ještě budou papírové jízdenky, je jen bonus pro důchodce. … Takže když to vezmu vše dohromady, řekl bych, že co se týče modernosti systému bude Praha určitě minimálně na… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

Zásadní vlastnost Ostravského systému je, že zcela z cestujícího snímá potřebu hlídat čas nebo zóny. Dokud dodržíte pravidlo, že se při každém nástupu odpípnete, můžete jet kam chcete. Nehrozí vám třeba, že vám vlivem zpoždění skončí platnost a vy jedete najednou načerno. A dále, že se jízdné stropuje na ceně celodenní jízdenky. Oboje je pro návštěvníky města docela dost velký plus. Osobně třeba v Praze docela často kupuji celodenní jízdenku, i když by mi reálně stačily dvě kratší jízdenky – protože nechci riskovat, že mi na nevhodném místě skončí platnost krátké jízdenky nebo že při změně plánů budu muset dokupovat… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Ale tady nejde jen o pouhé „blbé“ koupení časové jízdenky, ale o systém, který automaticky hlídá maximální denní útratu a tu zastropuje cenou celodenní jízdenky. „V Praze se také dá kupovat jízdenka kartou.“ – v každém vozidle MHD? Asi těžko…
V MSK je ODISka. taky jde na ní kupovat měsíční kupóny online, dokonce lze kupón nahrát na platební kartu, takže pro MHD Ostrava není třeba ODISka.
A k čemu je někomu aplikace v mobilu, když jede do Prahy jednou za uherský rok?
Takže Praha sahá Ostravě tak možná po kotníky.

XXXD
Host
XXXD

Pokud neděláte nějaké šotoušské výlety s platností jízdenky v Praze problém není, kromě toho jak jsem řekl většina lidí používá předplatné které lze také nahrát na platební kartu nejen na lítačku. Takže je to přesně opačně Ostrava ani zdaleka nesahá Praze po paty.

Halamus
Host
Halamus

Ostrava má taky aplikaci, ze které jde (nejen) koupit jízdenky, jmenuje se Moje DPO. Místní zpravidla používají kartu Odiska, ale nějaká „místní karta“ je všude, kterou jde „nabít“ i přes internet. Praha vede akorát v počtu pokusů, napřed Karta Pražana, teď Lítačka. Je rozdíl, zda si kartou kupujete papírové jízdenky, nebo zda kartou platíte jízdné, kde systém 1× denně spočítá nejvýhodnější jízdné, děje se to ve tři ráno, což nevyhovuje akorát těm, co projedou křížem krážem Ostravu a pak do rána paří na Stodílní, a pak se zase projedou Ostravou. S papírovou jízdenkou musím hlídat čas anebo si zbytečně koupit… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Aplikaci Moje DPO bych raději nezmiňoval – efektivita cestování podle výsledku z této aplikace se blíží nule a IDOSu nesahá ani po nehet na malíčku levé nohy. Ikdyž chápu, že cílem je přimět lidi, aby používali DPO co nejdelší dobu a jeli co nejdelší trasu…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud si správně vzpomínám, tak aby ostravský „dopočítávací“ sysstém měl skutečný „úsporný“ efekt, je třeba „pípat“ i při výstupu z vozila, a to je dost zásadní nedostatek, který efekt jakýchkoli jiných přínosů výrazně snižuje. Navíc i ve vlastní Praze jakožto součásti PID lze v případě, že potřebujete jezdit déle než jen 90 minut (= platnost „základní“ přestupní jízdenky) bez problémů použít jakoukoli „vícepásmovou“ jízdenku s vybranou pro vás potřebnou delší časovou platností, takže při jen kratší (několikahodinové) návštěvě Prahy nepotřebujete kupovat ani „24-hodinovou“ („celodenní“) jízdenku. Ano, zatím v Praze nelze jízdenky přímo platit kartou jinde než v tramvajích 15T a… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

pípnutí při výstupu má význam, jen pokud vystupujete do 10 minut a neplánujete dále přestupovat, což je poměrně specifický případ. Navíc pokud pomineme speciální případy (hromadné odjezdy z kulturních a sportovních akcí), tak téměř nikdy při nástupu nejsou více než dva lidi na terminál, zpravidla je více volných terminálů než cestujících, kteří je potřebují použít, takže to časová ztráta nebývá. Výhoda Ostravy je, že vám stačí opravdu jen pípnout, nemusíte manipulovat s displejem ani se u terminálu zastavovat (doslova, čím dál více lidí si zvyká pípat za chůze). Hodně velká výhoda Ostravského systému pak je zastropování jízdného. V Praze si… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Samotný antikolizní systém se mi zdá trochu zbytečný. O kolik rychlejší může být než řidič? Řekl bych, že maximálně a pár desetin sekundy. Leda, že by uměl nějakým způsobem predikovat, jak moc hrozí, že nějaké vozidlo vjede tramvaji do cesty, ale nejsem si moc jistý tím, že by byl nějaký systém na tak dobré úrovni, aby zase zbytečně nezabrzdil jen kvůli tomu, že se nějaké vozidlo příliš přiblížilo k tramvaji. Pokud by se jednalo o plně autonomní tramvaj, tak to by byla jiná věc, ale o to v případě Ostravy zcela očividně nejde.

Permonik
Host
Permonik

Ikdyby byl rychlejší jen o půl vteřiny, tak při 50km/h to je přes šest metru, to víc jak delka osobního vozů. Další věc muže vykryvát situace mimo aktualní zorný úhel řidiče.

Kolik antikolizních systému a stupňu autonomie znate?

Cit:…“že by byl nějaký systém na tak dobré úrovni, aby zase zbytečně nezabrzdil jen kvůli tomu, že se nějaké vozidlo příliš přiblížilo k tramvaji. “ Ta věta postrada logický smysl. Pokud je vozidlo tramají příliš blízko, tak dojde k kolizi, k čemu systém má zabranit. Pokud zabrzdi a je mimo kolizi s vozidelm, tak to potom není vzdalenost přiliš blízka k tramvají…..

XXXD
Host
XXXD

Cit: … Nesmysl, bylo to myšleno tak, že auto vjede dejme tomu úplně těsně k dráze, tak že nebude překážet, ale systém to vyhodnotí tak, že už překáží nebo, že tam vjede auto pouze na krátkou dobu a hned zase vyjede, ale systém tramvaj taky zastaví. Pokud zabrzdi a je mimo kolizi s vozidelm, tak to potom není vzdalenost přiliš blízka k tramvají….. Nijak jsem nespecifikoval k čemu se váže příliš. Takže si jen domýšlíte věci, jak se vám hodí. Bylo tím totiž myšleno, že se auto přiblíží na tolik, aby systém spustil brzdění, ale tramvaj by stále projela. Aby… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

Pokud se auto jen těsně přiblíží aniž by doopravdy bylo v kolizní dráze, tak živý tramvaják zabrzdí taky. Přece si nemyslíte, že živý řidič si spočítá, že má 3 cm rezervu a projede to. Naopak počítač by měl být schopný tu vzdálenost odhadovat mnohem přesněji. To samé, pokud auto (nebo chodec) těsně přejede před tramvají, tak řidič tramvaje to taky zadupne
Mimochodem. co je podle vás bezpečná vzdálenost?

XXXD
Host
XXXD

Když tam zasáhne jen na chvilku na minimální část tak ne nutně.

Graylag
Host
Graylag

Počítač zná brzdnou dráhu. Pokud mu auto do ní zasáhne, je jediná správná reakce brzdit a to do zastavení, nebo alespoň dokud auto bezpečně neopustí prostor před vozidlem. Neexistuje, aby počítač nebo živý řidič čekal, jestli náhodou neuhne. Co když si řidič bude skoro jistý, že auto uhne ale zrovna v nejnevhodnější čas mu chcípne motor? Bude pak řidič vysvětlovat, že si myslel, že to auto stihne uhnout? Na co asi narážíte je, že živý řidič na většinu drobných narušení nestihne zareagovat, zatímco počítač ano. Takže ve výsledku ano, počítač bude brzdit častěji než živý řidič. A ano, pokud budou… Číst vice »

jva
Host
jva

Počítač bude znát brzdnou dráhu – hm, to jistě pozná (na rozdíl od řidiče) navlhlou kolej, listí na ní či jiné adhezi ovlivňující okolnosti…

Permonik
Host
Permonik

Moment pokud se auto příblíží k dráze, ale nezashauje. Tak to ovšem neni kolizní stavni, ani se nepříblíží na přilič blízkou vzálenost.

XXXD
Host
XXXD

Jakou část své trasy pojede tramvaj rychlostí 50 km/h? Řekl bych, že hodně malou. Kromě toho se měl na mysli spíš jednotky desetin sekundy, takže ještě spíš méně než 0,5 s.

Graylag
Host
Graylag

Divil byste se, ale na 50 se dá klidně rozjet i ve městě. Nemluvě o tom, že zrovna Ostrava chce ve vybraných úsecích zavádět dokonce 80 km/h. Ale o to vlastně nejde. Mohl byste jet klidně jen 20 a pokud zastavíte až metr za překážkou, nebude vám to nic platné.

Jinak reakční doba trénovaného čilého řidiče je zhruba ta půl sekunda. Běžněji spíše sekunda. Na konci šichty klidně i sekunda a půl. Pak nějaké desetiny než vůbec začne účinkovat brzda a jste klidně o 15 metrů dále. Počítač pokud proti tomu zareaguje za třeba 0,2 s ušetří klidně 10 metrů.

XXXD
Host
XXXD

Na to jste přišel jak?

Graylag
Host
Graylag

Na co jsem přišel jak? Že se tramvaj může rozjet na 50 ve městě? Při ostrém rozjezdu se tramvaj může rozjet se zrychlením 1m.s^-2. 50km/h dosáhne za 14 sekund, během kterých ujede 97 metrů. Pokud budu počítat stejně dlouho dráhu na zastavení, vyjde mi, že 50 km/h rychlost může tramvaj dosáhnout mezi kterýmikoliv zastávkami vzdálenými alespoň 200 m. A to jsou v Ostravě téměř všechny. Pravda, řidič by musel být docela slušné prase, aby něco takového udělal mezi řekněme Stodolní a Elektrou. Na druhou stranu mezi Domem Energetiky a Krajským úřadem by to šlo hladce a tramvaj 50 km/h může… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Měl jsem na mysli tu druhou část, co se týče reakční doby. Nicméně, co se týče té rychlosti tak 50 km/h opravdu v centru tramvaj naprostou většinu času nepojede, takže možná v okrajových oblastech dejme tomu, tam kde jede tramvaj po vlastním tělese. Co se týče rychlosti 80 km/h, tak byste si měl uvědomit rozdíl mezi plány a realitou, což jsou zvlášť v ČR dvě naprosto odlišné věci. Dále se sice musím přiznat, že ostravskou tramvajovou síť opravdu ani zdaleka neznám tak kvalitně jako vy, ale chcete mi tvrdit, že je zde nějaké větší množství rovných mezistaničních úseků, kde by… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

Specifikum Ostravské tramvajové dopravy je, že se zpravidla skládá z velmi dlouhých rovných úseků pospojovaných (jednoduchými) křižovatkami. Prakticky zde není (Pražské) proplétání uličkami a ostrými oblouky. Konkrétně mnou zmiňovaný úsek Dům Energetiky-Krajský úřad je 600m dlouhý, rovný jako pravítko a od pruhů pro auta oddělený (nízkými) obrubníky. A jde o jeden z nejvytíženějších úseků vůbec. Zde prakticky není důvod nejet těch 50. A takových míst je v Ostravě dost. Dále prakticky všechny novější tratě jsou budovány na samostatném tělese. A vzhledem k roztahanosti Ostravy často vedou skrze „území nikoho“. V takových místech často tramvaje jezdí i minuty maximální 60 km/h… Číst vice »

Halamus
Host
Halamus

Ty úseky, kde se plánuje zvýšení rychlosti na 80 km/h jsou čtyři.
https://zdopravy.cz/ostrava-chysta-zrychleni-tramvajovych-trati-az-na-80-kilometru-v-hodine-26583/
Akorát nevím, proč jeden z úseků je jen Tramvajová zastávka Dolní Vítkovice – tramvajová zastávka Kolonie Jeremenko a není až po Dřevoprodej.

Permonik
Host
Permonik

Stačí si ve druhé lokalce stoupnout k prostoru řidiče a vidite rychlost na „ciferníku“.

Permonik
Host
Permonik

Ostrava – Naměstí Republiky – Poruba Rektorat VŠB cca 70 procent času. 🙂
Clověce vy taky chcete rozputat diskuzi, ale zatím si myslite že guvno je nugátový puding.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

O kolik rychlejší může být ETCS než strjvedoucí? Nemůže být rychlejší. ETCS by rychlostí 137 km/h v oblouku na 80 km/h nejejlo.

XXXD
Host
XXXD

Já se ale vůbec nebavím o rychlosti ale o tom, když před tramvaj/vlak někdo skočí/vjede.

Filip
Host
Filip

Tak ve městě kde provozují sport Tref svou tramvaj! to asi bude potřeba 😀

Honza
Host
Honza

V Ostravě to potřebují viz: https://facebook.com/pages/category/Personal-Blog/CHY%C5%A4-SI-SVOU-Tramvaj-881734488634321/?locale2=cs_CZ
Všude jinde jsou řidiči. Ne fakt, všude jinde se řidiči snaží zabránit nehodě, místo toho aby ještě zrychlili.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll