DPP objevuje moderní technologie. Otestuje systém proti srážkám tramvají

Tramvaj T6A5 na lince 11 v zastávce Pod Karlovem v Praze. Autor: DPPTramvaj T6A5 na lince 11 v zastávce Pod Karlovem v Praze. Autor: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy chce ještě v září zahájit testy systému, který má zabránit vzájemným srážkám tramvají. Zkoušky budou

Dopravní podnik hlavního města Prahy chce ještě v září zahájit testy systému, který má zabránit vzájemným srážkám tramvají. Zkoušky budou prováděny na tramvaji typu T6A5 v areálu opravny v Malešicích. Pokud se systém v Malešicích osvědčí, počítá podnik se širším testováním v provozu.

Systém funguje na principu směrových antén a přenosu krátkých datových zpráv mezi vozidly. Zařízení vyhodnocuje riziko srážky tramvají a varuje řidiče před hrozící kolizí. U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem, u nových tramvají může systém zastavit tramvaj bez zásahu řidiče. Zařízení pro testování v Praze poskytne bezplatně americká firma Protran Technology. Pokud se osvědčí, měl by být schvalovací proces dokončen do půl roku.

„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu na delší dobu,“ uvedl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska. Podnik při testech spolupracuje s ČVUT.

Průkopníkem moderních systémů ve vozidlech je v tuzemsku nicméně Ostrava. Tam od srpna osazují vozy komunikačními jednotkami, díky kterým budou tramvaje, trolejbusy i autobusy komunikovat mezi sebou navzájem, s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě i cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Dopravní podnik Ostrava otestuje rovněž jako první v republice systémy C-ITS pro komunikaci vozidel MHD s osobními auty nebo úrovňovým přejezdem.

Ještě dál jsou v Německu. Například Duisburg nedávno objednal u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek na kolejích, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Podle výrobce jde o zatím jediný podobný systém pro tramvaje a lehké vlaky, který byl ve světě homologován. Bombardier kamerami už osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.

Srážky tramvají přitom nejsou až taková vzácnost. V Praze k velké kolizi došlo naposledy koncem června, kdy bylo u náměstí I.P. Pavlova zraněno 23 lidí.

Tagy dpp kolize MHD praha tramvaje
7 komentářů