Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Tramvaje

DPP objevuje moderní technologie. Otestuje systém proti srážkám tramvají

Tramvaj T6A5 na lince 11 v zastávce Pod Karlovem v Praze. Autor: DPP
Tramvaj T6A5 na lince 11 v zastávce Pod Karlovem v Praze. Autor: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy chce ještě v září zahájit testy systému, který má zabránit vzájemným srážkám tramvají. Zkoušky budou prováděny na tramvaji typu T6A5 v areálu opravny v Malešicích. Pokud se systém v Malešicích osvědčí, počítá podnik se širším testováním v provozu.

Systém funguje na principu směrových antén a přenosu krátkých datových zpráv mezi vozidly. Zařízení vyhodnocuje riziko srážky tramvají a varuje řidiče před hrozící kolizí. U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem, u nových tramvají může systém zastavit tramvaj bez zásahu řidiče. Zařízení pro testování v Praze poskytne bezplatně americká firma Protran Technology. Pokud se osvědčí, měl by být schvalovací proces dokončen do půl roku.

„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu na delší dobu,“ uvedl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska. Podnik při testech spolupracuje s ČVUT.

Průkopníkem moderních systémů ve vozidlech je v tuzemsku nicméně Ostrava. Tam od srpna osazují vozy komunikačními jednotkami, díky kterým budou tramvaje, trolejbusy i autobusy komunikovat mezi sebou navzájem, s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě i cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Dopravní podnik Ostrava otestuje rovněž jako první v republice systémy C-ITS pro komunikaci vozidel MHD s osobními auty nebo úrovňovým přejezdem.

Ještě dál jsou v Německu. Například Duisburg nedávno objednal u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek na kolejích, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Podle výrobce jde o zatím jediný podobný systém pro tramvaje a lehké vlaky, který byl ve světě homologován. Bombardier kamerami už osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.

Srážky tramvají přitom nejsou až taková vzácnost. V Praze k velké kolizi došlo naposledy koncem června, kdy bylo u náměstí I.P. Pavlova zraněno 23 lidí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kiko
Host
Kiko

Jenom doufám že tu druhou fázi (vozidla a CHODCE) nerozšíří též do Brna, jelikož bychom se pak z žádně zastávky nerozjeli. A už vůbec ne z Hlavního nádraží, jelikož tam ty chodce rozháníme tím že jedeme.

MildaIV
Host
MildaIV

Takže v Praze za drahé peníze schválí a nasadí systém, který je již zastaralý…

K.S.
Host
K.S.

Souhlasím, směrové antény jsou poněkud zastaralé řešení, to už by větší smysl měl GALILEO/GPS modul a GSM přenos dat.

Juraj
Host
Juraj

A teraz je otázka, či Galileo na komerčnej vrstve má v mestskej zástavbe dostatočnú presnosť, aby napríklad rozlíšil dve susedné koľaje. Osová vzdialenosť je predsa len o dosť menšia, než na železnici. GPS je v tomto smere úplne mimo.

K.S.
Host
K.S.

Myslím že by se to dalo rozlišit ještě vektorem pohybu/linkou, jestli třeba, když vezmu Brno, je to Nové Sady smyčka – Královo Pole nádraží, nebo Královo Pole nádraží – Nové Sady smyčka. Přesnost v řádu metrů by pak měla bohatě stačit. Co se pak týká antikoliznosti s odstaní dopravou, tak tam musí být poměrně rozsáhlá HW/SW mašinerie, ovšem pořád jednodušší než v případě gumokolové dopravy, tramvaj má, když to přeženu pár povelů co dělat: Zpomal, Zvoň, Brzda, Brzda II, Brzda III – letecký den cestujících :D. Nemá jak uhnout do strany, takže celé se to dá z 2D silnice změnit… Číst vice »

Kiko
Host
Kiko

Rychlostní výhybky existují, ale používají se výhradně na vlastních tělesech, jelikož kolejnice musejí být širokopatní a tím pádem vznikne dosti velká mezera, kam by mohl třeba cyklista v pohodě zahuče a i auta by mohli mít problém.

euxy
Host
euxy

I GPS by bylo mozne, jen by musely byt referencni stanice a prenos RTCM nebo podobnych argumentacnich udaju a urcovani polohy jako rozdilove k referecni stanici/stanicim. Takove referencni stanice samozrejmen jsou jiz i primo v Praze provozovane verejnymi nebo soukromymi subjekty, jen by chtelo otestovat zda jejeich pocet je dostacujici, ale to je to nejmensi to par mesicu nechat testovat.

Partneři


Newsletter

Výběr editora