Tramvaje na nové trati v Olomouci nabírají zpoždění, čeká se na vyladění signalizace

Nová tramvajová trať v Olomouci. Foto: Olomouc.euNová tramvajová trať v Olomouci. Foto: Olomouc.eu

Podle radnice by problémy měly skončit ještě letos.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

S tím lesem semaforů to tam dopadne úplně stejně, jako jinde ve městě – prostě se vypnou, aby nebrzdily dopravu. Jejich účel byl stejně jediný, utopit v tom peníze – malá domů pro dodavatele. Výsledek bude úplně stejný jako v přednádraží, u Anči nebo na pile. Všude stavěné semafory s velkou slávou a všude už taky pár let vypnuté. Tu Rooseveltku musel vymýšlet nějaký projektant, co má podíl ve výrobci semaforů, jinak to snad ani není možný – narvat jich tolik za sebe na pár metrech, to už nechce fištróna, ale jedině korupci. Zadarmo to nedělal a dopravu to pouze… Číst vice »

Tomáš Buček

Ten les semaforů na Rooseveltově je opravdu unikum, mohli tam dát třeba ještě jeden, to už by bylo skoro pouliční umění a jezdili by se na to dívat turisti. 4 semafory na necelých 200 metrech, to se jen tak nevidí. Ale ta firma, co to má na starosti může být spokojená, čím víc semaforů, tím víc peněz..

Petr

To není jen o nové trati, problémem je nynější celkový koncept polookružních výlukových tramvajových linek. Nyní mají tramvajové linky, označené X1, X2, X3, X5, X6, X7, pouze jednu konečnou. Nedochází tedy k „vyrušení“ zpoždění po dojezdu na konečnou zastávku a přenáší se i na opačný směr jízdy ze zastávky Kosmonautů na konečnou. Toto naštěstí 16.11. skončí a budeme mít už klasicky dvě konečné 🙂 Další kapitolou jsou jízdní doby, někde jakž takž, nejlepší příklad je mezi zastávkami Kosmonautů a U Bystřičky, jde je jízdní doba 2 minuty. Na zastávce Kosmonautů (náhradní zastávka za Hlavní nádraží) dochází k celkové výměně cestujících… Číst vice »

Franta Metel

Možná to špatně chápu, ale v Olomouci je mnohem víc, než jedna konečná. I nyní jsou v provozu 3 (nové sady, Neředín, Nová ulice). Mimo výluku k nim patří ještě smyčky na Fibichové a v Pavlovičkách, ne?

Petr

Ano, to máte pravdu, ale berme v potaz současné vylukove linkové vedení (např. X1 Nová Ulice – Tržnice – Kosmonautů – Náměstí Hrdinů – Nová Ulice). A každá, nyní provozovaná linka, krom linky U, má jen jednu konečnou (tedy Nová Ulice, nebo Neředín, nebo U Kapličky)

jva

Jó, když se tramvaj na*ere do vozovky, když mohla jít po samosatném tělese, není to preferenci a semaforech…

Jiří Kocurek

Ikdyby byla na samostatném tělese ať už vedle ulice, nebo uprostřed, tak to bez křižovatek nepůjde. To by musela vést úplně jinudy než vede ulice a na rovině v Olomouci by ani tohle nemuselo pomoct.

Otakar

Mohlo se ušetřit křížení u Penny. Místa tam na to bylo dost.

JirkaJJ

Nevím proč máte tolik mínusů. Hlavně, když tam je nalevo i napravo 50 m volného prostoru. Stačilo by trochu zmenšit trávníky či parkoviště a vlezl by se tam ostrůvek, samostatná tramvajová trať i 2 pruhy pro auta. Takhle to jen vytváří úzké hrdlo a pokaždé, když tramvaj zastavuje, zastavují za ní i auta a naopak – když třeba stojí auta frontu na semaforu, tak tramvaj nemůže do zastávky. Nebo ta modrá plocha znamená, že tam auto nesmí zastavit ani na červenou? Nevím, vidím to poprvé…

JirkaJJ

Tak děkuji za mínusy bez vysvětlení v čem se já, nebo předřečník mýlíme…

Jan Sova

na ty soudruhy od mínusů se vykašlete. Asi jsou to projektanti od modré armády…

Jan Sova

jo, jo, pod most a pak kolem Polytechnické školy se jim s tratí nechtělo…. Postačila výmluva na povodně.

Blzx

Tak to je prostě Olomouc, tam tramvaje slouží jen jako vývod peněz (viz nejdražší sólo vozy). Priorita na semaforech? To jsem tam nikdy nezažil, vždycky 2 minuty čekat u soudu, u tržnice a na 17. listopadu – spolu s natřískanou ranní tramvají (protože proč posilovat ve špičce) a neprůjezdným centrem je to takovej místní folklór.

Dom

Práce Moravia Consultu, jejich projekt, co byste chtěli:)

Lang

Souhlasím. Je to zmršený projekt, asi nejvíc, na kterém jsem kdy spolupracoval. Hlavní inženýr byl naprosto zoufalý. Taky dostal několik sankcí. Ještě při realizaci se tam mnoho věcí měnilo.

Y.K.

Tak to mají jako v Praze. Gratulace. Není výjimkou, že křižovatka je pro tramvaje vyladěná až roky po investici a patří tam i nevyužívání instalovaných technologií jako jsou vzdálené přihlašovací kontakty atp.

Taková klasika, vše se složitě připravuje, projektuje, vyjadřuje se k tomu fronta lidí a v provozu to pak někdo seřídí naprosto nesmyslně.

Voody79

Já se obávám, že tady se to bude tak dlouho ladit, až se zjistí, že je to nenaladitelné a pak někoho napadne to raději vypnout..stejně jako semafory na povedené křižovatce před hl.n. nebo „u Anči“ v Hejčíně (oboje v Olomouci, oboje trvale vypnuté). Potom je ten provoz tak nějak plynulejší..

Robert Pražák

To je podobné, jako když v Praze „vylepšili“ podjezd u Zahradního Města v souvislosti se spuštěním tamější žel stanice. V tu ránu byla kolona po celé Průběžné. Tam se to ovšem muselo řešit rychle, protože kolona ucpávala výjezd z hasičárny.

Grossák

Se spuštěním podjezdu Zahradní Město se tehdy naopak uzavřela souběžná ulice V Korytech. Proto kolony. Zácpy zmizely samy s ukončením omezení.

Robert Pražák

To je samozřejmě taky faktor, ale je fakt, že ty tři semafory za sebou taky udělaly svoje.

Karensky

Klasika. Nastavení křižovatek a světelné signalizace má na starosti často externí firma.
V Ostravě je to podobné a je to katastrofa. A některé křižovatky jsou vysloveně nebezpečně nastavené, protože když stojím na světlech a naskakuje mi oranžová zatímco vedle to teprve padá ze zelená na oranžovou…Plus jim trvá neskutečně dlouho upravit signalizaci na křižovatkách kde se vlivem dlouhodobých výluk změní totálně hlavní proudy vozidel.
A když člověk urguje Ostravské komunikace tak jen zvednou ruce a Sorry jako, ale to dělá externí firma….
Pokud je to v Olomouci podobné tak to asi chvíli potrvá

TnM

Je to naprosto stejné. Jakýkoliv podnět na nastavení SSZ na odbor dopravy magistrátu je odmítnut s absurdním „to dělá externí firma. A navíc je to odsouhlaseno orgány.“

Vtipné je, že když jsem se bavil se známým co dělá v té dodavatelské firmě, tak mi zcela logicky a klidně řekl, že nastavení semaforů samozřejmě dodávají jako službu, ale na požadavek majitele, tedy obce. Pokud bude obec chtít např. delší zelenou pro chodce, tak dodají delší zelenou. Výmluvy úředníků jsou jen alibismus, snaha se problémem nezabývat a nepřidávat si práci.

Zdeněk

Ale to je normální. Ještě je vyklízecí doba. Žlutá svítí 3 vteřiny, během kterých ještě poslední auta mohou projet. Vy se můžete rozjet až po naskočení zelené. Ne když svítí červená a žlutá. Během této doby musí stihnout auta opustit křižovatku,než Vy najedete do kolizního bodu. V Praze jsou ale některé křižovatky nastaveny i do mínusu, kdy střet aut je posouzen jako chyba křižovatky. Spíše ale je to střet tramvaje s autem. Takto jsou nastaveny křižovatky,aby byla alespoň trochu plynulá doprava. Změna signálního plánu,pokud to nedělá město samo stojí cca 100 000. Na nějakou krátkodobou uzavírku to jsou vyhozené peníze.… Číst vice »

Karensky

Krátkodobou uzavírka je jasná, ale třeba jarní uzavírky v Porubě odstartovaly kompletní změnu toku vozidel, vědělo se to dopředu a křižovatka Vřesinská byla nastavena až se zpožděním, mezi tím kolaps kolem úřadu Poruba až k Oblouku….

Frantík

Jet do křižovatky i na zelenou vám stejně nedává právo tak vjíždet, pokud nemáte jistotu že ji ostatní vozidla opustí.

Martin OVA

Přesně tak, třeba křižovatka Zábřeh vodárna. Tam se preferují auta, aby projela a tramvaje stojí. Řešil jsem písemně s Ostravskými komunikacemi a auta jsou přednější.

Karensky

Přesně, a ještě Ostrava Jih úřad.

Jiří Kocurek

A v těch autech nejsou lidi?

Lang

Jsou, ale v MHD jich je víc.

Litovel

Jsou, ale je jich násobně méně.

Karensky

Bezpochyby ano…Ale chtějí lidi dostat do MHD tak by asi měla mít nějakou výhodu. Cenu, nebo například rychlost.

zesp

Takže nebyl to jen můj pocit, když jsem si ji poprvé projížděl. Brblali i cestující, že taková investice, a více se stojí, než jede. Na chodníku šel zároveň s tramvají chodec. Napřed jsme mu ujeli, ale pak jsme stáli na světlech, a on nás zase došel. Tak se to opakovalo asi třikrát, než jsme vyloženě dohrkali na Velkomoravskou. Pak se naše cesty rozdělily… Jeden z cestujících měl směrem k druhému poznámku, že kdyby otevřel při tom čekání dveře, vyšlo by to na luxusní kouřovou pauzu. Aspoň by se vyplnil čas…

zesp

Už jsem to dával k jinému článku, ale pár fotek den před uvedením trati do provozu:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/22.10.31_Nova_tramvajova_trat_v_Olomouci/

TnM

Takový to naše český dopravácký „nejde to“ a „to bylo orazítkováno, my za nic nemůžem“.

Aspoň že přiznávají že s tím něco udělají. I když zas 15 minut po 12. a s absurdními výmluvami.

Olomouckýtvarůžek

Všem čtenářům se doporučuji podívat na to jaký les signalizace tam vzniknul. Každý den jsou neuvěřitelné kolony tramvají i aut ..to je neuvěřitelné co tam vzniklo. Semafory jsou snad po 100 metrech ani ne ..

Mech

Nakonec to dopadne tak, že budou semafory vypnuté jako u hlavního nádraží…
Dopravní inženýr co to navrhoval by měl dostat teplou, studenou a být dán do klece.

Vlakvedoucí

Můžu se zeptat, proč u hlavního nádraží jsou semafory dlouhodobě vypnuté?

Mech

Způsobovaly dopravní zácpy.

Jan Sova

Protože když to zapnou, tak jim to zablokuje kloubový autobus nebo kamion s přívěsem/návěsem, které si tudy Město Olomouc nechalo dopravně-inženýrsky proudit. To je tak, když to projektuje dobře placený projektant a nemá snahu politickému vedení zadavatele něco vysvětlovat (anebo už to zažil tolikrát že hodil flintu do žita)…
Na to není potřeba ani dopravní vzdělání, že semafory po 50m se prostě neosazují, jedná se vždy o neprůchodnou zhovadilost, natož na tak frekventovaném prostoru jako je v OL před nádražím.

yxc

Vy znáte nějakého dobře placeného projektanta dopravních staveb? Protože to je asi taková rarita jako jednorožec.
Jinak dost pochybuju, že to umístění SSZ bude z hlavy projektanta, to většinou pochází od neznalého investora (město) a občas od PČR.

bipe

Pokud si dobře pamatuji, tak se to po zprovoznění a následném vypnutí pak zkusilo ještě 2x zapnout, ale byla to vždy ještě větší tragédie, tak se to ve stavu OFF už nechalo napořád a je to. Holt jsme si zvykli a lidi, tramvaje a auta se naučili žít před nádražím v určité symbióze. Ale náš kolega z Vídně poprvé při příjezdu na nádraží a následném „průběhu“ přednádražním prostorem nevěřil vlastním očím. 😀

Jan Sova

Je to rarita. Ale politici mohou tlačit na to, aby alespoň nákladní doprava nejezdila před nádražím. Evidentně je ale tlačí něco jiného….

Olomouckýtvarůžek

Musí to fungovat, nakoupilo se to za státní peníze, pokud ne, tak je to normální tunel na peníze…

Jan Sova

tunel je silné slovo, spíš mrhání veřejnými prostředky…

milan

Také jsem při čekání na přestupní vlak pozorovat tu mega-křižovatku před olomouckým nádražím. Jediný řídící prvek byli chodci na přechodek. Plus ten celý přednádražní prostor stojí za to. Kde přímo v místě před budovou nádraží, kde se proplétají cestující mezi autobusy je největší tma.
To nevymyslíš.

TnM

Ano, tomu se rika prestupni terminal. Kdyz prestupujete z vlaku z Detrichova nad Bystrici a cekate na vlak do Pivina, tak chápu, ze to muze pusobit chaoticky.

milan

Já Vám děkuji, že jste napsal odkud kam jezdíte a že jste svoji reakci prokázal myšlenkový obzor hanáckého patolízala.

Surio Mario

Absolutní bomba je tento přechod, kde je místo středového ostrůvku tramvajová trať: https://mapy.cz/s/kegovecuba Přijdete k přechodu, auta jsou daleko. Vstoupíte tedy do jízdního pruhu, když se v tu chvíli ze zastávky na Kosmonautů rozjede tramvaj (nebo vyjede z oblouku od nádraží). Buď se můžete rozběhnout, abyste přeběhli před tramvají, ale musíte doufat, že vám auta v druhém pruhu taky dají přednost (navíc pokud jede tramvaj zleva, tak za ni nevidíte, jestli tam něco jede). Anebo zůstanete stát uprostřed jízdního pruhu a počkáte, až tramvaj projede. A doufáte, že vás mezitím někdo nepřejede autem. Samozřejmě se taky můžete vrátit zpátky na… Číst vice »

JirkaJJ

Tohle místo taky nechápu už od té doby, co to tam postavili. A o to víc ho nechápu, protože když se podíváte, tak kolem je dost místa, aby se tam udělal normální ostrůvek… Stačilo by ubrat metr chodníku a posunout silnici…

Frantík

Ono je taky pravidlo, že když zastaví auto před přechodem tak musí zastavit i ostatní řidiči, včetně tramvaje. Jenže vědí o tom? A jako chodec bych to taky neriskoval…

Jiří Kocurek

A ten dopravní policajt, který to schválil, ten dostane pochvalu?

Jan Sova

Dopravní policie a jejich schvalování, to je kapitola sama pro sebe. Ale trefil jste hřebíček. Po PČR se odpovědnost prakticky nikdy nesveze, hněv občanů skončí na politice (ale zase ne tak, že by se v komunálních volbách něco projevilo), případně to schytá nějaká osoba od DP – řidič – revizor….