Tramvaje na nové trati v Olomouci nabírají zpoždění, čeká se na vyladění signalizace
Podle radnice by problémy měly skončit ještě letos.
Zpoždění až osm minut dosahují tramvaje na nové trati na sídliště Nové Sady. Za nedodržování jízdních řádů může především neseřízená světelná signalizace na křižovatkách, kde nedostávají tramvaje prioritu pro průjezd.
„Zpoždění tramvajových linek X3 a X5 na nové tramvajové trati v současné době vzniká na světelně řízených křižovatkách, které jsou prozatím ve zkušebním režimu. Problematiku světelného signalizačního zařízení na křižovatkách řeší firma Patriot, nikoliv Dopravní podnik města Olomouce,“ řekla Ivana Čadová z DPMO. Společnost Patriot odpověď zaslala dnes po vydání textu, kompletní vyjádření níže. od minulého týdne na dotazy nereagovala.
Investorem do nové tramvajové trati bylo město. „Počet křižovatek se světelnou signalizací na novém úseku tramvajové trati je dán projektovou dokumentací dopravního inženýra, který prošel všemi stupni projednání a schválení, včetně dopravní policie. Pokud jde o signální plány, je nutné zdůraznit, že aktuální stav rozhodně není finální. Signální plány jednotlivých křižovatek se postupně dolaďují a upravují vždy až po skončení investice a je to otázka dalších několika týdnů či měsíců,“ řekla mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá.
Podle ní navíc v době dokončení stavby tramvajové trati probíhalo na území města mnoho dalších oprav komunikací a dalších významných dopravních staveb a s tím i souvisejících omezení a objížděk. „Kvůli nim se doprava v Olomouci nechovala zcela standardně a snaha o koordinaci by v takové době nedávala smysl,“ dodala. Sladění signálních plánů má být podle ní hotové do konce roku.
Odpovědi společnosti Patriot:
TRAM trať Povel je s 6 novými dopravními uzly (z toho 4 v koordinaci) zcela nová dopravní oblast, která se dopravně teprve stabilizuje, a tudíž nebylo možné dopravní řešení jakkoliv predikovat ke spokojenosti všech účastníků silničního provozu. Na dopravně závislém řízení se momentálně usilovně pracuje, nicméně se jedná o časově velmi náročný úkol (několik týdnů dolaďování). Nejprve se musí celá oblast vyřešit z hlediska IAD (individuální automobilová doprava), a teprve pak se doladí preference MHD s využitím bezdrátové komunikace mezi TRAM a technologii světelně řízených křižovatek.
Tak či tak platí, že již v této situaci jakási úroveň pasívní preference TRAM funguje, takže dost dobře není možné, aby pravidelně docházelo k velikosti zpoždění, jaké je zmiňováno – pozorování projevů křižovatek vzdáleným přístupem do technologie křižovatek to potvrzuje.
Závěrem lze položit otázku opačně – podle jakých informací byly stanoveny jízdní řády z hlediska jízdních dob a čekání na zastávkách, jestliže se jedná o komplikovaný úsek s množstvím řízených bodů a nikdo nemohl předpokládat průjezd bez zastavení jako v případě volné tratě?