Doprava ve městě Tramvaje

Tramvaje do Mostu dodá Pragoimex. Dráž, než dopravní podnik čekal

Tramvaj EVO2 v Liberci. Foto: Pragoimex
Tramvaj EVO2 v Liberci. Foto: Pragoimex

Zřejmě nejrychlejší soutěž na nákup tramvají v Česku končí dva měsíce po vypsání bez překvapení. Tři nové tramvaje s evropskou dotací dodá pro Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova společnost Pragoimex. Nikdo jiný se nepřihlásil, podmínky soutěže a krátký čas na podání ani jinou nabídku neumožňovaly.

Pragoimex už uzavřel s dopravním podnikem smlouvu o dodávce. Dopravce nakonec zaplatí o více než dva miliony korun bez DPH více, než očekával. Konečná cena za 3 vozy je 103,95 milionů korun bez DPH. Původní odhad v soutěži byl 101,5 milionů korun.

Pragoimex má na dodání tramvají dva roky. Ve smlouvě není přesná specifikace tramvají, podmínky ale byly napsané tak, že je splňovala tramvaj EVO2 jezdící dosud jen v Liberci.

Dopravní podnik uspěl se žádostí o dotaci z Integrovaného operačního programu (IROP), který má přispět na nákup až 86 miliony korun. „Současný vozový park žadatele je na hranici své životnosti,“ vysvětlil DP Mostu a Litvínova v žádosti o dotaci. Průměrné stáří tramvají je 29,16 roku, většina vozů není bezbariérová. „Zvýší se tak atraktivita přepravy i přepravní kapacita tramvajové dopravy zejména na meziměstské lince Most – Litvínov,“ dodal dopravce v žádosti. Ze 49 tramvají je nízkopodlažních jen šest. Poslední – EVO1 od Pragoimexu – zařadil do provozu v roce 2016.

Výrobci měli na podání nabídky pouhých dvacet dní. Dopravní podnik tvrdí, že podmínky byly nastaveny tak, aby se mohl soutěže zúčastnit maximální počet uchazečů. Zakázku podnik vypsal 17. dubna, nabídky přitom musely být doručeny už v pondělí 7. května. Na vypracování tak měly firmy 20 dní včetně doby, kdy v celé Evropě byly státní svátky. U jiných zakázek stejná firma požadovala podstatně delší dobu. Nejde přitom o jediný problém soutěže. Odborný časopis Československý Dopravák už dříve upozornil i na technické podmínky, které může splnit právě jen Pragoimex.

Soutěž chce ještě prozkoumat ministerstvo pro místní rozvoj. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ řekl mluvčí MMR Frček.

Nové tramvaje mají mít nejméně 45 míst k sezení, dalších 110 k státní. Vozy budou klimatizované, na palubě bude wifi nebo dobíječky USB.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Trestní zákoník obsahuje celkem tři trestné činy, které se vztahují k veřejným zakázkám:

    • porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže podle § 248 odst. 2 alinea druhá TrZ,

    • sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě podle § 256 TrZ a

    • pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži podle § 257 TrZ.

    Výhodnějšími podmínkami jsou jakékoli jiné podmínky, které zvýhodňují některého či některé dodavatele, soutěžitele nebo účastníky před ostatními. Může to být např. u zadávacího řízení stanovení výhodnějšího způsobu podání nabídky pro některého dodavatele (uchazeče), sdělení mu určitých bližších podmínek nebo realizačních či cenových nabídek jiných dodavatelů.

    Takze asi tak bych to videl…

  • „na palubě bude wifi nebo dobíječky USB“
    A tak je spravne. Tak to ma byt. Pořadek musi byt!
    Třeba ty tramvaje bude řídit na dálku přes WiFi sám ředitel DP …

  • Jakým způsobem bude docíleno zvýšení kapacity, když soupravy 2xT3 nahradí skoro poloviční EVO2? Podobně jako v Liberci dojde ke snížení kapacity a komfortu. Tramvaj o kapacitě EVO2 je již snadno nahraditelná autobusovou dopravou s 18m vozy.

    • Zejména když jízdní řády tam připomínají spíše „noty na buben“ …

      • Nerekl bych, pokud se podivame do Nemecka je napr. interval v prac. dny vecer a o vikendu na mezimestskych tramvajovych linkach 30 minut standard. Dalsi veci je, ze tram linka 4 ma navaznost celotydenne na dalsi linky, v Litvinove se jedna o linku 13 oba smery a 14. V Moste pak ve vsedni dny na linku 17 a celotydenne na linku 9 v zastavce Dopravni podnik, v zastavce OD Prior pak ve vsedni dny vecer a o vikendu celodenne na linky 5, 16, 17, 20, 22 a 30. Intervaly jsou sice ve vsedni dny vecer a o vikendu delsi, ale v zaveru pak jedete bez dalsiho cekani, pokud prestupujete. System je provazany, pokud by se pridavali dalsi spoje na linku 4 muselo by se pridat i dalsi spoje jinde. V zaveru by to stalo vice nez dost. A pokud vezmu v uvahu, ze takove Kladno je na pocet obyvatel stejne velke mesto (69 tisic obyvatel) jako Most (65 tisic obyvatel) a porovnam jizdni rady v Moste a na Kladne, Most mi vyjde v nabidce spojeni lepe nez Kladno. Uz jen to, ze paterni linka c. 30 ma ve vsedni dny interval po cely den od rana do 18 hod. pouhych 7-8 minut, od 18 do 20 hod. pak 15 minut a od 20 hod. do pulnoci, v sobotu a v pak 15 – 30 minut je docela slusne na tak male mesto. To na Kladne si o takove lince mohou nechat jen zdat.

    • Však jistě, v Liberci už to vyřešili stavbou nové silnice do Jablonce místo Regiotramu. 🙂 Tramvaj netřeba nahrazovat autobusem, neb po silnici už mohou přece všichni pohodlněji vlastními auty.

    • Doby, kdy se mezi Mostem a Litvínovem proháněly dvouvozové soupravy, jsou, obavám se, dávno pryč. Takže 1x EVO2 je opravdu více než 1xT3. Ale proč raději nevozí ty spřažené soupravy dvou vozů T3, to je mi záhadou. Poptávka by na to určitě byla. Alespoň podle mých zkušeností s přecpanými tramvajemi v dané lokalitě.

      • Dobrý den, chtěl bych Vám jako člověk bydlící v Mostě podat přesnější informace. Spřažené soupravy i nadále a pořád stále mezi Mostem a Litvínovem jezdí, i když je pravda že pouze ve všední dny a to o ranní špičku (c.c.a 5:30 až 8h) a odpolední špičku (13h až 17h). Pak opravdu už jezdí jen jeden vůz + také víkendy a svátky. (výjimku tvoří cyklotramvaj, kdy jezdí také dva vozy.)

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora