Tramvaje do Mostu dodá Pragoimex. Dráž, než dopravní podnik čekal
Zřejmě nejrychlejší soutěž na nákup tramvají v Česku končí dva měsíce po vypsání bez překvapení. Tři nové tramvaje s evropskou
Zřejmě nejrychlejší soutěž na nákup tramvají v Česku končí dva měsíce po vypsání bez překvapení. Tři nové tramvaje s evropskou dotací dodá pro Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova společnost Pragoimex. Nikdo jiný se nepřihlásil, podmínky soutěže a krátký čas na podání ani jinou nabídku neumožňovaly.
Pragoimex už uzavřel s dopravním podnikem smlouvu o dodávce. Dopravce nakonec zaplatí o více než dva miliony korun bez DPH více, než očekával. Konečná cena za 3 vozy je 103,95 milionů korun bez DPH. Původní odhad v soutěži byl 101,5 milionů korun.
Pragoimex má na dodání tramvají dva roky. Ve smlouvě není přesná specifikace tramvají, podmínky ale byly napsané tak, že je splňovala tramvaj EVO2 jezdící dosud jen v Liberci.
Dopravní podnik uspěl se žádostí o dotaci z Integrovaného operačního programu (IROP), který má přispět na nákup až 86 miliony korun. „Současný vozový park žadatele je na hranici své životnosti,“ vysvětlil DP Mostu a Litvínova v žádosti o dotaci. Průměrné stáří tramvají je 29,16 roku, většina vozů není bezbariérová. „Zvýší se tak atraktivita přepravy i přepravní kapacita tramvajové dopravy zejména na meziměstské lince Most – Litvínov,“ dodal dopravce v žádosti. Ze 49 tramvají je nízkopodlažních jen šest. Poslední – EVO1 od Pragoimexu – zařadil do provozu v roce 2016.
Výrobci měli na podání nabídky pouhých dvacet dní. Dopravní podnik tvrdí, že podmínky byly nastaveny tak, aby se mohl soutěže zúčastnit maximální počet uchazečů. Zakázku podnik vypsal 17. dubna, nabídky přitom musely být doručeny už v pondělí 7. května. Na vypracování tak měly firmy 20 dní včetně doby, kdy v celé Evropě byly státní svátky. U jiných zakázek stejná firma požadovala podstatně delší dobu. Nejde přitom o jediný problém soutěže. Odborný časopis Československý Dopravák už dříve upozornil i na technické podmínky, které může splnit právě jen Pragoimex.
Soutěž chce ještě prozkoumat ministerstvo pro místní rozvoj. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ řekl mluvčí MMR Frček.
Nové tramvaje mají mít nejméně 45 míst k sezení, dalších 110 k státní. Vozy budou klimatizované, na palubě bude wifi nebo dobíječky USB.