Tramvaje 15T mohou jezdit dál, rozhodl Drážní úřad. Kola kontrolují každý den
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) může dál jezdit bez omezení s tramvajemi Škoda 15T. O jejich stav a problémy
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) může dál jezdit bez omezení s tramvajemi Škoda 15T. O jejich stav a problémy se začal nedávno zajímat Drážní úřad po sérii několika vykolejení. DPP ale musí kola tramvají každý den kontrolovat.
Vyplývá to ze včerejší schůzky zástupců Drážního úřadu a DPP. „Informovali nás o o systémových opatřeních, která provedli. Patří mezi ně například odstavení několika málo kusů tramvají, u kterých by potenciálně mohl nastat problém s koly. Další vozy budou procházet častější technickou prohlídkou,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Podle něj se budou situací dál zabývat a sledovat ji.
DPP v reakci na vykolejení na konci září uvedl, že za za problémem je s největších pravděpodobností nízká životnost některých šarží pryžových segmentů kol a proto začal řešit jejich výměnu za nové od jiného výrobce.
DPP už otestoval v běžném provozu po dohodě s výrobcem několik jiných gumových segmentů od čtyř evropských výrobců. Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat. V plánu je také testování nového, neskládaného typu kola. „Na základě nedávných událostí DPP zavedl další technická opatření, proškolil řidiče a kola tramvají do odvolání kontroluje denně. Jsme přesvědčeni, že soubor zavedených opatření zcela minimalizuje vznik další mimořádné události. Bezpečnost cestujících nebyla jakkoliv ohrožena,“ dodal mluvčí DPP Daniel Šabík. „Tato opatření shledáváme v současné době jako dostačující,“ řekl Novák.
Podle Šabíka zbývá opravit 12 kol na 10 tramvajích 15T. „K dnešnímu dni zbývá opravit 12 kol na 10 tramvajích 15T. Předpokládáme, že je opravíme a nasadíme do provozu do 25. 10. 2019. I nadále platí všechna opatření, která jsme zavedli v souvislosti s technickými závadami kol na tramvajích 15T s cílem minimalizovat vznik další mimořádné události. Do odvolání například kontrolujeme kola tramvají na denní bázi,“ dodal.
Tramvaje 15T ForCity začaly pro DPP v Praze jezdit v roce 2011. Podobně jako předchozí generace velkokapacitních tramvají používají takzvaná skládaná kola, u kterých je kovová obruč oddělena od samotného náboje kola pryžovou vložkou či pryžovým segmenty. Tyto pryžové segmenty slouží zejména k odpružení a tlumení nárazů během jízdy tramvaje, tj. zvyšují jízdní komfort a snižují hlučnost. První skládaná kola používaly již tramvaje typu T1. U skládaných kol nicméně může v ojedinělých případech dojít k protočení pryžové vložky vůči obruči a v konečném důsledku, po sesednutí a degradaci pryžových segmentů, až k uvolnění obruče a její vychýlení bez ohledu na typ tramvaje. Podle DPP docházelo k tomuto jevu i u tramvají T3 a KT8N2.
U tramvají typu 15T začal DPP od listopadu 2015 registrovat výskyt jednotek případů protočení pryžového odpružení. Vady reklamoval u výrobce. Výrobce kol se ale neměl příliš k řešení a proto DPP začal zjišťovat příčiny závady vlastní cestou. V roce 2017 proto DPP nechal u ČVUT zpracovat analýzu, která měla ověřit izolační vlastnosti pryžových segmentů používaných v kolech tramvají 15T.
Analýza sice přinesla velké množství cenných informací, například že jednotlivé výrobní šarže gumových segmentů mají velmi odlišné vlastnosti. Nedala ale odpověď na jednoznačnou příčinu závady. „Nicméně se v mezičase u reklamovaných kol ukázalo, že závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně,“ dodal Šabík.
DPP současně změnil i řídící software tramvaje, například ke změně brzdné charakteristiky, algoritmu skluzové a smykové ochrany, ke změně momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti nebo zákazu pískování pod nízkou rychlostí a v neposlední řadě zavedení včasné světelné i zvukové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez, stanovenou DPP a výrobcem