Tramvaj Tatra K2 pro Prahu je téměř hotová, do metropole vyrazí v prosinci

Tramvaj Tatra K2 pro Prahu ve finále renovačních prací (listopad 2022). Pramen: DPMBTramvaj Tatra K2 pro Prahu ve finále renovačních prací (listopad 2022). Pramen: DPMB

V polovině listopadu by tramvaj měla vyjet na testy do ulic Brna, následovat bude převoz do Prahy.

107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Tak, kdo se projel v Praze v plném provozu tramvají s dvojsedačkami a musel se prodírat úzkým průchodem k východu už nikdy takový paskvil nenavrhne. Zlaté tramvaje se jednosedačkami po obou stranách.

Ondra K.

K2 má dvojsedačky kvůli umělému snížení obsaditelnosti, protože plně obsazený interiérem 1+1 by neuvezla. Obdobně to je u KT8.

Jan

Proč by neuvezla? Maximálně do extrémních kopců při náledí. Staré tramvaje jezdily s dvěma vlečňáky běžně. KT8 určitě nemá problém uvézt i plný vůz stojících, když má všechny nápravy hnané, tam hlavně chybí sedačky kvůli dveřím na obou stranách.

dopravopat

KT8D5 má nad krajnými podvozkami usporiadanie 2+2 práve kvôli zníženiu kapacity. Ale nie kvôli tomu, že by to neuviezla, ale kvôli zníženiu max. nápravových tlakov na krajných podvozkoch.

dopravopat

Nejde o to, či by to K2 uviezla (samozrejme že uviezla). Ide o to, či chceme mať dobytčák alebo nie.

Jan

Právě že navrhne, kupují se a obávám se další várka taky. Ano do Prahy se to nehodí, lidi se tlačí mezi sedadly a půlka vozu musí vystoupit a zas nastoupit když chce odejít někdo z těch dvousedaček a není hned u dveří.

Dvousedačky mělo prvních několik vozů T3SU a pak tuším polovina T6. Bohužel od té doby se to stalo trendem a 14T i 15T jsou v dvousedačkách, prý kvůli hmotnosti. To je tak těžké vyrobit rám, kde by se vešlo pár stojících cestujích navíc?

PvvS

Rámu je to jedno. Ale když T3 měla původně okolo 16 tun prázdná a wana má nějakých 22 tun, tak se někde musí šetřit. A jedině na obsaditelnosti.

Jan

Tím myslím jako lehčí konstrukci. Přece se nám trochu posunul vývoj od dob první výroby T3. Tak bych čekal konstrukce, kterou lze zatížit plným počtem lidí, aniž by se zvedala hmotnost o 50%.

PvvS

Jen substrát bude mít plně obsazené wany nějakých 10-11 tun. U 15T 22-24 tun. Což je tak polovina hmotnosti celé prázdné tramvaje. Ono moc vylehčovat rám a stavbu nejde, pokud to má dodržet pevnostní normy. A při použití lepších materiálů to zas nikdo nezaplatí.

Ondra K.

Vývoj se sice posunul, ale taky se dost zásadně změnila koncepce tramvají, kdy veškerá x set kilogramů vážící výzbroj je umístěná na střeše, což samo o sobě dost zásadním způsobem zvyšuje nároky na pevnost skříní. Další věc jsou pak mnohem přísnější bezpečnostní požadavky na pevnost skříní čel a podobně.

dopravopat

T3: 18100 kg
K2: 21800 kg
T3R.PLF: 20500 kg

T3R.PLF je o 1,3 tony ľahšia ako K2 a o 2,4 tony ťažia ako pôvodné T3. Okrem toho je ale aj oveľa pevnejšia ako pôvodné T3.

Ondra K.

18 tun vážily T2. V případě T3 se udává cca 16 tun. Kdyby K2 s interiérem 1+1 měla obsaditelnost přesně 1,5x větší jak T3, znamenalo by to, že plně obsazená bude o nějakých 11 tun těžší jak plně obsazená T3. To si myslím, že už problém bude.

dopravopat

Poďme si to vyrátať. Rôzne zdroje udávajú rôzne hodnoty, ale pravda, T3 má asi 16 ton. Pre nižšie uvedené výpočty rátam 5 stojacich cestujúcich na meter štvorcový, výpočet 8 osôb na meter štvorcový slúžil ako podklad pre pevnostný výpočet skrine vozidla, v praxi sa nikdy nedosiahol. Do T3 sa zmesí 110 ľudí á 85 kg = 9350. Plus 16000 = 25350 kg. Z toho vychádza nápravové zaťaženie okolo 6350 kg pri plne naloženom vozidle, pričom nepatrne viac bude niesť predný podvozok. Do K2 sa zmestí 158 ľudí á 85 kg. Plus 21900 = 35330 kg. Krajné podvozky nesú spolu asi… Číst vice »

PvvS

Až na to, že K2 v 1+1 by táhla na stejnou výzbroj o 10 tun víc. Už u klasiky měly ty zrychlovače co dělat.

dopravopat

To je aj dôvod, prečo sa zrýchľovať na K2 točí dvakrát. Výzbroj K2 síce vychádza z T3, ale je odlišná práve kvôli väčšiemu namáhaniu.

dopravopat

Mimochodom, podobne ako v K2 to je aj v T4D a T3D. Výzbroj K2 je UA12, T3D dostali jej modfikovanú verziu UB13. Neskôr vznikla aj verzia pre 750V sústavu označená UB 17. Všetky boli odlišné od klasickej Tr 36 vo vozňoch T3. Zrýchľovačová KT4 mala UA 15P a tiež, čo bola zasa odlišná konštrukcia: https://www.youtube.com/watch?v=1HxXVsypmIU

dopravopat

ERRATA: Tr 36 bola v T2. T3 mali Tr 37.

Leinad

Podle mě je kravina počítat s obsazením tramvaje víc než na sedačky.
Vůz obsazený víc než na 100% je špatně.

dopravopat

K2 je široká 2,5 metra. Úzke uličky sú v Düwagoch a ich licenčným klonom so šírkou skrine 2,2 metra a dvojsedačkami na jednej strane. Pre zachovanie uličky sú schody extrémne stŕme, oproti tomu je to na T3/K2 priam luxusné. Podotýkam, že píšem o vozidlách ktorých výroba bežala súbežne s T3/K2. Tramvaje s jednou radiou sedačiek po oboch stranách sú dobytčáky, najmä ak sú široké 2,5 metra.

Gwann

Zlute sedacky, jak dlouho to je, co jsem je videl naposledy. Fuj hnusne sede.

At zije K2.
V Brne treba na 2, 6, 9 (dle cislovani z 80.let)

Ondra K.

Žlutý sedačky podle mě v běžným provozu skončily s odstavením K2 1090 v roce 2016.

Joemax

Nikdy bych si nemyslel, že to řeknu, ale DĚKUJEME DO BRNA!!! 🙂

dopravopat

Moc pekná. Ako má sedačky? Je z roku 1977, a od roku 1975 boli od výroby pri klbe na strane dverí pootočené sitzle, aby bolo viac miesta na nohy. Pôvodne boli sedadlá proti sebe, ale nesedelo sa tam dobre. Navyše aj farby boli poprehadzované. Staré série do roku 1975 mali pred kĺbom dve žlté škrupinky za sebou a na piesočníkoch vpredu boli dve červené. Od roku 1975 to zmenili, na piesočníkoch bolo jedno žlté a jedno červené a pred kĺbom neboli dve rovnaké za sebou. Vidím, že anténa je namontovaná tiež opačne. V Bratislave mali vozy anténu otočenú užšou stranou… Číst vice »

Pavel Skládaný

No prosím, původně úzkorozchodná tramvaj a nečiní to žádný problém.

Vendelin

Úzkorozchodná udělaná z normálně rozchodné. Prostě jaký podvozek tam dáš, takový rozchod máš, žádná věda.

dopravopat

Zmeniť rozchod je jednoduchšie ako zmeniť polaritu. Ak máš podvozky. Ak nemáš, tak je to problém.

Ondra K.

Což v současné době kdy se v Brně likvidují K2 celkem ve velkým není žádný problém a normálněrozchodných podvozků pro K2 je dostatek.

Jan

Jak moc se vlastně liší podvozek K2 a T3? Chápu, že jeden má nehnaný. A ty dva jsou nějak výrazně odlišné?

dopravopat

Predný podvozok K2 a T3 sa líšia najmä v tvrdšom vypružení podvozku K2. To isté platí aj pre podvozok zadný. Stredný podvozok K2 je úplne odlišný, nemá prevodovky ani motory. Keďže čeľusťová brzda na podvozkoch T3 bola montovaná pri motore ešte pred kardanom, má K2 úplne odlišnú brzdu na podvozku strednom.

Pavel Skládaný

No ovšem, ale pak již dle přísných měřítek nejde o originál. Leč tady je patrně snaha reprodukovat variantu provedení odpovídající příslušné době, takže toto hledisko není tak významné. Neboli akci fandím!

Karel

Jde o riginál. U historického auta také nejsou stejné pneumatiky jako v době výroby.

Petr Novák

A že jsem tak smělý, bude v ní hlásit pan Štíbr, nebo pan Vondráček?

Jan

Na lince 23 určitě očekávám retro hlas jako na zbylých vozech.

Mimopražský

Není příliš riskantní tento kousek nasazovat do běžného provozu, aby určitá dementní část cestující veřejnosti (dobytků) měla na co tagovat, škrábat do skel a vůbec dělat něco, za co by měla hned na místě následovat jedna, či více dobře mířených úderů?

Georg

dej si hadr na hlavu…

Mimopražský

Až po tobě. Co máš schovaného po kapsách pro vhodnou příležitost?

Jiří Kocurek

Dej si hadr na hlavu. Podezřívat každého, kdo s tebou nesouhlasí, že je vandal, je paranoidní.

Jan

Toto není muzejní vůz, ale komerční, pro provoz historických linek a na objednávku. Je větší šance, že ho někdo v provozu nabourá než že by ho poškodil vandal, viz třeba vůz 7001. Možná se toho lidi báli, ale před nějakým rokem se pravidelně začaly nasazovat i starší vozy T1 5002 nebo T3 6102 a zatím to bez úhony přežily jak na lince 2 tak na 23. A předpokládám, že jsou pojištené, takže se dají klidně opravit, náhradních dílů bude stále dost. Za mě je to dobře, ať co nejvíc lidí potká tyto reprezentativní kousky v ulicích, v provozu kam patří.… Číst vice »

Zdeněk

Od r.1978 dor1987 jsem jezdil s tímto modelem.U nás v Plzni to byla T2.Tak nevím jaký je rozdíl mezi oběma.

Georg

jestli to melo kloub, tak by oznaceni modelu melo zacinat k. t2 je kusovka.

Ivan_pha

Tak jestli jste tím opravdu jezdil, tak snad poznáte rozdíl?

Jan

Dost podstatný, třeba že K2 je tak trochu T3 s kusem vlečňáku. Je to levné rozšíření kapacity vozu, ale bez poháněné nápravy. V muzeu MHD na přednášce archivář říkal, že to bylo pro města, která chtěla ušetřit a byla zvyklá na staré soupravy s motorovými a vlečnými vozy, nechtěly luxus spojování dvou samostatných motorových vozů za sebou a taková kapacita stačila.

jva

Jenže ono to kapacitně staré soupravě motor+vlečňák odpovídá… Takže do provozů založených na takových soupravách ideální. Anebo tam, kde je sólo málo a souprava moc (aniž by se hýbalo s intervalem), což třeba zrovna v Praze nechápou dodnes.

dopravopat

Pravda. Napríklad v Bratislave sa pre K2 rozhodli preto, lebo sólo T3 kapacitne nenahradia súpravu dvojosákov v zložení motor+vlek. Súpravy 2×T3 by boli problémom pre meniarne. K2 tak bola ideálna voľba. Že je K2 oproti T3 lenivá tiež nikomu nevadilo, lebo dvojosáky boli tiež brzdou dopravy. Meniarne sa postupne zrekonštruovali a kvôli kapacite sa začali spájať T3 do súprav. Náhrada K2 sa konala v podobe súprav 2×T6A5 v 90. rokoch. Pre nedostatok financií sa pristúpilo aj na modernizácie K2. V Brstislave už dlho žiadne sólo T nepremávajú a modernizované K2 kapacitne nevyhovujú. Okrem toho dožívajú a budú nahradené električkami dlhými… Číst vice »

Jan

Ano, to jsem zapomněl zmínit, o přetížení měníren jsem taky slyšel. Přece jen T vozy byly založené na dynamické jízdě, takže mít 8 motorů v 2xT3 místo čtyřech v K2 je dost rozdíl v dopadu na rozvodnou soustavu.

dopravopat

Ináč čo sa lenivosti týka, tak „západné“ tramvaje, s výnimkou PCC, neboli o nič živšie než K2. Dovolím si tvrdiť, že boli dokonca lenivejšie a hlavne nemali plynulý rozjazd a brzdu.

Luboš Beneš

Tohle v Plzni nikdy nejezdilo….

Jiří 3

NEsmíme zapomenout, že před zkouškami v praze musí být provedena Dešalinizace. Přece jen v Brně mají opačný pól v troleji.

Marek Kubík

Michal Gregor U odporové výzbroje netřeba nic přepólovávat. Jen u zhášecích komor u nesilových stykačů na 600V je potřeba otočit magnety.

Robert Pražák

Jakože pol + je v kolejích? To bych po Brně radši nechodil bos.

Robert Pražák

Spíš bych uvítal vysvětlení. Ale mínus je jistě taky argument.

Vendelin

Šaliny maj mínusový potenciál vůči zemi v kolejích, kdežto tramvaje maj plusový potencial vůči zemi v kolejích.

Toť v kostce řečeno.

Vendelin

Jojo, v troleji je minusový vůči koleji nebo plusový v troleji vůči koleji. Myslel jsem to dobře, ale slovo v troleji mi jaksi vypadlo 🤦🏻‍♂️

jva

A v „lokalce“? Taky mínus 😉

Martin Verner

Tady jde právě o ten mínus. Ten je v Brně v drátech. V kolejích je zem, tedy nula, vůči drátům relativně plus. Konvenčně tedy proud teče ze země do drátů, elektrony mršky běhají naopak.
V Praze je to naopak, v drátech plus, v kolejích (logicky) země, tedy vůči drátům relativně mínus, konvenční proud z drátů do země, elektrony naopak.
Brněnské uspořádání by mělo vést k omezení negativních účinků bludných proudů jejich prostorovým rozdělením. Nakolik to funguje si netroufám soudit.

Aleš

Asi bylo myšleno jako vtip. Víc bych v tom nehledal

PvvS

Omyl, je to pravda. Ostrava, Brno a Košice mají opačnou polaritu.

Luboš Beneš

No pokud máš na hlavě sběrač, tak i kdekoli jinde. Zpátky do školy, fyzika…..

Ryk Mat

Je to žudro (má to zrychlovač). To je tak primitivní technologie, že ji polarita nedokáže ovlivnit.

Pavel Skládaný

Když se zvládlo přerozchodování, zvládne se i dešalinizace.

Mariscal Mariano Santamaria

Není v plánu také vyrobit K5? Podle by to mohla být velká paráda…

PvvS

Novostavba ? To s K2 nemá nic moc společnýho. Ani karoserii.

dopravopat

A keď už K5, tak K5AR v stave ako vyšla z fabriky. Bez priesočníkov. To sa v Prahe určite osvedčí. 😀

Jan

10 milionů za opravu, to je dost. Říkám si na kolik by vyšlo zachránit prototyp KT4, který stojí už delší dobu ve Lvově na dvoře vozovny, pokud je tam ještě co zachraňovat: https://transphoto.org/photo/1533797/?vid=54120

Tomáš Gottschalk

Dali na rekonstrukci tramvaj a vrátí jim šalinu.

Miloš Zikmund

Tak nevím zda v Praze mají i tramvaj Škoda Astra, která je už rarita, ale stále ještě jezdí třeba i v USA. …(?)

Josef Švejk

Ptá se na Prahu. To je fotka z Prahy?

Robert Pražák

Všiml jste si, že odpovídá sám sobě?

Rychlé Eso

Astra je rarita? Zkus někdy přijet do Olomouce.

Petr Novák

A v Brně budou jejich sestry Anitry jezdit nejspíš taky ještě hodně dlouho.

Ivan_pha

A proč by si pořizovali Astru? Snaha je zachovat Tatry, které se v Praze vyráběly. Astra je z Pilsengradu.

PvvS

Mají 14T, to je dostatečná náhrada.

Miloš Zikmund

Astra je vyrobená v ČR. Myslel jsem, že Praha do ČR zatím patří, i když někdy to tak nevypadá …

PvvS

A 14T vyrobili kde ? Nebo Plzeň už není v ČR ?

Mates Janků

Už vidím jak vylézá stará bábinka od okna se 2 taškama…chuderka nestihne ani vystoupit a ještě se prodírat mezi dalšíma lidma.No jo,Praha,zase řada navíc. 🙁

Jirka

Babinka bude jezdit nostalgickou linkou?

Jan

Tak někteří jsou schopni se cpát i do linky 42, do mazačky nebo cvičné jízdy. Nekoukají co to je, hlavně že něco přijelo 🙂 Ale jelikož to má schody i okna jako T3 tak to není nic nového. Ať si babka počká na nízkou podlahu na 22.

Původní Aleš

Ta nostalgická linka je normální, běžná linka za běžný tarif. Jen na ní jezdí retro tramvaje. Myslíte že bábinka rozpozná retro tramvaj řady T od běžné T3? Takže ano, bude jezdit.

Luboš Beneš

Nejen ona, při oslavách T2 na lince 2 tím jeli i cizinci a teprve po nástupu koukali jak průvodčí vyvolává zastávky, šotouši fotí a vládne skvělá nálada….

jva

Tak jako ve 14T nebo 15T (nebo v jakémkoli busu) prostě k oknu položítašku, sedne s k uličce a polibte mi šos… Takže nic, co by ji v K2 překvapilo.

Jakub

Je to krasavice a těším se, až se s ní s dětmi někdy svezeme v Praze.

Ryk Mat

Nemá ta tady co dělat. Někdo z DPP by za takovéto rozhazování měl jít do vězení.

Bram

Uklidni se a hezky šoupej nohama.

jerry

Dej si pár facek, říkáš si o ně.

Pražák

Proč, vždyť má pravdu. Je to typická akce „šotouši za peníze nás všech sami sobě“.

SYN

Myslíte taková ta co občas probíhala dříve, probíhá a probíhat bude? Tak to je potom v pořádku, bussiness as usual…
Ono když se místo toho rozhodne že se postaví řekněme nějaká socha nebo kašna, já bych za to nejradši taky někoho zavřel a někdo jiný nad tím slintá radostí…

Pražák

To je ovšem Váš problém. Nicméně, aby se v rámci muzejní činnosti za 10 mil. opravovala tramvaj, která u DPP nikdy nejezdila, a to jen proto, že šotouši v DPP chtějí udělat radost sobě a svým souvěrcům je vyhazování peněz.

Jan

V Praze se zkoušela a v Praze byla vyrobena. Radost sobě dělají třeba zaměstnanci schvalující zakázky pro Xanthus, který odhaduju z DPP udčerpal víc jak 10 milionů během let svého působení. Ano, v DPP jsou i nadšenci, ale nedělají to pouze pro sebe ale i pro cestující, obdivovatele, a pro zachování historie našim českých dopravních prostředků.

Miloš Zikmund

Jaké zařízení navštěvujete?
O kolik peněz jde? Až pojedete někdy do zahraničí (?), tak se podívejte, že tam běžně jezdí historické vozy. Takové Miláno se starých tramvají nechce vzdát. Mají kompresor, protože dveře se otevírají vzduchem, regulace je na kliku a řidič tam stojí!
Čím to asi bude? Váží si vyrobených věcí, které stále dobře fungují.

Gwann

Tak ty stare saliny v centru milana i s klikou a svetly zarovka stinidlo jsou super

Jan Novák

Na to, že se jmenujete Pavel Slušný, tak moc česti svému jménu neděláte.

Marek Kubík

Díky za info, aspoň už vím odkud vítr vane. Tento člověk měl urážlivé a ničím nepodložené komentáře i na facebooku a k-reportu.

Ryk Mat

Nikdy bych o sobě neřekl, že jsem slušný. A ani se tak samozřejmě nejmenuju. 🤣🤣🤣

Mariscal Mariano Santamaria

Však my víme pane Matuško …

Ryk Mat

Já věděl, že se někdo najde. 🤣

Lang

Myslím si, že jste ten poslední, kdo by měl o něčem takovém rozhdovat.

Jan

Miliony se rozhazují třeba za nákup předražených displejů, ne na zachování kulturně technického dědictví naši země. Možná by bylo teoreticky správnější, kdyby to financovalo třeba národní technické muzeum, ale zase všichni víme, jak to dopadá s železničními vozidly, které se dostanou do jejich spárů, pardon, do jejich správy.

Navíc mít takovou ucelenou sbírku provozních vozidel, kterými se můžete pravidelně svézt dost zvyšuje prestiž jak DPP tak celé Prahy. Do San Francisca se taky jezdí hojně za tramvajemi, jak těmi kabelovými, tak na sbírku klasických vozů PCC, které posbírali z různých provozů.

Frantisek

Úkolem muzeí je především konzervovat, provozní historie patří správně dopravcům. Vždy je třeba zvážit, co od dané věci chceme, a podle toho ji disponovat; není nutné nadávat muzeu za to, že plní svůj díl úkolů.

SYN

Právě jsem to chtěl napsat, pokud je ten exemplář pojízdný a konají se s ním jízdy, je na to personálně i technicky mnohem lépe vybavený dopravní podnik než muzeum…
Armáda například též pro ceremoniální účely používá jinak naprosto nepoužitelné zbraně a normálně jim ten anachronizmus nikdo nevyčítá…

Jan

Muzeum může mít ve svém majetku exponáty, které jsou pojízdné a může je pronajímat k jízdám a stejně tak platit za údržbu. U některých vozidel se tak dělo, často díky nadšencům dělajícím na tom ve svém volném čase a všichni byli spokojeni, že se exponáty objevují i v provozním stavu. Muzeum naláká daleko víc návštěvníků na praktické ukázky než na statické exponáty, kolem kterých za minutu člověk projde a nezanechá to takový dojem. Pražské muzeum MHD je možná unikát co se týče počtu provozních vozů, ale ukazuje že to jde skloubit, když se chce. Jednou za pár let se provětrají… Číst vice »

Původní Aleš

Máte dobře zatuchlý názor na úrovni 19. století. Nyní máme 21.století a muzea opravdu nemusí být jen zatuchlé haly s nefunkčními exponáty.

Původní Aleš

Nejenom PCC, mají tam i ty milánské dřevěné, o kterých tu byla řeč.

Původní Aleš

Btw.použil bych raději slovo „lanovými“. Sice to není takové prznění češtiny, jako předvedl Váš jmenovec Jan Novák, ale opravdu to jsou lana a ne kabely 🙂

Pavel Skládaný

Naopak, bude to první K2 v Praze!

Peeetr

Krása.

Tramvajak

Tesim se na prvni jizdu. Budu lehce nadrzeny.