„Tramvaj“ od tramvaje a nejdříve v roce 2029. Lidé v Liberci hlasovali o nové lanovce na Ještěd
Rozhodování o budoucnosti lanovky nyní čeká zastupitele.
Lidé hlasující v anketě o budoucí podobu lanovky na Ještěd se vyslovili pro její prodloužení až ke konečné tramvaje v Horním Hanychově a vybudování lanovky s kabinou zavěšené na dvou lanech.
V anketě hlasovalo téměř 1 700 lidí, 58 % z nich se vyslovilo pro prodloužení trasy a kabinu na dvou lanech. Tento koncept město už dříve nazvalo jako tramvaj. Při prezentaci možných řešení se pro tento model vyslovil primátor Jaroslav Zámečník, podporuje ho i náměstek primátora Jiří Janďourek.
Šest variant, náklady až půl miliardy korun. Liberec představil možnou budoucnost lanovky na Ještěd
Podobný model lanovky není úplně obvyklý. Ze studie proveditelnosti vyšla tato varianta nákladově uprostřed mezi variantou oběžné lanovky a kyvadlové lanovky. Ve studii byla cena za takovou stavbu odhadnuta na 360 až 440 milionů korun.
Podobný systém nabízí výrobce lanovek Doppelmayr pod značkou Funifor, jde o nepříliš často používané řešení. Na dvou lanech jezdí například lanovka na švýcarský Stanserhorn nebo italský Passo dei Salati.
O finální podobě lanovky mají rozhodnout zastupitelé na konci dubna. „Za sebe osobně preferuji typ jedné kabiny zavěšené na dvou lanech v prodloužené variantě, tedy od konečné zastávky tramvaje MHD. Zázemí horní a dolní stanice, stejně tak kabina lanovky, by měly podle mého názoru odpovídat kvalitě 21. století a vizuálně a funkčně navázat na kvalitu a jedinečnost stavby století, Ještědu,“ říká náměstek
primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiří Janďourek. Podle vyjádření primátora Jaroslava Zámečníka lanovka nebude dokončena dříve než v roce 2029.
Prvním zásadním krokem pro vybudování lanovky bude i nákup pozemků pro lanovku od Českých drah. Radní a představenstvo ČD se již dohodli na kompromisní ceně necelých 35 milionů korun.