Tramvaj na největší sídliště začneme stavět v roce 2028, plánuje vedení Liberce
Vizualizace tramvaje na ulici Dr. Milady Horákové u křžovatky s Košickou. Foto: Václav Brejška

Liberec čeká kvůli trati změna územního plánu.
A já už doufal, že se jedná o tamvaj na Jižák. 😅😁
V jiném článku a ted nevím zda to byl deník nebo drbna bylo uvedeno že pro tu trať lbc koupí asi 6 nových tramvají. Tak jsem zvědav, budou to opravdu „nové“ tramvaje, nebo odkoupí další T3 a nechají na tom udělat další modernizaci? Současné „nové“ tramvaje jsou neustále předělávané T3. Teď naposledy tomu bylo znovu tak.
Koukám, že mají radní velké oči, že už zase plánují něco, co je po jejich volebním období v roce 2026. 😀
Strukturální a jiné fondy existují cca od roku 2000 … za tu dobu Liberec zvládnul opravit pár tratí a změnit rozchod do Jablonce n.N. a hlavně vytvořit nespočet studií. Nechápu proč se nedokončila myšlenka tratě přes Broumovskou. Dnes by se to mohlo i zaokruhovat. Neschopnost politiků něco dotáhnout do konce je …
V libereckém kraji umocněna na 3. Nechápu, proč je současné vedení opakovaně voleno. Výsledky má tragické.
Ve Washingtonu tramvaj končí (vtm.zive.cz), v minulosti se u nás také likvidovaly, kdežto teď se s těmi šílenostmi tady roztrhl pytel. Liberec, Jablonec, Václavák…
Něco takového, co v případě nenadálé překážky nedokáže uhnout ani o centimetr, nepatří do města. Technika jde dopředu a už dávno existují levnější a flexibilnější způsoby osobní dopravy.
to, ze jsou ve washingtonu matlaci neschopni planovani, jeste neznamena, ze tomu tak je vsude.
Tramvajová trať ve Washingtonu je jediná a její délka
je necelé 4 km.Stav vozového parku i tratě je ve velmi žalostném stavu..
Pokud jste tak radikální, pak říkám, že neurčujete, co do města patří nebo ne. Píšete nesmysly, protože tramvaj do města patří. Lemplové jako ve Washingtonu nebo Taškentu je ruší, v Olštýnu, v Lutychu, v Tampere, v Bordeaux nebo v Nottinghamu je naopak zavedli (někde znovuzavedli), protože vědí, že to dává smysl. I přes nevýhody, které tramvaj má, má ve městech a někde i mimo město svoji nezastupitelnou roli. Nesnažte se přesvědčit ostatní, že víte, o čem píšete.
Zrovna v Taškente im už došlo akú kolosálnu blbosť spravili, že električky/tramvaje zrušili a uvažuj o obnove.
Takže jim k prozření stačilo 8 let? 😀
Víte, kolik jim toho z původního provozu zbylo? Tratě, vozidla?
Do mesta nepatri predevsim osobni auta, protoze maji obrovske naroky na prostor,ktereho se ve mestech nedostava.
Tramvaje se v CSSR rusily z politickych duvodu, byla levna nafta ze SSSR, v Praze je melo nahradit metro.
Co je podle Vas ta levnejsi a flexibilnejsi varianta pro Rochlice, kdyz duvodem stavby tramvaje je prepravni kapacita?
Tramvaj má výhodu, že dokáže přepravit velké množství lidí, s výkonným elektrickým pohonem, a řídí to jediný člověk. Ale pravda, že s rozvojem autonomních elektrobusů s vlastními bus-pruhy význam tramvají může poklesnout.
Jenze to by musely mit ty vlastni pruhy, idealne stavebne oddelene. A kde to je / bude, kde pritom bus kapacitne staci?
U USA se električky/tramvaje stavajú len preto aby sa zhodnotila cena pozemkov, nejaká dopravná obsluha je im úplne ukradnutá. Majú svoje 10pruhové diaľnice nice a MHD berú len ako charitu pre chudákov, ktorý si nemůžu dovoliť ani tú najlacnejšiu rachotinu.
V niektoých mestách sú električky/tramvaje celkom úspešné (Portland, Kansas City), ale zrovna v tom Washingtone to zmrvili ako sa len dalo. Predražený, nedokončený projekt do nikam, ktorý žiadnu cenu pozemkov nezhodnotil…
Jasně, to dává „smysl“. Proto se teď tři měsíce přestavuje křižovatka U Močálu/Na Žižkově, aby bylo za tři roky co rozkopat…
Mohli to, co se plánuje pro tramvaj do Rochlice (dle Arch. Brejšky) už rovnou vybudovat. Těleso mohli udělat jako pojížděné a kloubové autobusy by neměly problém v křižovatce u tenisových kurtů při odbočení do ulice Na Žižkově. Je vidět, že pravá ruka na magistrátu neví asi, co dělá levá. Žádná koncepčnost v dopravě. Hlavně, že je něco krásné a za to se vyhazují peníze.
Jen pro upřesnění: ty mínusy znamenají, že znovu bourat tři roky „starou“ komunikaci vám přijde v pohodě- anebo znamenají, že žádná tramvaj nebude = nebude důvod ji bourat?
Asi jsme z jiného světa. Já tam mám taky mínusy. Nemám nic proti nové zastávce Horní Kopečná, ale mohli to předpřipravit i pro tu tramvaj, když se konečně probudili, že něco budou dělat. U Muzea v Praze taky položili pár kolejí, když věděli, že budou tratě přes Václavák propojovat. To samé např. v Heilbronu na pěší zóně, když věděli, že za pár let tudy povede vlakotramvaj od nádraží právě přes pěší zónu dál a napojí se na tratě do Weinsbergu a Neckarsulmu.
Otázkou je, zda se bude stavět opravdu za tři roky:-)
To skoro vypadá jako když nevěříte náměstkovi primátora města Liberce 🙂
Rozumím – já také tak úplně ne.. Když jsem před patnácti lety kupoval byt na Kopečné, U Lomu právě začínala stavba tramvajové trati do Rochlic. Z ní bohužel zůstane pro příští generace právě (a pouze) ten padesátimetrový „pomník“. Na druhou stranu: když vidím ty pečlivě budované chodníky okolo nově vznikající křižovatky, říkám si „to už je pádný důvod pustit na ně co nejdříve bagry!“
Jednak po třech letech něco rozkopat je v ČR zcela v pohodě, jde to i mnohem rychleji (viz třeba kolem dálnice v ČB), po třech letech se stejně už skoro musí opravovat.
Druhak že se opravdu bude už za tři roky stavět není nejspíš moc reálné.
Budou kvuli tomu rusit cyklopruhy?
Ne, mají být zachovány.
A nad cyklopruhy bude trolej. Pro elektrokola.
Těžko se vrací zpátky něco, co už bylo zrušeno. I když podle mě zbytečně. Tramvaj v Liberci vede podle mě do naprosto nesmyslných míst. Velké sídliště Rochlice tu tramvaj aspoň opodstatní. Držím palce, aby se trať postavila.
No a podle názoru jiných expertů je nesmyslná stavba tratě do Rochlice.Pro Vás je asi nesmysl tramvaj pod Ještěd či do Jablonce přes Vratislavice..
Nemusíte si za mě domýšlet to, co jsem ani nenaznačil. Zkuste příště zlepšit svůj odhad.
Nepovažuju se za experta ani šotouše. Jen si myslím, že v dnešních podmínkách by novostavba tramvajové trati do Janova Dolu nebo do obou Hanychovů zkrátka nevznikla. A proto se s tím teď Liberec potýká. Tramvaj má jezdit do lidnatých sídlišť – Ruprechtice, Pavlovice, Rochlice, Vesec, Vratislavice. Spojení do Jablonce považuju za vhodné, ale v dnešní době je trať ukončená na nesmyslném místě. Proto je vhodné tramvaj rozšířit i tam.
V dnesnich podminkach by nevznikla spousta drah, ktera presto existuje, protoze nekdy v minulosti davalo smysl je postavit. A to znamena, ze by se mely vsechny zrusit? I to by neco stalo. A jak sam pisete, co bylo jednou zruseno, se tezko vraci zpatky. Na jiznim okraji Vidne kdysi byla tramvaj do Mödlingu, v casech bezmezne viry v silnicni dopravu byla zrusena. Dnes si rvou vlasy. Obnovit se ji uz nepodari.
Ale já nechci nic rušit. Jen píšu, že tehdejší tratě bylo zbytečné rušit a za dnešních okolností by mnohé tratě nevznikly. Vážím si každého kilometru, který je v provozu. Zrovna v Liberci ale vedou tramvaje tam, kam by nemusely, a nevedou tam, kam by měly. To ale neznamená, že je chci zrušit. Jednak můžete být klidný, protože to není ani v mé kompetenci, jednak se na mě vztekáte zbytečně.
Sorry ale Vas prvni komentar vyzniva tak, ze trat Lidove sady – Horni Hanychov je Vam trnem v oku. Ano, dnes by nevznikla. A kdyz se stavela, tak dnesni velka sidliste neexistovala a od jejich vystavby nikdo tu tramvaj nedokazal postavit, proto to je, jak to je.
Mně trnem v oku určitě není, je to krásná a unikátní lokalita, pro tramvajovou obsluhu netypická. Spíš je na obtíž samotnému Liberci, protože tyto lokality negenerují tolik lidí k přepravě a je ztrátová více než kde jinde. Kdyby síť byla rozvinutější, nebyl by to takový průšvih.
Vznikla by v dnešní době rychlodráha MOST – LITVÍNOV ?Jenom dotaz ,protože trať prochází v současné době náročnou rekonstrukcí.
Podle mě nejspíš nevznikla, a dost možná by dnes nejen v Litvínově, ale ani třeba v Mostě žádné tramvaje nejezdily, kdyby to měla být úplná novostavba pořízená v posledních cca 10 letech. Stavět dnes systém spočívající ve v podstatě jen jediné trati a nikoli skutečné síti (a nemusí ani být „pavoučí“) vyžaduje velice specifické podmínky (zástavba úzkého dlouhého tvaru, apod.) a velké využívání po většinu dne, což je vše hodně vzácné nejen v ČR na to, aby novostavbu tramvaje bylo možno zdůvodnit také ekonomicky, nejen přáním.
Plně s Vámi souhlasím,i když tramvaj do Hanychová své opodstatnění má.Tramvaj je v Jablonci ukončena tak nešťastně,neboť to bylo vysloveně přání předchozích vedení města.Dokonce v sedmdesátých letech byl předložen vedením Jablonce návrh na konečnou tramvaje ve stanici Brandl..
Vy jste můj ironický příspěvek nepochopil….
Nedošlo mi, že jde o ironii. V tom případě se omlouvám.
Beru a musím uznat, že máte logické uvažování a přehled.
Máte pravdu. Přes Broumovskou by se obsloužilo toto sídliště, Horní Kopečná, pod rušičkou a Rochlice. Vše v docházkové vzdálenosti 300 m. Bylo by nutné vybudovat pouze rameno ze zastávky U lomu a zakončit smyčkou vedle ZŠ Dobiášova (přesně se tam akorát vejde). Časově obě varianty vyjdou stejně. Tato varianta Rybníček se mohla vybudovat následně. Teď už hlavně, aby se už konečně něco vybudovalo!!!!!!!! a pořád jen nežvanilo.
Tak hlavne nech sa to podarí! Nie že to dopadne ako výstavba električky do Petržalky v Bratislave.
Podle te fotky se to vejde na stavajici ulici. No neverim ze mezi barakem a korytem nisy je tolik mista. A druhak pokud to pojede z rybnicka tak nyni cela slavna „naplavka“ budovana pred Krajskym uradem pujde do kopru. A tramvaje uprostred cesty znamenaji ostruvky a jiny bizar kvuli chodcum. A stavet se bude tak 10 let tak se nebude dat jezdit po Horakovy. A co na tom bude jezdit? Pretuneny T3 z cely CR.
(1) Místo na dvoupruh s TT a zastávkou uprostřed je, i když to znamená náročnou opěrnou zeď na úkor stromů, dokládal jsem to ve studii řezem (2) s tvůrci náplavky byl návrh vedení trati v ulici U Nisy koordinován. Od počátku. (3) Tramvajová trať “uprostřed cesty” = v uličním profilu na Horákovce bude znamenat také například vyhrazený jízdní pruh pro autobusy, samostatnou cyklostezku a nové stromořadí. Víc bizáru už jsem nevymyslel. (4) Stavět se bude 2 roky, ovšem to už by bylo krásné finále, protože nejkomplikovanější bude stavbu umístit a povolit. (5) Jestli nová TT na největší sídliště není impulsem… Číst vice »
A kdo tomu věří….
Snad se na Ministerstvu pro místní rozvoj a ministerstvu dopravy nějaký bitkoin najde..
To bych chtěl zažít. 😀
Na druhou stranu s linkou č. 5 do Ruprechtic se počítalo již v roce 1938.
To určite nemohlo fungovať. V roku 1938 sa to plánovalo určite na rozchode 1000 mm. A ten v ČR predsa nemôže fungovať.
A opět se plánovala tramvaj do Ruprechtic počátkem sedmdesátých let…
Ty tramvajové tratě na velká liberecká sídliště by bývalo bylo nejlepší postavit hned při vzniku těchto sídlišť, nebo pro ně mít alespoň připravenou územní rezervu. Dodatečná výstavba je buď neskutečně nákladná a neobejde se bez četných demolic (viz původní projekt trati do Rochlice) nebo bude výsledná trať blokovat uliční profil (současná přepracovaná verze).
Stejně jako se tramvajové trati stavěly spolu se sídlišti v Bohnicích nebo na Barrandově, že 😀 Asi víte, že když se v 80. letech nastěhovávala sídliště, tak tam mnohdy ještě nebyly ani chodníky, natožpak obchody, školy… a co teprve nějaká tramvaj, která soudruhům stejně nikdy moc nevoněla.
Územní rezerva pro tramvaj na Dobiášovu? A kde byste si ji asi tak býval představoval? V Jablonecké tehdy překážela Textilana, jak před 35 lety vypadala Milady Horákové nevím, ale nejspíš podobně zastavěná jako dnes.
Alespoň na těch nově postavených sídlištích ta územní rezerva mohla být, např. volný pás uprostřed hlavní komunikace podobně, jako je tomu např. v Malešicích nebo v Plzni na Vinicích nebo na Rokycanské.
To asi jo, ale pokud s tím soudruzi vůbec nepočítali, že by tam ta tramvaj někdy mohla vést? Anebo možná i počítali, ale nepočítali, že by tam někdy mohlo být tolik aut, pro jejichž parkování se zabírá každá dostupná plocha. Kdyby se podél hlavních komunikací zrušila parkovací místa, míst pro tramvaje by bylo dost. Ony ty příjezdové silnice k velkým sídlištím jsou často dost velkorysé a mezi čínskými zdmi by se místo taky našlo.
Těžko říct, jak si vůbec soudruzi budoucnost libereckých tramvají představovali. Jestli chtěli nadále provozovat úzkorozchodný a převážně jednokolejný skanzen, který s výjimkou meziměstské tratě nepokrýval nejdůležitější přepravní proudy, nebo se počítalo jen se zachováním městského úseku a zbytek byl ponecháván na dožití. Skoro bych se i vsadil, že by býval liberecký provoz někdy v 90. letech potkal ústecký osud.
To je dobrá otázka, stejně jako otázka, jestli soudruzi vůbec nějaký plán měli. Podle mě by se to bývalo odvíjelo od osudu trati do Vratislavic: pokud neexistovala alternativa k té, a lze dost pochybovat, že by ji šlo kompletně nahradit autobusy, tak má smysl udržovat v provozuschopném stavu i zbytek sítě. Kdyby trať do Vratislavic dožila a nebyl by zájem s ní cokoliv dělat, tak je automaticky mrtvé pokračování do Jablonce a nebyla by ani vůle investovat do městské trati. Ta by byla nahraditelná autobusy, Proseč a Jablonec jsou obslouženy souběžnými vlaky (s mnohem komplikovanější cestou do centra Liberce a… Číst vice »
Stavba sídliště v Bohnicích s tramvají počítala, pochopitelně adekvátně době vzniku, kdy individuální automobilizace byla nesrovnatelně menší. Naopak na sídliště Barrandov nikdy tramvaj jezdit neměla (nebylo tehdy ostatně ani kudy), tam se předpokládala obsluha nekolejovou MHD, ale trolejbusy tenkrát „neprošly“ a pozdější zběsilý rozmach IAD si nakonec vyžádal aspoň náhradní a ne už zcela optimální (ale lépe to udělat do hotové zástavby už asi nešlo) řešení v podobě nové jediné tramvajové trasy.
Je docela zajímavé, že když už v Liberci tramvaje „nějak“ jezdily, aspoň nová sídliště s jejich možným rozšířením přesto nepočítala, ačkoli tomu tehdy zjevně ani nic nebránilo.
A co trolejbusy? Nepovedou alespoň na jiné sídliště?
Zavádět trolejbusy v roce 2025 nedává smysl. Proti elektrobusům nemají žádné výhody jako je kapacita, naopak mají jen nevýhody jako je drahá infrastruktura která se často ještě hodně těžko projednává a nemožnost snadno upravovat trasu a pomalé průjezdy kříženími. Naopak baterie už dosáhly velmi vysoké vyspělosti. Praha je speciální kvůli kopcovitosti ale i tam je otázka jestli by elektrobusy nakonec nebyly ekonomičtější. A jen třeba pro zajímavost, byl jsem na jaře v Boloni kde mají malou trolejbusovou sít, ale nerozšiřují jí a naopak masivně nakupují elektrobusy co se ani neumí nabíjet z trolejbusového vedení. Nedivil bych se kdyby za pár… Číst vice »
Jojo, Praha je na rozdíl od Liberce kopcovitá. Tak to jo.
Trolejbusová síť by pro Liberec mohla být univerzálním řešením, leč teď, po investicích do tramvají něco takového rozhodně není na pořadu dne…
Trolejbusy Liberec zvažoval v polovině padesátých let,opět počátkem osmdesátých a také před asi dvěma lety právě do Rochlice.Naštěstí to bylo smeteno ze stolu.Ale trochu zpět k tramvajím.Samozřejmě trať do Rochlice zůstává prioritou,ale snad se podaří protáhnout trať v Jablonci ze současné konečné,nazývané Jablonec-náves do středu města k zamýšlenému dopravnímu terminálu.
Otazka prodlouzeni v Jablonci je zalezitost tamniho magistratu a ten proste nevi co chce. Nejlepe aby vsichni jezdili auty a mesto to nestalo ani korunu.
Kvůli tomu „naštěstí“ jsem musel přidat „mínus“, protože to zní příliš příkře: ve skutečnosti to není žádné štěstí, ale jen logicky vynucené řešení, když už v Liberci tramvajový systém (stále ještě) existuje. Ale jinak vaši umanutost beru na milost.
Tak zrovna z Itálie bych žádný trolejbusový provoz za příklad nedával, to je taková přehlídka projektů které se nějak záhadně na deset let zastavily, nebo se dokončily a nikdy nezprovoznily, nebo se zprovoznily ale jezdí to zcela nepoužitelně. Souhlasím ale že teď už je asi na nový trolejbusový provoz pozdě, hlavně kvůli tomu co se teď nalilo peněz do tramvají, Jiné by to bylo v roce 1995, kdyby se trolejbusy zavedly jako náhrada tramvaje, to už by dneska díky parciálům mohlo jezdit v elektrické trakci komplet všechno.
Nemluvte o něčem, čemu nerozumíte. Elektrobusy jsou fajn tam, kde jezdí 1 za 30 minut, ale ve městě, kde jednou ulicí projíždí desítky autobusů za hodinu nemá smysl nepostavit dráty. Naprosto nejlepší řešení je parciální trolejbus, který kombinuje výhody elektrobusu i trolejbusu, bez většiny nevýhod (má jen malou baterii pro dojezd max. pár desítek km, díky tomu je ale stejně flexibilní jako čistý elektrobus). Elektrobusy jsou těžší, tudíž mají větší spotřebu a podstatně více zatěžují silnice. Jsou dražší na pořízení, provoz, ale i třeba z toho důvodu, že je potřeba je dobíjet, tudíž jich musíte nakoupit více (část vám vždy… Číst vice »
K Boloně je třeba dodat i b) – trolejbusy to nepobírají a proto tam od loňska staví tramvajový provoz.
Micat1 to napsal presne. Kdyz jsou bateriova vozidla dnes podle Vas dokonala, proc uz nemaji alespon polovicni podil na silnicich? Proc staty – a nejen CR – mohutne dratuji zeleznicni trate? Proste protoze tam, kde je velka frekvence a vozidla jsou v provozu po velkou cast dne, jsou troleje porad vyhodnejsi. Ono by to dobijeni baterii vubec nebylo bez problemu, potrebuje budto dlouhe odstavky, nebo vysoky vykon a draha baterie je za par let vyzdimana. Velky to rozdil oproti prumernemu osobnimu autu v kazdodennim uzivani, ktere pres 95% casu stoji odstavene, baterii za den ani zdaleka nevypotrebuje, 1000 nabijecich cyklu… Číst vice »
Elektrobusy by nebyly do Prahy vhodné ani trochu – příliš těžký a drahý akumulátor s omezenou životností. Proto se v Praze vrací trolejbusy v podobě parciálních trolejbusů s malým akumulátorem. V Praze si elektrobusy vyzkoušeli, stále jezdí, ale po vyhodnocení jejich provozu bylo rozhodnuto je dále nepořizovat a soustředit se na parciální trolejbusy. Přičemž je snaha mít trakčního vedení více než by bylo z provozních důvodů nutné, neb neustálé stahování a natrolejování nedělá sběračům příliš dobře.
Řekl bych, že Liberec není tak velké město, aby si mohl dovolit provozovat dva různé typy elektrické trakce. Určitý smysl by dávala úplná náhrada tramvajového provozu trolejbusovým, jako tomu bylo v minulosti v případě Opavy nebo Teplic. Jenže takové rozhodnutí mělo přijít začátkem 90. let minulého století, kdy byl stav tramvajové sítě zralý na zavření. Nakonec se tehdy rozhodlo o zachování tramvají a od té doby proběhly stamilionové investice do udržení a modernizace provozu. Za současného stavu by tudíž náhrada tramvají trolejbusy byla názornou ukázkou špatného hospodaření s veřejnými penězi.
Souhlas. Pritom ale Liberec je oproti Opave nebo Teplicim dvojnasobny a kdyz do Rochlic nestaci autobusy, nestacily by ani trolejbusy. Totez nejspis do Vratislavic. Pokud jsou ve meste takhle silne proudy, je potreba tramvaj.
Toť otázka. Pardubice nebo Hradec Králové jsou dost podobně velká města, tramvaje nikdy neměla a jde to.
Jasně, samotná velikost města není to klíčové kritérium, podstatná je síla hlavních přepravních proudů. Pracuji ve stotisícovém městě, kde i kloubový bus je výjimka a stačí to, Salzburg má přes 150 tisíc obyvatel a kloubové trolejbusy tam stačí. V Liberci v některých relacích očividně nikoliv. A 50-tisícové město prakticky nemá šanci vygenerovat tak silný proud, aby byla potřeba tramvaj. Snad za komunistů, kdyby bývala byla na jednom konci města obrovská fabrika a na druhém sídliště pro polovinu jeho obyvatel.
Samozřejmě závisí na více faktorech. Obecně považuji 100 tis. obyvatel za jakousi hranici, kdy se vyplatí uvažovat o tramvaji. Problém ovšem nastává v souvislosti s tzv. rozpočtovým určením daní. Tramvaje jsou poměrně nákladný dopravní prostředek, co se týká nákupu vozidel, výstavby a údržby infrastruktury. Zatímco města velikosti Plzně a větší dostávají na hlavu dostatečné množství peněz, aby něco takového zvládla ufinancovat, u měst typu Olomouce nebo Liberce je to dost na hraně.
Souhlas, že má Plzeň trojnásobné daňové příjmy oproti Liberci, ačkoliv nemá ani dvojnásobek obyvatel, je podivné. A i kdyby to bylo úměrné, tak s dvojnásobným rozpočtem se samozřejmě takovéhle obrovské investice realizují mnohem snáze. Přitom potíž tramvajové a jakékoliv jiné kolejové dopravy je v tom, že funkční je pouze hotový celek, nikoliv jeho jednotlivé části. Jasně, v Liberci a Olomouci už tramvaje jsou, přistavět pár kilometrů trati stojí právě jen těch pár kilometrů trati a vozidla na ni, zázemí je k dispozici. Že by tramvajová doprava vznikla ve městě podobné velikosti, kde dosud vůbec není, je dost nereálné.
Před pár lety toto,tedy vyšší daňové příjmy prvních čtyř měst v porovnáním s Olomoucí a Libercem kritizoval Miroslav Kalousek.A současná banda kolem Petra Fialy má zcela jiné priority,než se zabývat tímto problémem
Pouhých 100 tisíc obyvatel je dnes už málo a jako oprávnění k novostavbě tramvajového systému to nemůže samo o sobě stačit – jeho vznik by mohl zdůvodnit snad minimálně dvounásobek počtu obyvatel, ale i ten by potřeboval podporu v dalších kritériích, jako třeba ve skutečném využívání cestujícími během celého dne, apod.: jinak i ve městě vyjde ekonomicky lépe spíše nekolejová elektrická MHD než tramvaje.
Plný souhlas s Vaším hodnocením.Ale slovo přepravní a zátěžové proudy mnohým odpůrcům tramvají nic neříká.
Parcialni trolejbusy by byly vyborne reseni pro Jablonec: kdyby se natahly draty od Jelena k Balvanu,dala by se elektrifikovat velka cast tamnich linek.
Ne
„V lokalitě bydlí 16 tisíc lidí“… na zablokování stačí jeden, jediný 🙁