Tramvaj každých dvacet minut místo deseti. Nedostatek řidičů přinutil Erfurt proškrtat jízdní řád
Tramvaj Tramlink v Erfurtu. Foto: EVAG
Firma vysvětluje nedostatek personálu částečnými úvazky a vysokou nemocností.
Firma vysvětluje nedostatek personálu částečnými úvazky a vysokou nemocností.
Přímým důsledkem bude zvýšení počtu aut v ulicích, další dopravní kongesce, zhoršení životního prostředí…
No, můžete si to zkusit jít odkroutit za volantem deset hodin denně, za těch pár kaček, protože MHD přece musí být levná.
@zdopravy.cz udelejte i clanek o nedávných skrtech například u MHD v Brne od října 2024. Díky
Ridici nejsou a nebudou. Tato skupina lidi je oznacovana za zivotni luzry a neschopne lidi. Ja jsem ridic mhd od roku 2004 a cely zivot posloucham, proc nejdu delat neco jineho. To ze me ta prace bavi, nikoho nezajima. Takze je tu dilema: jit delat praci (co me nebude bavit) za vic penez a spolecenskou prestiz.
Nebo zustat ridic mhd 🙂 Zatim volim stale druhou volbu.
Jestli vás to potěší, jsem rád, že takoví lidé jako vy jsou, a obdivuju vás. 🙂 Auto nemám, takže se dá říct, že na vás i spoléhám.
Dekuji, potesi. Samozrejme je mnoho lidi co si nasi prace vazi. Jen me mrzi ten spolecensky pohled na toto povolani a trend, ze tuto praci maji delat lide z ciziny (idealne tretiho sveta) a cech ma hledat praci jinde. Ono to totiz snizuje kvalitu ridicu (i kdyz i mezi cizinci jsou sikovni lide).
Naprosto souhlasím, nikdo to nepůjde dělat. A teď proč? Ukážu na příkladu – sám jsem šel před léty si“ odpočinout“ za volant autobusu MHD v Praze. Ranní šichta: vstát ve 3.30 abych byl do 4.30 v garáži, kam se musíš dopravit vlastním autem. Převzít vůz od dispečera, zkontrolovat ho a dojet na výchozí stanici tak, abys v 5.30 vyrážel s lidmi na linku. Ve 14.00 předáváš autobus kolegovi na odpolední šichtu a v 15.00 jsi konečně doma. Odpolední šichta: Ve 13.00 vyrážíš svým autem do práce převzít ve 14.00 autobus od kolegy. V 1:30 se vracíš s autobusem na garáž,… Číst vice »
Přesně proto tvrdím, že je potřeba zavést autonomní řízení co nejdřív. Jednak to ušetří náklady dopravním podnikům a druhak řidiči budou moct mít normální zaměstnání, které jim umožní zůstat v kontaktu s rodinou a ne aby se potkávali jen po nocích.
specifikuj normalni zamestnani, ktere umozni cloveku zustat v kontaktu s rodinou. byrokrat ve statnim aparatu? nebo kancelarska krysa v nadnarodnim korporatu? je ti jasne, ze je spousta profesi, kde nelze sedet na prdeli pred pocitacem?
Řidič s normálním úvazkem. Pokud kvůli oběhům někde vychází přestávky, tak normálně placené a v hodinách, je přeci na pracovišti.
Nejsou penízky na 49-Euro-Ticket a zároveň i řidiče?
no pořád se prodává, jen od prvního ledna to bude 58 EUR měsíčně čili něco jako 17 500 kč na rok …
Ano
Mladým se nechce býta za „čarodějnice“ však ten hon na „čarodějnice“ došel už i sem. Totiž za řidiče. Řidičský progrom už tady kdosi navrhoval, když zástupci připomínkovali projekt VRT. Hned byla celá vesnice řidičská a určená ke zrušení.
Cože?
Klid. Tento uživatel mívá tak 10% hodně zajímavých příspěvků a zbytek jsou spíš naprosté rádobysatirické bláboly.
V Německu nedávno proběhla studie ze které plyne , že v Německu není sektor který by měl vyšší procento lidí v předdůchodovém věku než sektor veřejné dopravy , tedy lidí kteří do pár let , zejména při německém přístupu k důchodu ( chvályhodný) , úplně zmizí z pracovního trhu . Nemluvě o tom, že starší lidé jsou prostě víc nemocní … https://www.mdr.de/nachrichten/deutschland/wirtschaft/studie-personalmangel-oepnv-nahverkehr-100.html
A teď k tomu v železniční (ne tedy tramvajové, o které je článek) branži přidejme „vystávkovaný“ zkrácený, 35h pracovní týden, tzn. pro zajištění stejného počtu spojů bude potřeba víc pracovníků…
Erfurt není sám. V Německu je mnoho měst se stejným problémem včetně DB. V Kolíně nad Rýnem je situace kritická. Od 16.11. jsou další škrty. Nedávno byl na Novinkách článek. Němci nemají zájem pracovat. Mají příliš mnoho 100% placené nemocenské. Mnoho z nich tedy systém zneužívá. Typicky 3 týdny na nemocenské, 1 týden v práci a pak zase nějaká nemocenská. A tak dokola několikrát do roka. Vysoká nemocnost je tam po celý rok. Ne, to nekoreluje se skutečnou nemocností. Pokud německá vláda nezmění zákony, zcela to zničí německou ekonomiku.
Někdo jim tu nemocenskou musí napsat, ne? Máte v ruce nějaká fakta, strukturu nemocí atp.? Výsledkem omezení nemocenské zde, byl jen nárůst dlouhodobě nemocných. To jsou fakta.
V Německu vám od doby covidové krize může lékař předepsat pracovní neschopnost jen po telefonu. Nepotřebují vás vidět. A to je ten problém. Některé firmy již nemají k praktickým lékařům důvěru, a tak již využívají vlastní lékaře ke kontrole práce neschopných zaměstnanců. Například Tesla.
To bych bral jako samozřejmost, že pracovní (ne)schopnost bude posuzovat doktor, kterého určí firma.
Je svobodná volba lékaře. Nadto, jen začátek (první dny) PN refunduje zaměstnavatel. Zbytek je z nemocenského pojištění.
Moje obvoďačka uměla psát neschopenky i před covidem. Když jsem byl ve stavu že na vyšetření nedojdu, byl jsem docela rád. Ale když jsem jel na dovolenou, nepotřeboval jsem aby na spolubydlu zvonili kontroloři, ani jsem nepotřeboval simulovat tak, aby obvoďačku napadlo posílat mě na vyšetření po všech jejich kamarádech – to se v Německu neděje, tam pacienta s bolestí zad nepošlou na ortopedii, fyzio atd?
Tak pokud má někdo bolest zad a není to poprvé, tak ho asi pošlou. Ale když někdo řekne, že má virózu, tak ho samozřejmě nikdo nikam nepošle a jen napíše neschopenku. Německé zdravotnictví, pokud nemáte soukromou pojišťovnu, je docela hrůza. Zrovna ty fyzioterapie. To se vůbec nepředepisuje a pokud ano, tak maximálně 3 seance a úhrada je okolo 15 EUR za 20 min seanci. Přitom hodina kvalitní fyzioterapie nebo medicinální masáž stojí 90 až 120 EUR. To už si opravdu mnoho lidí dovolit nemůže. Takže k fyzioterapeutům a masérům chodí vesměs pouze lidé, co mají soukromou pojišťovnu a jsou „private… Číst vice »
Když vidí, že nález neodpovídá udávaným potížím, tak vyšetřuje. Místo aby přijala nejjednodušší vysvětlení-simulant. Taková zádíčka za covidu zcela vymizela. Zázrak!
Jsou země, ve kterých nemusíte mít na 3 denní nemoc papír od lékaře. Ale teď je nevyjmenuji, nevím, jestli Německo mezi ně patří.
Výsledek omezení nemocenské byl výrazné snížení nemocenské a odstraněbí neužívání na den po opici. Zneužívá se i u nás. Něco o tom vím, bo ty neschopenky píšu.
A napsali tam take kdo ji zneuziva? Zda Nemci nebo ti hasani z ruznych zemi od Sicilie na jih? Tak jako tomu je v Norsku? Proste hasani delat nebudou a najdou kazdou mezeru v systemu aby nemuseli. A co se ty prace ridicu tak kdo ji opovrhuje at jde jezdit na mesic. Silena skladba sluzeb, delene smeny to je take vyzivne a vetsinu dne jezdit v provozu. Ale to je stale dokola. Do techniky se investuji velke penize, nez dojdou dotace ale do pristupu k lidem , zazemi ridicu a platu temer ne. Vim o cem pisu.
Od toho jsou odborové organizace (zrovna v Německu dost silné), aby tu skladbu směn domluvily co nejlepším způsobem.
Na to nemusejí být ani odbory. Pokud se zaměstnavatel k zaměstnancům chová, v rámci svých provozních možností, vlídně, vejde to ve známost a pak má na trhu práce lepší pozici, i když neplatí o nic víc, než konkurence.
Stejná situace, jako u našich autobusových dopravců, názvy firem nechť si dosadí každý sám.
Mít u kapacitního dopravní prostředku za desítky a třeba i stovky mio (CZK), kde jakýkoliv rozšíření dráhy o stovky metrů či kilometr se taky počítá na stovky milionů, je docela ostuda…
Mít co Františku? Nebo snad mýt?
Že by levná pracovní síla z jihovýchodu nezvládala německá elektroškolení…
Jazyková vybavenost pro dokonalé porozumění předpisům a školením může být problém.
Proškolení nového řidiče trvá půl roku. To je docela dlouhá doba, když to srovnám s městy v ČR. Také záleží, jaký příjem během toho kurzu uchazeč dostává.
Tak třeba porozumění jazyku není zrovna to na co se klade u nás důraz. Nedávno jsem zažil v autobuse řidiče který začal do vozu pouštět lidi, ještě si u toho dával v kabině posledního šluka a vajg cvrnknul oknem ven. Na moje výhrady že je tam nahuleno jak v putyce na mě spustil východoslovanským jazykem a za vajglem poslal chrchel který vytáhl snad až z paty. Pak se řítil takovým stylem, že jsem dobrovolně vystoupil v pohořelicích a počkal na další spoj. Už jen chyběla na zemi sem/tam se koulející flaška vodky a byl bych zpět v 90′ na balkáně.
Jakože půl roku máme dělat jazykové kurzy? A říkat řidičům nene, nekuřte ve voze, je to fuj. Myslím, že tohle je mimo téma. Buď ten člověk na tu práci má, nebo ne a tím to začíná.
Pokud má součástí náplně práce i komunikaci s klienty, tak by mohl mít jazykovou zkoušku. (Jiná věc, kdo a proč by mu měl kurz, zaměstnavatel vybírající si z lidí kteří jazyk umí, to jistě nebude).
A mít někde napsaný, že se ve voze nekouří + co následuje (srážka ze mzdy až vyhazov) to by se docela v pracovní smlouvě hodilo.
Možná by bylo účinnější o tom případu informovat krajského koordinátora dopravy.
Dotyčný by dostal zpětnou vazbu a vy byste někdy v budoucnu zas třeba nemusel předčasně vystupovat.
Město kousek od hranic, tam by šlo dojíždět za prací. Ale asi budou chtít němčinu na úrovni, to je pak těžký…
I z Aše to tam je po dálnici asi 185 km. Z ostatních českých měst ještě víc.
185km/2h jízdy autem Erfurt – Aš fakt nepovažuji za kousek tak jako Rozvadov – Norinberk 165km/1h a 20 minut, ale naopak Chomutov – Chemnitz 66km/2h a Ústí nad Labem – Drážďany 74km/55minut je už něco zcela jiného https://mapy.cz/s/hejoraloho !
Navíc si musíte uvědomit, že dojíždění pro pracovníky veřejné hromadné dopravy není zrovna nejpraktičtější – řídí v práci, a ještě aby hodiny tak činili při cestě do/z ní + logicky raními směnami začínají činnost před ostatními profesemi a naopak ji odpoledními směnami končí po ostatních profesích.
oprava překlepu – „“ … naopak Chomutov – Chemnitz 66km/1h …““
Trapné výmluvy neschopného manažmentu.
S tím by nesvedl nikdo nic. Při tom co se v té MHD všechno odehrává to nebude úplnej hit ani, kdyby zvedli platy o 50%.
Když se chce, všechno jde.
Tamnímu manažmentu MHD se zjevně nejvíc chce v době svátečních nákupů a největšího provozu v zimě, nechat lidi mrznout na zastávkách a nebo zacpat centrum osobáky a smogem.
Řízení autobusů ani tramvají není žádná raketová věda, a dají se na to zaučit i ty statisíce běženců, když se motivují tím, že jim nebudou poskytovat skoro vše zdarma jen proto, že trpěli při ilegálním překračování hranic přez půl zeměkoule.
Teď jste na to přišel, dělají to schválně aby naštvai cestující!
Narůstající nemocnost stárnoucích řidičů MHD je dlouhodobě pomalu se prohlubující známý a jasně úředvídatelný problém. Schopný manažment na to má dost času nastavit plán, zvláště když mimo covid jsou to už desetiletí ty stále stejné krizové měsíce v roce.
Plat +50% není jediná možnost.
Skladba směn, minimum přesčasů.
No jistě, zato v Česku dopravní podniky nevědí, jak si, s návalem zájemců o práci řidiče autobusu/ trolejbusu/ tramvaje poradit, že?
Pokud by v Česku pro dovolené, zkrácenou práci a nemocnost platila stejná pravidla, jako v Německu, dopadlo by to tady ještě mnohem hůř.
V Česku zatím nemáme tolik tak super specializovaných kancelářských povalečů jako na západě, a ještě jich u nás dost z minulosti umí i řídit ty stroje co jejich podnik vlastní, takže mnohde zvládají na těch pár týdnů s nejvyšší nemocností v roce zaskočit.
A také u nás nejsou školení až tak moc zaměřená jazykově jako v Německu, takže se snáze zaučují kromě slováků i jihoslované či ukrajinci.