Tragická letecká nehoda v Jižní Koreji. Letadlo explodovalo po nárazu do zdi, nejméně 167 mrtvých

Boeing 737-800 společnosti Jeju Air. Foto: Aero Icarus / Wikimedia CommonsBoeing 737-800 společnosti Jeju Air. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons

Letadlu pravděpodobně selhal při přistání podvozek.

Odebírat
Upozornit na
guest
78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miki

Určitě bude zajímavé zjištění, co se ve skutečnosti stalo, ale je tu dost čirých spekulací, tak pár zjevných skutečností. Jisté je, že zabíjel 2-2,5 vysoký zemní val, na kterém stály antény ILS LOC (upřímně nevím jak někdo mohl poměrně nové letiště certifikovat s takovou překážkou 240m za prahem dráhy a jen 140m za koncem asfaltu – to má stát na nějaké lehké konstrukci). A velmi pravděpodobně tam byla i nějaká chyba pilota při řešení kritické situace, protože: Před přistáním udělali go around a místo na RWY 01 nakonec přistáli z opačné strany na RWY 19. Zvyšovat rychlost a výšku začali… Číst vice »

SYN

Ten val s anténou sice není ideální, ale pravidla ICAO to pořád ještě splňuje, pevná přepážka nesmí být 90m od konce dráhy… A i kdyby tam ten val nebyl, tak o těch 50m dál je opravdu ten betonový plot. Mimochodem, ten je tam proto že naprostá většina letišť v jižní Koreji je kvůli trvajícímu válečnému stavu „dvouúčelová“ takže je silně strážená… Celá oblast má malou nadmořskou výšku, semtam jsem některé části zaplaveny. To byl možná důvod proč ta anténa je „na pahorku. Za mně by asi nebyl špatný nápad ten „hrbek“ trochu snížit a udělat mu méně strmý „náběh“… Některé… Číst vice »

SYN

Zatím nejpodrobnější rozbor pozice a rozložení prvků na letišti Muan International:
https://youtu.be/s_ith5t_TK8?t=653

jiri

cele to je zvlastni, urcite to ale musela to byt kriticka situace, kdyz to piloti za kazdou cenu posadili temer na konci drahy. jak kdyby ptaci prorazili i celni skla a treba je i zranili, nebo selhaly oba motory, jen spekulace, vse ukaze vysetrovani

Pavel

To vypadá, že těsně před přistáním se srazili s hejnem ptáků a vypadly oba motory a možná i hydraulika? Potom jim nezbývalo nic jiného, než se pokusit přistát a doufat v nejlepší. Proto přistáli tak na konci ranveje bez pořádné konfigurace na přistání. Ale uznávám, jen spekuluji na základě dostupných informací, kterých je navíc zatím málo.

xcon

Nemôžem si pomôcť, ale stále mi z toho výsledku vychádza iba to, že im nejakým výrazným spôsobom odišla hydraulika. Lietadlo nie je totiž vôbec nakonfigurované na “landing”, celé mi to príde akoby sa zmierili s tým že lepšie to už nebude a položili to aj ďaleko na dráhu a dúfali že to nejako “dobre” dopadne. Ak im tam totiž lietadlo hlásilo stratu hydrauliky, bolo im jasne že ho nedokážu poriadne ovládať a že nespustia ani reverzný ťah motorov…možno aj preto manuálne nevytiahli podvozok, dúfali že na bruchu majú aspoň akú takú šancu to zastaviť. Neviem, špekulujem…uvidíme ako sa to vyšetrí.… Číst vice »

Avoda

Nechápu, proč se stále píše o nějaké zdi nebo dokonce betonové zdi, když se zcela evidentně jednalo o hliněný val s anténami ILS.

Jinak klasická chyba posádky. Na konci dráhy mělo letadlo stále rychlost přes 140 km/h, což je naprosto šílené. A křídlo z detailních záběrů v plné přistávací konfiguraci taky není.

Mengo

Skoda ze jsi tam nesedel. Vsichni mohli zit protoze bys to vyresil.

Air Traveller

Letadlo ještě pomalu ani neuhasili, ale experti na internetu už přesně ví, co se stalo. a jeste ví, že „klasická chyba ……“.

Vyšetřování zbytečné, uzavřeno, odsouzeno.

Zjištováním, proč to letadlo bylo tak rychlé, proč nebyly klapky venku, proč nebyl venku podvozek je vlastne jen ztráta času a zcela zbytečné.

Opravdu, nekdy lepší drzet ústa. Muzu se zeptat, kolik leteckých nehod jsi v životě vyšetřoval?

Pikenin

tady od klávesnice jich vyšetřil a objasnil určitě už spoustu

Pave69

V okamžiku, kdy jim přestal fungovat odpovídač, měli klapky vysunuté. To nejspíš znamená, že pak přišli o oba motory, tím o hydrauliku a klapky se zatáhly. Chyby posádky mohly být tři: 1) možná nárazem do hejna přišli jen o jeden motor, ale vypnuli si pak omylem ten funkční (tomu nasvědčují některé dostupné záběry) 2) nezapli si APU 3) i bez hydrauliky mohli mít třeba 30 vteřin na to, vysunout podvozek jen mechanicky, měli to alespoň zkusit – zpomalilo by je to v letu, dopadli by dřív…. Ale jednak to jsou zatím jen spekulace a druhak se to dobře radí, z… Číst vice »

Miki

Určitě bude zajímavé zjištění, co se ve skutečnosti stalo, ale jisté je, že zabíjel val, na kterém stály antény ILS LOC (nevím jak někdo mohl poměrně nové letiště certifikovat s takovou překážkou 240m za koncem dráhy a jen 140m za koncem asfaltu) a velmi pravděpodobně tam byla i nějaká chyba pilota při řešení kritické situace, protože Před přistáním udělali go around a místo na dráze 01 nakonec přistáli z opačné strany na dráze 19. Zvyšovat rychlost a výšku začali poměrně brzo pár sekund před výpadkem odpovídače a už 4-4,5km před začátkem dráhy. Letadlo otočili, trefili se prakticky přesně na středovou… Číst vice »

Y.K.

No jo, ale posoudit míru poškození motorů nejde, to se pozná až z dat zapisovačů. Mohly oba jít do pumpáže (compressor stall), dost běžná věc po nasátí ptáka/ků, motory pak jsou schopné podat určitý omezený výkon, ale ne dost na stoupání a go around, taky mohou kdykoliv vysadit nebo se dále zhoršovat. To že to otočili zpět „do protisměru“ dráhy po větru dost svědčí o tom, že situace zřejmě nebyla ve stavu „pořád máme jeden motor“, nejdřív pořešíme checklisty a pak přistaneme. Podvozek mohli mít nahoře i z důvodu, aby vůbec na letiště doletěli (čistě spekulace). Takže asi ani nebyl… Číst vice »

Miki

To je to, o čem jsem psal. Nicméně pokud by na tom byli tak špatně s tahem, proč by to vůbec otáčeli? K bird strike došlo víc jak 4km před hranou dráhy. Někdo tu někde jinde odkazoval na Ryanair 4102 a z toho v podstatě vyplývá, že reagovat na bird strike při přiblížení go around je vlastně pitomost, protože je značné riziko poškození motoru a tedy toho, že to neobletím. Pak je lepší pokračovat v přistání dokud nezjistím nějaký konkrétní důsledek poškození a teprve podle něj se rozhoduji zda přistání dokončit. Pokud jde o podvozek – ve vzduchu pochopitelně drag… Číst vice »

Jaroslav Černý
JUDr.

Jak prosim vypada standardni nouzove pristani bez podvozku?

Pave69

No, že jinak máte přistávací konfiguraci – vysunuté klapky, sloty a tak. A když je na to čas, tak počkáte ve vzduchu, aby se na zemi nachystali.
Nic z toho se evidentně nestalo.

Martin

Škoda toho zděného plotu, když se koukám na StreetView, v okolí letiště není žádný zřejmý důvod, proč tam takovou masivní zeď dávat. Kdyby tam měly klasický drátěný plot, mohlo letadlo ještě 200-300 metrů „brzdit“ po louce… (https://maps.app.goo.gl/hdbLvUjdg78AEWZJ8)

Mailand

Letadlo narazilo za jiznim prahem drahy, kde je podle satelitniho snimku nejaka stavba jeste pred plotem.

Jano

Nie přistávalo na opačnu dráhu. Katastrofu sposobil bitelný betonový plot s festovnými stĺpmi. To zabilo prakticky všetkých ludi.

pzag

Ne, rozbil se o ten val. Přes plot se potom převalily jenom trosky.

Martin

No jasny, ale sdeleni zustava. Kdyby nestaveli pred drahu pevne prekazky, dopadlo to lip. Ale ja vim, kdyby chyby…

SYN

Kdyby nepřistávali na polovinu dráhy, tak by ani ten val a plot nevadily…
Určitě se dají vymyslet všemožné scénáře, ale to bysme skončili s tím že budeme mít všude 4km asfaltu a okolo další 2-3km kvalitního rovného trávníku… kromě toho pak nikdo poblíž žádné hory a aspoň v ose dráhy žádné budovy (vyšší než 1 patro řekněme).
Jo, bylo by to fajn, ale realita je jiná.

pzag

Se mi líbí, jak třeba tady na těch záběrech
https://youtu.be/WZa7sJP76iI?t=93
tomhle čase, je vidět ta zbořená hromada hlíny, na které stojí zbytky LOC antény, vzadu je krásně vidět ten váš zděný plot, ale pořád tu budete vymýšlet, jak se rozbil o ten plot a žádná hromada tam nebyla.

Milivoj Niklíček

K tomu olotu to ani nedojelo.

rzc

Jenze to letadlo nebrzdilo, ale hulilo kotel, pilot to podle me a podle konfigurace letadla chtel rozhulit a znova zvednout.

Michal141

To určitě ne, to by byla sebevražda v této situaci tak jako tak….
To co slyšíte je reverzní tah motorů při marném pokusu to ubrzdit aspoň nějak…

Avoda

Díváte se na špatný konec dráhy.
Leradlo nenarazilo do plotu, ale do hliněného valu s anténami na jižním konci RWY 19. Tím plotem by projelo jako nůž máslem.

Martin

Ale tak nic to nemeni na sdeleni ze kdyby nestaveli za drahu pevnou prekazku, mohlo to skoncit lip…

Juraj

Ono se to takhle od klávesnice hodnotí jednoduše, ale toto opět jednou ukazuje, proč je EMAS na konci ranveje dobrý nápad. Zrovna tady mohl znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Je smutné, že u relativně nového letiště se na to nemyslelo, a místo toho je tam ta zeď.

Fíra šukafonu

Tady je něco přímo k tomuhle tématu. Ona to není zeď, na té absurdní hromadě betonu stály antény ILS. Nepochopitelné.

https://www.youtube.com/watch?v=w1r8dl4RqMw

Jano

Nie Tie antény su na lámavých trubkách tak ako všade. Zabil ich plot

Fíra šukafonu

Možná by to chtělo se na to video podívat a pak komentovat. Ale to bych asi chtěl moc. Zdravíme Horní Uhry.

Jano

To by chcelo. Vidim ,že i pri tomto druhu debaty si niektorí čecháčkovia potrebuju honit sebavedomie. Snaha uraziť za kazdu cenu svědčí o malom…… asi sebavedomý.

Milivoj Niklíček

Melete nesmysly, k tomu plotu ani nedojeli, rozstřelili se o tu hromadu s anténou ILS
https://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_m3_A/nPt0vAiT3tcD8ZlVB4OFr2/2da0/nehoda-letadlo-jizni-korea.jpeg?fl=cro,0,0,1800,1350%7Cres,2560,,1%7Cwebp,75

Milivoj Niklíček

K tomu plotu to ani nedojelo.

Miki

Ono by stačilo, kdyby 240m za prahem dráhy nestála nikoliv zeď, ale 2-2,5m vysoký hliněný val, na kterém stály antény ILS LOC. A letadlo mohlo dalších 700 m rýt v zemi.
Nechápu, jak to letiště mohli s takovou překážkou tak blízko dráhy vůbec certifikovat.

Milivoj Niklíček

Letadlo nenarazilo do zdi, ale do hliněného valu na kterém je anténa ILS

pzag

Nabízí se možnost, bohužel, nezvládnuté situace ze strany posádky. Podle toho, co koluje na internetu to vypadá jako normální přiblížení, pak pokus o go-around ale potom se to hned pokusili posadit zpátky nebo se to posadilo samo, protože něco? Vysadil druhý motor a plácli sebou jako ten Ryanair mnoho let zpátky. Měli pocit, že i druhý motor se poroučí? Prostě si to rozmysleli? Nebo byl nějaký jiný problém? Nebo panické rozhodnutí, protože bird strike, velký workload a prostě zapomenutý podvozek? Nebo celkově uspěchané rozhodnutí, protože bird strike a špatná a nedostatečná příprava. Mám obavu, že se něco stalo, ale to… Číst vice »

Jano

Vy ste skutočne odborník.”😀samo se to posadilo”. Zase ajzenboňàci diskutujú o letectve.

pzag

Deset let v první řadě, děkuju. Proto je to v uvozovkách.
Měl jsem namysli přesně tohle
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryanair_Flight_4102
Jak chcete vyřešit vysazení druhého motoru, když děláte go-around už jenom na jeden. Buď s tím praštíte zpátky nebo vám to plácne samo, pokud posádka nezareaguje. Mimochodem, PIA8303 byl na stejném principu, tam si to akorát úplně zvorala posádka.

Bubu

Jako kdyz nejlhlavnejsi pilot letel bez motoru pred pulku evropy, a chtel si hrat na vetrone se 150 lidma? Super kvalifikace…

Jdete s timhle nekam

Mengo

Normalni priblizeni to nebylo. Vystraha na stret s ptaky a za minutu vyhlasen stav nouze. Jednou opakovali pristani. Pristavali bez klapek a podvozku co se uvadi. A dost mozna reseli dalsi vypadky s systemech.

Y.K.

Možných odpovědí je moc. Mohli něco pohnojit, pohl se poroučet i druhý motor nebo alespoň odmítat jit do plného výkonu a jak to nestoupá to se rostoucí panika i dá pochopit. To by svědčilo pro přistání opačně po větru.

Podvozek je hádanka, jestli ho zapomněli, nebo potřebovali natáhnou dokluz? ADS-B data vypadla na (prvním) finále a tak na něm celý ten manévr chybí (těžko říct proč vypadl, letadla to tam normálně sbírá až k terminálu než vypnou odpovídač).

Lukáš

Možná byl problém v indikaci podvozku, že mu chybně svítili tři zelené? To by vysvětlovalo, proč za 1) nebyla dráha postříkaná pěnou, což se při takovémto nouzovém přistání dělá a za 2) jsou patrná otevřená dvířka zpětného chodu motorů (což však může být také způsobeno třením motorů o beton). Možná to piloti prostě nevěděli?

David

Mozna mozna mozna? Anebo taky uplne jinak?

Marek

Pěna se už nepoužívá

JUDr.

Ze se ti (ne)vysune podvozek bezpecne pozna kazdy pilot. Podle zvuku, podle narustu odporu. Navic 737 ma dve nezavisle indikace vysunuti podvozku. Pravdepodobnost teto teorie o falesnych trech zelenych se limitne blizi nule.

none

Tak snad nebudeš zpochybňovat odbornost českého diskutéra….

lvy

Při přiblížení ztráta napájení, otázkou je, co se stalo potom, protože na FR24 data chybí. Spekulovat není o čem snad s výjimkou toho, proč to posadili tak pozdě. Zeď byla přibližně 250m za koncem RWY dle některých zdrojů. AVH aktuálně nějak nejede, asi přetížený.

libor

to skoro vypadalo, že to chtěli ještě zvednout…

Mengo

Letadlo jede po motorech a chteli to zvednout?🙈🙈🙈

Fíra šukafonu

S vysunutým (minimálně jedním) obracečem tahu. 🤣

lvy

Nedávno se stala přesně taková nehoda, zvedli to a dopadlo to špatně.

rzc

Ne skoro, evidentne tomu hulil kotel a konfigurace pro nejnizsi odpor vzduchu…

Ivo

Jaksi to letadlo bez podvozku zastaví poměrně bez potíží, spíš to vypadá že mu pořád běžely naplno motory, možná to pilot posadil i ke středu dráhy, místo na začátku. Jinak přistání bez podvozku je v nouzových situacích poměrně běžné. Pilot o stavu podvozku musí vědět. Není to Cesna.

Fíra šukafonu

Tak na pravém motoru je jasně vidět vysunutý obraceč tahu. O tom, že jsou moc rychlí a to letadlo jaksi vůbec není v konfiguraci na přistání (nejen podvozek, ale taky nevysunuté klapky + spoilery) taky není příliš co k diskusi.

Mengo

Kdyby mu bezely motory naplno tak by ani nepristal. To je divna predstava.

Y.K.

Naopak bez podvozku klouže hodně daleko. Nejlépe brzdí brzdy přes pneumatiky, pak dlouho nic, pak po břiše v hlíně…

Ano posadili to daleko a po větru, ale zřejmě nebyla jiná možnost než dosednout. To z křesla nevyřešíme. Ano, není to Cessna, pravděpodobně toho v kokpitu řvalo a blikalo dost a otázka je k jakým checklistům se vůbec dostali a co v nouzi museli přeskákat. Na podvozek se rozhodně dá zapomenout, zejména ve vypjaté situaci.

Motory, minimálně pravý je zcela viditelně v reverzu. Takže brzdí.

g_swrk

Jak ke mozne, ze na konci rwy je zed?

libor

dost husté to je…. asi protihluková nebo někdo nechtěl prodat pozemek, tak postavili zeď 😉

Mengo

A proc by nebyla? Jindy je tam dalnice nebo more. Rozmery drahy jsou dane jak pro start tak pro pristani. Jsou asi 4 parametry drahy. Uz si to presne napamatuju. Bohuzel se pristani nepovedlo. 😢 pry nemeli ani klapky vysunute.

g_swrk

Jen bych ocekaval alespon par desitek metru hliny, ktere by sice tento let zrejme nezachranilo, ale treba by to nebylo az tak tragicke, tohle je v podstate instatni smrt pri chybe, bohuzel.

SYN

Však tam několik (docela hodně) desítek metrů trávníku je = 240m v tomto případě…

czhunter

Třeba v HK se musí severní obchvat umístit do tunelu pod letiště, protože by tam teoreticky možná mohlo někdy přistávat nějaké letadlo a silnice pár set metrů od ranveje je moc nebezpečná.

Miri

Nebylo kdysi v HK něco podobného jako bývalo Congonhas v Sao Paulu?

czhunter

Tak to se klidně přiznám, že nevím ani co bývalo v Sao Paulu, ani co bylo kdysi v HK …

Fíra šukafonu

Plus nějaký násep z bordelu.

Avoda

Protože tam žádná zeď není – podívejte se na ty záběry.

Air Traveller

Neni tam zed, je tam hromada hliny.

A je to mozne tak, ze zatimco ta hromada hliny je cca 130m za koncem povrchu drahy a cca 250m od konce drahy (vyznaceneho), tak predpisy vyzaduji 60m (od konce asfaltu)/90m od vyznaceneho konce drahy.

Fíra šukafonu

To, že v předpisech ICAO a dalších jsou nějaká minima pro podobné překážky, ještě neznamená, že je dobré je tam vytvářet, nota bene na celkem novém letišti. Ty antény a jejich výšku lze řešit úplně jinak než vražedným obřím valem z hlíny a betonu v ose dráhy.

Doufám, že se z toho poučíme.

Jan

A zase Boeing…

Yellowhammer

To jsou spíš ta tvrdá přistání Ryanairu 😂

Milan

Suchoj by to určitě zmáknul s jednou rukou v nose, že, experte.

Jan

Suchoj snad neberete za relevantního hráče na trhu… Že, experte…

MaT

Leda za suchoj z nosu… 🙂

Fíra šukafonu

Postavit na konci rwy betonovou zeď je rozhodně super nápad… 🙄

David

Strasna zprava, nechci spekulovat jen muj dojem ze pristavaci rychlost byls vysoka. Zatazeny podvozek by mohl znacit problem s hydraulikou. Ti dva vzadu maji obrovske stesti.