Toyota si pro svůj první evropský elektromobil vybrala Kolín. Investuje 17 miliard, přispěje i stát
Výrobní závod automobilky Toyota ve středočeském Kolíně. Foto: Toyota

V Kolíně se rozšíří výroba, bude zde probíhat i produkce baterií.
By mě zajímalo jakou pobídku dostala Škoda Auto!
Žádné. Pobidky jsou pro zahraniční investory. Ale jinak aktivně využívá dotace od státu. za posledních 5 let to je přes miliardu.
Tak svoji zvědavost ukojte třeba tím, že si zadejte do vyhledávače slovní spojení „pobídky od státu Škoda Kvasiny“ a uvidíte… Taky byly poskytnuty.
Treba aktualne jim RSD upravuje dalnicni krizovatku … 1.7mld
https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/462/infoletak_s16-mlada-boleslav-martinovice.pdf?t=2025-08-15%2015:49:31.543
Zajímavé, že všude jinde stát buduje i obchvaty. Viz např. Frýdek-Místek (Hyundai) atd. Ale tady chybí obchvat a doprava vede od jihu města přes věčně ucpanou málo kapacitní silnici 2. třídy… To je ta dobrá infrastruktura, se kterou se Vlček chlubí?
vsak TMMCZ tam hodne jede pres vlaky, ne? jet to jen auty
a pro kamiony je uzke hrdlo Velky Osek, Kolin to zas tolik netrapi
Mas presne
V dostupných zdrojích nějak chybí, jakou formu mají dané investiční pobídky mít (ani MPO se tím nechlubí). Přitom je to důležitá informace. Ta forma může být od slevy na dani přes pozemky zadarmo až po přímou podporu na zaměstnance.
Dobrá zpráva je že se bude vyrábět v ČR ta horší je že na to každý z nás přispěje.
Jelikož za 9 let bude zákaz výroby spal. motorů, všechny automobilky přejdou na elektroauta tak či tak, dotace nedotace. Překvapivé vlastně je jen to, proč s tím Toyota začla v Česku až teď.
Toyota není primárně evropská automobilka, a v elektromobilitě je celkově spíš pozadu.
Toyota je špička, nejdřív si zjistěte fakta!
Tak se mrkni do Asie. BYD je špička. To je fabrika, která by měla být v Česku. Tam by jely auta jako na běžícím páse, a asi by pak zbankrotovaly i všechny ostatní automobilky v ČR a Evropě. Ale tenhle stát bohužel není dostatečně pragmatický, protože vadí i pár metrová čínská komerční satelitní anténa kdesi ve vesnici u Brna (tak to postavili v Polsku nebo kde). Proto sice časem zbankrotují všechny automobilky v ČR úplně stejně, ale kupovat se bude BYD z turecké nebo jiné fabriky někde v Polsku. Na špici cena/výkon je BYD, pak další čínské značky, pak Tesla,… Číst vice »
A nějaké reálné srovnání inženýre?
V elektru ne, sázela zatím spíš na hybridy a vodík.
Óóó tak toto je pravý opak pane!
Toyota vyvíjí vlastní solid state bateriové technologie, a díky dlouhodobému vývoji hybridů má bohaté provozní zkušenosti s bateriovými technologiemi i elektromotory. Když před pár lety, kdy se zástupci evropských a amerických automobilek předháněli, kdo dřív utne výrobu spalováků, Akio Toyoda již tvrdil, že pro značné množství lidí bude dávat smysl nejdříve přestoupit na hybrid, a až pozděj, když technologie dostatečně dozraje, na plnohodnotné EV. Tehdy se spousta lidí smála, že Toyota nemá na EV technologie, a proto tlačí ty svoje hybridy. Dnes VW, Mercedes i BMW své plány upravují, a tlačí na EU ať udělá to samé, protože zákazníci o… Číst vice »
Problém je, že Toyota a jejich první EV byla tragédie i přes to, jaké měla zkušenosti s hybridy. Ten mindset zaměřený na spalováky a vodík jim to celý pokazil. Reálně má Škoda lepší EV.
Za 9 let to nebude. To se ještě změní v rámci konkurenceschopnosti EU.
Proč by měl být zákaz spalovacích motorů? Pokud to bude výhodné tak lidé sami přejdou na jiný druh pohonu. Čím méně se bude lidem říkat co nemají dělat tím lépe.
Pokud se jim bude dařit jako mladoboleslavské Škodovce, která na daních loni odvedla 7,4 mld Kč, nebo Hyundai (4 mld Kč), tak bude ta pobídka vcelku rychle zpátky.
Tak v to doufám. Osobně bych byl raději kdyby žádné dotace nebyly protože velice křivý trh.
Příspevek státu 6 mil. Kč na 1 nové prac. místo v montovne, jen tak dál, rozdávat peníze zahr. investorům, „pravicová“ vládo.
tak jasne … asi bych taky radsi videl spise dalsi AWS/Azure cloud centrum. Ale ti lidi co delaji v Koline by pak delali co? Varili si navzajem kafe za kilo? Problem neni zamestnat ty schopnejsi, ale spise ty dole. A jo, libil by se mi i nejaky lepsi start-up centra, kde by lide z univerzit zkouseli s nejakou realnou podporou (i tech 5-6mio na projekt), jestli se treba nechytnou na trhu. Zainvestovat treba 10mld do centra pro autonomni vozidla se taky vrati trochu driv … Nicmene pristi vlada neudela ani to – prioritou jsou duchodci, kteri za svoji party ucty… Číst vice »
AWS/Azure cloud centrum by pro oblast mělo přínos minimální. Ale jde o 3 věci:
1) Všem zaměstnavatelům podnikání komplikujeme (nejenom daně, ale hlavně různá nařízení), a pak to „kompenzujeme“ tím, že extrémně zadotujeme několik jednotlivých pracovních míst
2) I pokud jde o méně kvalifikované zaměstnance (zas úplní dementi nemohou dělat ani v té automobilce), je odpovídající cena za jejich zaměstnání (na jak dlouho?) těch 6 MKč?
3) Opravdu příspěvek pomůže tomu, aby byly zaměstnáni lidé z Kolínska marně hledající práci, nebo se za tu dotaci vytvoří místa, na než se pak budou shánět zaměstnanci z Rumunska, Kazachstánu a Mongolska?
„dalsi AWS/Azure cloud centrum“
Až se to smontuje … tak tam budou pracovat zaměstnanci v rámci home-office, ať už je ten jejich home kdekoliv, Indii nevyjímaje – to berte jako realitu.
Myslím, že tomu trochu nerozumíte, tak to nekomentujte. v té pobídce bývají pozemky zadarmo, infrastuktura, železniční vlečka, MHD atd.
Ty pobídky nejsou peníze na ruku. Velmi často je to infrastruktura která se použije pro mnohem širší skupinu lidí. Silnice, čistička vody, posílení distribuční sítě, zelezniční vlečky, rozšíření MHD. U nás se investor, mnohem menší, chtěl aby na zastávce u jeho továrny byl příštřešek.
To je ale často třeba silnice, vlečka, ČOV, posílení distribuční sítě, optické kabely, rekonstrukce celých vodovodních řádů. Atd. Nevim co tady bude potřeba ale většinou z toho těží celý region.
Indukuje to další pracovní místa u dodavatelů
Dobrá zpráva.. Takováhle investice spolu přinese i větší zaměření dodavatelů na elektromobily, což potřebujeme jako sůl. Zákaz nezákaz, spalovacím motorům můžeme poděkovat za lví podíl na rozvoji světa jak ho dnes známe, ale budoucnost jim prostě nepatří.
Jako super zpráva v rámci celého regionu, možná i celorepublikové, ale jako místní obyvatel jedním dechem dodávám, že bude nutné opravdu pohnout s části obchvatu z místní části Šťáralka k Ovčárům, což by vyvedlo tranzitní dopravu mezi D1 a D11. Situace v okolí nového mostu, Havlíčkovo ulice a zejména Zálabské strany je neúnosná
Obecně se stát bude muset zamyslet bad infrastrukturou v oblasti. Bude nutná větší mobilita pracovní síly mimo jiné.
Ještě, že už je v plném proudu modernizace nákladní osy Děčín – Všetaty – Mělník a Velký Osek – Choceň. Myšleno ironicky, bohužel. :/
To je fakt, ale jako místní víte, že TMMCZ není jediná fabrika v zóně. 😉
Jako super zpráva v rámci celého regionu, možná i celorepublikové, ale jako místní obyvatel jedním dechem dodávám, že bude nutné opravdu pohnout s části obchvatu z místní části Šťáralka k Ovčárům, což by vyvedlo tranzitní dopravu mezi D1 a D11. Situace v okolí nového mostu, Havlíčkovo ulice a zejména Zálabské strany je neúnosná.