Tornáda už nejsou v turnusu. Ještě ale vypomohou na trati Ostrava – Opava
Několik odstavených jednotek 460 se nachází v Bohumíně a České Třebové. Tyto jsou již zrušeny a čekají na prodej nebo fyzickou likvidaci.
Deník Zdopravy.cz přináší vyjádření Českých drah k dalšímu osudu jednotek řady 460, které se o uplynulém víkendu s velkou slávou loučily s cestujícími. Jednotky už nejezdí v turnusu, nicméně stále jsou připravené na Olomoucku jako záloha. Od konce května do konce července se pak s nimi cestující setkají na trati Ostrava – Opava.
Zde je zevrubné vyjádření mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského.
K dnešnímu dni jsou v OŘOD (Oblastní ředitelství osobní dopravy) Východ provozuschopné poslední tři kompletní třívozové jednotky 460 a jeden hnací vůz 460.
Jedná se o tato čísla jednotek a o vůz: 460 027/028, 460 059/060, 460 069/070, 460 062 (vůz).
Tornáda již nejsou turnusována. Jednotky jsou nyní provozovány už jen jako provozní záloha v Olomouci. V případě potřeby je ze zálohy vystavena tak maximálně jedna jednotka. Záložní vůz 460 062 je pak deponován v Bohumíně.
Nasazení řady 460 v Olomouckém kraji se předpokládá definitivně ukončit k 19. květnu 2024, do kdy má být dodáno celkem 25 z 27 nových Panterů. Jednotky budou ještě přesunuty do Bohumína, kde budou využité pro krytí výlukové vozby na rameni Opava východ – Ostrava na výkonech linky R27. (Je plánovaná výluka traťového úseku Opava – Krnov v období od 20.5.2024 do 26.7.2024, takže v úseku Olomouc – Krnov pojede plánovaná souprava, v úseku Krnov – Opava je NAD, v úseku Opava – Ostrava bude nasazena náhradní souprava v el. trakci, což budou jednotky 460). Následně se předpokládá definitivní odstavení a vyřazení zbylých jednotek 460 z provozu, pokud by nedošlo k nějaké mimořádné potřebě nasadit tyto elektrické jednotky (viz např. výlukový JŘ na R27).
Několik zbývajících (odstavených) jednotek 460 se nachází deponovaných v Bohumíně a České Třebové. Tyto jsou již zrušené a čekají jen na prodej nebo fyzickou likvidaci.
Zachována je jedna zkrácená třívozová jednotka v historickém zeleno-krémovém nátěru EM 488.0079/0080. Ta je nyní odstavena v depozitáři NTM v Chomutově a zůstává v majetku Centra historických vozidel (CHV) Českých drah a v budoucnosti se předpokládá její prodej NTM. Podobně je zachována jedna zkrácená jednotka SM 488.0 (560) v Brně v historickém vínovo-krémovém nátěru, která se účastnila rozloučení v Olomouci. Díky tomu mohli fotografové v pátek zdokumentovat v podstatě celý vývoj jednopodlažních „pantografů“ u ČSD/ČD, kdy byly zastoupeny jednotky 451/452, 460, 560 a RegioPanter.
Pokud jde o RegioPantery v Olomouci, pak k dnešnímu dni chybí dodat z 27 jednotek řady 640.2 určených pro Olomoucký kraj poslední 4 kusy, z toho dva kusy budou předány v květnu, předpoklad je 9. a 15. května 2024 (má jít o jednotky 640.228 a 224).